Basisplaats verkennen Dolomieten

In de week van 2-9 maart willen we met de familie (kinderen 17-23 jaar), allen ervaren skiërs en boarders, weer eens een keer naar Italië om de Dolomieten te verkennen. Ik wil graag een keer naar:

  • Kronplatz
  • Drei Zinnen
  • en natuurlijk weer een keer de Sella Ronde

Wat is een goede plaats voor om als basis te verblijven?

  • Bruneck?
  • Corvara, Drie Zinnen wrs te ver rijden?

Of is het plan te ambitieus voor een week?

Alvast bedankt voor jullie reacties

*bericht bewerkt door barbuitenhuis op 13 okt 2023 09:10

Bruneck is dan zeker een optie. Drie Zinnen kan ook per trein dan meen ik. La Ila ( Sella Ronda) is per auto prima te bereiken, 45 minuten.

Wat Sjaak zegt. Als je er helemaal een toertje van wil maken pak je ook een dag de trein naar Gitschberg-Jochtal

La Villa is een plaatsje net middenin Kronplatz , met bus en (of) auto makkelijk te bereiken.( 1/2 uurtje)
Alta Badia , om de hoek, als startplaats voor Sella Ronda.
Lagazuoi, Cinque Torri, lekker dichtbij.
Drei Zinnen is dan net wat verder maar dan vertrek je wat vroeger hé.

Born to run. B.S.

De omgeving rondom Bruneck, eventueel in de buurt van een station voor de bereikbaarheid per trein van Percha/Vierschach/Mühlbach. Een accommodatie in de buurt van Olang is eventueel ook een optie, wanneer je de Kronplatz al skiënd oversteekt kan je aan de Pikulin een bus nemen naar de Sponata en vervolgens de Sella Ronda nemen.

In 2020 hadden wij exact hetzelfde idee, maar met standplaats in Innichen. We hebben daarom geopteerd voor een dag Cortina en één dag Marmolada langs Olang. Een accommodatie in Alta Badia lijkt me moeilijk combineerbaar met de Drei Zinnen, het verkeer in het Pustertal kan erg moeizaam verlopen.

Ik bedoel natuurlijk , La Villa = middenin SR en NIET middenin Kronplatz.

Born to run. B.S.

Wij hebben een keer in Percha gezeten, een klein dorpje onder aan de Kronplatz in hotel Sonnblick. (Aankomst daar was ook mogelijk van zondag tot zondag.) Het was nog geen 5 minuten lopen vanaf het hotel naar de gondel, welke naar boven ging de Kronplatz op. Dit was op het station waar je ook de trein kon nemen naar de Drei Zinnen toe. In het hotel verbleven ook gasten welke de Sella Ronde hebben gedaan, deze gingen omhoog de Kronplatz op. Vanaf boven moet je skiën naar Piculin en daar vandaan neem je de bus naar Sponata. (ongev. 20 minuten) Van hier uit kun je de Sella Ronde doen. Vanwege de tijd om terug te komen naar Percha hadden ze in Corvara de bus terug genomen. Dit is allemaal in een week te doen. Kregen in het hotel een gratis kaartje voor het gebruik van bussen en treinen in het hele gebied.

Voor de tijden van de trein: https://www.dreizinnen.com/media/3c7c69ef-c19a-45f9-bf48-242…
Tijden voor de bus: https://www.kronplatz.com/kronplatz/skirama/allgemein/connec…
De bus vanaf Corvara terug daar weet ik geen tijden van, maar dat is wel ergens te vinden.

Wanneer je Kronplatz al skiënd oversteekt naar Pikulin en dan de bus moet nemen en dan de SR nemen en dan het hele traject terug dan zou je wel eens in tijdnood kunnen komen indien je niet allen goede skiërs bent.🤔

Born to run. B.S.

Mooi plan! Alle goede tips zijn ook al wel gegeven denk ik.

Aftellen maar!

Je probeert mijn inziens te veel te combineren.
Met de auto kronplatz - Drei Zinnen 40-45 min. Met de trein ongeveer hetzelfde doch qua uren wel vervelend. Je moet erg vroeg stoppen met skien.
Kronplatz- vanaf Piculin (zwarte afdaling of de gondel) ben je met de bus vrij rap in alta badia. Als je vanaf Alta Badia de sella wilt doen en dan nog terugkeren om tijdig terug op de Kronplatz te staan is met de bus onmogelijk qua timing.
Met de auto (Bruneck - Alta badia 35 min)

Ik vind het niet per se ambitieus. Zelf zou ik als basis La Villa kiezen. Rechtstreeks met SR verbonden en de meeste opties daar. Dan in die week wellicht 2 keer Kronplatz (20 min rijden met de auto, met de bus kan ook, maar dat kost een hoop skiplezier) en 1 keer naar Drei Zinnen. Dat is wel een uur rijden, maar het is het wel waard vind ik.

Andere optie is om wellicht niet de hele week op 1 plek te gaan zitten. Bv 6 dagen La Villa en dan nog 2 dagen in Sexten.

Of je laat 3 Zinnen dit keer voor wat het is, maar neemt er Cortina bij. In een half uur ben je van La Villa bij Son dei Prade. Of je gaat naar 5 Torri, 20 min en van daaruit kun je dan met de verbindingslift gaan.

Je probeert mijn inziens te veel te combineren.
Met de auto kronplatz - Drei Zinnen 40-45 min. Met de trein ongeveer hetzelfde doch qua uren wel vervelend. Je moet erg vroeg stoppen met skien.
Kronplatz- vanaf Piculin (zwarte afdaling of de gondel) ben je met de bus vrij rap in alta badia. Als je vanaf Alta Badia de sella wilt doen en dan nog terugkeren om tijdig terug op de Kronplatz te staan is met de bus onmogelijk qua timing.
Met de auto (Bruneck - Alta badia 35 min)

mics op 13 okt 2023 11:41

Vanuit de Kronplatz de onderneming naar de Sella Ronda maken is haalbaar voor ervaren, sportieve skiërs. Wanneer je je efficiënt verplaatst, heb je ongeveer 35 liften nodig met start- en eindpunt in bijvoorbeeld Olang.

Wij kozen destijds voor de uitstap naar de Marmolada, waarvoor net iets meer liften noodzakelijk zijn. We verloren 25 minuten met aanschuiven beneden aan de gondel, een halfuur namen we voor de uitzichten bovenaan, we namen een halfuur voor de lunch en we verloren nog eens een kwartier onderaan aan de Piz Sorega. Desondanks opnieuw op tijd beneden aan de Sponata voor de skibus, we hadden zelfs nog wat tijd om enkele extra pistes te nemen op de Kronplatz.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 13 okt 2023 23:02

Ik vind het niet per se ambitieus. Zelf zou ik als basis La Villa kiezen. Rechtstreeks met SR verbonden en de meeste opties daar. Dan in die week wellicht 2 keer Kronplatz (20 min rijden met de auto, met de bus kan ook, maar dat kost een hoop skiplezier) en 1 keer naar Drei Zinnen. Dat is wel een uur rijden, maar het is het wel waard vind ik.

Andere optie is om wellicht niet de hele week op 1 plek te gaan zitten. Bv 6 dagen La Villa en dan nog 2 dagen in Sexten.

Of je laat 3 Zinnen dit keer voor wat het is, maar neemt er Cortina bij. In een half uur ben je van La Villa bij Son dei Prade. Of je gaat naar 5 Torri, 20 min en van daaruit kun je dan met de verbindingslift gaan.

DSvier op 13 okt 2023 21:51

Aanvullend hierop, vorige seizoen, heb ik een paar nachten overnacht in het jeugdherberg in Toblach, een soort hostel.
Groot gebouw, goedkoop en gezellig. Het is 5 minuten lopen naar de ski trein,vanuit daar is het 15 minuten naar Drei zinnen toe en 15 minuten naar Kronzplatz de andere kant op. Ben daar toen 3 dagen verbleven. Vervolgens smorgens vroeg weg richting cortina gegaan, daar dagje rond geskieed, aan het einde van de dag verder richting corvara om daar de boel onveilig te maken ;-) De resterende dagen heb ik de Sella gebied gedaan etc etc.
Het combineren kan prima dus ;-)
Alleen het meest zuidelijker gebied staat nog op mijn lijstje. Daar moet ik nog eens een mooie combinatie voor zien te bedenken, dan heb ik alle 12 gebieden bezocht… :-)

oja de link: https://www.suedtirol.info/en/en/accommodation/pdp-enquiry.3…

*bericht bewerkt door R_Dolomieten op 14 okt 2023 08:36

Om de zuidelijke gebieden te doen is pozza di
fassa een mooie uitval basis ,van daaruit kun je zo de Sella doen ,marmolada en gebirgsjeager tour, met de auto carezza ,moena ,san Pellegrino ,san Martino di castroza.,obereggen ,cavelese.

*bericht bewerkt door gerrit1971 op 14 okt 2023 22:44

Om de zuidelijke gebieden te doen is pozza di
fassa een mooie uitval basis ,van daaruit kun je zo de Sella doen ,marmolada en gebirgsjeager tour, met de auto carezza ,moena ,san Pellegrino ,san Martino di castroza.,obereggen ,cavelese.

gerrit1971 op 14 okt 2023 22:41

Maar dat was dan ook niet echt de vraag. Vanuit Pozza is Kronplatz en 3 Zinnen echt een eind…

Hoe lang duurt het eigenlijk skiend om vanuit Corvara naar lagazuoi te komen?

Tijden hierboven genoemd door dsvier lijken mij met de auto te zijn? Of is het echt zo kort vanuit la villa te skiën?

Hoe lang duurt het eigenlijk skiend om vanuit Corvara naar lagazuoi te komen?

Tijden hierboven genoemd door dsvier lijken mij met de auto te zijn? Of is het echt zo kort vanuit la villa te skiën?

DoctorEssie op 15 okt 2023 00:11

Ik noem idd autotijden.

Corvara naar Armentarola is zo gepiept. Daarna moet je nog een bus nemen naar Passo Falzarego. Of een taxi, kan ook.

Ik zat vorig jaar december in Bruneck (eigenlijk net er buiten): 3 Zinnen, Kronplatz, Alta Badia (en dan zit je zo op de SR) en Gitschberg waren goed bereikbaar met de auto. Vanuit nostalgisch oogpunt Seiseralm gedaan, wat verder maar nog goed te doen.

Via mijn profiel vind je wel en verslagje.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij hebben deze tochten (en vele anderen in de Dolomieten) steeds vanuit Corvara gedaan, zowel met de auto als met de trein. Ik zou op basis daarvan Corvara zeker aanraden als verblijf. Sowieso is het SR gebied natuurlijk direct verbonden aan Corvara. Kronplatz is ook uitstekend te doen vanuit Corvara; met de auto of bus naar Picolin is geen probleem. En 1 dag Kronplatz vonden wij meer dan genoeg, gezien alle andere parels die er te ontdekken zijn. De 3-Zinnen-tour was met de trein wel wat uitdagend; eerst met de auto naar Picolin om daar de eerste lift te pakken, daarna snel skiën naar de trein bij Percha, gelijk door naar Viersach Helm, daar de hele tour afgewerkt zonder pauze, zoef terug in de trein naar Percha - we moesten die van ca. 14:30 halen om terug te komen - en net op tijd terug om de laatste lift te pakken naar Picolin. Dan mag er niks tegen zitten, maar het is wel een kick. De jaren daarna hebben we de wekker gewoon een uurtje eerder gezet en zijn we met de auto naar Viersach gereden, met een broodje en kopje koffie als ontbijt mee. Stuk relaxter, en voordeel is dat je 2 x 50 minuten in-de-trein-zitten-onder-ski-tijd vermijdt; we reden voor de liften open gingen en einde dag nadat ze dicht waren. De 3 Zinnen tour behoort tot de mooiste van de Dolomieten, dat uurtje eerder op hadden we er graag voor over. Voordeel aan Corvara is dat je dus alleen voor Kronplatz en de 3 Zinnen de auto in moet, en de rest skiënd kan doen - zelfs naar Cortina d’Ampezzo met de nieuwe lift! Andere touren die goed te doen zijn vanuit Corvara (naast SR) zijn Gebirgsjägertour, Panoramatour, Seiseralmtour, en dan nog uitstapjes naar Marmolada, Santa Croce, Lagazuoi (misschien nog een extra keer eten bij Scotoni’s, naast de GJ-tour)….dan moet de week wel vol komen.

Wij hebben een paar keer op de Passo Campolongo gezeten en een paar keer in Arabba, deze krokus weer. Heerlijke plek om allerlei tochten te maken en met de auto kom je ook eenvoudig richting Laguzuoi of Cortina. Op de laatste zaterdag zijn we via Pikolin nog een dagje naar Kronplatz geweest, het was al een 40 km in de goede richting en we waren nog nooit in Kronplatz geweest. Eerlijk? Wij vonden Kronplatz tegenvallen zeker vergeleken met de rest van van alle gebieden rondom de Sella Ronda.

Plaats een reactie