Andere Ski's gezocht graag hulp/advies gewenst

Hallo Allemaal,

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar andere ski’s, of wellicht alleen een extra paar voor andere sneeuw condities.

Ik ben inmiddels de 50 jaar gepasseerd en ski al vanaf 4 jaar oud en denk dat ik een redelijk gevorderde skiër ben (zonder twijfel zal er qua techniek zeker nog wel het e.e.a. te leren zijn :-) )

Ik ski al een aantal jaren met de Fischer RC4 The Curv DTX (2016/17 model, 164cm, vermoed dat dit ook te kort is voor mij). In de ochtend als de piste hard en geprepareerd is kan ik erg lekker uit de voeten en ski ik gemakkelijk met goede controle op (hoge) snelheid. Gedurende de dag (middag) als de piste slechter word moet ik harder werken en ga ik geleidelijk ook mijn snelheid terugschroeven. Met papsneeuw (warm/einde dag) ga ik voor mijn gevoel als een ouwe lul van de berg aangezien ik dan gewoon slechte controle heb over mijn ski’s.
Uiteraard kan dit ook een techniek dingetje zijn, maar ik beleef weinig lol aan papsneeuw.

Ben een redelijk agressieve skiër en hou dus van (hoge) snelheid en vind het leuk om af te wisselen met grote en kleine bochten. Voor het overgrote deel ski ik op de piste maar ga ook af en toe me de kids naast de piste door de diepe sneeuw. Uiteraard skiet dit een stuk lastiger en kost energie maar kom wel redelijk naar beneden overigens wel met het nodige kapwerk en het zal er ook niet heel soepel uit zien…

Nu de hamvraag, welke ski zou in mijn situatie voor de helde dag plezier kunnen zorgen.
Lengte is 1.82 gewicht ca. 90kg.

Graag ontvang ik jullie input, mogelijke ervaringen etc. alvast mijn hartelijke dank.
Aangezien er momenteel nog redelijk veel 2022/2023 modellen in de sale zijn ligt hier de voorkeur :-)

*bericht bewerkt door Marc1972 op 10 okt 2023 13:27

Fischer curv GT in 1.75 (stuk makkelijker dan in 1.82)
Atomic Q9 in 1.76 (mooi allrounder)

gewoon 2 lekkere allround skis met wat meer breedte zodat je ook in slechtere omstandigheden net iets makkelijker er door heen baggert.

Totales Vollidiot

Ik zou ook eens naar de Fischer curv GT in 175 kijken. Nog steeds een lekkere sportski, maar ook veel meer allround. kwam ook erg goed uit de skitest: https://www.wintersport.nl/weblog/09/01/2023/skitest-wat-zij… of op Gigi: https://gigiski.com/review-fischer-rc4-the-curv-gt-2/…

Ik vind die tip van de Q9 of evt Q9.8 wel een goede. Iets meer allround dan de nog altijd wat logge Curve GT. Dartel je net wat meer de berg mee af ipv raggen, terwijl je niets inboet qua performance. Wat denk jij @Gerjon?

Bedankt voor de snelle reacties, goede en interessante input.

De Fischer Curve GT had ik al een beetje in de picture en al veel goeds over gelezen en is wat mij betreft ook inderdaad een serieuze kandidaat.

Ook al veel gelezen over de Atomic Redster series, maar zijn zoveel modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zo erg zie.
Q9 lijkt inderdaad een beetje de allrounder (Maar zie zie ook een Q9.8??) de Atomic Redster X9 S lees ik ook veel goeds maar dit zal weer meer richting race gaan en in slechtere sneeuw condities en/of naast piste lastig worden?

Hi Bennie:) persoonlijk ben ik voorstander voor een multiradius ski en dan van Atomic, Salomon, Vokl etc. X9s van Atomic is inderdaad mijn voorkeur tov een bredere Q versie maar Salomon of Vokl heeft ook mooie versies. Dus handig om nog even te zoeken naar X9s van vorig jaar of iets dergelijks, de ski’s worden niet goedkoper mbt de nieuwe 2024 versies…

*bericht bewerkt door Gerjon op 10 okt 2023 14:56

X9s van Atomic is inderdaad mijn voorkeur tov een bredere Q versie maar Salomon of Vokl heeft ook mooie versies. Dus handig om nog even te zoeken naar X9s van vorig jaar of iets dergelijks, de ski’s worden niet goedkoper mbt de nieuwe 2024 versies…

Gerjon op 10 okt 2023 14:50

Hoe verhoud deze zich t.o.v. mijn huidige Fischer RC4 The Curv DTX. Ga ik met deze wat verbetering realiseren in mindere piste condities (lees in de middag met veel losse heuvels sneeuw en/of papsneeuw) en boet niet in qua agressie/snelheid op geprepareerde/harde pistes?

*bericht bewerkt door Marc1972 op 10 okt 2023 15:02

Een out-of-the-box ski zou de Titan uit de Head Supershape series kunnen zijn. Kan op 170 als je veel bochten wil draaien of op 177 als rustig loopkarakter belangrijker is.
Wat vergevingsgezinder dan de semi-racers die beschreven worden, maar met een eindbereik waarvan je de grens eigenlijk zelden of nooit haalt. Heeft wel een voorkeur voor lekker carven.

^^die X9s gaat nul verbetering geven in de pap, dus hoe goed die ski ook is, voor jou denk ik geen goede keuze. Ook ik vind de atomic Q9 of 9.8 ook wel n mooie optie. Allemaal net wat makkelijker maar toch heel sportief. De 9.8 is nog net iets breder onder de voet dan de 9. Die huidige DTX is nogal een bijter en daarom niet lekker in papsneeuw. De GT is in dat opzicht wel een verbetering, maar blijft toch vooral goed voor harde pistes. Dus wat mij betreft laat je je keus afhangen van hoeveel gemak je zoekt…je zou naar Duijvestein kunnen bellen of ze in Zoetermeer of Landgraaf een Q9 of 9.8 in het testrek hebben, dan kun je ze uitproberen.

Wil je een extra paar naast je huidige ski’s, dan beter een nieuw topic openen haha, dan neig ik naar een 90mm allmountain ski. Een K2 Mindbender 89ti of Head Kore 93 oid. Dan ga je wel echt inleveren op piste kwaliteiten. Wel leuk als er een verse laag sneeuw ligt bijv.

Als je veel geld hebt :-) (en wie heeft dat nou niet) zou je ook kunnen kijken naar de montero AX, AR of AS van Stockli.

Heerlijke allround ski;s, verschillend in breedte en bochtgrootte.
Maar ze zijn identitiek in de enorm hoge prijs die je er voor betaald.

Zelf word ik blij van een AR als de sneeuw wat slechter is. Je ramt echt lekker door. Maar wat een bak geld.

Totales Vollidiot

Ik heb de “out-of-the-box” ski van Bennie iTitan (163, evt wel te koop, maar wellicht te kort voor jou) maar is in weze wel een alleskunner maar vraagt wel heel de dag aardige input (je kunt hem wel lekker op de straat trappen). Maar buiten de piste is het niet de beste optie zeker niet en ook niet om beetje te spelen. Om die redenen om heel de dag lekker te kunnen gaan (en ook beetje spelen) ben ik voor de Black Crows Vertis (L170) gegaan. Das beetje een alles kunner op en ook zelfs buiten de piste (diepe poedersneeuw daar gelaten). Die kunnen in weze alle condities aan en ook de meeste stijlen…

MW Janssen

Ok zou gaan voor een kat erbij, zo’n mindbender of kore als hier genoemd. Rustler 9 zou ook mooi kunnen uitpakken.

Te veel van 1 ski willen eindigt meestal met “op alle vlakken is dit het net niet”

Je wilt korte en lange bochten, op harde piste, in de pap en in de poeder….

*bericht bewerkt door evr66 op 10 okt 2023 16:57

Edwin van Riel

Ja als je echt wat meer pap sneeuw ski’s wilt en evt wilt kijken voor een extra paar (of die het alsnog ook prima doen op strakke pistes) wellicht Volkl Kendo 88, of de Head Kore 93 of bijvoorbeeld Blizzard Brahma 88. De breedte onder de voet bij sommige van deze modellen zoals bij de Kore hangt wel van de lengte af! Dus kan minder dan 93 zijn afhankelijk van de lengte! Stuk breder onder de voet dan wat je nu hebt, maar dit zijn échte krachtpatsers! Overigens de Atomic Q9.8 is ook iets van 85 onder de voet en kan ook aan je eisen voldoen. Al deze ski’s die ik noem zijn meer piste georiënteerd en hebben wel rocker maar zit veel metaal in waardoor je echt ze echt wel een aggressieve en goede bestuurder nodig hebben. Uitzondering is de Kore, die heeft Carbon en “graphene”, maar dit is ook zeker niet zoetsappig. Deze ski’s kun je niet echt “laten gaan” en sloom mee skiën. Ze willen allemaal snelheid en hebben ook niet echt (zoals bij meer zachte sneeuw georiënteerde ski’s veel tail rocker). Hiermee, ondanks de breedte onder de voet, kun je dus zeker goed snel over harde pistes heen. Maar ook heb je het voordeel dat ze redelijk wat float hebben voor in papsneeuw of af en toe off piste.

Als je wel wat meer “relax” ski’s wil zou ik niet naar deze lijnen kijken, maar bijv naar de atomic q7 of q7.8 (iets breder de laatste). De x9 is een multiradius ski en is minder breed onder de voet dan de Q serie. De Q serie is echt gericht op all mountain. Terwijl de X serie een pure piste ski is.

Ik zie hier boven ook nog iemand de vertis noemen. Ik heb zelf een paar van de Vertis en ben er zeer blij mee! Kan me echter wat voorstellen als je een agressieve skiër bent dat dit niet genoeg gaat bieden (afhankelijk van je gewicht). Vertis heeft namelijk geen metaal en heeft een simpele bouw, alleen met hout. Je mist dan wel wat pop en power kan ik me voorstellen. daar tegenover staat wel weer dat de ski erg speels is. Je kan ze alsnog wel goed op de kanten zetten maar is gewoon niet hetzelfde als een ski met titanial.

*bericht bewerkt door DaphneK op 10 okt 2023 17:06

Ik begrijp dat je niet alles in 1 ski kan prakken en overal het max uit kan halen, je zal ergens concessies op moeten doen.
Het zou fijn zijn een ski te hebben die iets beter om kan gaan met zeg maar de middag condities (losse sneeuw/pap sneeuw) maar waarmee ik in de ochtend wel gewoon nog lekker snelheid mee kan maken vergelijkbaar zoals met mijn huidige ski’s.
Dal afdalingen met wat warmere weer zijn echt ploeteren nu en dat zal ook voor een gedeelte liggen aan mijn relatief korte ski’s.

Als je ze nog ergens kan vinden dan zijn de Rossignol Hero Elite Plus (Ti) in 178 wel leuke alleskunners met een beetje pit.

Line blade zou je ook nog kunnen testen. Ik gebruik ze eigenlijk voor alles. Wel proberen of het niet too much ski is in slechte sneeuw

Edwin van Riel

Ik begrijp dat je niet alles in 1 ski kan prakken en overal het max uit kan halen, je zal ergens concessies op moeten doen.
Het zou fijn zijn een ski te hebben die iets beter om kan gaan met zeg maar de middag condities (losse sneeuw/pap sneeuw) maar waarmee ik in de ochtend wel gewoon nog lekker snelheid mee kan maken vergelijkbaar zoals met mijn huidige ski’s.
Dal afdalingen met wat warmere weer zijn echt ploeteren nu en dat zal ook voor een gedeelte liggen aan mijn relatief korte ski’s.

Marc1972 op 10 okt 2023 18:31

Ik denk echt dat de atomic Q9.8 voor jou easy te skien is als je de oude DTX gewend bent. Dat is geen vergevingsgezinde ski in de pap. En ja die Stockli AR als allmountain-piste ski…das n prachtige ski inderdaad. Pak de portomonnee maar vast.

Ik heb zelf ook de DTX geskied, maar voor mij te grillig en stijf, dus respect dat je het daar (een hele dag) op uit houdt 👊🏻. Ben zelf overgestapt naar de Elan Wingman 82 cti. Wel een echte all mountain ski, maar ook heerlijk carven op snelheid en smiddags bij verstoorde pistes echt een genot. Dan lach je iedereen uit met een big smile.

Bedankt voor alle tips en welkome informatie.
Ik zal alle ski’s die voorbij zijn gekomen eens gaan bekijken en wat test lezen en een top 3 proberen te maken.
Zal niet heel gemakkelijk worden vrees ik…

Inmiddels al weer wat meer bekeken, beoordeeld en nagedacht en ik neig er toch naar om meer de nadruk te leggen op
behoud van sportiviteit en daar niet al te veel op willen inboeten.

Ben bang dat ik met een iets te veel allround ski wellicht te veel ga inboeten op piste performance terwijl ik gemiddeld 85% piste en 15% off piste doe. (Uiteraard ook afhankelijk natuurlijk van vers gevallen sneeuw…)

Dat gezegd hebbende en kijkend b.v. naar de bovengenoemde Q versie van Atomic lijkt me de Q9.8 (met 85mm onder de voet) voor mijn gevoel erg breed (zeker t.o.v. de DTX waar ik nu op ski) en ik met de 9.8 wellicht te veel aan sportiviteit ga inboeten op harde pistes.
Dan zou wellicht de smallere Q9 iets meer sportiviteit bieden, en dan voor lief nemen dat deze op de andere vlakken (lossen en/of papsneeuw) weer wat minder zal presteren t.o.v. de Q9.8.

Zijn er mensen met ervaring met deze ski’s en nog mooier die beide versies geskied hebben?
Of wat zou verder jullie idee/menig zijn ten aanzien van bovenstaande, zullen de verschillen groot en dus goed merkbaar zijn tussen 75mm en 85mm op de piste gedurende wisselende condities?
Qua lengte zou ik bij de Q9.8 voor 173cm (=85mm onder de voet) en bij de Q9 de lengte 168cm (=75mm onder de voet) kiezen is voor nu mij gevoel.

Bedankt wederom voor de hulp.

Kijk ook eens naar de Salomon S/Force 80 TI.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Gezien je overwegingen is de Q9 dan de beste keuze wat mij betreft. Ik zou dan wel de 1.76 pakken met jouw lengte en gewicht. Het is een betrekkelijk lichte ski met een vrik korte radius. Een beetje extra lengte is dan wel fijn. Maar goed, dat zijn ook persoonlijke voorkeuren. Zou toch kijken of je een keer kunt testen bij Duijvestein.

Mijn man en ik zijn allebei erg gelukkig met de Head Super shape rally. Veelzijdige skies waar we al meerdere keren een nieuwe versie van hebben aangeschaft. Goed om lekker te carven, maar doordat deze ski wat breder is onder de voet ook goed in hopen sneeuw en papsneeuw.

Kun je het niet ergens gaan testen komende winter? Ik heb zelf de 9.8 geprobeerd en dat is echt wel een beest. Je komt nu wel ook van een beest af en veel smaller, dus dat zal heel anders zijn, maar je zegt zelf dat je die pap niet prettig vindt op die ski’s. Die 85 gaat je wel helpen off piste of in pap. De Q9 is wat smaller, dus dat zal dichter bij je huidige ski’s liggen. Maar ik kan niets anders zeggen dan testen testen. Mensen die de 9.8 skiën zitten ook eigenlijk alleen op de piste. Maar nemen ze voor de pap. Voor off piste zou ik sowieso de 9.8 niet nemen, veels te stijf! Maar prima voor een kort stukje.

*bericht bewerkt door DaphneK op 11 okt 2023 18:06

De Q9.8 is toch niet echt een beest?
Is juist vrij makkelijk te skiën.

De Q9 ook. Dat maakt dat ie zo allround is. Ik vind de Q9 prima in de pap. Voldoet echt prima bij alle omstandigheden op de piste.
De toegevoegde waarde van de 9.8 kon ik dan ook niet ontdekken.
Maar het is persoonlijk natuurlijk.

Totales Vollidiot

De q9 is gericht op de ver gevorderde skiër… dus ligt aan je niveau (en natuurlijk gewicht). Daar ligt het prijsniveau ook wel. Ik weeg zelf circa 65 kg dus voor mij is het wel harder werken dan voor iemand die zwaarder is. Voor een 85 onder de voet zit er echt wel wat kracht in. Maar daarom zeg ik testen! :)

*bericht bewerkt door DaphneK op 11 okt 2023 22:11

Het valt me op dat veel locals - ook op de piste - steeds vaker op brede ski’s skien (de winkel in Oostenrijk waar we vorig jaar waren had alleen nog maar brede modellen staan). Ik ski zelf de Fischer RC One 86 GT en mijn man heeft vorig jaar de Nordica Enforcers gekocht (dezelfde die @rogier volgens mij ook heeft). Beide skiën we voornamelijk op de piste maar we willen niet meer terug naar onze smallere ski’s. Onze brede ski’s kunnen fantastisch carven met heerlijke rebound maar het is oh zo lekker om ook gewoon makkelijk door alle sneeuwhopen en ‘troep’ heen te kunnen, en als we geluk hebben ook door de poeder.

Dus wellicht dat je ook in die richting kunt kijken…

Mss eens leuk om een seizoensopening of test-event te bezoeken. In een paar dagen kun je eigenlijk alles wel proberen wat in aanmerking komt.

Edwin van Riel

Mss eens leuk om een seizoensopening of test-event te bezoeken. In een paar dagen kun je eigenlijk alles wel proberen wat in aanmerking komt.

evr66 op 12 okt 2023 11:42

Lijkt mij ook leuk om eens te doen. Maar past nog even niet in de agenda. Gelukkig komen er ook weer testavonden aan in Zoetermeer. 4 stuks zelfs op 16 en 30 november, 7 en 14 december. (Snowboards of ski’s waarschijnlijk) Allemaal donderdagen, dus dat komt goed uit. Kan ik mooi het testen combineren met de training. Alleen die drukte … De piste zal ideaal zijn om ski’s te testen voor mindere omstandigheden!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Shit, wordt weer druk 😨😨

Edwin van Riel

Shit, wordt weer druk 😨😨

evr66 op 12 okt 2023 18:39

Yep, en de 23e snowboards testen. Dus 5 weken feest achter elkaar 😱

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie