Bovec-Kanin (SI) - begin van het einde

Nieuws in het kort (google translate) https://www-rainews-it.translate.goog/tgr/fvg/articoli/2023/…

Uitgebreide toelichting hieronder

Afgelopen zomer op kampeervakantie geweest in Bovec in Slovenië.
Prachtige omgeving, wel erg groen (…) maar een paradijs voor buitensporten.
De langste zipline van Europa gedaan, in 5 kabels zig-zag naar beneden met tegen de 90 kmh ;)

Toen ook de cabinebaan gezien van Bovec naar het skigebied Kanin.
Een lift die mij al 20 jaar fascineerde. Kilometers lang, in 3 secties van 600 naar 2000 meter.
Naar een skigebied waar vaak aan het eind van het seizoen, de meeste sneeuw van heel Europa ligt, vaak meer dan 6 meter.

Het is wel een 50 jaar oude rammel-bak. Die na een ongeluk 5 jaar gesloten was (2016-2021).
Hij is gerepareerd, gekeurd, en daarna weer in bedrijf genomen.

Ik heb hem bij het ziplinen afgelopen zomer van dichtbij kunnen zien.
Voor mij was het al een raadsel, hoe dat ding door de keuring gekomen was. Ik vermoed dat er wel wat steekpenningen betaald zijn. Ik ben blij dat wij voor het ziplinen niet van die lift gebruikt hoefden te maken. en ik ben niet bang uitgevallen…

Lang verhaal kort, ik lees net dit bericht. Ik denk dat het einde verhaal is.
Opnieuw keuring problemen. En geen geld om de cabinebaan te vervangen, dat gaat tientallen miljoenen kosten

The older I get, the better I was

Ja mooi he daar! Jammer dat het een beetje moeilijk/traag bereikbaar is. Ik kom graag in Slovenië en heb er leren skiën. Erg triest dat ook dit (spectaculaire) gebiedje ter ziele lijkt te gaan. De aansluiting met de veel lieflijkere afdaling Sella Nevea in Italië maakt het extra bijzonder. De alpineskisport was (is?) een van de belangrijkste sporten in Slovenië. Helaas liggen veel gebiedjes laag en wordt daar weinig geïnvesteerd in nieuwe liften en besneeuwing. Het ter ziele gegane Kobla was een pareltje met een verval van 1000 meter (was de langste afdaling van SLO, op de discutabele dalafdaling van de Vogel na) en zicht op een van de mooiste landschappen van Europa. Op de Vogel is gelukkig dit jaar wel een nieuwe gondel gebouwd die de bovenste 1/3 van de dalafdaling aantrekkelijker zal maken. Daar stond nog een tweezitter uit de jaren ‘70. De inmiddelse zeldzame eenzitter op het plateau is nog steeds in gebruik en is voor de liftfetishisten wel een tripje waard. Je kunt deze lift ook vermijden want er staan modernere stoetljesliften op hetzelfde traject. Verder een schitterend gebiedje in het nationaal park maar met weinig hoogteverschil. Kunstmatig besneeuwen mag er niet maar meestal valt hier genoeg. Met Kerst ligt er de laatste tijd soms nog geen sneeuw. Dat is wel een aderlating waarvan vroeger nooit sprake was. Gelukkig is er ook nog Krvavec dat wel bij de tijd blijft en de besneeuwing heeft uitgebreid.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 04 okt 2023 12:46

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

De zipline - gaaaaaaaaaaaaf
Er zijn er trouwens 2. Dit is de “beginners” zipline. Van de gevorderden zipline die wij hebben gedaan, kon ik geen beelden vinden. die ging nog een stuk hoger en harder.

*bericht bewerkt door Onnem op 04 okt 2023 12:48

The older I get, the better I was

@KrisWeer toevallig wordt er deze zomer (met financiële steun) enorm veel geïnvesteerd in nieuwe skiliften in Slovenië. Zoals je zegt is er gewerkt aan een nieuwe gondel in Vogel, maar tegelijkertijd ook in o.a. Rogla, Mariborsko Pohorje en Krvavec. Ik zal eens kijken of ik er iets over kan schrijven binnenkort.

*bericht bewerkt door Henri op 04 okt 2023 12:53

et is wel een 50 jaar oude rammel-bak. Die na een ongeluk 5 jaar gesloten was (2016-2021). Hij is gerepareerd, gekeurd, en daarna weer in bedrijf genomen. § Onnem op 04 okt 2023 12:04

Dat is inderdaad wel een bijzondere en krappe lift. 3 jaar geleden zijn we ermee naar boven gegaan in de zomer met mijn vriendin. Het zijn 4 persoonscabines, maar met zijn 2e was dit al krap. Het lifttraject duurde wel echt een eeuwigheid.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 04 okt 2023 14:27

Op Alpinforum staat al een uitgebreid overzicht van de skigebieden in SLO, en welke er wel-geen subsidie aanspraak kunnen doen. Interessant leesvoer, ook dat er gebieden zijn die erin slagen om het “gratis geld” alsnog te missen. Lutsers… https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=507&start=2…

The older I get, the better I was

Wij waren vorige maand in Slovenië en zijn daar met een hele oude gondel omhoog gegaan bij Velika Planina om daar verder te wandelen. Het bleek ook een klein ski gebied te zijn, wat afgelopen seizoen gesloten was. Ze waren er nu wel bezig met de bouw van een nieuwe stoeltjeslift, zoas je op de foto’s kunt zien.

null
null
null
null
null

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie