“Hoeveel zijn je kruisbanden waard?”

In een recente thread kwam weer het hardnekkige misverstand naar boven dat ski bindingen je kruisbanden beschermen.

Dat is niet waar*.
Veiligheids bindingen zijn ontwikkeld om je onderbeen tegen breuk te beschermen. De waarde die je instead is gebaseerd op de sterkte van menselijke botten.
Dat doen ze heel goed. Er is data beschikbaar die laat zien dat sinds de introductie van moderne bindingen onderbeen breuk enorm is afgenomen.

Maar, (achterste) schuine kruisbanden krijgen het vooral te verduren bij een val waar een (normale*) ski binding niet tegen helpt, omdat de zijwaartse release aan de voorkant zit, en de rotatie as dus in je hiel zit.

*Kneebinding en de Tyrolia Protector zijn WEL ontworpen om de knieën te beschermen, en doen dat door ook in de achterbak zijwaarts open te gaan.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2023 20:10

Je gaat (niet) op voor de populariteit prijs op wintersport.nl 😁😎. Mijn inziens geen apart topic waardig om je gelijk te halen

*bericht bewerkt door Gerwin op 15 nov 2023 20:06

@gerwin, oh, dat was niet de bedoeling.

Al hoewel ik de populairste niet hoef te zijn, was het zeker niet de bedoeling dat het vervelend voor mensen is.
Ik heb de specifieke thread dus verwijderd, want inderdaad het gaat niet om wie of waar dit zegt.

Ik maakte juist een aparte thread, omdat het een apart onderwerp is, onafhankelijk van welk materiaal besproken werd.

Mijn idee was dat er in de ski wereld veel mensen zijn die dit denken. En dat dit een veiligheids aspekt is.
Dus, dat het de moeite waard is om dat uit te leggen.

Ik meende niet dat het voor iemand beledigend over zou komen, maar als dat wel zo is, dan biedt ik mijn excuses aan, en houdt ik mij aanbevolen voor een betere manier om het te zeggen.

Ook een privé bericht is prima als je een beter voorstel hebt, of wil uitleggen wat er onaardig is aan wat ik schreef.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2023 20:46

Ik kan me hier helaas wel in vinden… Mijn achterste kruisband is ook ten prooi gevallen aan een ongelukje tijdens het skiën. M’n voorste kruisband overigens ook en m’n binnenste knieband. Oh ja m’n patellapees wil hier ook graag een eervolle vermelding want die was ook compleet afgescheurd. Nu durft m’n scheenbeen niks te zeggen want die voelt zich een kneus met slechts een compressie-fractuur…

Gelukkig was dit het gevolg van maar 1 valpartij. Moet er niet aan denken dat dit allemaal afzonderlijke valpartijen waren…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Ik geloof dat ik zo’n bindingen op mijn Fischers heb. In ieder geval roteert de achterbak ongeveer 20° links en rechts. Wist niet goed waar het voor was, maar kan me het wel voorstellen, dus dankjewel voor de info. Ga wel niet mijn bindingen vervangen op mijn andere ski’s om deze redenen, maar goed om weten dat de Fischers dit hebben.

Ik zie wel vaker informatie voorbijkomen dat ik denk; is dat wel zo? In mijn gedachten was dat anders. Maar ik werk niet in een skishop of heb anderszins betrekkingen tot de ski industrie dat ik er genoeg van af weet om iemand die iets stellig beweerd van repliec te dienen.
Zo vind ik het ook lastig om op het forum mensen te filteren op hun geloofwaardigheid. Zou misschien een idee zijn om bij iedere account een kopje skitest ofzo te maken. Dan kun je zien of iemand ook meer dan 1 ski heeft geskied voor die hem aanprijst aan anderen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Wat is er mis met dit topic? Lijkt me een volstrekte terechte waarschuwing.

@Slim ontstaan er veel kruisbandblessures bij het skiën?
Ik heb wel het idee dat steeds meer voetballers een kruisbandblessure oplopen dan vroeger (vanwege het kunstgras?).
Met skiën had ik het nog niet gehoord.

Peter Pos

@Snowball, ik heb absoluut geen professionele kennis van dit onderwerp, dus inderdaad, je moet mij zeker niet zo maar ‘geloven’.

Je kunt je zelf prima inlezen over dit onderwerp, dat is natuurlijk het meest objectieve, maar, ik kan ook wel even kijken of ik een paar beknopte dingen kan vinden op het internet.

Maar, dit is niet zo zeer een controversieel onderwerp, het is (denk ik) meer dat als we het over veiligheid hebben, mensen gauw aan hun knieën denken,
En dan zeggen ze dus zo iets, volgens mij gewoon zonder er verder veel aandacht aan te schenken, niet zo zeer dat ze er heilig van overtuigd zijn,

@peterpos dat hangt natuurlijk af van wat je ‘veel’ noemt. Maar zo staat het in een onderzoeks artikel:

“In spite of the fact that the overall incidence of alpine ski injuries has decreased during the last 25 years, the incidence of serious knee sprains usually involving the anterior cruciate ligament (ACL) has risen dramatically since the late 1970s. This trend runs counter to a dramatic reduction in lower leg injuries that began in the early 1970s and to date has lowered the risk of injury below the knee by almost 90%.“

Hier het artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10461711/

Hier een vrij uitgebreid, (maar helaas niet super duidelijk verhaal) er over: https://www.newschoolers.com/news/read/All-wanted-ACL-injuri…

En hier een wat meer half-gerelateerd artikel, maar uit betrouwbaardere bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15235329/

*bericht bewerkt door Slim op 16 nov 2023 15:24

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeker.
Maar in dít geval: wat kan ik met bovenstaande info? Moet ik voorzichtiger gaan skiën…? Moet ik maar niet meer vallen…?

Moet ik maar niet meer vallen…?

Rene4000 op 16 nov 2023 15:19

Dat werkt voor mij uitstekend eerlijk gezegd. ;)

Het kan toch helpen bij het beslissingsproces als je op zoek bent naar nieuw materiaal.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeker.
Maar in dít geval: wat kan ik met bovenstaande info? Moet ik voorzichtiger gaan skiën…? Moet ik maar niet meer vallen…?

Rene4000 op 16 nov 2023 08:19

Ik zie drie ‘actiepunten’ :

1: als je voor jezelf een risico afweging doet, is heb je nu betere informatie over de risico’s.

2: je kunt (meer) proberen de kans op deze val (lichaam achter de voet, en rotatie) te vermijden. Dat kan bijvoorbeeld door er voor te kiezen om express voorwaarts te vallen, in plaats van te proberen het vol te houden, met de kans dat je achterwaarts valt. En vooral, door in de meest risicovolle situaties, zoals buckel skiën en slushy, ‘grabby’ sneeuw, een stapje terug te doen qua skiën, om juist in die situaties een val te vermijden.

3: je kunt Knee bindingen of Tyrolia Protector bindingen* kopen

*of ski’s waar die als systeem binding op zitten:
Dat kan bij Elan, Head en Fischer. Meestal staat er in de product omschrijving dan ‘Protector’ als onderdeel van de naam.

*bericht bewerkt door Slim op 16 nov 2023 15:45

Moet ik maar niet meer vallen…?

Rene4000 op 16 nov 2023 15:19

Dat werkt voor mij uitstekend eerlijk gezegd. ;)

DSvier op 16 nov 2023 15:25

Pas op voor het beroemde “Je verongelukt bij de 100e parachutesprong” omdat je door je ervaring sloppy wordt…

Aangezien je weinig valt en dat goed werkt voor jou ben je gelijk een minder “goede” valler :-)
Je hebt te weinig crashervaring omdat je te veel skiervaring hebt :-) ;-)

Totales Vollidiot

Ik zie drie ‘actiepunten’ :
1: als je voor jezelf een risico afweging doet, is heb je nu betere informatie over de risico’s.
2: je kunt (meer) proberen de kans op deze val (lichaam achter de voet, en rotatie) te vermijden. Dat kan bijvoorbeeld door er voor te kiezen om express voorwaarts te vallen, in plaats van te proberen het vol te houden, met de kans dat je achterwaarts valt. En vooral, door in de meest risicovolle situaties, zoals buckel skiën en slushy, ‘grabby’ sneeuw, een stapje terug te doen qua skiën, om juist in die situaties een val te vermijden.
3: je kunt Knee bindingen of Tyrolia Protector bindingen* kopen
*of ski’s waar die als systeem binding op zitten:
Dat kan bij Elan, Head en Fischer. Meestal staat er in de product omschrijving dan ‘Protector’ als onderdeel van de naam.

Risico-afwegingen vanwege de werking van m’n skibindingen… Tuurlijk.
Ik ski al 38 jaar, nog nooit wat gekneusd of gebroken. Misschien wel omdat ik tijdens het skiën nog nooit risico-afwegingen omtrent m’n skibindingen heb gemaakt…
En even iets inhouden als je dreigt over je grens te gaan lijkt me sowieso een zinvol besluit, LOS van je materiaal.

Dus nee, ik ga e.e.a. niet “meenemen in mijn beslissingsproces” als ik t.z.t. om nieuwe ski’s (plus bindingen) ga.

*Kneebinding en de Tyrolia Protector zijn WEL ontworpen om de knieën te beschermen

Het zal geen sluikreclame zijn, maar toch, anno 2023 hoeft de mens niets meer te verbazen.

Het kan toch helpen bij het beslissingsproces als je op zoek bent naar nieuw materiaal.

franksplinter op 16 nov 2023 15:34

Misschien een beetje naïef, maar in 95% van de gevallen wordt toch een set van ski’s en bindingen verkocht? Daarbij zit dan “gewoon” een bepaalde binding. Als je ski’s uitgezocht hebt in de skiwinkel, vraagt er nooit een verkoper “en welke binding zou je erbij willen hebben?” Los daarvan denk ik dat bijna niemand verstand heeft van welke binding wel of niet goed is.
Ik ski al ruim 40 jaar (weken), maar wist niet eens dat er verschillende types bindingen zijn (om maar een voorbeeld te noemen) en de gemiddelde wintersporter zal dat ook niet weten. Een aantal échte die-hards, zoals hier op het forum, weten het wellicht wel.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Het kan toch helpen bij het beslissingsproces als je op zoek bent naar nieuw materiaal.

franksplinter op 16 nov 2023 15:34

Misschien een beetje naïef, maar in 95% van de gevallen wordt toch een set van ski’s en bindingen verkocht? Daarbij zit dan “gewoon” een bepaalde binding. Als je ski’s uitgezocht hebt in de skiwinkel, vraagt er nooit een verkoper “en welke binding zou je erbij willen hebben?” Los daarvan denk ik dat bijna niemand verstand heeft van welke binding wel of niet goed is.
Ik ski al ruim 40 jaar (weken), maar wist niet eens dat er verschillende types bindingen zijn (om maar een voorbeeld te noemen) en de gemiddelde wintersporter zal dat ook niet weten. Een aantal échte die-hards, zoals hier op het forum, weten het wellicht wel.

Snowy1970 op 16 nov 2023 09:05

Of het 95% is weet ik niet… Immers, alleen de ski’s in het pure piste segment worden als systeem ski verkocht, alle andere worden ‘flat’ (zonder binding, en die moet je inboren en vast schroeven) verkocht. Maar ja, dat maakt verder niet zo uit.

En je hebt zeker gelijk, de meeste klanten, en helaas veel verkopers ook, weten dit niet, of denken er niet over na.
Vandaar deze thread. Hopelijk zijn er nu weer meer mensen die het wel weten, en kunnen die het ook weer verder vertellen.

Overigens is die keuze er pas sinds kort. De Kneebinding was altijd zeldzaam, duur en vrij lomp, en niet als systeem binding verkrijgbaar.
Vorig seizoen kwam Tyrolia met de Protector op de markt, zowel als normale binding en als systeem binding. Dus ja, van jouw 40 jaar ski ervaring, is dit pas 2, oftewel 5% van die tijd, een keuze optie. Vrij logisch dat mensen het nog niet weten.

Dus ook dat speelt mee, het is gewoon nog super nieuw in de binding.

*bericht bewerkt door Slim op 16 nov 2023 16:24

Er is nog een “actiepunt” waar het meespeelt:
Stel, je blesseert je ACL tijdens het skiën, dan heeft het (meestal) geen zin om je binding anders in te stellen, of een andere (normale) binding te kopen.

Leuk, voor het eerst dat ik ervan hoor.

Plaats een reactie