Skigebied voor beginners met skischool gezocht

Hallo,
Ik ben van plan om met mijn zoon en zijn vriendin (allebei 19 jaar) te gaan skiën in de lesvrije week (01/02/2024-11/02/2024).
We hebben alle drie weinig ervaring en zouden dus lessen willen volgen. Maar ik weet niet hoe we dit moeten aanpakken.
We zijn hiervoor nog maar 1x gaan skiën. Toen zijn we tijdens de schoolvakantie met een organisatie geweest die lessen aanbood. Maar buiten de schoolvakanties blijkt dit moeilijk te vinden te zijn.

Dus wat zoeken we:

  1. Een skigebied dat makkelijk te bereiken is met de auto, liefst maximaal 900km vanuit Brussel.

  2. Een skigebied dat geschikt is voor beginners.

  3. In een dorp waar er een skischool is + waar men skimateriaal kan huren

  4. Of eventueel een organisatie die skireizen met lessen aanbiedt in deze periode.

Heeft iemand een tip?
Groeten,
Karen

In elk dorp in een skigebied ga je skiverhuur en een skischool vinden. Dat zal het probleem niet zijn. Als je eenmaal weet waar je heen gaat, kun je gewoon contact opnemen met de skischool en lessen boeken en bij de verhuur ski’s reserveren.

Voor beginners niet te ver kan bijvoorbeeld Zugspitzarena, Stubaital (Schlick 2000), Gargellen Leuke opties zijn.

Wat Tiny al zegt, je zult in elk skigebied een skischool en verhuur vinden. Ik zelf heb altijd lesgegeven in Hirschegg, een klein dorpje in het gebied Kleinwalsertal aan de grens van Oostenrijk en Duitsland (dus vrij dichtbij). Het zijn een aantal aanliggende kleine dorpjes, verbonden door piste’s. Het gebied bied heel veel blauwe pistes en kinderlanden, waar je als beginnen goed uit de voeten kan, zowel langer als hoger op de berg.

Mocht je vragen hebben over het gebied, let me know!

Bedankt voor de snelle reactie, Tiny en Michaela.
Ik zag even door de bomen het bos niet meer. Het is een geruststelling om te lezen dat zelf skilessen regelen niet het grootste probleem zal zijn.
Dan is de eerste stap het skigebied kiezen!

Zugspitze Arena en Kleinwalsertal zijn beide dichtbij en zeer kindvriendelijk. Vooral Berwang vonden wij een gezellig dorp. Veel Nederlandstalige leraren en vanwege de hoogte ook sneeuwzeker.

Vanuit Brussel goed te bereiken en geschikt voor beginners, bv.:

Zwitserland: Zweisimmen, Lenk (bei Adelboden), Riederalp-Bettmeralp-Fiescheralp (Aletsch Arena)
Oostenrijk: Berwang, Ehrwald, Sonnenkopf(Klostertal Vorarlberg)
Frankrijk: Les Gets, La Clusaz

Ondanks dat ze vanuit Brussel makkelijker te bereiken zijn, zou ik de skigebieden in de Vogezen en ook Feldberg(Schwarzwald) niet kiezen. Het zijn prachtige omgevingen, ook in de winter, maar het is er voor beginners niet meer zo vaak fijn skien, de sneeuwkwaliteit neemt de laatste jaren af en dan kan het ploeteren worden.

MfG aus Luxemburg,

Hi Karemieke, dit is geen voorjaarsvakantie periode dus een skischool en verhuur zal geen probleem zijn. ik ken Berwang niet maar wel Kleinwalsertal, daar hebben mijn kinderen jaren les gegeven en ik zit er meerdere weken per winter. Goed aan te rijden, heel veel NL leraren en bij een aantal skischolen kun je ook ski’s huren in een pakket. Bij vragen, laat het maar weten.

Bedankt alvast voor de vele reacties. Dat helpt me zeker en vast al een heel eind op weg! Nu weet ik tenminste waar te beginnen.
Ik ga alles eens rustig bekijken en uitpluizen.

Omdat het niet in de schoolvakanties valt kun je zelfs geluk hebben met kleine klasjes (wellicht zelfs alleen bestaande jullie 3). Zo zat ik buiten de vakanties afgelopen seizoen in Saint Martin Belleville wat onderdeel is van Les Menuires. Dit is een kleiner plaatsje vanwaar ook lessen begonnen en ik had zelfs het geluk dat mijn Franse skileraar ook Nederlands kon door zijn Nederlandse vrouw. Daarnaast kende hij het gebied goed waardoor ik ondanks dat ik beginner ben toch een paar skitochten naar oa Val Thorens heb kunnen maken en La Masse. Hij zei precies welke pistes ik het beste kon vermijden (ook na bepaalde tijdstippen ivm de piste dan te slecht is voor een beginner). Soms heb ik daarom bewust gekozen om de gratis skibus terug te nemen vanuit Les Menuires ipv nog naar boven te gaan en af te dalen naar de skilift van Saint Martin Belleville, omdat de verbindingspiste daarvan mogelijk te direct zou zijn. Het klasje waar ik in zit was vaak niet groter dan 4 personen. Laatste paar dagen zelfs maar 2. Ik een nog iemand. Dat was helemaal ideaal zelfs en het was tegen normaal tarief (dus geen priveles tarief).

*bericht bewerkt door LongTreeCity_ op 19 okt 2023 00:41

Mijn tip is om een gebied te zoeken dat past bij jullie kunnen, ook qua omvang.
Het Zillertal is echt prachtig maar een meerdaagse pas is voor het hele gebied en daarmee kostbaar.
Wat ik een pareltje vind is Oberjoch / het Hindelang gebied. Erg voordelig met Hindelang-plus. Dat is je onderdak inclusief skipas, bus, zwembad toegang. Het is niet groot, voor beginners prima, en voor gevorderden ook. Ik ben ver gevorderd en kan me er ook nog prima vermaken. Daarnaast sehr gemütlich.
En tel erbij op dat het Zuid Duitsland is, je rijdt er zo heen.
Veel plezier en wijsheid!

Zugspitze Arena en Kleinwalsertal zijn beide dichtbij en zeer kindvriendelijk. Vooral Berwang vonden wij een gezellig dorp. Veel Nederlandstalige leraren en vanwege de hoogte ook sneeuwzeker.

ArthurB op 18 okt 2023 13:39

Dag Arthur,
ik lees dat de de bereikbaarheid van Berwang niet optimaal is en dat sneeuwkettingen waarschijnlijk nodig zullen zijn.
Klopt dit?
Groeten, Karen

Plaats een reactie