Sportive Ski lange man van 1,98 meter

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het kiezen van nieuwe ski’s. Tot nu toe heb ik altijd ski’s gehuurd, maar dit jaar zou ik graag mijn eigen paar willen aanschaffen.

Ik heb al verschillende forumberichten gelezen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Vooral gezien mijn lengte heb ik moeite om de adviezen goed in te schatten. Ik ben namelijk 1.98 meter lang en weeg 90 kilo.

Mijn niveau op de ski’s is als volgt:
Op blauwe en rode pistes kan ik snelheid maken en lekker carven, op sommige zwarte pistes carve ik, maar soms ook nog wel slippend. Ik geniet ervan om op wat hogere snelheid te carven.

Tot nu toe heb ik mijn oog laten vallen op de volgende ski’s:
• Atomic Redster S9
• Atomic Redster G9
• Atomic Redster X9

Helaas gaat de S9 niet langer dan 170 cm. Ik vroeg me af of dit niet wat te kort is voor mijn lengte?

Ik hoop dat jullie me van goed advies kunnen voorzien of eventueel kunnen verwijzen naar een andere ski.

Alvast hartelijk dank!

Carven op zwarte pistes? Ik denk dat je daar jezelf voorbij galoppeert. Maar misschien kan een filmpje het tegendeel bewijzen.

Probeer eerst eens de Salomon S/Max 12 of de Head Supershape eSpeed in de langste lengtes, om maar eens wat te noemen.

Als ik lees dat je graag snel en sportief skiet, dan zou ik met jouw lengte niet voor een 170 gaan, dus de s9 lijkt geen optie voor wat je in een ski zoekt

Kortere skies zijn wendbaarder, maar op langere kan je sneller

X9rs kan ook leuk zijn als je in de atomic hoek zoekt.

Tsja s9 in Max 170 , t blijft een slalom lat hè, normale lengte voor fis voor jou en mij (2.02m) is 1.65 zelfs, geen probleem.

Carven op zwart vraagt om een filmpje inderdaad 😉

Edwin van Riel

De vraag is ook vooral wat je zoekt in een ski. De Atomic ski’s die je noemt zitten in de consumenten race hoek. Vooral geschikt voor harde pistes, op snelheid, op de kanten. Als dat is wat je wil dan prima. De meeste mensen zoeken iets allrounders. Wat ook nog een beetje leuk is in de middag als de pistes verspoord zijn.

Filmpje zou zeker helpen! Heb je er toevallig één?

Slalom ski’s zijn per definitie korte skis. Maar wat zoek je juist want een S9 of een G9 is een heel andere ski. Ski je 't liefst lange bochten of korte bochten of een beetje van alles?

Elk merk heeft wel leuke race georienteerde of sportieve carvers (zowel korte bocht, lange gs of ergens tussen). Kijk bv ook eens naar de Fischer range (The curv heb ik zelf veel ervaring mee, en skiet erg lekker).

En zwarte pistes carven, tuurlijk kan dat, maar als je dat echt doet denk ik niet dat je vragen stelt op een forum over je eerste paar ski’s. De meeste die ik ken die dat kunnen hebben minstens een paar of 3 a 4 skis in het koffer liggen en die staan al op de latten van pak 4j.

En zwarte pistes carven, tuurlijk kan dat, maar als je dat echt doet denk ik niet dat je vragen stelt op een forum over je eerste paar ski’s. De meeste die ik ken die dat kunnen hebben minstens een paar of 3 a 4 skis in het koffer liggen en die staan al op de latten van pak 4j.

Asterino op 05 nov 2023 23:01

Ik ga met Asterino mee, ski zelf al meer dan 40 jaar en als ik zie hoe weinig mensen echt carven (ik zelf ook niet) dan geloof ik dat van de TS ook niet echt. Parallel skiën is nog geen carven al voelt dat misschien wel zo voor een hoop mensen. Hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.

Ik zou die X9s adviseren in 1.83m ipv S9 of G9, dit daar die X9s een mix is van de S9 en G9 en je met deze ski alle kanten op kunt dus voor lange, korte en midden lange bochten (X9s is een mulitradius ski).

Of kijk ook even naar de Stoeckli SX versie;
https://www.stoeckli.ch/usen/ski/ski/race/laser-sx

*bericht bewerkt door Gerjon op 06 nov 2023 13:20

Gerjon;

De stockli SX is wel wat toegankelijker dan de X9s.
Ook een stukje eenvoudiger op omgewoelde pistes.

Totales Vollidiot

zie filmpje X9s en Stoeckli Laser SX;


hi, ik ben 197 en 90 kg. Heb al paar jaar head super speed of zoiets van 1,76 meter

Groet

Plaats een reactie