Fit voor ski ;-)

Hoi Hoi,
Nu we weer richting het skiseizoen gaan, zou ik me graag sportief willen voorbereiden.
Ben benieuwd wat jullie zoals doen tijdens de voorbereiding? Ik zag hier op de website een aantal videootjes passeren van “Sneeuwfit” die ik zeker ga bekijken !

Bij mij persoonlijk heb ik heel snel verzuring in de enkels (niet kuiten, echt de enkels). Iemand een idee of ik hier iets kan oplossen door meer training/ oefening? Of denken jullie dat dit de skibotten kunnen zijn (ik huur ze)? Ik volg altijd op vakantie ook les, dus normaal zou mijn techniek niet al te slecht moeten zijn.
Ik ga wel redelijk snel ‘in de rem’ als ik me niet volledig vertrouw.

Tips & tricks zijn welkom !

Ik volg elk jaar een aantal lessen op de rolbaan voor wij vertrekken. Helpt voor mij om de techniek weer een beetje op te frissen en het scheelt bij mij enom in spierpijn en verzuring.

Verzuring in de enkels komt bij mij niet bekend voor, zou ook niet weten hoe je dat echt kunt trainen. Bij mij zijn het vooral de bovenbenen die het zwaar hebben, dus ik doe dingen zoals lunges en squats als voorbereiding op de skivakanties.

Hier zie: zo raak je sneeuwfit: https://www.wintersport.be/academy/sneeuwfit
Zal ook wel op de .NL versie te vinden zijn. :-)

Bla, bla, bla.

Hier zie: zo raak je sneeuwfit: https://www.wintersport.be/academy/sneeuwfit
Zal ook wel op de .NL versie te vinden zijn. :-)

bartvwg op 12 sep 2023 15:17

Hoi Bart, Deze had ik inderdaad ook al tegengekomen, ik ga ze wel eens uitproberen maar ga vooral bij “beginner” moeten starten ;-).

Hier zie: zo raak je sneeuwfit: https://www.wintersport.be/academy/sneeuwfit
Zal ook wel op de .NL versie te vinden zijn. :-)

bartvwg op 12 sep 2023 15:17

Hoi Bart, Deze had ik inderdaad ook al tegengekomen, ik ga ze wel eens uitproberen maar ga vooral bij “beginner” moeten starten ;-).

Gast100 op 12 sep 2023 15:39

Ha, ha, zo ken ik nog mensen…😁

Bla, bla, bla.

Verzuring is iets van de spieren… last van de enkels kan ook aan niet goed passende schoenen liggen… of een matige techniek ?
Ik bereid me fysiek op verschillende manieren voor…
Allereerst 4 keer per week krachttraining… veel benen met specifieke kracht-ski oefeningen, en ook veel core… en ook het bovenlichaam niet vergeten voor de balans.
En daarnaast mountainbiken voor de conditie.
Sinds ik dat doe heb ik nooit meer spierpijn bij het skieen.

Sinds ik aan Crossfit doe, nu 3 jaar nergens meer last van. Kan het ten zeerste aanbevelen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Vorig jaar heb ik hier ergens m’n fitnessschema gepost.
Lunges, squats, balansoefeningen, coretraining

Ik doe wekelijks een bootcampsessie en 1 a 2 per week hardlopen. Het hardlopen is meer voor de algehele conditie/fitheid. Bij de bootcampsessies doe ik wel echt squats met Olympische halterstang en extra gewichten om de bovenbenen te trainen. Verder wat @SuzannaE aangeeft qua oefeningen op de bootcampsessies.

*bericht bewerkt door Gerben1979 op 12 sep 2023 23:12

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Als het de enkels zijn zou ik eens naar de schoen (laten) kijken. Schoen te groot, schoen al wat ouder, etc. Afgelopen jaren ook wat meer wat last van de benen gekregen en, geluk bij een ongeluk, dat mijn vele jaren oude en lekker zittende schoen kapot ging. Met de nieuwe weer fluitend de piste af….

Paulr

Verzuring bij de enkels, ik zou inderdaad ook bij de schoenen kijken, wellicht eens kijken bij een bootfitter en toch schoenen kopen? Of anders als je tijdens de wintersport weer last krijgt van verzuring terug naar de verhuurder gaan en andere schoenen huren. Meestal doen ze niet moeilijk over het ruilen van materiaal.
Qua training worden er al veel verschillende dingen genoemd. Ik doe ook aan Crossfit, sindsdien veel minder last van verzuring in de benen en betere conditie. Je zou ook op internet kunnen zoeken op bodyweight exercises, genoeg leuke oefeningen te vinden! Succes!

Hallo, ik weet niet of er bij jou in de buurt een skibaan is waar je op wekelijks basis kan trainen
Ikzelf train bij skiclub Snowfun op de skibaan van Montana-Snowcenter. Wellicht is zoiets voor jou ook een optie, dan ga je getraind de winter .

https://www.wintersport.nl/forum/topic/529260

Hier staan ook tips

Ik denk wel dat eigen schoenen verschil kunnen maken

Super, bedankt allemaal ! Ik denk dat ik me een keer ga wagen om schoenen te kopen bij een bootfitter. Dat is dan toch weer één ding uitgesloten mocht ik het terug krijgen bij volgende skivakantie.

Hier zie: zo raak je sneeuwfit: https://www.wintersport.be/academy/sneeuwfit
Zal ook wel op de .NL versie te vinden zijn. :-)

bartvwg op 12 sep 2023 15:17

Die gebruik ik ook. Ondanks ik nog voetbal, begin ik een 4tal weken voor vertrek met de oefeningen. Heb het effect dit jaar erg goed gemerkt.

Gewoon meerwekelijks sporten (in mijn geval hardlopen, mtb, racefiets, lange afstandswandelingen) en je bent fit genoeg. Heb je geen extra voorbereidingen nodig, in mijn geval dan.

Ik probeer 1 of 2 x per week te kickboksen en/of 1 of 2x per week bokszaktraining te doen. Dat is dus veel vechtsport techniek zoals stoot en traptechnieken maar ook vooral veel core oefeningen en veel been oefeningen zoals squads, lunges, burpees en conditionele oefeningen.

Vorig jaar heb ik voor de wintersport nog 10 rollenbaan skilessen gevolgd en daar had ik uiteindelijk met skiën maar ook met snowboarden wel profijt van.

Ik ben overigens ook jaren zonder echte sportieve voorbereiding of alleen wandelen of wat hardlopen gaan snowboarden hoor. Niet overdrijven en naar je lichaam luisteren is ook een manier om blessures te voorkomen. Fit zijn heeft wel de voorkeur overigens…

🏂

Plaats een reactie