Een paar ski's naast de Elan 82 cti

Beste lezers,

Net als vorig seizoen staan er alweer 3 skitrips gepland voor komend jaar. Vorig jaar heb ik de Elan 82 cti ski’s gekocht en die bevallen mij heel goed. Fijne ski in alle omstandigheden. Nu denk ik erover om een extra paar ski’s aan te schaffen naast dit paar voor als de omstandigheden perfect zijn (dus goede pistes). Wat ik het fijnst vindt om te doen is zo netjes mogelijk carven, daar focus ik op tijdens het skiën. Dus mijn eerste gedachte is om te kijken naar een slalom ski, maar ik ga daarbij ook vrij rap en twijfel dus of een race ski iets is.

Zijn er bij jullie zo gedachten voor wat een mooie toevoeging zou kunnen zijn aan de elan’s die ik nu al heb en eigenlijk soort van alleskunner zijn?

Alvast heel veel dank!

Als je twijfelt tussen lange/korte bochten. Eerst een dag huren? Sl afwisselen met een of andere cheater gs? Zou persoonlijk voorkeur hebben voor die laatste, gewoon voor een dag knallen wat lekkerder dan sl. Alternatief: alleskunner, bv iets als een Rossi mt ti. “Echte race ski” (ik denk dan even aan radius vanaf pak m beet 27-30m, hangt ervan af wat je bedoelt) zou ik van wegblijven voor algemeen gebruik tenzij je hier echt duidelijk behoefte aan hebt. Wel leuk voor een uurtje, maar vereist nogal wat van je, zeker eerst testen als je zoiets denkt te willen.

Als je wat wilt proberen op een rustig uurtje in ztm (en je bal het toestaat) valt er wel wat te regelen met bv een sl en cheater gs om gewoon de verschillen eens te proeven.

Edwin van Riel

Slalomski = raceski voor korte bochten
Klinkt alsof je met een middenradius wel eens een mooie middenweg hebt. Kijk eens naar de Elan Ace SCX Fusion of de Precision SCX. Andere fijne ski in die categorie is de Rossignol Hero Elite MT-Ti.

Misschien vind je iets uit de sktest sportski? https://www.wintersport.nl/weblog/09/01/2023/skitest-wat-zij…. De Fischer Curv GT staat boven aan mijn lijst. Wil je echt puur een carvbak dan kan ik je ook de Fischer Curv DTX aanraden, heerlijk voor agressieve middellange bochten.

Als je Elan fijn vind, dan zijn die Fischers veel te stug. Kijk eerder naar de suggesties van Evr66

Wow dank voor alle snelle tips, ik ga er zeker even induiken. Ik vind met dat uitproberen vaak veel gedoe. Of het moet op een binnenbaan, maar dan kun je überhaupt niet echt testen of daar in het gebied, maar dan ben ik met vrienden of de kinderen. Maar ik zie al wel een hoop tips. Ik zie de Elan;s die ik nu heb al als redelijke alleskunner, dus ik zoek wel iets echt anders voor erbij. Gewoon omdat het kan, niet omdat het moet ;). Die ik nu heb zijn echt makkelijk. Heel vergevingsgezind en gaan toch goed op z’n kant. Voor iedere recreatieve skiër denk ik echt een fijne ski. Maar nu wil ik er iets bij om mezelf uit te dagen.

Bepaal eerst wat je wilt, korte bochten, lange bochten of een alleskunner maar dan iets sportiever dan je nu hebt. In geval van twijfel toch echt eerst wat uitproberen (kan ook prima indoor als je een rustig moment kiest), of koop van beiden een setje, als je wat overjarigs kunt vinden voor een nette prijs, dan kun je over een half jaar met minimaal “verlies” een ander weer gelukkig maken hier ;)

Edwin van Riel

Als je Elan fijn vind, dan zijn die Fischers veel te stug. Kijk eerder naar de suggesties van Evr66

Bennie op 28 sep 2023 10:51

Als je neigt naar een salom-raceski kom je natuurlijk al snel uit bij een stijve(re) ski. Volgens mij is die Fischer Curv GT ook behoorlijk allround, maar idd stijver maar dan ook veel sportiever dan de Elan 82 cti. De DTX is idd nog stijver, daar word je echt de bochten in gesmeten, heerlijk voor perfect geprepareerde harde pistes. Maar vraagt wel veel van je. Niet geschikt om een hele dag op te skien (voor mij dan…)

Ik hou dit topic even in de gaten, zit in precies dezelfde situatie (3 tripjes gepland, tevreden met mijn 82CTI’s). Heb ze vorig seizoen pas aangeschaft, maar ben er heel tevreden mee. Kunnen eigenlijk alles, maar mijn handen jeuken ook om er iets naast te kopen, gewoon omdat het kan. Ik denk zelf meer aan een slalomski. Lekker hard werken, als je daar geen zin meer in hebt terug op de relaxte Elan’s. Mijn oog viel ook op de nieuwe Head WCR e-Speed Pro 14. Mooi voor ideale omstandigheden, knallen met een 20+ radius. Maar vind het nog te vroeg om nu al nieuwe ski’s te kopen, dus zal nog zeker een jaartje wachten.

Goedemorgen forumleden,

Inmiddels staan er 4 trips gepland deze winter waarbij Solden over twee weken de eerste stop is. Ik heb me heel lang kunnen inhouden voor een extra paar ski’s, maar vind eigenlijk dat ik ze verdiend heb ;). Ga vandaag bij DAKA kijken naar iets heel anders dan ik dacht eerder: de Mirus Cor van Black Crows. Wat ik lees en inmiddels ook heb gehoord van mensen die er mee geskied hebben: heel erg leuk. Zeer korte radius (13m) en een echter carver met wat freestyle genen. Dat laatste doe ik (nog) niet veel, maar een speelse ski voor naast de alleskunner in de 82cti lijkt eigenlijk wel een mooie aanvulling. Het enige waar ik een beetje bang voor ben: hoe gaat het op zwart. Houdt hij dat vol? Ik ski eigenlijk alleen als ik met mijn dochters ga zoveel mogelijk blauw en rood, maar voor die dagen lijkt me dit een hele leuke ski. Alleen de lengte nog. Ik kan daar dus niets over vinden. Aan de telefoon zeiden ze bij DAKA 184cm, maar dat lijkt zo gigantisch met mn 1.83 en niet al te fors. Ik rij de 82cti op 172 (had wel maatje meer gemogen denk ik). Iemand daar tips over?

Ben je van plan je Wingmans in te ruilen? Dan kan dat. Want op papier zijn ze vergelijkbaar inzetbaar. Ware het niet dat je met de Black Crows nog meer rocker (en daarom dus die lengte. Eén maatje onder lichaamslengte kan, maar korter niet) dan de Wingmans hebt. Plus een iets zachtere ski, want het metaal zit niet over de gehele lengte maar vooral onder de binding. Reken op strak carven als je de juiste input geeft, maar verder vooral een prettige klooiski. Je kunt er waarschijnlijk alles mee. Zoek je het in die hoek, kies dan de Line Blade. Iets steviger em befer om mooi mee te carven.
Plus, voor 1000 euro met binding zou ik toch elders gaan kijken…
Dan zijn ski’s als de Stöckli Laser AX, SX of CX ineens binnen bereik. Makkelijk te skiën en met een heel grote bandbreedte.

Maar goed, ik snap je gedachtegang niet helemaal als je iets meer piste gerelateerd dan de Wingman zoekt en dan op ski’s uitkomt tegen de 90mm onder de voet. Wat brengt je op die gedachte?

*bericht bewerkt door Bennie op 01 dec 2023 08:06

Dit lijkt meer in de lijn van de wing man dan een pisteCarver voor erbij.

Enneh, de blades zijn underrated @bennie, zondag mogen ze los in Winterberg 😂

Edwin van Riel

@EvR66 Met Brandsma, Van Klaveren en Junior los op de Poppenberg? Ik wacht nog een weekje…

@EvR66 Met Brandsma, Van Klaveren en Junior los op de Poppenberg? Ik wacht nog een weekje…

Bennie op 01 dec 2023 08:36

Yup, alleen Menno aarzelt nog, Dennis is altijd in voor een geintje. We hebben @piefke als meer dan waardig invaller kunnen strikken, mocht Menno het mentaal nog niet trekken. Ok, het kost wat maar dan krijg je ook wat. Volgende week wellicht beter, mss ook niet (regen?), besloten maar gewoon te gaan.

Edwin van Riel

Ben je van plan je Wingmans in te ruilen? Dan kan dat. Want op papier zijn ze vergelijkbaar inzetbaar. Ware het niet dat je met de Black Crows nog meer rocker (en daarom dus die lengte. Eén maatje onder lichaamslengte kan, maar korter niet) dan de Wingmans hebt. Plus een iets zachtere ski, want het metaal zit niet over de gehele lengte maar vooral onder de binding. Reken op strak carven als je de juiste input geeft, maar verder vooral een prettige klooiski. Je kunt er waarschijnlijk alles mee. Zoek je het in die hoek, kies dan de Line Blade. Iets steviger em befer om mooi mee te carven.
Plus, voor 1000 euro met binding zou ik toch elders gaan kijken…
Dan zijn ski’s als de Stöckli Laser AX, SX of CX ineens binnen bereik. Makkelijk te skiën en met een heel grote bandbreedte.

Maar goed, ik snap je gedachtegang niet helemaal als je iets meer piste gerelateerd dan de Wingman zoekt en dan op ski’s uitkomt tegen de 90mm onder de voet. Wat brengt je op die gedachte?

Bennie op 01 dec 2023 07:54

Ik dacht eigenlijk vooral dat dit een leuke speelse toevoeging was en hij schijnt lekker te carven op lage snelheid. Iets dat ik met de kinderen natuurlijk graag doe. Ik heb me niet in die Stockli’s verdiept zal het straks bij DAKA ook vragen. Ik ben ook beetje aan het zoeken. Als ik jou volg dan zeg je dat die Black Crows niet echt een aanvulling zijn op de Elans? het lijkt me gewoon leuk om meer paar ski’s te hebben en een met een hele korte radius en een all mountain is eigenlijk alles wat ik zoek. iets om speels ook wat hobbels mee te nemen en een om makkelijk op lage snelheid mee lekker te carven.

Bij die Stockli vindt ik denk ik vooral wat ik heb in de Elan’s maar dan wat steviger? Heb ik dat goed? Zijn die dan nog wel vergevingsgezind als de piste het niet toelaat, of als de meiden niet echt op tempo skien en ik wat langzamer moet gaan?

Ik zag eerder Fischer als minder aangeraden maar dan wil ik wel even inhaken nog. Mijn man heeft eigenlijk in dezelfde omstandigheden (hij heeft alleen Ripsticks ipv wingmans) er 2 paar fischers naast. Beiden model 2019 - Curv Ti en de RC 4 pro allride TI en hoewel die een stuk stijver zijn dan de Elans haalt hij er heel veel uit op de hardere goed geprepte pistes.
@LoveToBoard kan dit beter aanvullen nog ;)

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Zeker zo’n Stöckli Laser AX kun je alle kanten mee op, op de piste. Ze gaan fantastisch mooi langzaam, maar kunnen best vlotter. Op mach 3 vind ik het net niks, maar ook daar laten ze je niet in de steek. Maar alles tussen stilstaan en best vlot gaat lekker.
En zuiverder dan zo’n rocker-vlammer als de Black Crows. Die is dan weer prima als je lekker wil rommelen met af en toe een carve leggen. Door de breedte heb ke wel meer hoek nodig dan met een smallere ski, maar zo veel verschil maakt dat ook weer niet.

Haha @Wouter85 ik zei eerder in dit topic al dat ik in bijna exact dezelfde situatie zit. Nu zit ik zelf ook al een tijdje te twijfelen om de Black Crows Mirus Cor aan te schaffen, omdat deze volgens de reviews exact brengt wat ik zoek in een ski. Ik wil ze dan wel in plaats van de Wingmans doen, want ze lijken me wel te veel overeenkomen. Als ik nog een mooi bedrag kan vangen voor de Wingmans, zou ik het direct doen.

Voor ernaast zou ik dan nog verder kijken naar een echte SL ski of een GS met een radius van ~20, dan heb je wel echt twee verschillende sets.

Ik ben echt veranderlijker dan mijn dochters. Net bij Daka geweest. Inderdaad: die Mirus Cor zijn wel echt in ongeveer dezelfde cathegorie als de Wingmans. Dat vind ik dan toch zonde op dit moment, want die wil ik nog niet verkopen en daar kan ik prima mee uit de voeten als ik met de meiden ski.

Dus dan toch iets harders en stevigers voor als de piste goed is en ik er zin in heb. Ze hebben daar echt idioot veel staan, dus er rustig doorheen gelopen en nu Head WorldCup Rebels e-Race. Dus toch hard en stijf maar als ik het goed begrepen heb een mooie balans tussen korte en middellange bochten. Gaat natuurlijk veel meer van me vragen dan die Elans, maar op zich is mijn techniek goed. Het zal wel aanpoten worden verwacht ik, dus ik twijfel nog even. Mijn collega die mee was vond dat ik met een SuperShape E-Speed misschien niet genoeg uitgedaagd zou worden. Man man, wat een keuzes. In ieder geval duidelijk: nu een slalom/racecarver en dan zien we volgend jaar wel weer voor all mountain. Mensen ervaring met deze ski’s? Ze zijn worden veel gebruikt volgens mij, dus ze zullen wel goed zijn.

Oké, heb net die Head WorldCup Rebels e-Race besteld in Venray waar ik vorig jaar ook heb gekocht en goed ben geholpen. Bedankt voor alle tips. Ik ben heel benieuwd. Mocht het niet lukken en ik mezelf vreselijk overschat hebben, dan zien jullie maatje 175 wel op de te koop pagina, hahaha.

Nou, een flinke vent die zijn Supershape eSpeeds helemaal uitwringt. De WC Rebels eRace is een beetje too much als je nog nooit racy ski’s hebt gehad. Ja, ze hebben een vriendelijk instapniveau voor het type ski. Nee, rustig is niet zo fijn en ontspannen als geclaimd. Hoe harder/technischer je gaat, hoe fijner de ski.
Ik denk dat de Supershapes helemaal prima zijn. Of om bij de Elan te blijven, de Ace SCX.

Enfin, die eRace neem ik dan tzt graag van je over, mits een normale prijs. Pro of gewoon?

Ik heb de Mirus Cors geskied en zijn echt super leuke ski’s, maar zeker geen goede aanvulling op jouw Wingman’s. Althans, niet wat je zegt te zoeken… Je kunt ze vooral scharen onder leuke speelse ski’s die ook kunnen carven (beetje a la line blade misschien?). Ze zijn echt uniek. Ja de de Mirus Cor kan goed carven, maar niet beter dan een piste gerichte ski die minder breed is. Ook kun je op normale piste ski’s een grotere kantenhoek bereiken natuurlijk. Ook heeft de Mirus echte freestyle en off piste kwaliteiten/genen, die heeft de Wingman ook (de offpiste/ papsneeuw kwaliteiten vooral eigenlijk), al zou ik zeggen dat de wingman meer een traditionele brede carve ski is dan de Mirus. Die Mirus heeft veel betere freestyle mogelijkheden, is echt goed in jumps en speels skien en eigenlijk alles wat bij freestyle komt kijken, dus als je dat een leuke extra vindt, dan ja, kies voor de Mirus! Daar zijn die Wingmans namelijk wel minder goed in. Als je echt iets zoekt om goede kanten hoeken etc mee te maken en puur frontside georiënteerd kies dan gewoon voor een echte piste ski zoals hierboven al genoemd.

*bericht bewerkt door DaphneK op 01 dec 2023 16:51

Enfin, die eRace neem ik dan tzt graag van je over, mits een normale prijs. Pro of gewoon?

Bennie op 01 dec 2023 16:28

haha @bennie op koopjesjacht. Cool, nog voordat de eigenaar ze zelf geprobeerd heeft hahaha.
Maar zonder gekheid, echt wel een hele grote stap vanaf die Elan

Edwin van Riel

Enfin, die eRace neem ik dan tzt graag van je over, mits een normale prijs. Pro of gewoon?

Bennie op 01 dec 2023 16:28

Haha thanks! Niet de pro. Ik kan ook wel goed skiën gelukkig, maar ik heb dit nog nooit geprobeerd. En nooit geschoten is altijd mis. Ik snap dat er tussenopties waren of zaken zoals huren, maar daar ben ik denk ik dan te eigenwijs voor. We zullen zien. Ik ga mijn best doen ;)

Dit is dus waarom je beter hier advies kan vragen voordat je wat koopt. Van Wingmans naar de Head WCR e-race… poeh dat verschil is niet klein zeg maar. Je had veel beter die Supershapes kunnen kopen, dat was al een stuk meer uitdaging dan de Wingmans. Enfin, Bennie heeft dadelijk mooie nieuwe ski’s ;)

Ik heb de Salomon S/force ti.80 pro. Redelijk vergelijkbaar met Elan 82Cti vind ik. Gisteravond op de testavond in Zoetermeer getest Head WCR E-race op advies van Head als aanvulling voor de perfect, hardere pistedag. Ik was mega verrast hoeveel grip die gaf. Ik ben normaal gesproken van een brede ski onder de voet maar overweeg deze als er bij. Als je op de Elan gewoon heel prima naar beneden komt ga je denk ik heel blij worden van de Head… Ik ga kijken of ik er nog wat budget kan uitpersen dit jaar voor een setje :-)

Gadgetfreak

Ik heb ook een aanrader, ook al is nu te laat… Salomon Addikt Pro. Zo’n fijne piste alleskunner. Kanten wissel soepel, op snelheid superstabiel. Je kreeg me niet van de piste af. Als iemand ervaring er mee heeft, hoor ik graag de mening ;)

Ijskoud de beste.

Zo de eerste twee dagen skiën in Sölden zitten erop. Heel veel sneeuw. Slecht zicht en dus niet veel geprepareerd. Stoms stond ik tot mn knien in de sneeuw. Met de Elans geen probleem, hoewel Carven dan toch wel lastig is. Gisteren de Head’s geprobeerd. Het verschil is dag en nacht. Ik heb nog nooit op zo’n stijve skis geskied, dus het was een hele nieuwe ervaring. Nu had ik aan het einde van de dag wel wat spierpijn omdat het flink energie kost ze te kanten. Op lage snelheid of door de (niet zichtbare) heuveltjes sneeuw was het bikkelen, maar op de wat ijzigere pistes als ik echt snelheid kon maken was het fantastisch. Ik heb me nog nooit zo zeker gevoeld op snelheid. Super strak. Echt heerlijk. Misschien met mijn techniek wel meer een goed weer ski. Ik heb in ieder geval genoten. De zon komt hier op dus we krijgen eindelijk een dag met zicht waar we zijn dus ik ga een leuke dagen tegemoet. Dank voor al jullie hulp: de ski’s komen niet op marktplaats ;).

Heel herkenbaar dit, hoe meer je leest hoe meer je gaat twijfelen. Maar ook weer leuk, het is onderdeel van de hobby. Ik heb de weg omgekeerd bewandeld. Ik ski al jaren op Elan Amphibio 16Ti, een stijve ski veel vertrouwen geeft op hogere snelheden en waar je heerlijk mee kunt carven. Althans dat is mijn ervaring. Maar best werken bij lagere snelheden en slechte omstandigheden. Ik heb er onlangs de Dynastar 563 bijgekocht als een wat relaxtere ski met toch een vleugje sportiviteit. Ik ben met 70kg een lichtgewicht, dus ik zou er iets meer sportiviteit uit moeten kunnen halen. Maar nu twijfel ik weer of deze ski’s wel uitdagend genoeg voor mij zijn omdat ik toch graag sportief ski. In januari ga ik het ervaren!

Zo de eerste twee dagen skiën in Sölden zitten erop. Heel veel sneeuw. Slecht zicht en dus niet veel geprepareerd. Stoms stond ik tot mn knien in de sneeuw. Met de Elans geen probleem, hoewel Carven dan toch wel lastig is. Gisteren de Head’s geprobeerd. Het verschil is dag en nacht. Ik heb nog nooit op zo’n stijve skis geskied, dus het was een hele nieuwe ervaring. Nu had ik aan het einde van de dag wel wat spierpijn omdat het flink energie kost ze te kanten. Op lage snelheid of door de (niet zichtbare) heuveltjes sneeuw was het bikkelen, maar op de wat ijzigere pistes als ik echt snelheid kon maken was het fantastisch. Ik heb me nog nooit zo zeker gevoeld op snelheid. Super strak. Echt heerlijk. Misschien met mijn techniek wel meer een goed weer ski. Ik heb in ieder geval genoten. De zon komt hier op dus we krijgen eindelijk een dag met zicht waar we zijn dus ik ga een leuke dagen tegemoet. Dank voor al jullie hulp: de ski’s komen niet op marktplaats ;).

Wouter85 op 16 dec 2023 07:49

Cool, leuk om dezelfde ervaring te lezen!

Gadgetfreak

Plaats een reactie