Skigebied advies

Ik ben bezig om onze skivakantie vast te leggen voor de laatste week van februari 2024. Nu ben ik op zoek naar een leuk, ruim skigebied.

Mijn man en ik zijn beiden ervaren skiërs.
Het skigebied moet aan volgende zaken voldoen:

  • Sneeuwzeker (eind februari) & liefst geen papsneeuw vanaf 11u
  • Kunnen doorskiën (aantal km’s, mooie pistes om te carven, langere pistes, skitochtjes, …) Liefst niet te veel simpele, blauwe (verbindings)paden
  • We gaan bijna altijd in Oostenrijk gaan skiën dus zijn ook de moderne liften (zetellift met kap, verwarming, …) gewend. Andere landen mogen zeker ook maar liefst wel gebieden waar er moderne liftinfrastructuur aanwezig is.

Als kind ging ik altijd naar Zillertal 3000 gaan skien dus zou graag ergens anders naartoe gaan.
Serfaus-Fiss-Ladis zijn we enkele jaren geleden geweest en is ons minder bevallen omdat je precies hele tijd het skigebied moet doorkruisen… Davos-Klosters vonden we zeer leuk maar na 2x te gaan zouden we graag iets nieuws proberen!

Skigebieden zoals Ischgl en Sankt-Anton reeds gezocht voor hotels maar zijn jammer genoeg te duur voor ons.

Ben benieuwd naar jullie suggesties!
Bedankt alleszins

Ben je aan de vakantie gebonden? Na de Pasen wordt Ischgl wel meer betaalbaar.

Verder zou ik ook eens kijken voor Tignes of 3V. Grote gebieden, modern (maar niet veel kappen) en hoog & sneeuwzeker. Al is eind februari bijna alles wel sneeuwzeker.

In Oostenrijk kun je eventueel Montafon nog proberen. Alleen de verbinding tussen Hochjoch en Nova duurt redelijk lang met de gondels. Wel onlangs een nieuwe gondel gebouwd daar.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 11 sep 2023 12:31

De Italiaanse Dolimieten is fantastisch en prachtig. Zou ik zeker aan kunnen raden.
Kan je diverse tochten maken, goede sneeuw en goed eten.

Oostenrijk Montafon inderdaad ook een mooi en ruim gebied.

Als je die (mijns inziens overbodige en vooral irritante) kappen en andere fratsen in de liften buiten beschouwing laat gaat er zo’n wereld voor je open qua gebieden met fantastische skimogelijkheden.
Dat de lift-infra modern zouden moeten zijn qua snelheid lijkt me een prima uitgangspunt, maar uiteindelijk draait het toch alleen maar om het hoofddoel: skien, skien, skien…
Ik zoek een gebied uit die dat voor mij op zo goed mogelijke wijze faciliteert. Randzaken als moderne liften of andere diensten als horeca etc. zijn voor mij van secundair belang.

En inderdaad zoals @Tiny-M hierboven aangeeft zijn Tignes en 3V erg sneeuwzeker en enorm gevarieerd (je kunt letterlijk alle kanten op). Dus give it a go ;)

Je kunt in een “uithoek” van een groot gebied gaan zitten. Prima betaalbaar en aangezien jullie vlot genoeg skien ben je de hele dag toch wel door het hele gebied aan het gaan.

Voorbeelden:
Viehoven -->je skiet in Saalbach, Hinterglemm, Leogang en Fieberbrunn (en evt zell am see).
Dalafdaling alleen met natuursneeuw (die niet gegarandeerd open is!). Geen lift SHFL in, je moet de bus dus even pakken)

Kappl --> skien in Ischgl. 10 minuutjes met de bus of auto. Parkeren is prima geregeld in Ischgl.
Scheelt knetterveel geld.
Kan eventueel ook in Galtur of See oid.

Totales Vollidiot

Een paar gebieden die mij te binnen schieten qua sneeuwzekerheid door hoogte dorpen en hoge toppen en 100+ of soms 200+ km piste hebben:

  • Livigno (IT)
  • Grandvalira (Andorra)
  • Breuil - Cervinia (IT) / Zermatt (CH)
  • Obergurgl / Hochgurgl (AT) (sneeuwzeker, maar wel prijzig)
  • Damuls (AT, dorp stelt weinig voor, maar een aantal prima hotels en direct de piste op en sneeuwzeker wel andere sfeer dan in bijv. Tirol)
  • Arosa/Lenzerheid (CH) - gaan wij zelf eind januari naartoe

Wij zijn erg enthousiast over de pakket aanbieders waarbij hotel + half pension + in ons geval 4 dagen skipas veel goedkoper uitvalt dan los zelf boeken waardoor ook Zwitserland vorig jaar (Davos) en dit jaar (Arosa) echt interessante opties zijn terwijl ik ook een liefhebber van Oostenrijk ben.

Oostenrijk:
Ski Amade ( Westendorf, Kleinarl, Flachau etc) , Schladming-Dachtstein.

Zwitserland:
Les 4 Vallees, maar is laatste week februari wel vakantie daar meen ik.

Italie:
van alles bij de Sella Ronda, Val Gardena, Alta Badia etc. Zie voor de week 24 -2 tot 2-3 prijzen van 900p.p. voor hotels inclusief skipas zelfs?

Qua omstandigheden ben je nu eenmaal weersafhankelijk dus ook einde februari.

Portes du soleil! Groot en modern

@Sjaak27 Westendorf is Skiwelt toch? Trouwens qua km piste en moderne liften ook wel aan te raden. Ligt wel wat lager, maar over het algemeen zal je niet direct in de papsneeuw staan in februari.

@Tiny-M. Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vond de condities aan het einde van de dag dramatisch toen wij er waren (eind februari), maar dat is natuurlijk per seizoen verschillend. Vind dat je dat gebied niet kan vergelijken met Ischgl/SFL/Solden. Verder moet de Hollandse apres ski echt wel je ding zijn als je in Westendorf zit. Persoonlijk hou ik van een wat meer internationaal publiek.

Sölden icm Obergurgl/Hochgurgl is dan misschien een optie. En als dat niet genoeg skikilometers biedt kun je nog een dag naar Oetz icm Kühtai gaan. Ook een goede uitvalsmogelijkheid bij slecht weer, want Oetz biedt meer mogelijkheden om tussen de bomen te skiën.

Ischgl/SFL en Solden zijn aanraders, en als je niet afhankelijk bent van schoolvakanties prima in maart te doen, en ook betaalbaarder.

@Tiny-M. Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vond de condities aan het einde van de dag dramatisch toen wij er waren (eind februari), maar dat is natuurlijk per seizoen verschillend. Vind dat je dat gebied niet kan vergelijken met Ischgl/SFL/Solden. Verder moet de Hollandse apres ski echt wel je ding zijn als je in Westendorf zit. Persoonlijk hou ik van een wat meer internationaal publiek.

Jeer1 op 11 sep 2023 15:45

Tis ook niet mijn favoriete gebied, maar qua km piste en moderne liften zeker ook goed. SFL had ik juist met veel zuidhellingen (al heeft de dalafdaling bij Brixen daar ook last van) vrij veel pap pistes. Op de Nordseite wel prima, maar dat is veel hetzelfde naast elkaar. Misschien maar net welk jaar je waar zit. Daarnaast herken ik wat TO schrijft over SFL.
Ischgl is sowieso weer anders, maar in die periode erg aan de prijs

*bericht bewerkt door Tiny-M op 11 sep 2023 17:02

Bedankt voor alle tips en locaties! Ik zal eens verder zoeken in Italië. Als jullie specifieke dorpen weten, laat maar weten.

Wij zitten vast aan die week omwille van ons werk dus geen mogelijkheid om op ander moment te gaan.
@pacorob, via welke organisatie heb jij geboekt? Arosa/Lenzerheide had ik ook al opgezocht.

Heeft er iemand ervaring met Zell Am See?

In Flachau waren we al eens maar was toen veelal papskiën vanaf 12u… Daarom de schrik dus om opnieuw laag te gaan.

Dan zou ik zeker voor 3V of Tignes gaan.

Zell am See heeft de leukste pistes wat lager liggen en is druk. Dus snel verspoord. Kaprun heeft de gletsjer, dus er is altijd goede sneeuw voorhanden.

Eind februari valt het overal wel mee qua papsneeuw toch?
En een beetje werken kan toch ook wel?

Totales Vollidiot

Westendorf moet Wagrain zijn, stop de tijd @Tiny-M

Bedankt voor alle tips en locaties! Ik zal eens verder zoeken in Italië. Als jullie specifieke dorpen weten, laat maar weten.

Wij zitten vast aan die week omwille van ons werk dus geen mogelijkheid om op ander moment te gaan.
@pacorob, via welke organisatie heb jij geboekt? Arosa/Lenzerheide had ik ook al opgezocht.

Claski op 11 sep 2023 19:03

De afgelopen twee jaar via Sunweb zo ook voor Arosa. Al hebben we ook naar Snowtrex/ skireizen.nl en Summit reizen gekeken die ook shortski aanbieden voor een redelijke prijs.

Plaats een reactie