Bestemming gezocht 4 volw. 2 kids beginners/licht gevorderd

Hi,
Ons ski clubje bestaat uit:

  • 2 volwassenen waarvan 1x gevorderd en 1x licht gevorderd.
  • 2 kids (8 en 10) waarvan die van 8 veel blauw doet en die van 10 ook goed van rood komt. Beiden zijn en gaan nog steeds op les.
  • opa en oma, waarbij Opa liefste op brede blauwe komt en Oma met een boek in de zon zit ;-)

De afgelopen jaren zijn wij begonnen in 2x Feldberg Duitsland en 2x Mayrhofen Oostenrijk, waarbij we vooral aan de Finkenberg kant zaten.
We willen voor komend jaar weer naar een nieuw gebied. We vonden Mayrhofen opzich prima, maar de blauwe stukken waren vooral smalle verbindingspaden vol met ski-klasjes.
Voordeel van het Finkenberg stuk was dat je boven aan de gondel een mooi samenkomst stuk had waar we altijd Oma konden treffen omdat je er eigenlijk altijd wel weer langs komt.

We zijn voor het komende jaar opzoek naar:

  • Gebied van minimaal 50km groot
  • Veel blauw/rood brede pistes
  • skischool voor de kids, liefste Nederlands.
  • Gondel moet uitkomen op een mooi centraal punt voor Oma
  • We gaan een volle week in de voorjaarsvakantie
  • indien mogelijk niet de hoofdprijs betalen ;-)

Ik kam het gebied Großarltal tegen, dit leek mij niet heel gek, maar is wellicht net wat aan de krappe kant voor een volle week. Ook Hochzeiger/Pitztal geld ditzelfde voor.

Vroeger zelf in Kaltenbach/Hochfugen geweest, maar dit is toch wel weer aardig “lomp”.

Iemand nog een goede suggestie?

*bericht bewerkt door Timm1992 op 18 sep 2023 11:38

Grossarl zeker een leuk. Mooi en gezellig dorp en het gebied moet qua grootte prima zijn hoor. Wildschonau is ook een mogelijkheid. Het dorp Auffach ligt aan ruim 100km piste en ook een gezellig dorp. Berwang is leuk maar wellicht net te klein net als Hochzeiger. Beide wel leuke gebieden. Mellau/Damuls is ook leuk en voldoende qua aantal km pistes.

Alles hierboven heel gezellig, leuk skien en niet de hoofdprijs.

Ik kan Großarltal wel aanraden! Vorig jaar met het gezin geweest; wij zaten in het Dorfgastein.

Pos:

  • Iedereen komt weer onderaan uit, je kunt zelfs het laatste stukje met de gondel afzakken
  • Voldoende skiklasjes met Nederlandse kids en skilareren
  • 63km was voor ons voldoende, maar je krijgt een ski-amade pas waarmee je naar andere gebieden kunt (bus of auto)
  • Voldoende accommodaties beschikbaar in verschillende prijsklassen
    Neg:
  • Ligt niet heel hoog, dus dalafdaling was niet geweldig in de middag
  • Geen grote tochten mogelijk

Dank, gaan we is ff zoeken.
We zijn natuurlijk (weer is…) aan de late kant met boeken en daardoor minder beschikbaarheid qua accomodaties.

Probeer Vella eens in Obersaxen Mundaun. Of één van de andere dorpen. Veel gemoedelijk pistes. Rood is ook nergens al te lastig en een stuk rustiger dan Oostenrijk. Echt Nederlandse les zit er niet in, maar een paar woordjes spreken ze wel.
Die kant is een lekker zonnig hoogteplateau met veel wandelmogelijkheden en leuke terassen die direct met de lift of met een kort wandelingetje te bereiken zijn.
Goed betaalbaar, ook al is het Zwitserland.

Toen ik je bericht las wilde ik het al schrijven: Grossarltal is echt een leuk gebied voor jullie. Zeker met de nieuwe lift komt oma op een prachtig plateau uit met wat restaurantjes die jullie al skiënde aan kunnen doen. Je kunt je er een week prima vermaken. En als je het zat bent pak je de skibus naar Alpendorf om daar te skiën of je skiet naar Dorfgastein en pakt daar de bus naar Badhofgastein. Dat zijn beide dorpen in grotere gebieden.
Maar Grossarl zelf is heel overzichtelijk, fijne skischool en een echte gezinsbestemming. Weinig apres-ski en dat houdt bepaalde groepen weg.

Hij voldoet niet kwa km niet maar tis wel een heel fijn gebied. (Zegt deze 40 jarige dame die vanaf haar 11de skiet en tegenwoordig 2* per jaar… kerst en carnaval op skivakantie gaat met gezin)

Sillian 22 km(in Oost Tirol) in het Hoch pustertall. je hebt daar de skihit skipas dus je kunt er ook in andere gebieden en dan heb je zo’n 160 km tot je beschikking.

In Sillian rustige pistes! Goed les (kans op NL les is klein maar wel degelijke Oostenrijkse skileraren…ipv een half bakken NL student van 18) onze dochter toen 5.5 (inmiddels 9) heeft er veel geleerd…wat ik van het Zillertal en Alpbachtall absoluut niet kan zeggen.

Afgelopen kerst waren we ook in Sillain.prima pistes toen half Europa amper wat te skiën had :)

Ook een leuk fun gedeelte voor de kinderen en de rode pistes zijn lekker breed en rustig… en voor beginners ook goed te.doen zelfs in het top seizoen heb je daar het idee of je er off season bent. Dus niet zoals in die drukke gebieden dat je van je sokken wordt geskiet.

Altijd plaats in het centrale restaunt waar je ze niet wegkijken…en heel betaalbaar :-). Win win

Owja après ski is er ook niet…dus je mijd al bepaalde groepen en het is dus een echte familie plek. Personeel bij de lift is ook erg vriendelijk en behulpzaam!

Toen ik je bericht las wilde ik het al schrijven: Grossarltal is echt een leuk gebied voor jullie. Zeker met de nieuwe lift komt oma op een prachtig plateau uit met wat restaurantjes die jullie al skiënde aan kunnen doen. Je kunt je er een week prima vermaken. En als je het zat bent pak je de skibus naar Alpendorf om daar te skiën of je skiet naar Dorfgastein en pakt daar de bus naar Badhofgastein. Dat zijn beide dorpen in grotere gebieden.
Maar Grossarl zelf is heel overzichtelijk, fijne skischool en een echte gezinsbestemming. Weinig apres-ski en dat houdt bepaalde groepen weg.

Superskier op 18 sep 2023 14:43

klinkt goed, ik zit al flink te zoeken naar accommodaties die nog enigszins betaalbaar zijn.

Grossarl is absoluut goedkoper, makkelijker en familiegerichter dan Mayrhofen, enige nadeel is dat je ook daar eigenlijk niet zo veel brede blauwe pistes hebt. Rood in Grossarl is gemiddeld wat makkelijker dan rood in Mayrhofen, maar echt blauwe pistes kan je op één hand tellen. Qua gebiedsgrootte: als je vergelijkt met Mayrhofen is het net wat kleiner dan het deel van het gebied dat (vanuit Finkenberg gezien) aan ‘jullie’ helft van de grote pendelbaan ligt. Op een dag zonder skiles is Alpendorf inderdaad vanuit Grossarl makkelijk te bereiken per bus of auto en ook daar komt de gondel op een prima plek uit om terug naartoe te komen, zit ook binnen dezelfde skipas. Bad Hofgastein zou ik alleen doen als je in Dorfgastein je accommodatie hebt, zit wederom binnen dezelfde skipas maar het is een flinke tocht vanuit Grossarl en bovendien qua moeilijkheid meer in de richting van Mayrhofen.

❄️

Grossarl is absoluut goedkoper, makkelijker en familiegerichter dan Mayrhofen, enige nadeel is dat je ook daar eigenlijk niet zo veel brede blauwe pistes hebt. Rood in Grossarl is gemiddeld wat makkelijker dan rood in Mayrhofen, maar echt blauwe pistes kan je op één hand tellen. Qua gebiedsgrootte: als je vergelijkt met Mayrhofen is het net wat kleiner dan het deel van het gebied dat (vanuit Finkenberg gezien) aan ‘jullie’ helft van de grote pendelbaan ligt. Op een dag zonder skiles is Alpendorf inderdaad vanuit Grossarl makkelijk te bereiken per bus of auto en ook daar komt de gondel op een prima plek uit om terug naartoe te komen, zit ook binnen dezelfde skipas. Bad Hofgastein zou ik alleen doen als je in Dorfgastein je accommodatie hebt, zit wederom binnen dezelfde skipas maar het is een flinke tocht vanuit Grossarl en bovendien qua moeilijkheid meer in de richting van Mayrhofen.

David23 op 18 sep 2023 17:39

Dank, voor je reactie, ik denk dat het zeker geen gek gebied is voor ons. Heb je eventueel nog een alternatief? SANKT JOHANN IN Tirol bijvoorbeeld?

Misschien is dit een aanrader. Almenwelt Lofer. Bijna 50 km piste, veel blauw, ideaal voor gezinnen en beginners en ook niet al te druk.

Kies anders eens voor de Lungau. Mauterndorf of St. Michael zijn ook niet onaardig om te verblijven. Relaxt skiën doe je het best in Fanningberg of Katschberg/Aineck.
Maar goed, mijn Zwitserse optie vind ik iets geschikter omdat het echt één gebied betreft.
Lofer is heel ontspannen, maar niet veel lekker lange afdalingen en het voelt kleiner dan de buurman, Waidring/Steinplatte.
Wat beiden missen is echt goede wandelmogelijkheden. In Lofer kun je vanuit het dorp helemaal naar de Alm wandelen, maar dat is de enige route daar omhoog. Ook is er een rondje op de alm, maar die komt dan bij de minst leuke hut uit. Wel lekker om te après-ski/tijdens het skiën te feesten.

*bericht bewerkt door Bennie op 18 sep 2023 19:35

Grossarl is absoluut goedkoper, makkelijker en familiegerichter dan Mayrhofen, enige nadeel is dat je ook daar eigenlijk niet zo veel brede blauwe pistes hebt. Rood in Grossarl is gemiddeld wat makkelijker dan rood in Mayrhofen, maar echt blauwe pistes kan je op één hand tellen. Qua gebiedsgrootte: als je vergelijkt met Mayrhofen is het net wat kleiner dan het deel van het gebied dat (vanuit Finkenberg gezien) aan ‘jullie’ helft van de grote pendelbaan ligt. Op een dag zonder skiles is Alpendorf inderdaad vanuit Grossarl makkelijk te bereiken per bus of auto en ook daar komt de gondel op een prima plek uit om terug naartoe te komen, zit ook binnen dezelfde skipas. Bad Hofgastein zou ik alleen doen als je in Dorfgastein je accommodatie hebt, zit wederom binnen dezelfde skipas maar het is een flinke tocht vanuit Grossarl en bovendien qua moeilijkheid meer in de richting van Mayrhofen.

David23 op 18 sep 2023 17:39

Dank, voor je reactie, ik denk dat het zeker geen gek gebied is voor ons. Heb je eventueel nog een alternatief? SANKT JOHANN IN Tirol bijvoorbeeld?

Timm1992 op 18 sep 2023 18:09

Sankt Johann ben ik nooit geweest, dus daar kan ik je weinig over vertellen.

Het andere gebied dat in me opkwam was Wildkogel. Persoonlijk niet heel erg mijn ding omdat de mogelijkheden voor gevorderden wat beperkt zijn, maar voor beginners en lichtgevorderden is de keuze aan blauwe en lichtrode pistes behoorlijk ruim, je komt als skiër keer op keer langs de bergstations van de gondels vanuit zowel Neukirchen als Bramberg, en ook dit gebied is goed gericht op families.

*bericht bewerkt door David23 op 18 sep 2023 19:53

❄️

Kleinarl, leuk gebied voor kids veel te doen voor buiten het skiën. Je kan boven aan de andere kant naar Flachauwinkl afdalen en dan naar Zauchensee skïen, wil je nog meer dan pak je boven bij Flauchauwinkl de link naar Flachau, Wagrain en kun je naar Alpendorf skiën.
Maar Grossarl is ook een gezellig dorp heeft samen met Dorfgastein 90 km piste hoeveel blauw het is weet ik niet maar de pistes daar tussen zijn breed en niet moeilijk, licht rood dan maar zal ik zeggen ;)
Met de gondel omhoog daar voor oma en afspreken voor de lunch is goed te doen.

*bericht bewerkt door Elly3 op 18 sep 2023 20:09

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie