Welk gebied zou jij doen?

Wij gaan in de tweede week van januari (vanaf 6 januari) weer op wintersport. Vorig jaar zijn we met de bus naar onze bestemming gegaan en dat beviel eigenlijk wel goed. We willen dat komend jaar weer gaan doen.
We boeken kort van te voren, afhankelijk van sneeuwhoogte en weersomstandigheden kiezen we last minute het gebied.
We zijn met z’n tweeën, beide (licht)gevorderd. We komen rood beheerst af en zwart als het moet ook. We vinden afwisseling tussen carve-snelwegen, bospaadjes en wat pittiger rode pistes leuk. Zo nu en dan een niet al te ingewikkelde zwarte piste vinden we ook een leuke uitdaging.
We zijn al in Alpbach geweest, in Dienten en in Val Gardena (Selva). Alpbach en Dienten voldeden eigenlijk helemaal aan onze eisen, In Italië vonden we de infrastructuur soms wat wonderlijk en vorig jaar was het daar vanwege de belabberde sneeuwsituatie in de Noord Alpen erg druk.

Met de bus kunnen we komend jaar o.a. in de volgende gebieden terecht. Ik heb ze op volgorde van mijn voorkeur geplaatst.

  • Nauders
  • Gerlos
  • Serfaus
  • Ischgl
  • St. Anton

Nu mijn vraag: welk gebied zouden jullie op nummer 1 zetten en waarom? Welk gebied denk jij dat het beste aansluit bij onze wensen?

Als je voor apres-ski gaat moet je naar Gerlos, Ischgl of St. Anton gaan. Als je dat absoluut niet wil, zou ik ze mishouden.
Nauders vond ik heel leuk!

Wij gaan echt voor het skiën, niet voor après skiën… :)

Nauders leuk, zeker in combinatie met Schöneben en Haideralm. De gebieden die jij noemt (Dienten en Alpbach) zijn toch wat kleiner en gemoedelijker dan de ‘grotere jongens’, waaruit de rest van je lijstje bestaat. Overigens vond ik de Zillertal Arena ook een leuk skigebied, maar wij zaten in het Zillertal dus konden lekker afwisselen tussen de verschillende skigebieden. Het dorp Gerlos ligt centraal t.o.v. Zillertal Arena, maar lijkt me als dorp niet zo leuk (erg Nederlands?).

Mr. Slow

Voor wat jullie willen zou ik het volgende doen:
Gerlos
Serfaus
Ischgl (niet echt bospaden, wel ideaal qua blauwe/rode pistes en niet al te pittig zwart)

St. Aonton & Nauders geen ervaring mee. St Anton is wel echt meer skiroutes.

  1. Nauders/Schöneben mooie regio en fijne cruisepistes. Goed eten en alles voor een faire prijs
  2. Ischgl icm Galtür of Kappl veel prima cruisepistes en niet te druk dan
  3. Ga niet naar Gerlos maar stap uit in Kaltenbach. Leukere blauwe en rode pistes en dan niet te druk. Gerlos richting Königsleiten en Hochkrimml is wel tof, maar dan kun je beter daar zitten. Of Zell am Ziller meepakken vanuit Kaltenbach
  4. Serfaus mooi gebied in een rustige week, en daarin ga je. Nadeel is het continu onderweg zijn om ergens te komen. Alsof je elke dag de koningstour doet, maar dan niet voor de sport
  5. Waigrain/Zauchensee/Alpendorf Het beste moment om de vele fijne cruisepistes van de Salzburger Sportwelt te verkennen als je niet van pap houdt
  6. St. Anton ja, Lech zou prima zijn, maar St. Anton is niet een ideaal startpunt voor jullie niveau. Je haalt niet echt alles uit je dure verblijf, skipas en horeca op die manier

St.Anton is niet geschikt voor jullie, te pittig. Nog een paar jaartjes wachten, en les nemen ;-)
Lech kan inderdaad wel. Maar daar gaat de bus vermoedelijk niet heen.

*bericht bewerkt door Liezen op 18 sep 2023 18:01

Nauders leuk, zeker in combinatie met Schöneben en Haideralm.

Quick op 18 sep 2023 16:15

Luister maar naar @Quick 🙂

  1. auders/Schöneben *mooie regio en fijne cruisepistes. § Bennie op 18 sep 2023 17:12

En naar @Bennie 😉

*bericht bewerkt door bartvwg op 18 sep 2023 18:07

Bla, bla, bla.

Sankt Anton te moeilijk, ik zou ipv Gerlos in Zell am Ziller gaan zitten, kun je op dezelfde skipas ook naar Mayrhofen en Hochzillertal. Zillertal Arena zelf is ook gaaf, overal kun je zowel boven de boomgrens lekker carven en dan ter afwisseling overal ook bospaden meepakken

Heb ze op Nauders na allemaal gehad en mijn bevindingen:

St Anton: absurd slechte preparatie van pistes, dalafdaling erg lastig voor net niet beginners, kant van Levh daarentegen een verademing en heel geschikt.

Gerlos: schitterende pistes en een niet te moeilijke zwarte verbinding naar Königsleiten met eveneens fenomenaal mooie afdalingen. De eerder gegeven tip om in Zell am Ziller of Kaltenbach/Stumm te gaan zitten kan ik ondersteunen, zij het dat de dalen daar vaak groen zijn, iets minder sfeer dus.
Mayrhofen is ook in de buurt en op dezelfde pas, maar een lastig gebied. Wanneer je echter zo snel mogelijk richting Lanersbach gaat (via piste 33 vrij eenvoudig) dan wacht er onder de Rastkogel een droom van brede pistes!

Serfaus: ook erg mooi en groot. Het middenstuk van het skigebied bij Fiss is echter wel pittig en niet zo prettig, maar verder: prachtig!

Ischgl: juist in die rustige week een uitstekende keus, heel veel niet te lastige pistes, prachtige tochten en voor de uitdaging voldoende zwart.

Mijn keuze? Zell am Ziller, op de voet gevolgd door Ischgl.
Alle gebieden zijn aanzienlijk groter dan het ook erg mooie Dienten/Maria Alm

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 18 sep 2023 22:22

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Alpbach ken ik goed. Wij zaten aan de andere kant in Auffach. Ben je ook in Niederau geweest? Die pistes zijn ook geweldig! (de Horeca wat minder).
Naar Salzburgersportwelt kun je met de trein. Is dat ook een optie? Dan reis je naar sankt johann im pongau. Meerdere kennissen hebben dat gedaan en dat was goed bevallen.
2e week januari zal Flachau in datzelfde gebied ook niet al te druk zijn. Dan heb je heel wat rode pistes om af te knallen.

Bedankt voor jullie reacties! Dit helpt wel.

Nauders leuk, zeker in combinatie met Schöneben en Haideralm. De gebieden die jij noemt (Dienten en Alpbach) zijn toch wat kleiner en gemoedelijker dan de ‘grotere jongens’, waaruit de rest van je lijstje bestaat. Overigens vond ik de Zillertal Arena ook een leuk skigebied, maar wij zaten in het Zillertal dus konden lekker afwisselen tussen de verschillende skigebieden. Het dorp Gerlos ligt centraal t.o.v. Zillertal Arena, maar lijkt me als dorp niet zo leuk (erg Nederlands?).

Quick op 18 sep 2023 16:15

We staan op zich wel open voor een groter gebied. Het leuke aan Selva vond ik bijvoorbeeld dat we alle kanten op konden en flinke tochten hebben gemaakt.

  1. Nauders/Schöneben mooie regio en fijne cruisepistes. Goed eten en alles voor een faire prijs
  2. Ischgl icm Galtür of Kappl veel prima cruisepistes en niet te druk dan
  3. Ga niet naar Gerlos maar stap uit in Kaltenbach. Leukere blauwe en rode pistes en dan niet te druk. Gerlos richting Königsleiten en Hochkrimml is wel tof, maar dan kun je beter daar zitten. Of Zell am Ziller meepakken vanuit Kaltenbach
  4. Serfaus mooi gebied in een rustige week, en daarin ga je. Nadeel is het continu onderweg zijn om ergens te komen. Alsof je elke dag de koningstour doet, maar dan niet voor de sport
  5. Waigrain/Zauchensee/Alpendorf Het beste moment om de vele fijne cruisepistes van de Salzburger Sportwelt te verkennen als je niet van pap houdt
  6. St. Anton ja, Lech zou prima zijn, maar St. Anton is niet een ideaal startpunt voor jullie niveau. Je haalt niet echt alles uit je dure verblijf, skipas en horeca op die manier
Bennie op 18 sep 2023 17:12

Wat betreft Hochzillertal / Kaltenbach: Dit gebied trekt mij niet zo omdat het op de pistekaart lijkt alsof een groot deel van de pistes op dezelfde flank liggen. Dat lijkt mij een beetje saai… En wij zijn geen fan van skibussen naar andere gebieden. :)
Dank voor je bonustip m.b.t. Wagrain/Zauchensee/Alpendorf. Helaas stopt de bus daar volgens mij niet, maar wellicht kunnen we alsnog switchen naar de trein.

Sankt Anton te moeilijk, ik zou ipv Gerlos in Zell am Ziller gaan zitten, kun je op dezelfde skipas ook naar Mayrhofen en Hochzillertal. Zillertal Arena zelf is ook gaaf, overal kun je zowel boven de boomgrens lekker carven en dan ter afwisseling overal ook bospaden meepakken

Robertlovesgreece op 18 sep 2023 20:33

Wellicht moet ik mijn aversie tegen iets langere (skibus)reistijd naar de skilift laten gaan. :) Dit klinkt dan wel weer leuk.

Alpbach ken ik goed. Wij zaten aan de andere kant in Auffach. Ben je ook in Niederau geweest? Die pistes zijn ook geweldig! (de Horeca wat minder).
Naar Salzburgersportwelt kun je met de trein. Is dat ook een optie? Dan reis je naar sankt johann im pongau. Meerdere kennissen hebben dat gedaan en dat was goed bevallen.
2e week januari zal Flachau in datzelfde gebied ook niet al te druk zijn. Dan heb je heel wat rode pistes om af te knallen.

Taan op 18 sep 2023 22:28

Wij zijn nooit in Niederau geweest, we zijn altijd op de Schatzberg gebleven als we die kant op gingen vanuit Alpbach.

Ik ga toch ook nog maar eens uitgebreider naar Ischgl kijken. Daar wil ik ooit wel eens heen, maar ik zag een beetje op tegen de drukte. Jullie geven aan dat dit een prima week voor Ischgl is, dus wellicht komt die iets hoger op de lijst.
En nu maar hopen dat de sneeuwsituatie komende winter beter wordt dan afgelopen jaar, want anders moeten we alsnog een plan B elders bedenken.

Hochzillertal is veel gevarieerder dan je in eerste instantie zou verwachten. Die bergflank is een soort kegel, waarbij je ook nog kan doorsteken naar Hochfügen. Alle exposities zijn er, behalve pal west.
Vlak bij de gondels loopt de trein die je vlot naar Zell of Mayrhofen brengt. Persoonlijk vond ik het leuker dan Gerlos, waar je vooral heen-en-weer skiet door het gebied. Zell en Krimml vind ik het leukst, maar dat zijn precies de twee uiteinden van het skigebied.

Hochzillertal is veel gevarieerder dan je in eerste instantie zou verwachten. Die bergflank is een soort kegel, waarbij je ook nog kan doorsteken naar Hochfügen. Alle exposities zijn er, behalve pal west.
Vlak bij de gondels loopt de trein die je vlot naar Zell of Mayrhofen brengt. Persoonlijk vond ik het leuker dan Gerlos, waar je vooral heen-en-weer skiet door het gebied. Zell en Krimml vind ik het leukst, maar dat zijn precies de twee uiteinden van het skigebied.

Bennie op 19 sep 2023 14:32

Toch opvallend hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Persoonlijk vonden wij Hochzillertal een van de saaiste gebieden waar we ooit waren. Na een dag of vier hadden we het er wel gezien en zijn we naar Zell gereden, dat als een verademing voelde.

Hochzillertal is veel gevarieerder dan je in eerste instantie zou verwachten. Die bergflank is een soort kegel, waarbij je ook nog kan doorsteken naar Hochfügen. Alle exposities zijn er, behalve pal west.
Vlak bij de gondels loopt de trein die je vlot naar Zell of Mayrhofen brengt. Persoonlijk vond ik het leuker dan Gerlos, waar je vooral heen-en-weer skiet door het gebied. Zell en Krimml vind ik het leukst, maar dat zijn precies de twee uiteinden van het skigebied.

Bennie op 19 sep 2023 14:32

Ik zou vanuit Gerlos dan ook per dag kiezen om richting Zell of Königsleiten te gaan en dan 's ochtends of einde middag nog een paar pistes in Gerlos er bij te pakken. Als je in Zell gaat zitten, lijkt het mij best ver skiën naar Königsleiten…

Hochzillertal is veel gevarieerder dan je in eerste instantie zou verwachten. Die bergflank is een soort kegel, waarbij je ook nog kan doorsteken naar Hochfügen. Alle exposities zijn er, behalve pal west.
Vlak bij de gondels loopt de trein die je vlot naar Zell of Mayrhofen brengt. Persoonlijk vond ik het leuker dan Gerlos, waar je vooral heen-en-weer skiet door het gebied. Zell en Krimml vind ik het leukst, maar dat zijn precies de twee uiteinden van het skigebied.

Bennie op 19 sep 2023 14:32

Toch opvallend hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Persoonlijk vonden wij Hochzillertal een van de saaiste gebieden waar we ooit waren. Na een dag of vier hadden we het er wel gezien en zijn we naar Zell gereden, dat als een verademing voelde.

paolie op 19 sep 2023 15:04

Haha, leuk hè, die verschillende kijk op skigebieden.

*bericht bewerkt door Bernard88 op 19 sep 2023 15:24

Ik ben vorig jaar in die week in Ischgl geweest. 's Ochtends was het even wachten bij de gondel(maximaal 15 minuten voor ons), en de dalafdaling aan het eind van de dag is ook wat drukker, maar verder heb je daar eigenlijk niet heel veel last van drukte dan.

Het jaar ervoor in Gerlos geweest in dezelfde periode, maar het is moeilijk te vergelijken qua drukte omdat het toen erg rustig was ivm Corona.

Vond zelf Ischgl een beetje tegenvallen qua pistes, doordat veel liften relatief weinig hoogtemeters afleggen, voelt het voor het of je constant op hetzelfde stuk aan het skiën bent.

Gerlos vond ik wat dat betreft leuker en gevarieerder. Daar had ik het idee dat je veel meer kanten uit kunt(of misschien wel moet), en op die manier kom je automatisch door meer gevarieerd terrein.

Rest van de gebieden nog geen ervaring mee al hoor ik veel goede dingen over Serfaus.

*bericht bewerkt door Thehenk op 19 sep 2023 16:13

Even een kleine bijdrage posten.

Enkel ervaring met de twee eerste skigebieden in jouw lijst. Nauders is een bijzonder leuk skigebied met een aantal leuke rode pistes voor (licht)gevorderde skiërs. Vooral de dalafdaling en de pistes naast de Almlift waren de moeite. Het gebied deelt een skipas met enkele Zuid-Tiroolse skigebieden aan de andere kant van de grens, waarbij Schöneben vlot bereikbaar is met een skibus. Hier ski je eerder over ultrabrede autobanen, maar richting Rojen en Sankt Valentin (dalafdaling!) vind je opnieuw interessante rode pistes.
Het grote voordeel van deze gebieden in deze periode is de ultieme rust.

Vorig jaar verbleven we een gehele week in de Zillertal Arena (met een kleine uitstap naar het Hochzillertal) met standplaats Gerlos. Het gebied is verrassend veelzijdig en tegelijk verveelt het, ondanks de obligatoire verbindingen, niet bijzonder snel. De mooiste pistes vond je naar onze mening in het gedeelte boven Zell am Ziller. Op de pistekaart staan oneindig veel rode varianten ingetekend en in tegenstelling tot sommige andere gebieden bestaan die varianten ook in het echt en zijn ze één voor één de moeite waard, net zoals de gemiddelde hoogtemeters per lift. Uitschieter is de piste bij Kapauns. Ook boven Gerlos zijn er een aantal interessante rode en zwarte pistes, in het bijzonder de zwarte dalafdaling naar Gerlos of de pistes naast Falschbach. Rondom Krimml vonden wij het minder interessant.

Het Hochzillertal liet een overwegend positieve indruk achter, ondanks dat de dalafdalingen naar Kaltenbach en Aschau al gesloten waren. De mooiste hoek is hier ongetwijfeld het gedeelte boven Hochfügen. Mits geopende dalafdalingen toch een veelzijdiger skigebied om een aantal dagen in te vertoeven met voldoende uitdagingen voor gevorderden.

@HarryvdBerg

t Anton: absurd slechte preparatie van pistes, dalafdaling erg lastig voor net niet beginners, kant van Levh daarentegen een verademing en heel geschikt. § HarryvdBerg op 18 sep 2023 22:18

Heeft niks met preparatie te maken. Je hoort het vaak, maar is -natuurlijk- onzin. Ook in St.Anton weten ze wel hoe ze moeten prepareren, en ja, ook deze piste is 's morgens echt heel keurig strak.
Het feit dat een piste in de loop van de dag een buckelpiste wordt heeft te maken met drukte, temperatuur, steilte en sneeuwtoestand. Het gebeurt niet alleen in St.Anton. Maar St.Anton heeft wel veel steile pistes.
Je hoort ook vaak dat het door de beginners komt. Of door de snowboarders. Allemaal onzin.
In Lech gebeurt het onderaan de Schlegelkopf bij iets warmere temperaturen ook.

*bericht bewerkt door Liezen op 19 sep 2023 17:45

@HarryvdBerg

t Anton: absurd slechte preparatie van pistes, dalafdaling erg lastig voor net niet beginners, kant van Levh daarentegen een verademing en heel geschikt. § HarryvdBerg op 18 sep 2023 22:18

Heeft niks met preparatie te maken. Je hoort het vaak, maar is -natuurlijk- onzin. Ook in St.Anton weten ze wel hoe ze moeten prepareren, en ja, ook deze piste is 's morgens echt heel keurig strak.
Het feit dat een piste in de loop van de dag een buckelpiste wordt heeft te maken met drukte, temperatuur, steilte en sneeuwtoestand. Het gebeurt niet alleen in St.Anton. Maar St.Anton heeft wel veel steile pistes.
Je hoort ook vaak dat het door de beginners komt. Of door de snowboarders. Allemaal onzin.
In Lech gebeurt het onderaan de Schlegelkopf bij iets warmere temperaturen ook.

Liezen op 19 sep 2023 17:38

Ik was in de vroege ochtend bovenin het gebied. Te grote hoogteverschillen van bullysporen, frees niet aangezet en blank ijs… echt slecht. Meteen naar Zürs/Lech gegaan: perfect.
Later terug naar St. Anton en werkelijk bijna overal een bende, afgezien van de normale bulten na een skidag.

Kan natuurlijk zijn dat ze juist de avond er voor een feestje hadden… Overigens zie ik in Winterberg ook wie er gereden heeft op welke piste😁

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 19 sep 2023 21:44

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik ben vorig jaar in die week in Ischgl geweest. 's Ochtends was het even wachten bij de gondel(maximaal 15 minuten voor ons), en de dalafdaling aan het eind van de dag is ook wat drukker, maar verder heb je daar eigenlijk niet heel veel last van drukte dan.

Het jaar ervoor in Gerlos geweest in dezelfde periode, maar het is moeilijk te vergelijken qua drukte omdat het toen erg rustig was ivm Corona.

Vond zelf Ischgl een beetje tegenvallen qua pistes, doordat veel liften relatief weinig hoogtemeters afleggen, voelt het voor het of je constant op hetzelfde stuk aan het skiën bent.

Gerlos vond ik wat dat betreft leuker en gevarieerder. Daar had ik het idee dat je veel meer kanten uit kunt(of misschien wel moet), en op die manier kom je automatisch door meer gevarieerd terrein.

Rest van de gebieden nog geen ervaring mee al hoor ik veel goede dingen over Serfaus.

Thehenk op 19 sep 2023 16:12

Goede toevoeging over Ischgl, ik vind het meestal leuker als je na een lift weer lekker wat hoogtemeters kunt pakken.

Even een kleine bijdrage posten.

Enkel ervaring met de twee eerste skigebieden in jouw lijst. Nauders is een bijzonder leuk skigebied met een aantal leuke rode pistes voor (licht)gevorderde skiërs. Vooral de dalafdaling en de pistes naast de Almlift waren de moeite. Het gebied deelt een skipas met enkele Zuid-Tiroolse skigebieden aan de andere kant van de grens, waarbij Schöneben vlot bereikbaar is met een skibus. Hier ski je eerder over ultrabrede autobanen, maar richting Rojen en Sankt Valentin (dalafdaling!) vind je opnieuw interessante rode pistes.
Het grote voordeel van deze gebieden in deze periode is de ultieme rust.

Vorig jaar verbleven we een gehele week in de Zillertal Arena (met een kleine uitstap naar het Hochzillertal) met standplaats Gerlos. Het gebied is verrassend veelzijdig en tegelijk verveelt het, ondanks de obligatoire verbindingen, niet bijzonder snel. De mooiste pistes vond je naar onze mening in het gedeelte boven Zell am Ziller. Op de pistekaart staan oneindig veel rode varianten ingetekend en in tegenstelling tot sommige andere gebieden bestaan die varianten ook in het echt en zijn ze één voor één de moeite waard, net zoals de gemiddelde hoogtemeters per lift. Uitschieter is de piste bij Kapauns. Ook boven Gerlos zijn er een aantal interessante rode en zwarte pistes, in het bijzonder de zwarte dalafdaling naar Gerlos of de pistes naast Falschbach. Rondom Krimml vonden wij het minder interessant.

Het Hochzillertal liet een overwegend positieve indruk achter, ondanks dat de dalafdalingen naar Kaltenbach en Aschau al gesloten waren. De mooiste hoek is hier ongetwijfeld het gedeelte boven Hochfügen. Mits geopende dalafdalingen toch een veelzijdiger skigebied om een aantal dagen in te vertoeven met voldoende uitdagingen voor gevorderden.

Mathijs! op 19 sep 2023 16:14

Thanks, het lijkt wel of de ervaringen in het Hochzillertal of echt positief zijn, of echt negatief. Leuk om je ervaringen met Zillertal Arena te lezen, ik denk dat dat gebied nog steeds hoger op mijn lijstje staat dan Hochzillertal.

*bericht bewerkt door Bernard88 op 20 sep 2023 07:44

Ik ben vorig jaar in die week in Ischgl geweest. 's Ochtends was het even wachten bij de gondel(maximaal 15 minuten voor ons), en de dalafdaling aan het eind van de dag is ook wat drukker, maar verder heb je daar eigenlijk niet heel veel last van drukte dan.

Het jaar ervoor in Gerlos geweest in dezelfde periode, maar het is moeilijk te vergelijken qua drukte omdat het toen erg rustig was ivm Corona.

Vond zelf Ischgl een beetje tegenvallen qua pistes, doordat veel liften relatief weinig hoogtemeters afleggen, voelt het voor het of je constant op hetzelfde stuk aan het skiën bent.

Gerlos vond ik wat dat betreft leuker en gevarieerder. Daar had ik het idee dat je veel meer kanten uit kunt(of misschien wel moet), en op die manier kom je automatisch door meer gevarieerd terrein.

Rest van de gebieden nog geen ervaring mee al hoor ik veel goede dingen over Serfaus.

Thehenk op 19 sep 2023 16:12

Goede toevoeging over Ischgl, ik vind het meestal leuker als je na een lift weer lekker wat hoogtemeters kunt pakken.

Even een kleine bijdrage posten.

Enkel ervaring met de twee eerste skigebieden in jouw lijst. Nauders is een bijzonder leuk skigebied met een aantal leuke rode pistes voor (licht)gevorderde skiërs. Vooral de dalafdaling en de pistes naast de Almlift waren de moeite. Het gebied deelt een skipas met enkele Zuid-Tiroolse skigebieden aan de andere kant van de grens, waarbij Schöneben vlot bereikbaar is met een skibus. Hier ski je eerder over ultrabrede autobanen, maar richting Rojen en Sankt Valentin (dalafdaling!) vind je opnieuw interessante rode pistes.
Het grote voordeel van deze gebieden in deze periode is de ultieme rust.

Vorig jaar verbleven we een gehele week in de Zillertal Arena (met een kleine uitstap naar het Hochzillertal) met standplaats Gerlos. Het gebied is verrassend veelzijdig en tegelijk verveelt het, ondanks de obligatoire verbindingen, niet bijzonder snel. De mooiste pistes vond je naar onze mening in het gedeelte boven Zell am Ziller. Op de pistekaart staan oneindig veel rode varianten ingetekend en in tegenstelling tot sommige andere gebieden bestaan die varianten ook in het echt en zijn ze één voor één de moeite waard, net zoals de gemiddelde hoogtemeters per lift. Uitschieter is de piste bij Kapauns. Ook boven Gerlos zijn er een aantal interessante rode en zwarte pistes, in het bijzonder de zwarte dalafdaling naar Gerlos of de pistes naast Falschbach. Rondom Krimml vonden wij het minder interessant.

Het Hochzillertal liet een overwegend positieve indruk achter, ondanks dat de dalafdalingen naar Kaltenbach en Aschau al gesloten waren. De mooiste hoek is hier ongetwijfeld het gedeelte boven Hochfügen. Mits geopende dalafdalingen toch een veelzijdiger skigebied om een aantal dagen in te vertoeven met voldoende uitdagingen voor gevorderden.

Mathijs! op 19 sep 2023 16:14

Thanks, het lijkt wel of de ervaringen in het Hochzillertal of echt positief zijn, of echt negatief. Leuk om je ervaringen met Zillertal Arena te lezen, ik denk dat dat gebied nog steeds hoger op mijn lijstje staat dan Hochzillertal.

Bernard88 op 20 sep 2023 07:43

Ja ik lees het ook met verbazing.
De dalafdaling van Kaltenbach is een beste pistes in het Zillertal en voor mij zijn vrijwel alle pistes aan de Hochfugen kant heerlijk.

Blijkbaar denken anderen er anders over, en alleen maar goed. Is Hochzillertal rustiger voor mij ;-).

Vond zelf Ischgl een beetje tegenvallen qua pistes, doordat veel liften relatief weinig hoogtemeters afleggen, voelt het voor het of je constant op hetzelfde stuk aan het skiën bent.

Thehenk op 19 sep 2023 16:12

Huh? Dat herken ik helemaal niet. Sowieso zijn er meerdere flanken en dus deelgebieden aan te wijzen die allemaal anders zijn. Bijv. Alp Bella, Alp Trida, Salaas, Idalpe, Pardatschgrat/Velil, Palinkopf, Gampen/Val Gronda, Bodenalp/Taya.
Plus dan nog meerdere (lange) dalafdalingen, waaronder de legendarische 80 naar Samnaun, maar ook vanaf Greispitz (11 km), Palinkopf of Pardatschgrat in 1x naar Ischgl dorp.
Juist omdat het gebied vrij compact is, kan je met een minimaal aantal liften maximale kilometers maken en ben je snel van de ene kant aan de andere kant in het gebied.

Er zijn andere redenen om Ischgl links te laten liggen, maar een gebrek aan hoogtemeters en variatie zouden geen reden mogen zijn.

Inderdaad.
Ik vind juist prettig aan Ischgl dat je lekker lange pistes hebt.
En ook prettig; allemaal stoeltjesliften ipv gondels
(Op de dalliften na dan).

In het zillertal vind ik de uiteinden echt leuk, jammer dat het Gerlos deel ertussen niet zo prettig is.

Totales Vollidiot

@Liezen ik ben het meestal met Harry eens.
Echter dat het piste onderhoud slecht zou zijn in Anton is echt borrelpraat.
Of hij heeft het net niet getroffen na heftige sneeuwval.
Elke nacht worden alle pistes glad getrokken en staan sneeuwkanonnen dag en nacht te draaien als dat moet.
Overdag rijden er geen pistenbully’s ivm ongelukken met vakantiegangers.
Pas na 17.00 uur.
Het kan wel zo zijn dat de afdaling net boven Sankt Anton na 15.00 uur ( stukje van 50 meter) bij warm weer voor sommige een uitdaging kan zijn in het hoogseizoen
Pistenbully’s inzetten op dat uur is dan te gevaarlijk.

Ik ben het ook niet eens met de stelling dat het gebied te moeilijk zou zijn voor beginners ( 6 weken ervaring)
Er zijn genoeg blauwe pistes te vinden.
Mijn dochtertje heeft het daar geleerd.
En je leert het snel daar in St. Anton mits je een goede leraar hebt 😃
Natuurlijk staat Anton bekend voor het off-piste skiën .
Dat is het mooie van Arlberg maar 850 km vanaf Nederland met zoveel mogelijkheden.
Waar heb je dat.

Duur
Wintersport is de duurste vakantie die je kan hebben dat weten we allemaal
Maar als je naar omliggende plaatsjes gaat overnachten met overigens perfecte busverbinding eens in het half uur is het nog relatief betaalbaar…
Maar ik adviseer niemand om naar St. Anton am Arlberg te komen want ( en dat is vaak wel zo) soms veel te druk in het hoogseizoen.

Zo, en nu is het een week voor vertrek en hebben we nog niet geboekt. :)
Dat doen we bewust, omdat de week na de kerstvakantie niet zo druk is.

Helaas zijn de plekken in de bus uitverkocht, daar kwamen we eerder deze week achter. Blijkbaar is de bus een stuk populairder dan vorig jaar, want toen waren er echt nog best wat lege plekken in de bus.

We overwegen nu de trein, maar die zit op vrijdagavond al vol. Daarom denken we er over om op donderdagavond te gaan reizen. Liever gaan we niet met het vliegtuig, maar als het heel veel geld scheelt met de trein denk ik dat we toch gaan vliegen.

In de huidige weerberichten lijkt oostelijk in Oostenrijk of Dolomieten beter uit de bus te komen. We wachten met boeken tot iets meer bekend is over het weer op in ieder geval de eerste dagen van onze skivakantie.

We denken dan aan gebieden als Schladming-Dachstein, Bad Gastein of iets dergelijks. Misschien Kronplatz…

Iemand nog leuke tips? Mooie aanbieding gezien? :)

Plaats een reactie