Skigebied gezocht half december

Ik overweeg vanaf 14 december een paar dagen te gaan skiën met onze 2 zoontjes. Ze komen alle pistes prima af. Maar omdat mijn man waarschijnlijk niet meegaat en ik alles noet rijden is vooral de afstand erg belangrijk. En niet alle gebieden zijn dan al open (als er al sneeuw ligt natuurlijk). Bovendien wil ik ter plekke de auto liever niet gebruiken.

Iemand hier tips qua gebied? Ik wil sowieso pas last minute beslissen, maar wel fijn ok vast te oriënteren.

Misschien is Gargellen wat voor jullie dat ligt in Vorarlberg dus vanuit NL redelijk goed aan te rijden. Niet al te groot maar voor een paar dagen is het wel te doen denk ik. Hier op de website kun je ook op provincie zoeken zoals Vorarlberg. Of 1 van de Zwitserse provincies bijvoorbeeld Berner Oberland of Zentralschweiz
https://www.wintersport.nl/dorpen/gargellen https://www.wintersport.nl/skigebieden/regio/vorarlberg… https://www.wintersport.nl/skigebieden/regio/berner_oberland… https://www.wintersport.nl/skigebieden/regio/zentralschweiz…

Succes

In deze periode i.p. alleen gaan oriënteren op de gletsjergebieden.

@Frank66 Prima periode om juist de gletsjers te meiden. Er is al volop besneeuwd en dus je kunt al goed terecht. Kirchberg en Kitzbühel zijn prima aan te rijden. Ellmau en Söll ook. Stubaital kan zeker ook.

Last-minute kijken waar de sneeuw dan goed is. In het algemeen zijn de volgende gebieden dan een serieuze optie:

  • Sulden am Ortler/Schöneben;
  • Dolomiti Superski;
  • Sölden;
  • Obergurgl/Hochgurgl;
  • Ischgl;
  • Hintertuxer Gletscher;
  • Pitztaler Gletscher;
  • Kitzsteinhorn Kaprun;
  • Zermatt;
  • Saas-Fee.

Zijn nog wel meer opties, afhankelijk van hoeveel het gesneeuwd heeft.

Mr. Slow

Juist. Afwachten. Daar waar er in deze periode sneeuw ligt.

Val Thorens
Tignes

Indien er goed sneeuw is gevallen, zou ik gezien de afstand zeker naar Montafon en Kitzbühel kijken.

Dat is mijn jaarlijks favoriete periode, voor Kerst… iets boeken heeft totaal geen enkele zin, er is overal ruimte en mooie aanbiedingen. Je rijdt gewoon naar waar de sneeuw is en de pistes open zijn en wandelt binnen, als het een brug te ver is (sommige mensen hebben meer organisatie in hun leven nodig) bel je ze smorgens voor je vertrekt wat ze aan te bieden hebben.

*bericht bewerkt door Bruno op 05 nov 2023 06:49

Ik zou ook kijken naar Montafon (Gargellen in combinatie met Silvretta Montafon). Eventueel ook een dorp in Portes du Soleil als het daar al tot in het dal gesneeuwd heeft, dat is ook niet zo ver. Kleinwalsertal is ook heel makkelijk aan te rijden, maar als daar sneeuw ligt zal dat in Montafon ook wel het geval zijn. De kunt ook aan Damuls-Mellau denken, behoorlijk sneeuwzeker maar wel eventjes binnendoor rijden het laatste stuk.

Ik heb wel het gevoel dat sommige reacties zich hier vooral op het “half december” gedeelte richten en dus heel sneeuwzekere opties geven maar niet zo erg rekening houden met de reisafstand (Tignes, Dolomiti). Uiteraard hele mooie opties voor in december maar gewoon wel een extra stuk rijden.

Dat is mijn jaarlijks favoriete periode, voor Kerst… iets boeken heeft totaal geen enkele zin, er is overal ruimte en mooie aanbiedingen. Je rijdt gewoon naar waar de sneeuw is en de pistes open zijn en wandelt binnen, als het een brug te ver is (sommige mensen hebben meer organisatie in hun leven nodig) bel je ze smorgens voor je vertrekt wat ze aan te bieden hebben.

Bruno op 05 nov 2023 06:24

Haha, thanks. Ja allean op pad met 2 kinderen vind ik al best uitdagend. Maar gewoon een dag van te voren bellen naar de vvv is een goed plan.

Ik zou ook kijken naar Montafon (Gargellen in combinatie met Silvretta Montafon). Eventueel ook een dorp in Portes du Soleil als het daar al tot in het dal gesneeuwd heeft, dat is ook niet zo ver. Kleinwalsertal is ook heel makkelijk aan te rijden, maar als daar sneeuw ligt zal dat in Montafon ook wel het geval zijn. De kunt ook aan Damuls-Mellau denken, behoorlijk sneeuwzeker maar wel eventjes binnendoor rijden het laatste stuk.

Ik heb wel het gevoel dat sommige reacties zich hier vooral op het “half december” gedeelte richten en dus heel sneeuwzekere opties geven maar niet zo erg rekening houden met de reisafstand (Tignes, Dolomiti). Uiteraard hele mooie opties voor in december maar gewoon wel een extra stuk rijden.

JelleK op 05 nov 2023 07:19

Dankjewel, de reisafstand is voor mij idd heel erg belangrijk. Twee jaar geleden deed ik dit ook met de kids en terug was best pittig ondanks dat we in vorlarlberg zaten.

Montafon ziet er top uit. Maar de openingsdata begrijpen voor iemand die er nooit is geweest is wel een uitdaging…

null

Silbertal (zilveren vallei) is een afgelegen zijdal waar je vooral heen gaat om te wandelen en voor de schitterende natuur, maar echt skiën doe je daar nauwelijks. Verder is het grootste deel (en Gargellen trouwens ook) gewoon geopend rond die tijd. Het overzicht geeft de hoofdgondels vanuit het dal de berg op, de stoeltjesliften daarboven houden ze echt niet dicht ;). Qua opening dus geen problemen verwacht ik, nu nog goeie sneeuwcondities. Verder moet je daar wel rekening houden met soms weinig tot geen sneeuw in het dal, aangezien de dalen behoorlijk laag liggen, vandaar dat Gargellen wellicht een lekkere/mooiere uitvalsbasis is, daarvandaan kun je heel makkelijk naar het grotere skigebied met de skibus (auto lekker laten staan)

*bericht bewerkt door JelleK op 05 nov 2023 08:52

Dat is mijn jaarlijks favoriete periode, voor Kerst… iets boeken heeft totaal geen enkele zin, er is overal ruimte en mooie aanbiedingen. Je rijdt gewoon naar waar de sneeuw is en de pistes open zijn en wandelt binnen, als het een brug te ver is (sommige mensen hebben meer organisatie in hun leven nodig) bel je ze smorgens voor je vertrekt wat ze aan te bieden hebben.

Bruno op 05 nov 2023 06:24

Haha, thanks. Ja allean op pad met 2 kinderen vind ik al best uitdagend. Maar gewoon een dag van te voren bellen naar de vvv is een goed plan.

Lotte78 op 05 nov 2023 15:32

Ik begrijp je dat het uitdagend is al je dat nooit eerder gedaan hebt, maar geloof me in die periode staan alle hotels te poppelen om je binnen te halen en heb je keuze zat (heel uniek gevoel). Dus follow the snow!

Portes du soleil hangt echt van de datum af. Doorgaans zijn die op z’n vroegst de week voor de kerstvakantie open. Dat kan net de week zijn dat je gaat, maar als het 1 week eerder is, heeft het niet zoveel zin.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 05 nov 2023 09:43

Hochjoch bahn komt op hetzelfde punt boven als zamang. Onthoud wel waarschijnlijk is alleen seebliga panorama bahn nova bahn madrisella bahn open. De rest zal nog gesloten zijn in die tijd.

Ik ga in deze periode voor een shortski meestal naar Engelberg. Goed aan te rijden en vanaf de snelweg in minder dan een half uur te bereiken. Het dorp zelf is vrij prijzig, in Luzern in het dal gaan zitten en iedere dag met de trein naar boven is dan ook een optie als je de auto wil laten staan.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik ben een aantal keren in de week voor kerst geweest en heb vaak goede omstandigheden gehad, vooral in regio’s met echt goede kunstsneeuw, dus Dolomieten, Ski Amade maar ik verwacht ook Skiwelt, Kitzbuhel, SHLF etc. Die gebieden hebben de neiging om zoveel mogelijk te openen, waar ik bij Zwitserse en Franse gebieden het idee heb dat ze zich wat sparen voor de vakanties.

Als je kan wachten, wacht dan. Ik heb daardoor december ‘21 misschien wel de beste omstandigheden ooit gehad in Ski Amadé. Toen was het ijskoud, dan ben je blij dat je tussen 1000 en 2000m skiet. Ook eerder in die periode wel eens gehad dat hoger alles dicht was ivm föhn. Ik zou, op voorhand, voor die periode, Dolomieten of Ski Amade zo durven boeken, maar de echt hoge gebieden juist niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zijn vorig jaar in exact dezelfde week in Ischgl geweest. Een superweek gehad met goede sneeuw en vooral hele rustige pistes. Een groot gedeelte van het skigebied was open (inclusief dalafdalingen)
We hebben vooraf via booking.com wat accomodaties bekeken die we tot een bepaalde datum nog konden afboeken. Maar toen bleek dat er voldoende pistes open waren hebben we het hotel vastgezet.
We hadden er voor gekozen niet te ver van de lift te overnachten, maar er waren goedkopere alternatieven wat verder buiten het dorp.

Het wordt toch spannend of het ergens een beetje prettig skiën gaat zijn. Wie weet welke skigebieden in Italië of de zuidelijke regio’s in Oostenrijk (Karinthië en Osttirol) en beetje goed aan te rijden zijn? Daar is de weersvoorspelling het beste.

Verschilt weinig qua aanrijden. Kronplatz, Val Gardena, Plose, Gitschberg-Jochtal, Ratschings en Rosskopf zijn het dichtste bij in Italië. Denk verder Katschberg, Grosseck-Speiereck en Fanningberg, Kreischberg, Goldeck, Kals-Matrei, Lienz en St. Jakob in Defereggental.

Mr. Slow

Als je de afstand wilt beperken en toch sneeuwzekerheid wil: zugspitz arena?

Verschilt weinig qua aanrijden. Kronplatz, Val Gardena, Plose, Gitschberg-Jochtal, Ratschings en Rosskopf zijn het dichtste bij in Italië. Denk verder Katschberg, Grosseck-Speiereck en Fanningberg, Kreischberg, Goldeck, Kals-Matrei, Lienz en St. Jakob in Defereggental.

Quick op 05 dec 2023 11:50

Dat laatste zijn we twee jaar geleden geweest, heerlijk. Maar wel echt een eind rijden voor mij alleen met de kinderen… Maar misschien is het niet anders. Ik ga de andere opties bekijken, dankjewel.

Ik ga in deze periode voor een shortski meestal naar Engelberg. Goed aan te rijden en vanaf de snelweg in minder dan een half uur te bereiken. Het dorp zelf is vrij prijzig, in Luzern in het dal gaan zitten en iedere dag met de trein naar boven is dan ook een optie als je de auto wil laten staan.

Snowball op 05 nov 2023 10:12

I Second this! Maar als je niet met de auto wilt rijden, dan is berghotel trübsee wel aan te raden! dan ben je 's ochtends als eerste op de pistes want dan moet je de gondel niet omhoog nemen

FULL SEND

Zuidalpen is wel een serieus eind rijden qua reistijd. Gitschberg Jochtal, Plose en de Seiseralm zijn nog het snelst bereikbaar. Maar goed, dan kun je je ook op de Haute Savoie richten. Plekken als La Clusaz, Megeve, Samoëns/Morillon of PdS rijd je in een uur of 10 naar toe vanaf Utrecht. Mits je over Frankrijk rijdt en niet langs de rijn af.

Plaats een reactie