Skiën met wandelaars

Als wij op wintersport gaan, moet het gebied dat we uitkiezen aan een specifieke voorwaarde voldoen: Mijn vrouw is een fervente winterwandelaar, terwijl de rest van het gezelschap juist wil skiën. We willen dus een skigebied waar behalve goede skipistes ook veel wandelpaden zijn.

Maar we zijn natuurlijk wel met elkaar op vakantie, dus is het wel zo leuk als we elkaar regelmatig tegenkomen. Veel km’s wandelpaden willen we dus, maar dan wel wandelpaden die echt in het skigebied liggen. En niet ergens op een afgelegen plek buiten het skigebied.

Om goed inzicht te krijgen welke gebieden geschikt zijn heb ik data verzameld over skiliften, pistes en wandelroutes, en daar een analyse op losgelaten. Het is handig dat tegenwoordig enorm veel data beschikbaar is. *

null

Ik wil dus weten hoe goed de wandelpaden bij de skipistes liggen, en ben daarvan uitgegaan van het uitgangspunt: ‘Hoe vaker pistes kruisen of samenvallen met pistes, hoe beter.’

null

In de analyse heb ik per skigebied berekend hoe vaak skipistes kruisen met winterwandelpaden. Daarnaast heb ik per gebied doorgerekend hoeveel liften, skipistes en wandelpaden er zijn. En dat alles heb ik dan ook nog gecombineerd met een hoogtebestand, en zo ik heb zo een mooi compleet overzicht waarop ik kan zien welke gebieden voor ons geschikt kunnen zijn.

null

*) Ik heb vooral gebruik gemaakt van Openstreetmap.org, dit is een geweldige bron waaruit dit soort gegevens te halen zijn. En bij veel skigebieden vind je op hun websites een overzicht van gpx-files van hun winterwandelingen. Helaas bieden niet alle gebieden dat aan, dus het is belangrijk om te weten dat de informatie niet helemaal compleet is. De getoonde hoeveelheden liften, pistes en wandelroutes kunnen afwijken van de werkelijkheid.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 29 sep 2023 09:04

Mooi werk! Heb je dit ook ergens online gezet?

Erg mooi! Ik zou je dataset zeker gebruiken voor de volgende vakantie. Hoewel ik St. Luc al heb zien staan :)

Mooi werk zeg! Chapeau!

Bla, bla, bla.

Heel gaaf, en ook voor mij interessant omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Wat ik mij wel afvraag; we hebben gemerkt dat er in de winter vaak maar een paar winter-wandelpaden open zijn, en die zijn dan eigenlijk alleen goed bereikbaar op sneeuwschoenen. Bevat deze lijst ook echt de routes die ook open zijn in de winter?

Heel gaaf, en ook voor mij interessant omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Wat ik mij wel afvraag; we hebben gemerkt dat er in de winter vaak maar een paar winter-wandelpaden open zijn, en die zijn dan eigenlijk alleen goed bereikbaar op sneeuwschoenen. Bevat deze lijst ook echt de routes die ook open zijn in de winter?

dft2 op 29 sep 2023 08:52

@dft2,
Ik heb voor deze analyse specifiek gezocht naar winterwandelroutes en sneeuwschoenroutes. Of deze paden en routes daadwerkelijk open zijn zal afhangen van oa de weersomstandigheden. Maar paden die alleen 's zomers toegankelijk zijn zijn er niet in verwerkt.

Wauw…wat een analyse. Even uit de praktijk: Jungfrau en Aletsch arena zijn toppers. Beide hebben ook restaurants waar je te voet en al skiënd langs komt. En Jungfrau biedt ook nog mogelijkheden met met een treintje naar Wengen en Grindelwald te gaan (of Lauterbrunnen en Murren) daar zal een wandelaar zich niet snel vervelen

Interessant om te zien. Maar er klopt toch vrij weinig van die input in je tabel, of ben ik nou gek?

Edit: excuus, had je laatste alinea niet gezien.

*bericht bewerkt door Verschuuren op 29 sep 2023 23:33

Interessant om te zien. Maar er klopt toch vrij weinig van die input in je tabel, of ben ik nou gek?

Edit: excuus, had je laatste alinea niet gezien.

Verschuuren op 29 sep 2023 23:31

Ik denk dat het behoorlijk goed klopt, zeker voor wat betreft liften en pistes. Ik heb dezelfde data gebruikt als openskimap.org ,en daar staan de liften en pistes in de gebieden die ik ken zeer compleet in. Zoals bekend overdrijven skigebieden vaak met hun pistekilometers en de hoogtes.

De enige echte fout die ik zie is dat Ski Arlberg in Duitsland staat. Dat komt omdat ik de gebiedscontour per ongeluk een heel klein stukje over de Duitse grens heb getrokken (Warth ligt hemelsbreed vlak bij de grens).

Mooi werk! Heb je dit ook ergens online gezet?

Patrick1980 op 28 sep 2023 23:08

Ik heb er nu ook een kaart bij: https://qgiscloud.com/Arvanhar/Skiresorts/?l=PisteHikeKruisi…

En ik heb een update gedraaid, ik had nog wat aanvullingen

null

Ik stuit hier nu pas op dit topic maar wat een fantastisch initiatief!! Hulde!

Wat me opvalt is dat uit deze analyse vooral erg grote gebieden goed naar voren komen doordat ze natuurlijk in absolute waardes meer km pistes en wandelroutes hebben. Daaruit volgt natuurlijk ook wel dat grotere gebieden makkelijker hoger scoren in het aantal crossings per gebied.

Maar puur voor mezelf sprekend zijn wij vooral op zoek naar wat kleinere gebieden waar je dit hebt. Ik zou dus wel benieuwd zijn naar een ratio “crossings/pistekilometer” of crossings/wandelpadenkilometer" om inzicht te krijgen welke gebieden verhoudingsgewijs de beste overlap hebben in wandelpaden en pistes.

Wij wandelen (naast snowboarden) ook heel graag. Sommige gebieden hebben misschien wel veel wandelkilometers, maar dat zijn soms oersaaie paden door het dal van dorp naar dorp of ergens een klein rondwandelingetje boven bij een lift of een ‘heen en terug’ wandeling. Zelf houden we erg van om met een lift naar boven te gaan en dan terug lopen naar het dal, of van lift tot lift of een mooie ‘rondwandeling’.
Uit ervaring kan ik Serfaus Fiss Ladis aanbevelen, prachtige wandelpaden, goed verbonden. Op je lijstje mis ik Laax, ook meer dan genoeg wandelpaden en wat daar heel fijn is, is dat je op een online kaart kan zien welke paden open (geprepareerd) zijn en je ziet ook waar de paden lopen ten opzichte van de pistes.
Les Trois Vallees scoort in jouw lijstje hoog. Ik vond het wandelen daar erg lastig, totaal onduidelijk wat er wel of niet open was. Wandelpaden die niet op elkaar aansluiten en nauwelijks bussen om terug te komen. Op de wandelkaartjes van het gebied was nauwelijks te zien waar de wandelpaden precies liepen tov pistes, dus ook lastig om je te oriënteren en de paden waren slecht gemarkeerd. Bij de toeristen info hadden ze alleen wandelkaartje van dat betreffende deelgebiedje, dus niks dat het hele gebied beslaat…
Dus even los van alle cijfertjes, zijn er dus echt nog wel andere factoren die wandelplezier en gemak kunnen bepalen. (maar wellicht dat je met handige wandelapps ofzo wat beter uit de voeten kan)

Plaats een reactie