Waarom wel/geen wedze ski's

Ik overweeg om de nieuwe Wedze boost 580 te kopen. Wanneer de ski’s van wedze voorbij komen op dit forum zijn er vaak reacties dat dit geen goede ski’s zijn en dat men beter naar tweedehands opties kan kijken voor die prijs. Ik lees alleen nergens inhoudelijke argumenten waarom de ski’s niet goed zouden zijn. Hier ben ik juist benieuwd naar. Als ik reviews (zijn er niet veel) elders bekijk dan komen de ski’s juist vaak heel goed uit de bus. Kunnen jullie mij vertellen waarom ik deze ski’s niet of juist wel zou moeten kopen? Dank!

Ps. Ik ben een gevorderde skier die van elke piste netjes afkomt en eens in het jaar een weekje naar de sneeuw gaat. Ik wil vooral lekker relaxed en vlot skiën.

*bericht bewerkt door Seb135 op 16 nov 2023 10:50

Wedze ski’s zijn doorgaans een rebrand van Rossignol ski’s. Ofwel de instapmodellen ofwel een oud model in een nieuw jasje. Daarom kunnen ze goedkoop aangeboden worden.

M.i. prima voor een beginnende wintersporter, maar als gevorderde skier kun je wel betere opties vinden.

Waarom kun je als gevorderde niet op een ski met een techniek van een paar jaar terug skiën?

Ik vermoed (niet zelf geskied) dat het ook gewoon prima ski’s zijn in het segment https://www.wintersport.nl/weblog/06/11/2023/skitest-2023-20…

Voor de doorsnee skiër prima en tegen een lage(re) prijs.

Waarom kun je als gevorderde niet op een ski met een techniek van een paar jaar terug skiën?

Geraertshoven op 16 nov 2023 11:33

Tuurlijk kan dat, maar het zijn vrijwel altijd instapmodellen. Zou ik niet willen als gevorderde skier.

@Rogier

Misschien een idee om bij de volgende skitest ook een paar Wedze skis mee te nemen ?

*bericht bewerkt door Denktank op 16 nov 2023 12:38

Paul

Voor TS, die Wedze ski’s die je noemt zijn de Rossignol Pursuit, uit de mal van de 500/600. Voor beginners/lichtgevorderden, houten kern met een beetje carbon.

Ik denk oprecht dat je je geld veel beter kan besteden aan het lijstje wat Sjaak hierboven heeft geplaatst. Bijvoorbeeld een Fischer F18 of een K2 disruption 76x. Dan krijg je gewoon veel waar voor je geld en een echt goede ski.

Wij hadden ook wedze (beginner) ski’s aangeschaft als eerste ski’s. We waren er prima tevreden over, maar merkten wel dat we er na een paar jaar uit gegroeid waren, en onze behoeften waren veranderd. Toen waren we echt toe aan iets dat bij onze stijl/niveau paste.

We waren allebei beginner. Met de kennis die ik nu heb zou ik als gevorderde niet zo snel wedze ski’s kopen, ondanks dat ze bij decathlon ook ski’s voor gevorderden aanbieden.

Ik doe nl graag uitgebreid onderzoek voordat ik ski’s koop, en buiten de website van decathlon is vrijwel niets te vinden over de skis. Je kan ze ook niet testen bij duiyvenstein of test events. Je kan bij decathlon om advies vragen, maar dan moet je de goede treffen die je er ook écht wat over kan vertellen. Ook doorverkopen is lastiger, ze zijn minder waardevast en er is minder vraag naar.

Betreft de specifieke skies die je noemt, in de beschrijving wordt inderdaad aangegeven dat ze voor gevorderden zijn, maar hoe stijf zijn ze dan? Kan/wil je er mee carven?

Is bovenstaande geen bezwaar voor jou en weet je wat je wil, go nuts! Als je gewoon goede skis wil voor een vriendelijke prijs dan zijn er ook andere opties (marktplaats, sportrobl, black friday, ex-huur, …)

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 16 nov 2023 13:09

Koop nou gewoon een bekend merk nieuw van vorig jaar.
Je wilt toch serieus genomen worden tijdens de wintersport.
Je koopt toch ook geen winterjas bij de Lidl tegen de kou voor -20 C.

Waarom niet Hooykaas? Oprechte vraag.

Koop nou gewoon een bekend merk nieuw van vorig jaar.
Je wilt toch serieus genomen worden tijdens de wintersport.
Je koopt toch ook geen winterjas bij de Lidl tegen de kou voor -20 C.

Hooykaas op 16 nov 2023 13:08

Ik vind dit eerlijk gezegd een non-argument.
Zelf heb ik dit in ieder geval totaal niet ervaren toen ik er mee op wintersport ging.

Als we allemaal commentaar gaan hebben op wat je aan hebt of waar iemand op skiet, dan blijf ik liever thuis.

Wedze ski’s zijn doorgaans een rebrand van Rossignol ski’s. Ofwel de instapmodellen ofwel een oud model in een nieuw jasje. Daarom kunnen ze goedkoop aangeboden worden.

M.i. prima voor een beginnende wintersporter, maar als gevorderde skier kun je wel betere opties vinden.

toetersenbellen op 16 nov 2023 11:25

Voor meer info zou het dan nog wel interessant zijn om te weten welke rossi’s Decathlon pakt. Daar zal wel niks over te vinden zijn qua info zeker?

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Koop nou gewoon een bekend merk nieuw van vorig jaar.
Je wilt toch serieus genomen worden tijdens de wintersport.
Je koopt toch ook geen winterjas bij de Lidl tegen de kou voor -20 C.

Hooykaas op 16 nov 2023 13:08

Ik heb liever dat mijn vraag inhoudelijk serieus genomen wordt eerlijk gezegd. Als er een kwalitatief goede jas bij de Lidl te koop zou zijn dan zou ik die graag aantrekken. Het maakt me namelijk heel weinig uit wat voor embleempje erop staat. Als iemand me kan vertellen waarom ik de ski’s niet moet kopen op basis van inhoudelijke kennis dan ben ik daar wel mee geholpen.

Voor TS, die Wedze ski’s die je noemt zijn de Rossignol Pursuit, uit de mal van de 500/600. Voor beginners/lichtgevorderden, houten kern met een beetje carbon.

Ik denk oprecht dat je je geld veel beter kan besteden aan het lijstje wat Sjaak hierboven heeft geplaatst. Bijvoorbeeld een Fischer F18 of een K2 disruption 76x. Dan krijg je gewoon veel waar voor je geld en een echt goede ski.

toetersenbellen op 16 nov 2023 12:54

Voor TS, die Wedze ski’s die je noemt zijn de Rossignol Pursuit, uit de mal van de 500/600. Voor beginners/lichtgevorderden, houten kern met een beetje carbon.

Ik denk oprecht dat je je geld veel beter kan besteden aan het lijstje wat Sjaak hierboven heeft geplaatst. Bijvoorbeeld een Fischer F18 of een K2 disruption 76x. Dan krijg je gewoon veel waar voor je geld en een echt goede ski.

toetersenbellen op 16 nov 2023 12:54

Enorm bedankt voor deze informatie! Daar kan ik wat mee! Nu ben ik gelijk even gaan zoeken naar reviews voor de rossignol 500, maar daarin geeft men aan (video skicentrum heemskerk 2018-2019) dat dit ski’s zijn die je prima kunnen helpen door te groeien naar vergevorderd/expert. Zij noemen het geen beginner/lichtgevorderde ski. Klopt dit niet? Ik zou mijzelf trouwens eerder matig gevorderd (iets voorbij lichtgevorderd) willen noemen dan vergevorderd. Heb daarnaast ook geen enorme ambitie om heel veel beter te worden (wel een beetje, maar geen expert)

De K2 ziet er interessant uit. Ga ik eens naar kijken!

*bericht bewerkt door Seb135 op 16 nov 2023 13:39

Wij hadden ook wedze (beginner) ski’s aangeschaft als eerste ski’s. We waren er prima tevreden over, maar merkten wel dat we er na een paar jaar uit gegroeid waren, en onze behoeften waren veranderd. Toen waren we echt toe aan iets dat bij onze stijl/niveau paste.

We waren allebei beginner. Met de kennis die ik nu heb zou ik als gevorderde niet zo snel wedze ski’s kopen, ondanks dat ze bij decathlon ook ski’s voor gevorderden aanbieden.

Ik doe nl graag uitgebreid onderzoek voordat ik ski’s koop, en buiten de website van decathlon is vrijwel niets te vinden over de skis. Je kan ze ook niet testen bij duiyvenstein of test events. Je kan bij decathlon om advies vragen, maar dan moet je de goede treffen die je er ook écht wat over kan vertellen. Ook doorverkopen is lastiger, ze zijn minder waardevast en er is minder vraag naar.

Betreft de specifieke skies die je noemt, in de beschrijving wordt inderdaad aangegeven dat ze voor gevorderden zijn, maar hoe stijf zijn ze dan? Kan/wil je er mee carven?

Is bovenstaande geen bezwaar voor jou en weet je wat je wil, go nuts! Als je gewoon goede skis wil voor een vriendelijke prijs dan zijn er ook andere opties (marktplaats, sportrobl, black friday, ex-huur, …)

LoveToBoard op 16 nov 2023 12:58

Mag ik vragen welk model/nummer dit was? Decathlon heeft naar eigen zeggen inderdaad ski’s voor verschillende niveau’s. Van wat ik begrepen heb noemen ze de beginnerversie meestal iets van 100/150. Gevorderd 500/550/580. Vergevorderd/Expert 900 oid.

Heb ik nou weer de knuppel in het hoenderhok gegooid zonder het te willen jongens.

Het is gewoon mijn mening verder geen waarde aan hechten svp.
Doe vooral waar je je prettig bij voelt 😃👍

Koop nou gewoon een bekend merk nieuw van vorig jaar.
Je wilt toch serieus genomen worden tijdens de wintersport.
Je koopt toch ook geen winterjas bij de Lidl tegen de kou voor -20 C.

Hooykaas op 16 nov 2023 13:08

Eh jawel hoor. Maar dan voor de kids want die groeien zo snel :)
Wel met goede thermo kleding daaronder uiteraad.

Ik weet niet precies hoe en waar wedze de ski’s maakt. Grote kans dat ze inderdaad bij Dynastar / Rossignol gemaakt worden, niet in Frankrijk verwacht ik (daar wordt voornamelijk high-end gemaakt). Maar dat zegt niet zoveel ook niet als ze dezelfde mal gebruiken, dan nog kan het een hele andere ski zijn door ander gebruik van materiaal en materiaalkeuze.

Het is niet zo dat als het uit een zelfde fabriek komt / of als het eenzelfde vorm heeft het sowieso dezelfde ski is.

Click. Click. Peace

Het lijkt mij vrij simpel: voor de prijs waar Decathlon het aanbiedt is er weinig ruimte voor goede materialen. Een hoge prijs is geen garantie voor hoge kwaliteit, maar een lage prijs wel voor een beperkte kwaliteit. Decathlon wil immers gewoon winst maken.

Het lijkt mij vrij simpel: voor de prijs waar Decathlon het aanbiedt is er weinig ruimte voor goede materialen. Een hoge prijs is geen garantie voor hoge kwaliteit, maar een lage prijs wel voor een beperkte kwaliteit. Decathlon wil immers gewoon winst maken.

DSvier op 16 nov 2023 14:52

Beetje kort door de bocht.
Dat ze winst willen maken is natuurlijk oké . Dat willen de grote merken ook. Maar die geven veel meer uit aan marketing. En sponsoring van wedstrijd skiërs.

Het lijkt mij vrij simpel: voor de prijs waar Decathlon het aanbiedt is er weinig ruimte voor goede materialen. Een hoge prijs is geen garantie voor hoge kwaliteit, maar een lage prijs wel voor een beperkte kwaliteit. Decathlon wil immers gewoon winst maken.

DSvier op 16 nov 2023 14:52

Beetje kort door de bocht.
Dat ze winst willen maken is natuurlijk oké . Dat willen de grote merken ook. Maar die geven veel meer uit aan marketing. En sponsoring van wedstrijd skiërs.

ruudsan op 16 nov 2023 15:28

Nou volgens mij geeft decathlon genoeg uit aan marketing. Ik zie meer TV spotjes van decahlonl langskomen in Fr dan van alle skimerken bij elkaar ;-)

Er is altijd wel een soort break even point met de ideale prijs kwaliteit, dit geldt voor eigenlijk alles wat te koop is.
Heel goedkoop = vaak mindere kwaliteit.
Heel erg duur = vaak is het heel veel extra geld ten opzichte van maar een beetje kwaliteitswinst met de modellen eronder.

Click. Click. Peace

Beetje kort door de bocht.
Dat ze winst willen maken is natuurlijk oké . Dat willen de grote merken ook. Maar die geven veel meer uit aan marketing. En sponsoring van wedstrijd skiërs.

ruudsan op 16 nov 2023 15:28

Ik heb nergens gezegd dat winst maken niet ok is.

Verder waag ik te betwijfelen dat Decathlon minder uitgeeft aan marketing (waaronder sponsoring) dan gekende merken. Ik kom in ieder geval heel veel vaker een reclame van Decathlon tegen dan van al die grote merken tezamen. Dus ik ben wel benieuwd naar de cijfers waar jij je op baseert.

Wij hadden ook wedze (beginner) ski’s aangeschaft als eerste ski’s. We waren er prima tevreden over, maar merkten wel dat we er na een paar jaar uit gegroeid waren, en onze behoeften waren veranderd. Toen waren we echt toe aan iets dat bij onze stijl/niveau paste.

We waren allebei beginner. Met de kennis die ik nu heb zou ik als gevorderde niet zo snel wedze ski’s kopen, ondanks dat ze bij decathlon ook ski’s voor gevorderden aanbieden.

Ik doe nl graag uitgebreid onderzoek voordat ik ski’s koop, en buiten de website van decathlon is vrijwel niets te vinden over de skis. Je kan ze ook niet testen bij duiyvenstein of test events. Je kan bij decathlon om advies vragen, maar dan moet je de goede treffen die je er ook écht wat over kan vertellen. Ook doorverkopen is lastiger, ze zijn minder waardevast en er is minder vraag naar.

Betreft de specifieke skies die je noemt, in de beschrijving wordt inderdaad aangegeven dat ze voor gevorderden zijn, maar hoe stijf zijn ze dan? Kan/wil je er mee carven?

Is bovenstaande geen bezwaar voor jou en weet je wat je wil, go nuts! Als je gewoon goede skis wil voor een vriendelijke prijs dan zijn er ook andere opties (marktplaats, sportrobl, black friday, ex-huur, …)

LoveToBoard op 16 nov 2023 12:58

Mag ik vragen welk model/nummer dit was? Decathlon heeft naar eigen zeggen inderdaad ski’s voor verschillende niveau’s. Van wat ik begrepen heb noemen ze de beginnerversie meestal iets van 100/150. Gevorderd 500/550/580. Vergevorderd/Expert 900 oid.

Seb135 op 16 nov 2023 13:37

Deze om precies te zijn: https://www.wintersport.nl/forum/topic/529086
Waren inderdaad beginner ski’s

@LoveToBoard top dankjewel!

@Sjaak27 Dank voor de link naar deze test. Ben hem aan het doornemen. Dit is inderdaad de categorie waar ik naar op zoek ben, Erg informatief!

Dank voor alle antwoorden. Dus samenvattend:

  • Wedze gebruikt oude mallen van Rossignol pursuit 500/600 (2019?) voor het model Boost 580
  • De pursuit 500 kreeg toentertijd goede reviews die passen bij wat ik zoek, maar dat Wedze dezelfde mallen gebruikt wil niet zeggen dat het om dezelfde ski gaat kwalitatief.
  • In het segment waar ik in zoek zijn de Wedze ski’s het goedkoopst (319 inclusief bindingen). Dit doet vermoeden dat de kwaliteit van de ski mogelijk achterblijft. Weten we niet zeker.
  • Voor grofweg 100 euro meer heb ik een geteste ski van een gerenomeerd merk uit de lijst die Sjaak27 stuurde, zoals de K2 disruption 76x

Het is toch jammer dat niemand op dit Forum ze echt geskied heeft. Het blijft daardoor een beetje gissen naar de echte ervaring. Ik zou bijna overwegen ze alleen daarom al te kopen om verslag uit te kunnen brengen, maar dat is misschien wat overdreven :D. Ik begin langzamerhand toch meer te neigen naar een ski als de K2 disruption 76x merk ik. Ook omdat die mogelijk te testen zijn voordat ik ze koop.

@Seb135
Ik weet niet welke lengte ski je zoekt, maar bijvoorbeeld de Rossignol React 6 in 170cm voor 350 euro bij Sport Robl, of die Disruption 76x o.a. 170 cm voor 320 euro https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/k2/k2-disruption-76-ti…

@Seb135
Weer een materiaal Freak erbij 👏👏

@Seb135
Ik weet niet welke lengte ski je zoekt, maar bijvoorbeeld de Rossignol React 6 in 170cm voor 350 euro bij Sport Robl, of die Disruption 76x o.a. 170 cm voor 320 euro https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/k2/k2-disruption-76-ti…

Sjaak27 op 16 nov 2023 17:57

Tjemig dat is een stuk goedkoper dan ik gevonden had! Ik dacht zelf aan de 177. Ben namelijk best aan de zware kant voor mijn lengte (180cm/90kg). Weet niet zo goed welke ski’s mij voldoende houden om eventueel wat korter te gaan, maar dat is misschien een vraag voor een ander draadje 😃. Heel erg bedankt voor de link iig!

@Seb135
Weer een materiaal Freak erbij 👏👏

Hooykaas op 16 nov 2023 18:01

Daar begint het wel op te lijken ja. And down the rabbithole he fell 😃

Het is toch jammer dat niemand op dit Forum ze echt geskied heeft. Het blijft daardoor een beetje gissen naar de echte ervaring.

Die “echte ervaring” hoeft niet de jouwe te zijn.

Ik zou bijna overwegen ze alleen daarom al te kopen om verslag uit te kunnen brengen, maar dat is misschien wat overdreven.

Laat dat “misschien wat” maar achterwege…

Ik zou 100 - 150 euro meer besteden (aan een ander merk dan Wedze).
Sport Bittl (Duitsland) is wellicht ook nog een aardig adresje.

Plaats een reactie