vakantiewoning

@Peterpos, ik zie jou niet als betweter en ik denk ook niet dat het een local die geen huis kan betalen uitmaakt of daar nu een Nederlandse betweter woont of een beschaafde Belg. Maar ik snap heel goed dat in gebieden waar elk vrijkomend huis de kans niet krijgt om te verpauperen omdat de grond direct wordt gekocht door een projectontwikkelaar om een nieuw ‘Alpenhaus’ neer te plempen, de overheid uiteindelijk maatregelen neemt, die soms ook ten koste gaan van buitenlandse particulieren.

Nog even wat ‘huur’ nieuws vanuit Tirol
(Vertaald middels Google Translate)

Het staatsinitiatief “Safe Renting” heeft tot doel leegstaande appartementen in Tirol voor de verhuur te activeren. Alle details over het proces vindt u hier:

Innsbruck – Volgens het Oostenrijkse Bureau voor de Statistiek is in 13 van de 100 appartementen in Oostenrijk niemand geregistreerd met een hoofd- of tweede woning. De redenen voor leegstaande appartementen zijn divers. Eén daarvan is de angst voor huren en de daarmee samenhangende risico’s. Daarom lanceert de deelstaat Tirol in samenwerking met de Tiroolse non-profit woningbouw- en nederzettingsmaatschappij (Tigewosi) het initiatief ‘Safe Renting’. Woonruimte die al gebouwd is en bruikbaar is maar leeg staat, moet tegen eerlijke voorwaarden op de markt komen. Hoe dit werkt leggen wij hier uit:

(In het originele bericht staat hier het proces voor verhuurders en huurders en wat het Coördinatiebureau Veilig Huren doet)

Wie bepaalt de huur?
De deelstaat Tirol stelt de maximale huur vast. Deze is gebaseerd op huisvestingssubsidies en is volgens gemeenten gespreid. Momenteel ligt de bovengrens van de brutohuur per vierkante meter bruikbare ruimte, exclusief exploitatie- en verwarmingskosten, tussen ongeveer acht euro in gemeenschappen als Elbigenalp in de Ausserfern en tot bijna elf euro in gemeenschappen als Innsbruck, Völs of Imst. Afhankelijk van de regio zou voor een appartement van 75 vierkante meter een maximale huur van tussen de 600 en 800 euro plus exploitatie- en verwarmingskosten moeten worden betaald.

Wie kan als verhuurder worden beschouwd?

  • Particulier die maximaal drie appartementen huurt
  • Huurwoning beschikt over eigen ingang, water, toilet en verwarming
  • Maximale appartementgrootte 150 vierkante meter
    *Alleen appartementen, geen eengezinswoningen
    Geen wettelijk huurrecht

Wie komt in aanmerking als huurder?

  • Een particulier
  • Mensen die geen woning bezitten die ze zelf kunnen gebruiken
    Geen wettelijk recht om een ​​appartement te vinden
Woont zo nu en dan in Kaunerberg

@Elly3 Als je dit overkomt, dan is dat wel heel erg balen. Laten we maar duimen dat ze in Dienten eerst eens wat doen aan de leegstand en verpaupering. In het dorp zelf staan denk ik een stuk of zeven huizen leeg. Daarbuiten ook zo’n aantal. De eigenaren doen niets met die huizen.
Als ze die allemaal weer bewoond krijgen, dan juich ik dat toe. Maak ik daarna wel plaats als ze mijn appartementje zo graag willen hebben.

peterpos op 07 nov 2023 20:00

Even een suggestie;
Zou het niet kunnen dat de oostenrijkers de nederlanders die het allemaal zoveel beter weten en overal maar roepen wat er aan schort een beetje zat zijn?
Veel dorpjes worden door enkele families geleid, als je niet met deze stroom meegaat heb je het zwaar als je zelf eens iets wilt.
Mijn denkwijze he, ik zou het ook niet op prijs stellen als die nieuwe buitenlander hier in de straat mij nu zou gaan vertellen wat ik moet gaan veranderen… 🤔

Snowball op 08 nov 2023 05:47

@Snowball hier ging het mis. Jij reageert op mij op een vervelende manier.
Als jouw mening algemeen zou zijn geweest, waarom zou je dan dat op deze manier doen?

*bericht bewerkt door peterpos op 13 nov 2023 00:13

Peter Pos

@peterpos Volgens mij is het duidelijk dat het buitenlandse geld alle weggetjes op zoekt om onroerend goed te verkrijgen.
In veel prominente plaatsen is het al ruim zo ver dat de olichargen & co hotels opkopen als cover-up om er dan stiekem hun privé-chalet van te maken (maar nog steeds onder het mom van een hotel, vanwege de regelgeving). Ook zijn er -trouwens vaak Nederlandse projectontwikkelaars- die aan deze en vergelijkbare ‘investeringsmodellen’ meewerken. Ze weten de wegen te bewandelen, en het geld kruipt, waar het niet gaan kan.
Dat de Oostenrijkers dat nu op alle manieren proberen tegen te gaan en in te dammen is volstrekt begrijpelijk. Want het maakt het leven in hun dorpen kapot.
Kom dan niet aan met verwijzingen naar een her-en-der verpauperend pand. Want die zijn toch echt erg schaars.

Liezen op 10 nov 2023 23:48

@Liezen ik gaf al eerder aan dat ik een leek ben. Waar ik woon en kom zie ik geen buitenlandse investeerders en/of Nederlandse projecontwikkelaars.
Daar zie je wel leegstand. Prima dat jij dat bagatelliseert. Maar daar kan ik verder niets mee.

*bericht bewerkt door peterpos op 13 nov 2023 00:14

Peter Pos

@Elly3 Als je dit overkomt, dan is dat wel heel erg balen. Laten we maar duimen dat ze in Dienten eerst eens wat doen aan de leegstand en verpaupering. In het dorp zelf staan denk ik een stuk of zeven huizen leeg. Daarbuiten ook zo’n aantal. De eigenaren doen niets met die huizen.
Als ze die allemaal weer bewoond krijgen, dan juich ik dat toe. Maak ik daarna wel plaats als ze mijn appartementje zo graag willen hebben.

peterpos op 07 nov 2023 20:00

Even een suggestie;
Zou het niet kunnen dat de oostenrijkers de nederlanders die het allemaal zoveel beter weten en overal maar roepen wat er aan schort een beetje zat zijn?
Veel dorpjes worden door enkele families geleid, als je niet met deze stroom meegaat heb je het zwaar als je zelf eens iets wilt.
Mijn denkwijze he, ik zou het ook niet op prijs stellen als die nieuwe buitenlander hier in de straat mij nu zou gaan vertellen wat ik moet gaan veranderen… 🤔

Snowball op 08 nov 2023 05:47

@Snowball hier ging het mis. Jij reageert op mij op een vervelende manier.
Als jouw mening algemeen zou zijn geweest, waarom zou je dan dat op deze manier doen?

peterpos op 13 nov 2023 00:07

Kom op man! Ik reageer in het algemeen op iets wat elly zegt en jij komt binnen en voelt je aangesproken…
Het is wel goed met jou kerel.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

@Snowball is het zo erg met je gesteld dat je niet eens weet wat je geschreven hebt en waarop je gereageerd hebt. Bizar…

Peter Pos

Laten we het hier constructief & on-topic houden…

Tel even tot tien of praat het even samen met elkaar uit, maar houd het buiten dit topic aub

Dank je wel :)

@peterpos een paar klikken op het internet en ik heb toch al 't een en ander gevonden in Dienten en Mühlbach.
Bijvoorbeeld de zeer glimmende Wildbach Lodge…alles verkauft!

Laten we het hier constructief & on-topic houden…

Tel even tot tien of praat het even samen met elkaar uit, maar houd het buiten dit topic aub

Dank je wel :)

LoveToBoard op 13 nov 2023 09:21

Precies dit! Volgende off-topic reacties en geruzie verwijder ik.

Click. Click. Peace

Laten we het hier constructief & on-topic houden…

Tel even tot tien of praat het even samen met elkaar uit, maar houd het buiten dit topic aub

Dank je wel :)

LoveToBoard op 13 nov 2023 09:21

Je hebt gelijk, maar ik vind het gewoon erg vervelend als iemand zo reageert op een in mijn ogen heel normale reactie van mij op een vraag van Elly. Achteraf had ik beter niet kunnen reageren. Dan was het gezeur uitgebleven.
@Liezen de Wildbach Lodge is een project van de eigenaar van Hotel Mitterwirt, zover ik weet. Dus een lokaal project. Ik heb niet meegekregen dat er weerstand is geweest tegen het bouwen van dit gebouw. Wie daar appartementen gekocht hebben, dat weet ik niet. Dus ik denk niet dat dit aansluit bij dingen zoals jij noemde in de veel populairdere plaatsen.
Ik heb ook nooit ontkend dat dit een probleem is in andere plaatsen. Ik heb alleen gereageerd op mijn plaatsgenoot, die hoopt dat haar/ons dit niet gaat overkomen. Daarom begrijp ik niet zo waar al dit commentaar vandaan komt.

Peter Pos

Plaats een reactie