Oefening gezocht voor techniek fout

Hoi allemaal,

Ik merk dat ik met korte bochten af en toe de neiging heb om de achterkant van mijn bergski wat op te tillen (net 2-3 cm boven de sneeuw). Vooral als ik oefeningen doe (stokken voor houden, zonder stokken etc), merk ik dat het gebeurd. Links iets meer dan rechts. Nu weet ik best veel techniekoefeningen, maar niet eentje specifiek om dit eruit te krijgen.
Iemand een tip?

Alvast dank!

NB het is echt alleen de achterkant, ik ben niet aan het omstappen etc.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 nov 2023 11:25

Weet niet of er specifiek een oefening is, maar gewoon niet de binnenski optillen?
Wellicht er goed op letten dat je op heel de voet staat? Met losse schoenen skiën om de focus te hebben op de (onderkant) voet.

Een paar bochtjes je dalski oplichten op het moment wanneer je denkt dat dit gebeurt. Dan krijg je meer druk op je bergski. Andersom kan dit ook.

Dit komt waarschijnlijk omdat je te weinig hoog/diep beweging inzet vanuit je knieën. Daardoor moet ie geforceerd de ski draaien in plaats van dat dit tijdens het lösen (wanneer je ski’s naar het dal draaien) vanzelf gaat.
Zorg voor hoge kantendruk in schrägfahrt en creëer het gevoel alsof je op je tenen gaat staan, dan maak je een explosievere beweging omhoog vanuit je knieën en draait je ski gemakkelijker zonder forceren.

Let daarbij op dat je bovenlichaam niet meedraait in de bocht maar meer richting het dal gericht staat.

*bericht bewerkt door chielbraam op 16 nov 2023 21:48

Is geen oefening voor.
Je bent je ervan bewust dat is al heel wat.
Gewoon bewust op de sneeuw laten staan.
Elke bocht weer.
Totdat het een automatisme gaat worden.
Je kan een halve afdaling maken en bij elke bocht alleen daar op letten.
Laat je de rest even los.
Het moet er wel uit want als je later veel kleine bochtjes maakt heb je er geen tijd meer voor.

Ski eens met alle schnallen helemaal los, dan ben je gedwongen de druk over de hele voetzool te verdelen en omhoog halen geeft geheid problemen

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

T is wel een vorm van omstappen lijkt mij. Kan aan vanalles liggen. Idd mooi dat je t bewust bent.

Heb je een video van je skiënd?

Voordat iedereen met helemaal losse schallen gaat skiën.
Toch even een waarschuwing ( sorry Harry even goede vrienden)
Lijkt mij heel gevaarlijk.

Je kan pas tips geven wanneer je de oorzaak weet. Heb je nog nooit zien skiën maar stel dat keurig je belastingwissel en een hoog-laag beweging maakt dan zit het hem in het eerste namelijk je belastingwissel. Dit gaat vaak in combinatie met te scherpe bochten van 90 gr of kleiner omdat men de snelheid er anders niet uit krijgt. Probeer eens alleen hoog-laag te bewegen zoals @chielbraam aangeeft, en dan alleen ronde bochten maken. Probeer beide ski’s bewust belast houden als in 50-50%. Uiteraard bij het uitsturen druk opbouwen, snelheid controleren etc. Oefen dit eerst rustig met lage snelheid op een blauwe piste dat je kan voelen hoe je staat en wat er onder je gebeurd. Succes

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Voordat iedereen met helemaal losse schallen gaat skiën.
Toch even een waarschuwing ( sorry Harry even goede vrienden)
Lijkt mij heel gevaarlijk.

Hooykaas op 18 nov 2023 07:56

Op zich niet gevaarlijk maar kies de helling een beetje slim aub. Iets als ztm piste 3 is echt meer dan genoeg, starten Met minder kan geen kwaad

Edwin van Riel

Voordat iedereen met helemaal losse schallen gaat skiën.
Toch even een waarschuwing ( sorry Harry even goede vrienden)
Lijkt mij heel gevaarlijk.

Hooykaas op 18 nov 2023 07:56

Niks gevaarlijks aan @Hooykaas
Je moet dit ook proberen/oefenen op een simpele blauwe piste en niet op een heftigere piste dan dat.
Dit zijn juist zeer goede oefeningen. Mocht je toch scheendruk willen geven merk je meteen dat dit niet kan want je valt voorover, zoals gezegd niks gevaarlijks, alleen je voet van links naar rechts laten rollen is wat je nu kunt. Overigens maar weinig recreanten die dit goed kunnen uitvoeren dus juist een zeer goede oefening!

LA NORMA😍☃️

Scheendruk geven is toch juist de bedoeling? 🤔
Ik heb de laatste les just te horen gekregen dat ik dat te weinig doe.

Maar alleen vanuit je enkels rollen is dus prima?

Scheendruk geven is toch juist de bedoeling? 🤔
Ik heb de laatste les just te horen gekregen dat ik dat te weinig doe.

Maar alleen vanuit je enkels rollen is dus prima?

SuzannaE op 19 nov 2023 00:39

Kort samengevat: ja scheendruk geven is de bedoeling☃️
Skiën is zeer technisch, dit heb jij ondertussen ondervonden Suzanna😉
Om goed centraal te staan zijn er tal van oefeningen, zoals ik de vraag van ts lees is dat haar probleem juist, ze staat niet centraal genoeg maar teveel naar voren. Je hebt scheendruk met een centrale balans, dit is de juiste, en je hebt scheendruk met een onbalans en dan sta je meestal voor en soms zelfs achterop de ski. Ga in deze maar uit van voorop, dan sta je meer op de bal/tenen van je voet en druk je dus de achterkant van je ski omhoog, je denkt ik sta goed en geef netjes druk op m’n schenen maar je verplaatst ook heel je gewicht teveel waardoor je centrale balans weg is met de problemen van ts tot gevolg. Vandaar de oefening met losse schnallen te skiën om beter centraal te leren staan.
Ik hoop dat je het zo wat beter begrijpt, ik ben niet zo goed in het technisch verwoorden van het skiën, er zijn er hier die daar veel beter in zijn.

LA NORMA😍☃️

Voordat iedereen met helemaal losse schallen gaat skiën.
Toch even een waarschuwing ( sorry Harry even goede vrienden)
Lijkt mij heel gevaarlijk.

Hooykaas op 18 nov 2023 07:56

Op zich niet gevaarlijk maar kies de helling een beetje slim aub. Iets als ztm piste 3 is echt meer dan genoeg, starten Met minder kan geen kwaad

evr66 op 19 nov 2023 00:25

Damn, was je me gewoon een minuutje voor, zal vast aan die andere tijdzone liggen waar jij je in verblijft🥳☃️

LA NORMA😍☃️

😂😂

Edwin van Riel

Ik snap je Piefke, tnx.

Hele simpele oefening om op je hele voet te staan voor betere balans is trouwens overal te doen.

Ga staan, til je tenen op en leg je tenen weer neer.

Handig trucje vanuit yoga/plates wat ik bij meerdere sporten gebruik.

Bedoel je dat je de achterkant optilt bij je bochtinitiatie @Linde3 ? Dat is geen probleem toch…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor alle tips en het meedenken. Ik heb er vandaag in Snowworld goed aandacht aan besteed. Het bleek met name te zitten in toch nog meer hoog-laag beweging maken. Ging daarna een stuk beter!

Dank voor alle tips en het meedenken. Ik heb er vandaag in Snowworld goed aandacht aan besteed. Het bleek met name te zitten in toch nog meer hoog-laag beweging maken. Ging daarna een stuk beter!

Linde3 op 19 nov 2023 16:57

Dus het was inderdaad de bochtinzet. Waar ik nu benieuwd naar ben @Linde3 , waren je bochteninzetten goed met een mindere hoog-laag beweging, maar met een kleine taillift? Zo ja, dan had je al een betere (IMO) techniek te pakken, dan met de klassieke hoog-beweging…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Misschien komt dit wat vreemd over, maar ik vind die verwijzing naar hoog-laag in korte bochtenwerk vreemd, c.q. verwarrend… Kijk es naar deze video :


De heupen blijven in de korte bochten quasi op dezelfde hoogte boven de sneeuw (uiteraard kantelen de heupen en kan je dat door inclinatie counteren), en alles (belastingswissel, kanten, omkanten) geschiedt met knieën, onderbenen en voeten.
Ik beveel aan om je mentaal voor te stellen dat je in het wedelen erg snel van kanten wisselt door de knieën en onderbenen om te “gooien” (vanuit een middenpositie) EN in de voeten de hiel(en) naar buiten te duwen en de grote teen/tenen naar binnen te duwen (dan geleid je de ski in het kanten), zonder te 'springen" (het opheffen of opkomen van de achterzijde van de ski). Dat begeleiden van de skischoen met de hiel-teen verhindert m.i. samen met het kanten (edging) het “springen” of lossen van de achterkant.
De hoog-laag is naar mijn aanvoelen niet (veel) meer dan het opvangen van de “rebound” (de opwaartse tegendruk van de berg na het snel omkanten) in de knieën: die ga je meer buigen en op dat ogenblik kant je ook om, ten einde met je gewicht en buitenwaartse krachten een rebound te veroorzaken aan de andere zijde.
Opnieuw: als je dat filmpje bekijkt en de instructeur ziet, dan ‘stuurt’ die de beide ski’s de hele tijd (dus niet alles met of op 1 ski).
Ik ben het wel eens met de analyse dat een te voorwaartse houding net dat loskomen van de achterkanten kan veroorzaken. Essentieel is dat de handen en voorarmen gedurig vooraan blijven, maar dat kan ook zonder extreem voorwaartste neigen.

Does it make sense, anyone?! ;-)

Plaats een reactie