Anwärter halen

Dit studiejaar heb ik van december tot en met februari een paar maanden vrij omdat ik wat laatste vakken van dit jaar moet halen. Mijn lijkt het enorm gaaf om voor een anwärter te gaan in oostenrijk en daarna voor een periode les te geven.
Ben zelf 21 jaar, heb van jongs af aan al geskied en heb al meerder jaren ervaring met kinderen. Ik maak me wat zorgen over mijn duits niveau (heb op de middelbare op vwo niveau 3,5 jaar duits gehad) en vraag me af waar ik moet beginnen voor alles omtrent het regelen.

Als eerste vraag ik me af of er andere mensen zijn die ook dit jaar hun anwärter willen halen, en dan bij een skilehrerverband (bv tiroler). Mijn lijkt het namelijk fijn om met iemand of wat mensen te kunnen sparren over hoe zij het gaan doen met het contacteren van een skischool, het regelen van het vervoer, accomodatie (evt via de skischool?), het kiezen van de skischool en welk lehrerverband en het duits bijspijkeren.

Ik ben zelf van plan om wel een online proefcursus en een gratis dagcursus van wat nederlandse organisaties te volgen om een beeld te krijgen van wat het inhoud en of het ook echt iets voor mij is.

Laat vooral een bericht achter, of ik weet niet of je via dit forum ook prive berichten kan sturen?

Groetjes Zoë

Hi Zoë,
In 2010/2011 anwarter gehaald via de Tirolerverband. Het niveau van je Duits zou ik mij niet druk over maken. Mocht je meer willen weten, stuur gerust een pb.

Veel plezier komend seizoen; kan het alleen maar aanraden!

Dat weet ik sneeuwzeker!❄️

Precies, gewoon lekker doen!

Hey Zoë

Ik heb zelf enkele jaren geleden mijn Anwarter gehaald via snowlife. Als je veel gelijkgezinde (Nederlanders) wilt hebben, zou ik zeker ook eens bij zo een organisatie kijken. Zij regelen dan ook alles voor je van skischool, opleiding, busreis,… Dat kost natuurlijk wel net ietsje meer dan als je alles zelf regelt.

Voor meer vragen mag je me altijd een PB sturen (dat doe je door op mijn naam te klikken. Daarna zie je de knop “stuur privébericht” wel staan)

Ik zou zo snel mogelijk skischolen aanschrijven voor een plekje tussen december & februari. (Halve) seizoensplekjes waren in ieder geval tijdens mijn seizoen (2016-2017) vrij schaars. Wat ik zou doen:

  1. Lijstje maken met skigebieden/skischolen die je leuk lijken.
  2. Anwärter cursus boeken in het (meest waarschijnlijke) Bundesland waar je les wilt geven.
  3. Top ~5 van je lijstje aanschrijven

Accommodatie regelt de skischool voor je normaal gesproken. Meest ideale scenario is dan ook dat je je Anwärter doet in het skigebied waar je les gaat geven.
Zo heb je relatief goedkoop verblijf en weet je meteen alle ins en outs van lesgeven in het skigebied in kwestie.

Heb dit zelf zo in Serfaus gedaan, zie dat ze 't nog steeds aanbieden: https://www.tirolerskilehrerverband.at/en/tyrolean-ski-schoo…

Succes met de zoektocht en ook ik ben bereikbaar voor persoonlijke vragen haha

Gang is alles

Leuk dat je dit plan hebt, ik zou ervoor gaan!

Lees even dit topic door, daar staat veel in. Sommige info misschien een beetje verouderd maar dat merk je vanzelf wel. https://www.wintersport.nl/forum/topic/112141

En schroom niet om bij vragen een privéberichtje te sturen.

Thank God summer is over!

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een skischool zoek en benader? Ik kan niet echt informatie vinden hoe medewerkers de skischool vinden of welke fijne aspecten een skischool heeft. Op https://www.wintersport.nl/forum/topic/112141 staat dat je op skileraar.info ervaringen van skileraren kan vinden, alleen lukt het me niet om die site te vinden. Heeft een van jullie misschien een linkje? Of anders andere websites waar ik soortgelijke informatie kan vinden?

Verder ben ik nu van plan om skischolen te benaderen in het gebied dat ik les zou willen geven en dan hopen dat ze plek hebben. Ik kan zelf de hele maand december en januari werken. In februari zou ik in principe ook kunnen, alleen wil ik heel graag een paar weken in azie reizen dus daarom zou ik liever februari nog vrij willen houden. In maart start mijn onderwijs weer. Denken jullie dat skischolen het oke vinden als ik alleen tot en met januari kan helpen, of kan ik beter aangeven dat ik eventueel ook in februari zou kunnen?

Ik zou de opleiding ergens anders moeten doen dan dat ik les wil geven, omdat die leslocatie al vol is. Ik dacht er zelf aan om zelf accommodatie te zoeken omdat dat misschien wat goedkoper is. Hebben jullie daar ervaring mee? Of kan ik beter via het tiroler skiverband de accomodatie nemen omdat alle andere deelnemers daar ook verblijven (weet niet of ze in de avond samen studeren ofzo)? En hoeveel kost dat ongeveer?

Verder ben ik nu van plan om skischolen te benaderen in het gebied dat ik les zou willen geven en dan hopen dat ze plek hebben. Ik kan zelf de hele maand december en januari werken. In februari zou ik in principe ook kunnen, alleen wil ik heel graag een paar weken in azie reizen dus daarom zou ik liever februari nog vrij willen houden. In maart start mijn onderwijs weer. Denken jullie dat skischolen het oke vinden als ik alleen tot en met januari kan helpen, of kan ik beter aangeven dat ik eventueel ook in februari zou kunnen?

zoetje1107 op 10 okt 2023 11:27

Over het algemeen zullen skischolen sneller geneigd zijn iemand aan te nemen die voor de kerstvakantie en voor de drukke februarimaand beschikbaar is. Januari is er niet zoveel vraag naar les, dus zul je sneller vrij zijn of als je wilt/moet werken op de kinderwei geplaatst worden met de niet leerplichtige kinderen.

Gang is alles

Hoi Zoetje,

Ik heb zelf mijn Anwärter in 2019 gedaan en behaald bij Snowsports Nederland. Mijn tip zou wel zijn om lekker bij de andere te zitten. Zou misschien ietsjes duurder zijn maar wel leuk om ook je contacten op te bouwen. De meeste skischolen zoeken wel echt naar skileraren die ook in de voorjaarsvakantie kunnen, maar je kunt het altijd gewoon proberen en een beetje rondvragen.

Bij skischolen moet je vaak gewoon op de gok gaan. Niet te veel eisen stellen maar gewoon een keer iets uitproberen. En als het niks is ga je volgende keer naar een ander skigebied/skischool. Je komt waarschijnlijk ook veel andere skileraren tegen die ook overal en nergens lesgeven, die je ook weer suggesties kunnen geven!!!

Tian R

@zoetje1107

Het topic waarin de site skileraar.info werd gegeven is al wat ouder. Die site bestaat nu helaas niet meer.

Het is een goed plan om skischolen aan te schrijven waar jij graag zou willen werken. Stel ze ook gelijk vragen waar je nog mee zit. Wellicht wil je nog iets weten over het onderkomen, lerarentrainingen etc.
Daarna kan je voor jezelf afstemmen wat je het meeste aanspreekt en waar ook plek is.
Via www.sbssv.at kan je in ieder geval zelf zien welke skischolen in het Salzburgerland nog mensen zoeken.
Je bent sowieso interessanter als je een heel seizoen beschikbaar bent, of in ieder geval tot na de voorjaarsvakanties.

Ik zou bij de opleiding de accomodatie kiezen die wordt aangegeven. Dan heb je gelijk leuke contacten en kan je samen optrekken.

Thank God summer is over!

https://www.sneeuwsportleraren.nl/
hier kan je veel info vinden.

Ik heb zelf mijn opleiding gedaan via Snowsports Nederland, maar je kan ook direct via Tiroler skilehrerverband / sbssv doen. Dit zou voor de skischool niet uit moeten maken.
Accommodatie zou ik wel bij de rest doen of iig met een paar mensen dan delen. Dan kan je elkaar vragen stellen. Niveau van het Duits valt mee.

verder is zoals hierboven genoemd is Januari de meest rustige tijd van het seizoen. Dus denk dat skischolen liever hebben dat je in de kerstvakantie komt en daarna weer in februari.

Bij vraag bij het solliciteren ook hoe het zit met eventuele kosten van onderkomen, skipas en eten.

Bedankt voor de reacties. Ik ga denk proberen te vragen of ze december en januari mensen zoeken en het een beetje afwachten op wat ze antwoorden.

Ik wilde ook al voordat het begint een beetje de theorie doornemen en leren. Is er 1 of zijn er meerdere boekjes die je vooraf krijgt? En weten jullie misschien de naam daarvan? Ik lees bij de topic ‘Anwärter wie nog meer’ dat de tiroler skilehrerverband ook een boekje aanbied. Is dat de officiele? https://www.snowsportsracing.nl/snowsports-academy/webshop/n…
Hier zie ik wat boekjes staan, is de eerste of de tweede het?

Ik zag online dit document voorbij komen https://www.leverreizen.nl/wp-content/uploads/2018/06/…
Bevat dat een beetje de correcte theorie? Of is er een boekje dat ik van een nederlandse organisatie die ook de opleiding aanbied, los kan kopen https://www.snowsportsracing.nl/snowsports-academy/webshop/n…
dit is een duits boekje, ik weet niet of het de officiele is)?

https://www.tirolerskilehrerverband.at/en/learning-paths/ski…
Ik zie op deze site dat ze wat voorbeeld filmpjes hebben en uitleg van wat van de onderdelen. Klopt het dat de groene en blauwe voor de anwärter is?

Heeft een van jullie verder ervaring met de skischolen in Arlberg en Ischgl, hoe de skischool is, de accomodatie (hoeveel mensen per kamer, ligging tov lift/piste) etc.

*bericht bewerkt door zoetje1107 op 15 okt 2023 20:12

@zoetje1107

Afgelopen jaar heb ik zelf les gegeven in St Anton am arlberg, ik ben hier via het tiroler skilehrerverband gekomen.

Tijdens de opleiding kregen wij alle benodigde lesstof dus hier hoef je je in principe vooraf niet druk over te maken.
Je krijgt dit boekje https://shop.tiroler-skischule.at/lehrmittel-buecher/alpin/l…
en een map met alle andere theorie onderdelen

Maar in principe komt de informatie uit het document zeer overeen. De filmpjes komen direct van de site van de tiroler skilehrerverband en zullen dus voor deze organisatie kloppen. Tijdens de Anwärter zul je alleen groen en blauw moeten kennen. Wellicht behandel je iets van rood maar dit is niet belangrijk voor je examens.

Als je nog vragen heb stuur maar een PM

He Zoë, alleereest wat leuk dat je dit wil gaan doen. ik heb in 2017/2018 mijn Anwarter gehaald by Snowsports Nederland. Ik was alleen en nog maar 17, dus voor die tijd vond ik dat tamelijk spannend. Leuk om te vertellen is dat eigenlijk iedereen alleen was, daarom waren er duidelijke inlichtingen over het vinden van een baantje daarna als skileraar (sterker nog: ik kon kiezen tussen vacatures die zij al hadden openstaan bij verschillende skischolen) en maakte bijna iedereen gebruik van de treinreis die zij ook aanboden. Zo leer je direct iedereen kennen voor je begint én hoef je je nergens druk over te maken.
Ook accommodatie was bij deze reis inbegrepen.

Ook zou je bij werkeninoostenrijk.nl terecht kunnen als je de eerste keer een baan zoekt als skileraar, zij hebben vaak duidelijke en fijne communicatie met skischolen.

Duits kon ik destijds amper, inmiddels vrij goed. Je leert het gedurende de tijd dat je in Oostenrijk werkt heel gauw!

Het is inmiddels gelukt om de opleiding en de skischool te regelen. Ik kan de tweede week in december de opleiding doen en daar aansluitend in de kerstvakantie les geven. Dan kom ik terug naar NL en ga ik misschien in januari nog naar azie en in februari kan ik weer de hele maand lesgeven.
De skischool heeft alleen ongevallen verzekering, is dat in veel gevallen zo (zonder ziektekosten verzekering)? Ik dacht er zelf aan om zelf ook een ziekte, ongevallen en wintersport verzekering te regelen. Zijn er nog andere verzekeringen die ook belangrijk zijn om te nemen? Of andere zaken die ik van te voren nog moet regelen?

Klopt het verder dat je het contract pas kan onderteken als je daar bent?
En zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn om de skischool na te vragen (naast accommodatie, loon, skipas, kleding, verzekering)?

Ik wil ook nog een duitscursus vooraf doen. Hebben mensen ervaring met de cursus van duits van snowsports academy? Deze heeft wel mijn voorkeur omdat het fysiek is

Of de online cursus van sneeuwsportleraren (https://www.skileraarduits.nl/)?

Plaats een reactie