Advies nodig over geschikte kniebrace skiën na eerdere kruisbandscheur

Hallo mede-wintersport liefhebbers!

Onlangs heeft mijn fysiotherapeut mij geadviseerd om een kniebrace te dragen tijdens het skiën, gezien mijn verleden met een gescheurde kruisband. Aangezien ik binnenkort op skivakantie ga, ben ik op zoek naar aanbevelingen voor een geschikte kniebrace.

Hebben jullie ervaring met het gebruik van kniebraces tijdens het skiën, met name na een eerdere kruisbandscheur? Welke merken of specifieke modellen zouden jullie aanbevelen? Ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste brace kies om mijn knie te ondersteunen en te beschermen op de piste.

Alle tips, ervaringen en suggesties worden enorm op prijs gesteld!

Bedankt,

Noa

Kan het topic niet zo snel meer terugvinden maar afgelopen winter nog een hele verhandeling erover voorbij gekomen op het forum.
Nog niets gevonden als je hier zoekt op kniebrace of kruisbandletsel?

Overigens gaan veruit de meesten zonder kniebrace, of laten deze al snel achterwege. Eerder last gehad met skien?

Vrouwlief draagt na een gescheurde kruisband inmiddels zo’n 10 jaar een CTI brace tijdens het skiën. Dat werkt goed.
@Bennie:
Zoekend op CTI kom ik dit topic tegen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/175365

skimojo.

Kan het topic niet zo snel meer terugvinden maar afgelopen winter nog een hele verhandeling erover voorbij gekomen op het forum.
Nog niets gevonden als je hier zoekt op kniebrace of kruisbandletsel?

Overigens gaan veruit de meesten zonder kniebrace, of laten deze al snel achterwege. Eerder last gehad met skien?

Bennie op 14 nov 2023 12:37

Ja, tijdens mijn vorige skivakantie heb ik gemerkt dat mijn knie wat instabiel aanvoelde, vooral tijdens bepaalde bewegingen op de piste. Daarom heeft mijn fysiotherapeut me nu geadviseerd om een kniebrace te dragen om extra ondersteuning te bieden en verdere blessures te voorkomen.

Kan de fysio geen advies geven hierin?

zie dit assortiment van McDavid; https://mcdavid.eu/nl-nl/collections/knee-braces

Hi Noa!

Ik heb de afgelopen twee wintersportseizoenen gebruik gemaakt van de Thuasne Rebel Kniebrace tijdens het skiën. Enkele jaren geleden heb ik mijn kruisband afgescheurd tijdens het voetballen, en hoewel ik in eerste instantie terughoudend was om te skiën, heeft het gebruik van de kniebrace me echt geholpen.
Op advies van mijn behandelend arts heb ik een afspraak gemaakt bij All4Fysio voor een kniebrace op maat. Ze hebben me daar uitstekend geadviseerd en de brace is speciaal aangepast aan de vorm van mijn knie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, de brace helpt mij enorm tijdens het skiën :)

null
null

Kan de fysio geen advies geven hierin?

Tiny-M op 14 nov 2023 13:34

Goede tip, ik ga gelijk even bellen!

Kan het topic niet zo snel meer terugvinden maar afgelopen winter nog een hele verhandeling erover voorbij gekomen op het forum.
Nog niets gevonden als je hier zoekt op kniebrace of kruisbandletsel?

Overigens gaan veruit de meesten zonder kniebrace, of laten deze al snel achterwege. Eerder last gehad met skien?

Bennie op 14 nov 2023 12:37

Ja, tijdens mijn vorige skivakantie heb ik gemerkt dat mijn knie wat instabiel aanvoelde, vooral tijdens bepaalde bewegingen op de piste. Daarom heeft mijn fysiotherapeut me nu geadviseerd om een kniebrace te dragen om extra ondersteuning te bieden en verdere blessures te voorkomen.

noalangendaal op 14 nov 2023 13:25

Ah, die van mij is voorstander van krachttraining om zonder brace te kunnen skiën. Werkt erg goed in mijn geval. En de kunst is ook om als je instabiliteit voelt het rustiger aan te doen of zelfs de dag eerder eindigen. Het is geen alledaagse beweging die je maakt. Ik ben na 15 maanden revalideren iig weer op 90-95% van voorheen. Voorste kruisband eraf en meerdere scheuren in de meniscus. Uiteindelijk niet geopereerd.

Kan het topic niet zo snel meer terugvinden maar afgelopen winter nog een hele verhandeling erover voorbij gekomen op het forum.
Nog niets gevonden als je hier zoekt op kniebrace of kruisbandletsel?

Overigens gaan veruit de meesten zonder kniebrace, of laten deze al snel achterwege. Eerder last gehad met skien?

Bennie op 14 nov 2023 12:37

Ja, tijdens mijn vorige skivakantie heb ik gemerkt dat mijn knie wat instabiel aanvoelde, vooral tijdens bepaalde bewegingen op de piste. Daarom heeft mijn fysiotherapeut me nu geadviseerd om een kniebrace te dragen om extra ondersteuning te bieden en verdere blessures te voorkomen.

noalangendaal op 14 nov 2023 13:25

Ah, die van mij is voorstander van krachttraining om zonder brace te kunnen skiën. Werkt erg goed in mijn geval. En de kunst is ook om als je instabiliteit voelt het rustiger aan te doen of zelfs de dag eerder eindigen. Het is geen alledaagse beweging die je maakt. Ik ben na 15 maanden revalideren iig weer op 90-95% van voorheen. Voorste kruisband eraf en meerdere scheuren in de meniscus. Uiteindelijk niet geopereerd.

Bennie op 14 nov 2023 13:46

Mijn fysiotherapeut raadt alleen krachttraining af vanwege het verhoogde risico op terugkerend kruisbandletsel. Ik heb hem zojuist even gebeld, en het grappige is dat hij zelf ook erg enthousiast is over de kniebraces van Thuasne (een behoorlijk lastige naam, haha). Ik ga binnenkort maar All4Fysio bellen om een afspraak te maken. Bedankt voor de tip en de foto’s Xander!

Hier ook een CTI brace n.a.v. letsel heel lang geleden.
Niet opgelopen tijdens het skiën trouwens.
Het voorkomt in ieder geval dat mijn onderbeen af wil slaan.
Onderbeen voelt bij veel druk instabiel.
Dat Thuasne ziet er trouwens ook prima uit!
Mocht ik ooit nog een andere overwegen dan hou ik dat in gedachten.

*bericht bewerkt door Henrike op 14 nov 2023 14:50

It is an amazing world

Ik heb deze:
https://nl-drugsupplystore.glopalstore.com/products/futuro-h…

Prima ding en kost niet de wereld (toen ik indertijd zocht vond ik opties die ik onzinnig duur vond met prijzen van rond de € 1.000 als ik mij niet vergis).

Mijn rechter knie is er behoorlijk slecht aan toe (meniscus meermaals geopereerd, voorste kruisband naar zijn grootje). En met deze brace ski ik moeiteloos dagelijks afstanden, weken achter elkaar, waar meer dan 99% niet aan toe komt.

Dan zal een brace die 25 keer meer kost best nog net wat beter zijn, maar tenzij je dat echt nodig hebt…

Als je in staat bent om even langs te gaan in Hengelo (ov) zou ik blessurewinkel.nl aanraden.

Of een brace je wel of niet helpt staat of valt met de pasvorm.
De mensen in de winkel hebben verstand van zaken en kunnen je helpen.

Zelf ga ik mee met mijn fysio; zorg voor voldoende kracht.
Maar hij geeft ook aan dat een brace zeker voor het mentale aspect kan helpen (je hebt meer zelfvertrouwen)

Totales Vollidiot

Als je in staat bent om even langs te gaan in Hengelo (ov) zou ik blessurewinkel.nl aanraden.

Of een brace je wel of niet helpt staat of valt met de pasvorm.
De mensen in de winkel hebben verstand van zaken en kunnen je helpen.

Zelf ga ik mee met mijn fysio; zorg voor voldoende kracht.
Maar hij geeft ook aan dat een brace zeker voor het mentale aspect kan helpen (je hebt meer zelfvertrouwen)

Kdtl op 14 nov 2023 15:01

Bedankt voor de Tip! Ik woon in Utrecht dus All4Fysio in Harderwijk komt beter uit :)

Hallo mede-wintersport liefhebbers!

Onlangs heeft mijn fysiotherapeut mij geadviseerd om een kniebrace te dragen tijdens het skiën, gezien mijn verleden met een gescheurde kruisband. Aangezien ik binnenkort op skivakantie ga, ben ik op zoek naar aanbevelingen voor een geschikte kniebrace.

Hebben jullie ervaring met het gebruik van kniebraces tijdens het skiën, met name na een eerdere kruisbandscheur? Welke merken of specifieke modellen zouden jullie aanbevelen? Ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste brace kies om mijn knie te ondersteunen en te beschermen op de piste.

Alle tips, ervaringen en suggesties worden enorm op prijs gesteld!

Bedankt,

Noa

noalangendaal op 14 nov 2023 12:32

Ik gebruik de Thuasne Genu Ligaflex Kniebrace tijdens het skiën, deze bevalt er goed! https://www.all4fysio.nl/thuasne-genu-ligaflex-kniebrace…

Hallo mede-wintersport liefhebbers!

Onlangs heeft mijn fysiotherapeut mij geadviseerd om een kniebrace te dragen tijdens het skiën, gezien mijn verleden met een gescheurde kruisband. Aangezien ik binnenkort op skivakantie ga, ben ik op zoek naar aanbevelingen voor een geschikte kniebrace.

Hebben jullie ervaring met het gebruik van kniebraces tijdens het skiën, met name na een eerdere kruisbandscheur? Welke merken of specifieke modellen zouden jullie aanbevelen? Ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste brace kies om mijn knie te ondersteunen en te beschermen op de piste.

Alle tips, ervaringen en suggesties worden enorm op prijs gesteld!

Bedankt,

Noa

noalangendaal op 14 nov 2023 12:32

Ik gebruik de Thuasne Genu Ligaflex Kniebrace tijdens het skiën, deze bevalt er goed! https://www.all4fysio.nl/thuasne-genu-ligaflex-kniebrace…

stefanonskis op 14 nov 2023 16:53

Same here, genu ligaflex werkt top!!

null

Zoals je al aan de reacties ziet lopen de keuzes uit een. De CTI en Thusane zijn hele degelijke braces. Ik heb zelf een Bauerfeind Secutec Genu wat in hetzelfde rijtje past.
De stoffen variant die ik voorbij zie komen is niet te vergelijken met bovenstaande drie. Ik heb zo soort zelf ook geprobeerd maar dat geeft veel minder steun.

Spiermassa opbouwen is het belangrijkste wat al eerder is gezegd.

En dan moet je een keuze maken of de stoffen variant jou voldoende steun geeft of dat je een stapje hoger moet. Zal ook aanzienlijk in prijs verschillen.

Ik heb zelf een ski ongeluk gehad waarbij ik mijn vkb heb afgescheurd en aan geopereerd. Daarnaast mijn binnenste en buitenste banden net niet afgescheird en vanzelf genezen.
Van de ene miniscus nog 2/3 over een de andere 1/3, dus goed aan gort geholpen.
Ondanks dat ik meer dan voldoende spiermassa heb gekweekt blijf de knie gevoelig. Bij mij is het niet de instabiliteit maar de pijnscheuten die er soms doorheen gaan met als gevolg dat ik erdoor zak.
Onlangs een nieuwe CTI Mission via Amazon besteld aangezien de oude niet meer past qua been omvang lees spiermassa.

Met brace ski ik moeiteloos de hele dag door.

Hoop dat je hier wat aan hebt en een keuze kunt maken.

*bericht bewerkt door Robert_Duijm op 14 nov 2023 20:22

Ik ski, langlauf en klim al enige jaren met een McDavid 429X en dat bevalt erg goed. Stabiliteit, en geen pijn na afloop.

null

Robert_Duijm14 november 2023 · 20:20

Zoals je al aan de reacties ziet lopen de keuzes uit een. De CTI en Thusane zijn hele degelijke braces. Ik heb zelf een Bauerfeind Secutec Genu wat in hetzelfde rijtje past.
De stoffen variant die ik voorbij zie komen is niet te vergelijken met bovenstaande drie. Ik heb zo soort zelf ook geprobeerd maar dat geeft veel minder steun.

Spiermassa opbouwen is het belangrijkste wat al eerder is gezegd.

En dan moet je een keuze maken of de stoffen variant jou voldoende steun geeft of dat je een stapje hoger moet. Zal ook aanzienlijk in prijs verschillen.

Ik heb zelf een ski ongeluk gehad waarbij ik mijn vkb heb afgescheurd en aan geopereerd. Daarnaast mijn binnenste en buitenste banden net niet afgescheird en vanzelf genezen.
Van de ene miniscus nog 2/3 over een de andere 1/3, dus goed aan gort geholpen.
Ondanks dat ik meer dan voldoende spiermassa heb gekweekt blijf de knie gevoelig. Bij mij is het niet de instabiliteit maar de pijnscheuten die er soms doorheen gaan met als gevolg dat ik erdoor zak.
Onlangs een nieuwe CTI Mission via Amazon besteld aangezien de oude niet meer past qua been omvang lees spiermassa.

Met brace ski ik moeiteloos de hele dag door.

Hoop dat je hier wat aan hebt en een keuze kunt maken.

@Robert,
Zou je eens een link kunnen sturen van Amazon welke je bedoeld? Ik zie er meerdere namelijk.

Na voorste kruisband en een knieband afgescheurd te hebben heb ik op advies van de orthopeed een CTI custom brace aangemeten gekregen.
Maar zeker de hier al eerder gegeven tip opvolgen en je fysio raadplegen.

Op mijn negentiende voorste kruisband afgescheurd (voetbal) met meniscus letsel en daarna ook nog een keer een gescheurde meniscus. Alle jaren nadien, na kruisband reconstructie, 2/3 weken per jaar geskied. Vrijwel altijd zonder klachten. Fiets veel op racefiets, MTB/gravelbike. Soms een wat vermoeide knie richting einde week.

Verleden jaar op wintersport kwam aan de onderkant van die knie een peesonsteking tot uitdrukking. Liep er waarschijnlijk al langer mee, toen na een dag rust en in de ochtend opwarmen geskied met een leenbrace.

Door alle operaties, meniscus letstel en slijtage, leeftijd heb ik regelmatig meer last van mijn knie, stijfheid en pijn bij traplopen.

Twee weken geleden voor de zekerheid met onderstaande brace geskied als extra ondersteuning. Is goed bevallen. Net genoeg extra stevigheid maar niet teveel en relatief dun dus makkelijk onder de skibroek te dragen.
https://www.bauerfeind-sports.nl/sports-knee-support/?_gl=1*…

Plaats een reactie