Waarom wel/geen wedze ski's

De vreugde van de lage prijs is vergeten terwijl de ergernis over de mindere kwaliteit voortduurt……

Is een gevleugelde uitspraak in inkopersland. Misschien is dat hier niet het geval, maar ik zou het er niet op gokken.

Totales Vollidiot

Ik koop al jaren voor mezelf, mijn zonen en vrienden overjarige topski’s bij de Duitse Webshop Skitreff GMBH (https://www.skitreff.de/). De ski’s kosten dan vaak de helft van de originele koopprijs. Verder worden de ski’s perfect op maat afgesteld en thuis afgeleverd. De K2 Disruption 76 ski’s staan nu daar voor € 350 te koop. Wellicht een alternatief voor de Wedze ski’s.

Ik gebruik veel Decathlon materiaal.
In t algemeen gesteld gaat Decathlon voor de massa. De massa zit op beginners en medium niveau. Met uitschieters naar gevorderden. Door de massa kan er een kleinere marge worden aangehouden. Waardoor een vergelijkbaar niveau van een A merk duurder is. En anders gesteld: voor t zelfde geld krijg je doorgaans beter materiaal bij de Decathlon dan van een A merk.
Decathlon materiaal zit ook duidelijk ontwikkeling in over de jaren. Door eigen ontwikkeling of overnemen van andere merken (Simond is daar een mooi voorbeeld van)

Wat betreft ski’s:
Ik heb weleens op een paar wedze’s gestaan. Dat is paar jaar geleden. Geen idee meer welk type. Gewoon piste ski’s. Ze kwamen uit de ex verhuur bak, waren nog netjes en kostten 50 euro in de super aanbieding. Dat waren prima middenmoter ski’s en voor t geld extreem veel bang for the buck. Maar ook voor de nieuwprijs was er weinig mis mee. Maar ook niet bijzonder. En zeker op dit liefhebbers forum zullen middenklasse Decathlon ski’s nog weinig bekoren kent als bij andere merken). Waarschijnlijk zijn de hoogste klasse Decathlon ski’s wel leuk. Maar dan schort t aan ervaringen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen helaas.
Skischoenen: was niet mijn fit. Maar verder weinig over te zeggen.
Kennis: daar schort t doorgaans wel aan bij t personeel. Ik heb t weleens geprobeerd. Zeker betreft schoenen kon er geen goed advies gegeven worden. Ski’s ook niet zo. Je moet geluk hebben iemand te treffen die er kennis van heeft.

Je kan ook eens op snow online kijken https://www.snow-online.com/

Daar kan je skis opzoeken en heb je meteen een overzicht van specs, jaartallen etc.

Superhandige site

TS, mocht je voor die K2 gaan, dan wel ff opletten dat je de 76X koopt, er is ook een 76 zonder X, dat is een andere (mindere) ski. Zelfde mal maar dan met composiet kern ipv hout.

Koop nou gewoon een bekend merk nieuw van vorig jaar.
Je wilt toch serieus genomen worden tijdens de wintersport.
Je koopt toch ook geen winterjas bij de Lidl tegen de kou voor -20 C.

Hooykaas op 16 nov 2023 13:08

Och. Ik vind dat echt niet belangrijk. Sterker nog, ik zie regelmatig mensen langskomen met dure kleding en equipment, die na een half uur al weer afgepeigerd gaan zitten op het terras, omdat ze niet kunnen skiën,🤪.
Maar goed ieder zijn stijl. Qua skies moet je vooral kijken wat je prettig vind. Dan is huur-koop wellicht een goede optie, maar dat is met Wedze waarschijnlijk niet mogelijk. Ik heb brede all-mountain twin tips voor off piste. Piste gaat prima, vooral als hij wisselend is met sneeuwhopen. Voor gewoon piste werk heb ik slalomcarvers. Voor de leuk een monoski. Daarnaast nog racecarvers en recentelijk dezelfde skies als mijn zoon bijgekocht omdat die wat meer overal geschikt zijn. Maar goed, wij nemen dan ook ruim twaalf paar mee naar de sneeuw 🙃.

Hi,

Skitester hier. Slechte ski’s bestaan niet meer. Het gaat erom dat je een ski kiest die past bij je niveau en je voorkeuren.

De Wedze ski’s zijn stiekem erg goede ski’s voor de juiste gebruiker. De 580 is ontworpen voor de hogere internediate skiër die lekker wil carven, maar zeker geen expert is en alleen maar van de piste knalt. Ook voor de iets oudere, ervaren skiër zeer geschikt. Het is een redelijk makkelijke ski. De ski geeft goede grip bij carven en je hebt veel controle zelf. De ski geeft voor een zeer sportieve skiër echter weinig rebound terug in de bochten. M’n vader scoort hem een 9/10 en vond hem geweldig. Persoonlijk hou ik meer van pisteknallen en geeft de ski voor mij te weinig terug. Ik zou hem zelf een 7/10 geven, maar ik heb dan ook voorkeur aan een Head WRC E-Speed. Totaal andere manier van skiën dus.

Wil je een betere, sportievere ski van Wedze hebben die wél veel rebound geeft en nog meer grip? Dan is de XTR, STR of, MTR een goede keuze. Afhankelijk van de radius die je wilt. Dit zijn serieuze ski’s en skiën geweldig. De MTR helaas niet getest, maar de STR voelt heel erg goed aan. Echter persoonlijk, voor mij een te korte radius (13.6) omdat ik meer van medium tot lange bochten houd (15-19).

De ski’s zijn inderdaad gebouwd samen met Rossignol in dezelfde fabriek. Het zijn eigen designs.

Hi,

Skitester hier. Slechte ski’s bestaan niet meer. Het gaat erom dat je een ski kiest die past bij je niveau en je voorkeuren.

De Wedze ski’s zijn stiekem erg goede ski’s voor de juiste gebruiker. De 580 is ontworpen voor de hogere internediate skiër die lekker wil carven, maar zeker geen expert is en alleen maar van de piste knalt. Ook voor de iets oudere, ervaren skiër zeer geschikt. Het is een redelijk makkelijke ski. De ski geeft goede grip bij carven en je hebt veel controle zelf. De ski geeft voor een zeer sportieve skiër echter weinig rebound terug in de bochten. M’n vader scoort hem een 9/10 en vond hem geweldig. Persoonlijk hou ik meer van pisteknallen en geeft de ski voor mij te weinig terug. Ik zou hem zelf een 7/10 geven, maar ik heb dan ook voorkeur aan een Head WRC E-Speed. Totaal andere manier van skiën dus.

Wil je een betere, sportievere ski van Wedze hebben die wél veel rebound geeft en nog meer grip? Dan is de XTR, STR of, MTR een goede keuze. Afhankelijk van de radius die je wilt. Dit zijn serieuze ski’s en skiën geweldig. De MTR helaas niet getest, maar de STR voelt heel erg goed aan. Echter persoonlijk, voor mij een te korte radius (13.6) omdat ik meer van medium tot lange bochten houd (15-19).

De ski’s zijn inderdaad gebouwd samen met Rossignol in dezelfde fabriek. Het zijn eigen designs.

Ronald1691 op 17 nov 2023 10:23

En dan denken sommigen dat Decathlon niets aan marketing spendeert… 🤣

Hi,

Skitester hier. Slechte ski’s bestaan niet meer. Het gaat erom dat je een ski kiest die past bij je niveau en je voorkeuren.

De Wedze ski’s zijn stiekem erg goede ski’s voor de juiste gebruiker. De 580 is ontworpen voor de hogere internediate skiër die lekker wil carven, maar zeker geen expert is en alleen maar van de piste knalt. Ook voor de iets oudere, ervaren skiër zeer geschikt. Het is een redelijk makkelijke ski. De ski geeft goede grip bij carven en je hebt veel controle zelf. De ski geeft voor een zeer sportieve skiër echter weinig rebound terug in de bochten. M’n vader scoort hem een 9/10 en vond hem geweldig. Persoonlijk hou ik meer van pisteknallen en geeft de ski voor mij te weinig terug. Ik zou hem zelf een 7/10 geven, maar ik heb dan ook voorkeur aan een Head WRC E-Speed. Totaal andere manier van skiën dus.

Wil je een betere, sportievere ski van Wedze hebben die wél veel rebound geeft en nog meer grip? Dan is de XTR, STR of, MTR een goede keuze. Afhankelijk van de radius die je wilt. Dit zijn serieuze ski’s en skiën geweldig. De MTR helaas niet getest, maar de STR voelt heel erg goed aan. Echter persoonlijk, voor mij een te korte radius (13.6) omdat ik meer van medium tot lange bochten houd (15-19).

De ski’s zijn inderdaad gebouwd samen met Rossignol in dezelfde fabriek. Het zijn eigen designs.

Ronald1691 op 17 nov 2023 10:23

Dankjewel Ronald. Goed om eens te horen van iemand die ze daadwerkelijk geskied heeft! Als ik vragen mag: Zou er wat jou betreft een reden zijn om de Wedze ski te kiezen in vergelijk met bijvoorbeeld de K2 Disruption 76x? Dus los van de prijs (scheelt 80 - 100 euro). En nog een vraag. Voor wie/welke firma test je de ski’s en zijn er reviews van te vinden?

Hi,

Skitester hier. Slechte ski’s bestaan niet meer. Het gaat erom dat je een ski kiest die past bij je niveau en je voorkeuren.

De Wedze ski’s zijn stiekem erg goede ski’s voor de juiste gebruiker. De 580 is ontworpen voor de hogere internediate skiër die lekker wil carven, maar zeker geen expert is en alleen maar van de piste knalt. Ook voor de iets oudere, ervaren skiër zeer geschikt. Het is een redelijk makkelijke ski. De ski geeft goede grip bij carven en je hebt veel controle zelf. De ski geeft voor een zeer sportieve skiër echter weinig rebound terug in de bochten. M’n vader scoort hem een 9/10 en vond hem geweldig. Persoonlijk hou ik meer van pisteknallen en geeft de ski voor mij te weinig terug. Ik zou hem zelf een 7/10 geven, maar ik heb dan ook voorkeur aan een Head WRC E-Speed. Totaal andere manier van skiën dus.

Wil je een betere, sportievere ski van Wedze hebben die wél veel rebound geeft en nog meer grip? Dan is de XTR, STR of, MTR een goede keuze. Afhankelijk van de radius die je wilt. Dit zijn serieuze ski’s en skiën geweldig. De MTR helaas niet getest, maar de STR voelt heel erg goed aan. Echter persoonlijk, voor mij een te korte radius (13.6) omdat ik meer van medium tot lange bochten houd (15-19).

De ski’s zijn inderdaad gebouwd samen met Rossignol in dezelfde fabriek. Het zijn eigen designs.

Ronald1691 op 17 nov 2023 10:23

En dan denken sommigen dat Decathlon niets aan marketing spendeert… 🤣

DSvier op 17 nov 2023 10:40

Misschien een beetje flauw zo te reageren. Dit is de eerste persoon die daadwerkelijk de ski’s geskied heeft. Hij geeft inhoudelijk antwoord op mijn vraag. Ik snap dat niet iedereen gecharmeerd is van Wedze en Decathlon, maar als het niet klopt wat hij schrijft waar zit het hem dan in? Nu kan ik alleen maar gissen wat je bedoelt. Klopt er inhoudelijk iets niet aan zijn verslag?

Je kan ook eens op snow online kijken https://www.snow-online.com/

Daar kan je skis opzoeken en heb je meteen een overzicht van specs, jaartallen etc.

Superhandige site

LoveToBoard op 16 nov 2023 21:38

@LoveToBoard

Superhandig dit! Thanks!

*bericht bewerkt door Seb135 op 17 nov 2023 14:39

@toetersenbellen Ah ja top dank je. Goed om op te letten inderdaad

Hi,

Skitester hier. Slechte ski’s bestaan niet meer. Het gaat erom dat je een ski kiest die past bij je niveau en je voorkeuren.

De Wedze ski’s zijn stiekem erg goede ski’s voor de juiste gebruiker. De 580 is ontworpen voor de hogere internediate skiër die lekker wil carven, maar zeker geen expert is en alleen maar van de piste knalt. Ook voor de iets oudere, ervaren skiër zeer geschikt. Het is een redelijk makkelijke ski. De ski geeft goede grip bij carven en je hebt veel controle zelf. De ski geeft voor een zeer sportieve skiër echter weinig rebound terug in de bochten. M’n vader scoort hem een 9/10 en vond hem geweldig. Persoonlijk hou ik meer van pisteknallen en geeft de ski voor mij te weinig terug. Ik zou hem zelf een 7/10 geven, maar ik heb dan ook voorkeur aan een Head WRC E-Speed. Totaal andere manier van skiën dus.

Wil je een betere, sportievere ski van Wedze hebben die wél veel rebound geeft en nog meer grip? Dan is de XTR, STR of, MTR een goede keuze. Afhankelijk van de radius die je wilt. Dit zijn serieuze ski’s en skiën geweldig. De MTR helaas niet getest, maar de STR voelt heel erg goed aan. Echter persoonlijk, voor mij een te korte radius (13.6) omdat ik meer van medium tot lange bochten houd (15-19).

De ski’s zijn inderdaad gebouwd samen met Rossignol in dezelfde fabriek. Het zijn eigen designs.

Ronald1691 op 17 nov 2023 10:23

En dan denken sommigen dat Decathlon niets aan marketing spendeert… 🤣

DSvier op 17 nov 2023 10:40

Misschien een beetje flauw zo te reageren. Dit is de eerste persoon die daadwerkelijk de ski’s geskied heeft. Hij geeft inhoudelijk antwoord op mijn vraag. Ik snap dat niet iedereen gecharmeerd is van Wedze en Decathlon, maar als het niet klopt wat hij schrijft waar zit het hem dan in? Nu kan ik alleen maar gissen wat je bedoelt. Klopt er inhoudelijk iets niet aan zijn verslag?

Seb135 op 17 nov 2023 14:38

Jammer inderdaad. Ik denk dat hij m’n verhaal niet helemaal goed gelezen heeft toen ik de ski’s m’n persoonlijk oordeel gaf en m’n voorkeur uitte voor een ander merk. Zou een beetje anti marketing zijn. De rest is m’n kennis en m’n mening.

Ik heb voor Decathlon gewerkt en ben bij hun testevent geweest in Val Thorens. Ondanks dit, mag je me vertrouwen dat ik je echt mijn mening geeft en geen belang heb bij de verkoop van Decathlon materiaal. Naast Wedze ook Rossignol, Head, Atomic ski’s getest daar. Als ik zelf op wintersport ga huur ik vaak verschillende ski’s.

De K2 Disruption 76x heb ik zelf nooit geskiet. Gezien de specificaties zullen ze vrij vergelijkbaar zijn. Bijna dezelfde afmetingen en radius. Het kan echter alsnog anders voelen. Enige manier om daar achter te komen is te testen. Als je echter materiaal moet kopen zonder dat je het kan testen, dan is het gewoon van belang dat je zoekt binnen ski’s die passen bij jou niveau en jou skistijl. Je zit dan vaak gewoon goed en je went uiteindelijk altijd aan je materiaal.

Wat mij betreft is er dus geen reden om te kiezen voor het een of het ander. Prijs, kleurtje, merkvoorkeur, tsja het is wat je belangrijk vind of niet.

Veel succes met het kiezen! En geniet van het skiën.

Misschien een beetje flauw zo te reageren. Dit is de eerste persoon die daadwerkelijk de ski’s geskied heeft. Hij geeft inhoudelijk antwoord op mijn vraag. Ik snap dat niet iedereen gecharmeerd is van Wedze en Decathlon, maar als het niet klopt wat hij schrijft waar zit het hem dan in? Nu kan ik alleen maar gissen wat je bedoelt. Klopt er inhoudelijk iets niet aan zijn verslag?

Seb135 op 17 nov 2023 14:38

Heeft niets met flauw te maken. Gewoon het verhaal is al op zichzelf voor mij een rode vlag (zeer optimistisch en van een skitester die niemand kent en die desondanks verdomd veel ervaring heeft met opvallend veel ski’s van Decathlon…) , dus even klikken en jawel, speciaal aangemeld voor dit verhaal.

De combinatie van beiden maakt dat ik overtuigd ben dat het gewoon iemand van Decathlon is die reclame loopt te maken.

I don’t know it for a fact, I just know it’s true.

Ik denk dat hij m’n verhaal niet helemaal goed gelezen heeft toen ik de ski’s m’n persoonlijk oordeel gaf en m’n voorkeur uitte voor een ander merk. Zou een beetje anti marketing zijn.

Ronald1691 op 17 nov 2023 17:00

Nee hoor, prima gelezen. De WCR (dus niet WRC, dat is rally) E-speed is een ski uit een compleet ander segment en met een prijsniveau waar de vraagsteller helemaal niet naar kijkt. Dat is zoiets als dat iemand twijfelt over de kleding van Decathlon en dan zeggen ‘ik vind zelf Bogner wel net wat beter’.

En voor de goede orde: ik zeg het niet om jou aan te vallen, maar om te voorkomen dat iemand straks ski’s gaat kopen op basis van een ervaring waarvan ik denk dat die van de marketingafdeling van Decathlon komt. Nogmaals: I don’t know it for a fact, I just know it’s true.

Hier de enige test van een Wed’ze ski van een tester die de meesten hier wel kennen: Gigi.
https://gigiski.com/review-wedze-boost-900/

(het verschil in oordeel is dag en nacht…)

Op Gigi en zijn skitests was ook wel wat aan te merken heb ik begrepen? Enfin, allemaal niet mijn zaak, maar even Google gebruiken en dan vind je ook genoeg andere reviews over wedze

*bericht bewerkt door yoguido op 17 nov 2023 21:40

Ook Wintersport.nl heeft wel eens een Wedze getest, zie onderaan. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/449644/nationale-s…

Ik koop regelmatig bij Decathlon maar voor ski’s weet ik het niet zo goed. Als je net iets meer uitgeeft heb je gewoon een echt goede ski. Die ook geskied is door een hoop mensen en unaniem goed scoort. Ik zou zelf liever daar voor kiezen.

Als ik het zo een beetje lees op google kun je de hele goedkope wedzes beter links laten liggen maar zijn de duurdere prima ski’s. Zelf zou ik ze niet nemen, maar dat meer vanuit snobistische overwegingen.

*bericht bewerkt door yoguido op 17 nov 2023 22:24

Op Gigi en zijn skitests was ook wel wat aan te merken heb ik begrepen? Enfin, allemaal niet mijn zaak, maar even Google gebruiken en dan vind je ook genoeg andere reviews over wedze

yoguido op 17 nov 2023 21:39

Ik heb gekeken (zo kwam ik ook die van Gijs tegen). En de algehele teneur is dat de prijs kwaliteit verhouding wel in orde is, maar dat je geen wonderen hoeft te verwachten.

Tel daarbij op dat je bij Decathlon gewoon volle mep betaalt en je ski’s van vorig seizoen vaak voor veel minder kan ophalen en je bent voor zover ik het kan beoordelen gewoon beter uit met een gekende ski ipv Wed’ze.

Ik vind ook de weinige info een probleem trouwens. Ik heb vorig jaar bij Louis Vuitton in Cortina verlekkerd zitten kijken naar een ski, maar haak dan toch af omdat ik gewoon geen idee heb van wat ik echt krijg (ik begreep van de verkoper ook dat de meeste mensen die ski’s nooit gebruiken, maar gewoon als verzamelobject kopen, wat al helemaal zot is). Ook al worden die ski’s handgemaakt door iemand die dat geweldig kan (kennelijk), zonder het karakter echt te kennen zou het een zotte aankoop zijn.

Misschien een beetje flauw zo te reageren. Dit is de eerste persoon die daadwerkelijk de ski’s geskied heeft. Hij geeft inhoudelijk antwoord op mijn vraag. Ik snap dat niet iedereen gecharmeerd is van Wedze en Decathlon, maar als het niet klopt wat hij schrijft waar zit het hem dan in? Nu kan ik alleen maar gissen wat je bedoelt. Klopt er inhoudelijk iets niet aan zijn verslag?

Seb135 op 17 nov 2023 14:38

Heeft niets met flauw te maken. Gewoon het verhaal is al op zichzelf voor mij een rode vlag (zeer optimistisch en van een skitester die niemand kent en die desondanks verdomd veel ervaring heeft met opvallend veel ski’s van Decathlon…) , dus even klikken en jawel, speciaal aangemeld voor dit verhaal.

De combinatie van beiden maakt dat ik overtuigd ben dat het gewoon iemand van Decathlon is die reclame loopt te maken.

I don’t know it for a fact, I just know it’s true.

DSvier op 17 nov 2023 17:31

Ohja, ik was even vergeten waarom ik al lang niet meer op fora heb gezeten. Omdat er altijd wel iemand reageert op een goed bedoeld bericht zoals jij. Je hebt het helaas wel persoonlijk gemaakt, dus daar gaan we dan.

Punt 1.
Yes, ik heb een account aangemaakt om te reageren. Waarom?

  1. Ik heb een passie voor wintersport, heb in ieder geval wat kennis vergaard afgelopen jaren.
  2. Omdat ik een keer dacht: ondanks andere goeie tips en goede bedoelens geeft niemand antwoord op de vraag van Seb135. Ik weet er toevallig wel wat van, dus laat ik een keer iemand helpen. Ik geef vervolgens inhoudelijk antwoord op de vraag.

Punt 2.
Als je een echte detective was geweest, had je ook gezien dat ik heb gereageerd op een andere topic waarin advies over een skibril wordt gevraagd. Daarin raad ik een Anon bril aan. Weer geen Decathlon product.
Ik geef bovendien ook in dat topic weer inhoudelijk antwoord op de vraag van die persoon. Iets wat jij daar ook al niet doet. Mijn vermoeden dat jij niet goed leest bevestig je zelf. KirstenK vraagt om een bril waarbij hij/zij de lenzen kan wisselen. Jouw antwoord: “Zelf zeer tevreden met Oakley Prizm.” --> dat was niet de vraag!! Die heeft geen verwisselbare lenzen. Daarnaast onderbouw je totaal niet waarom je tevreden bent. Leuk dat je je mening geeft en mee doet in het forum, maar KirstenK heeft hier helemaal niks aan.

Punt 3.
Een lage prijs is volgens jou een garantie voor beperkte kwaliteit. Weer sla je de plank volledig mis. Je hebt geen flauw idee, je hebt geen verstand van verschillende businessmodellen, je doet maar wat aannames en je roept maar wat. Decathlon heeft een totaal ander businessmodel dan andere skimerken. Ze zijn gericht op de massa en geven je een beperkte keuze: kostenbesparing nr 1. Daarnaast hebben ze de volledige supply chain in eigen handen. Geen marges kwijt aan tussenpersonen, distributeurs en retailers die elk echt winst moeten maken. Ze spenderen daarnaast toch wel zeker minder aan marketing (alhoewel ze hier langzaam wel meer instoppen). Ten slotte werkt Decathlon met lagere marges. Dit kunnen zij door bovenstaande redenen en omdat zij gewoon tering veel spullen verkopen over de hele wereld waardoor je het kan redden met een lagere marge. Een interessante vraag: Waarom zijn de ski’s alsnog zo goedkoop? Antwoord: omdat ze zich bewust zijn van hun imago en onderscheidend moeten zijn in iets om de consument te trekken. Zij kiezen ervoor om dat in de prijs te zijn.

Punt 4.
Tsja, WCR/WRC. Je weet wat ik bedoel. Kappen met mierenneuken.

Punt 5.
Ik noem de E-Speed om mijn beoordeling toe te lichten. Anders snapt de lezer niet waarom ik het een 7/10 geef. Ik weet dat de vraagsteller daar niet naar een E-Speed oid kijkt. En ik zeg ook nergens dat ik aan Seb135 de E-Speed aanraad aan hem. Weer lees je niet goed en sla je de plank mis.

Punt 6.
Je komt met een review van Gigi. Mooi, je draagt dit keer bij en komt in de buurt van het helpen van Seb135. Helaas sla je wééér de plank mis. Dit is een oude ski en heeft niks met de Boost 580 te maken. Het verschil in oordeel is dag en nacht. Ja… het gaat om een andere ski. Ik snap dat je verward zou kunnen zijn, omdat het de Boost 900 heet en ik de STR nog heb aanbevolen (ook te vinden on der boost 900). Helaas gebruikt Decathlon altijd 100, 500 en 900 series, maar de Wedze Boost 900 STR is een totaal nieuwe ski die niks te maken heeft met de oude versie.

Goed… We komen weer even tot rust. Je mag zelf bedenken of iemand van afdeling marketing een post zoals deze plaatst. Wat ik jou zou mee willen geven:

  • blijf vooral mee doen op fora
  • probeer wat beter onderzoek te doen voordat je antwoorden geeft. Zorg dat je kennis hebt en vergaard.
  • minder aannames maken. Meer feiten of een goede mening.
  • stoppen met commentaar geven op mensen die een goed bedoelde mening geven
  • Lees beter
  • Probeer een echt antwoord op de gestelde vraag en onderbouw je antwoord duidelijk
  • niet mierenneuken als het niet nodig is. Is irritant.

Beetje off topic maar de mierenneuker in mij komt naar boven: Oakley prizm lenzen kun je WEL verwisselen op de meeste modellen.

Amen Ronald!

*bericht bewerkt door Royb1989 op 18 nov 2023 00:32

Beetje off topic maar de mierenneuker in mij komt naar boven: Oakley prizm lenzen kun je WEL verwisselen op de meeste modellen.

DaphneK op 18 nov 2023 00:29

Hahaha, en om dit soort reacties kan ik dan weer echt lachen. Heerlijk. Wist ik niet. M’n neef heeft een Flightdeck die het niet kan. Wat ik in m’n hoofd heb is dat Oakley het niet deed, omdat ze goed zijn in lenzen maken die geschikt zijn voor een hele brede range van weersomstandigheden.

Mijn excuses 😉

Misschien een beetje flauw zo te reageren. Dit is de eerste persoon die daadwerkelijk de ski’s geskied heeft. Hij geeft inhoudelijk antwoord op mijn vraag. Ik snap dat niet iedereen gecharmeerd is van Wedze en Decathlon, maar als het niet klopt wat hij schrijft waar zit het hem dan in? Nu kan ik alleen maar gissen wat je bedoelt. Klopt er inhoudelijk iets niet aan zijn verslag?

Seb135 op 17 nov 2023 14:38

Heeft niets met flauw te maken. Gewoon het verhaal is al op zichzelf voor mij een rode vlag (zeer optimistisch en van een skitester die niemand kent en die desondanks verdomd veel ervaring heeft met opvallend veel ski’s van Decathlon…) , dus even klikken en jawel, speciaal aangemeld voor dit verhaal.

De combinatie van beiden maakt dat ik overtuigd ben dat het gewoon iemand van Decathlon is die reclame loopt te maken.

I don’t know it for a fact, I just know it’s true.

DSvier op 17 nov 2023 17:31

Ohja, ik was even vergeten waarom ik al lang niet meer op fora heb gezeten. Omdat er altijd wel iemand reageert op een goed bedoeld bericht zoals jij. Je hebt het helaas wel persoonlijk gemaakt, dus daar gaan we dan.

Punt 1.
Yes, ik heb een account aangemaakt om te reageren. Waarom?

  1. Ik heb een passie voor wintersport, heb in ieder geval wat kennis vergaard afgelopen jaren.
  2. Omdat ik een keer dacht: ondanks andere goeie tips en goede bedoelens geeft niemand antwoord op de vraag van Seb135. Ik weet er toevallig wel wat van, dus laat ik een keer iemand helpen. Ik geef vervolgens inhoudelijk antwoord op de vraag.

Punt 2.
Als je een echte detective was geweest, had je ook gezien dat ik heb gereageerd op een andere topic waarin advies over een skibril wordt gevraagd. Daarin raad ik een Anon bril aan. Weer geen Decathlon product.
Ik geef bovendien ook in dat topic weer inhoudelijk antwoord op de vraag van die persoon. Iets wat jij daar ook al niet doet. Mijn vermoeden dat jij niet goed leest bevestig je zelf. KirstenK vraagt om een bril waarbij hij/zij de lenzen kan wisselen. Jouw antwoord: “Zelf zeer tevreden met Oakley Prizm.” --> dat was niet de vraag!! Die heeft geen verwisselbare lenzen. Daarnaast onderbouw je totaal niet waarom je tevreden bent. Leuk dat je je mening geeft en mee doet in het forum, maar KirstenK heeft hier helemaal niks aan.

Punt 3.
Een lage prijs is volgens jou een garantie voor beperkte kwaliteit. Weer sla je de plank volledig mis. Je hebt geen flauw idee, je hebt geen verstand van verschillende businessmodellen, je doet maar wat aannames en je roept maar wat. Decathlon heeft een totaal ander businessmodel dan andere skimerken. Ze zijn gericht op de massa en geven je een beperkte keuze: kostenbesparing nr 1. Daarnaast hebben ze de volledige supply chain in eigen handen. Geen marges kwijt aan tussenpersonen, distributeurs en retailers die elk echt winst moeten maken. Ze spenderen daarnaast toch wel zeker minder aan marketing (alhoewel ze hier langzaam wel meer instoppen). Ten slotte werkt Decathlon met lagere marges. Dit kunnen zij door bovenstaande redenen en omdat zij gewoon tering veel spullen verkopen over de hele wereld waardoor je het kan redden met een lagere marge. Een interessante vraag: Waarom zijn de ski’s alsnog zo goedkoop? Antwoord: omdat ze zich bewust zijn van hun imago en onderscheidend moeten zijn in iets om de consument te trekken. Zij kiezen ervoor om dat in de prijs te zijn.

Punt 4.
Tsja, WCR/WRC. Je weet wat ik bedoel. Kappen met mierenneuken.

Punt 5.
Ik noem de E-Speed om mijn beoordeling toe te lichten. Anders snapt de lezer niet waarom ik het een 7/10 geef. Ik weet dat de vraagsteller daar niet naar een E-Speed oid kijkt. En ik zeg ook nergens dat ik aan Seb135 de E-Speed aanraad aan hem. Weer lees je niet goed en sla je de plank mis.

Punt 6.
Je komt met een review van Gigi. Mooi, je draagt dit keer bij en komt in de buurt van het helpen van Seb135. Helaas sla je wééér de plank mis. Dit is een oude ski en heeft niks met de Boost 580 te maken. Het verschil in oordeel is dag en nacht. Ja… het gaat om een andere ski. Ik snap dat je verward zou kunnen zijn, omdat het de Boost 900 heet en ik de STR nog heb aanbevolen (ook te vinden on der boost 900). Helaas gebruikt Decathlon altijd 100, 500 en 900 series, maar de Wedze Boost 900 STR is een totaal nieuwe ski die niks te maken heeft met de oude versie.

Goed… We komen weer even tot rust. Je mag zelf bedenken of iemand van afdeling marketing een post zoals deze plaatst. Wat ik jou zou mee willen geven:

  • blijf vooral mee doen op fora
  • probeer wat beter onderzoek te doen voordat je antwoorden geeft. Zorg dat je kennis hebt en vergaard.
  • minder aannames maken. Meer feiten of een goede mening.
  • stoppen met commentaar geven op mensen die een goed bedoelde mening geven
  • Lees beter
  • Probeer een echt antwoord op de gestelde vraag en onderbouw je antwoord duidelijk
  • niet mierenneuken als het niet nodig is. Is irritant.
Ronald1691 op 18 nov 2023 00:17

Op het moment dat ik het controleerde had je alleen nog maar in dit onderwerp gereageerd. Ik heb geen glazen bol en ik ken ook geen detective die dat wel heeft.

Wel ken ik iemand die een Oakley Prizm heeft met verwisselbare lenzen. Ondergetekende.

Ik heb verder aantoonbaar verstand van businessmodellen, maar al had ik dat niet: volume kan best helpen, maar het is bepaald niet zo dat Decathlon met ski’s een enorm marktaandeel heeft, of wel?

Ook ten aanzien van de marketing valt het echt niet alleen mij op dat de concurrentie veel minder zichtbaar is reclametechnisch. Iemand die het al eerder beweerde dat Decathlon minder uitgeeft heb ik om cijfers gevraagd. Misschien heb jij ze?

Ten aanzien van punt 5 lees je zelf niet zo goed. Jij claimde dat omdat je die ski noemde je onmogelijk reclame voor Decathlon aan het maken kon zijn. Daar reageerde ik op.

Dat Gijs het over een ander model had was mij niet ontgaan. Ook de test van wintersport.nl die aangehaald werd gaat over een ander model. Maar als ik die beider reviews lees zie ik gewoon overlap en dat staat echt vrij haaks op hoe extreem positief jij bent over het complete gamma aan Wed’ze ski’s. Voor mij leest het zonder meer als niet objectief.

Over aannames gesproken: practice what you preach. Je beschuldigt mij (ten onrechte) van onkunde op diverse vlakken. Nou is dat wild om je heen slaan geheel in lijn met mijn vermoedens aangaande jouw motivatie om hier actief te worden, maar toch. Als je denkt dat ik een standaard Nederlandse wintersporter ben die 1-2 weken half op de latten staat en half aan de bar hangt… nope. En er zijn er hier genoeg die voldoende van mij weten om dat te onderschrijven.

Want onder de streep: je presenteerde jezelf hier als skitester. Waar zijn de resultaten van jouw testwerk dan te vinden? Als je bent wie je claimt te zijn is een simpele verwijzing voldoende voor een mea culpa van mijn kant.

Damn, ik zag de titel en wist meteen dat dit weer een pareltje van een topic kon worden en ben zeker niet teleurgesteld!

Freeride = Life

Lol ik ga er niet tussen zitten maar Ronald zeg ff tegen je neef dat die lens van de Flightdeck er gewoon af kan 👍

Ik ga denk een een Wedze ski kopen :)

*bericht bewerkt door danny.mara op 18 nov 2023 08:46

Cult status gekregen op het Forum 😃😃
Inclusief bindingen.

null

Blijkbaar zijn de emoties wat hoog opgelopen. Even uit het perspectief van een relatieve leek en iemand die gewoon inhoudelijk vragen heeft over een merk ski: voor mij is de bijdrage van Ronald relevant omdat hij inhoudelijk antwoord geeft op mijn vraag (waarvoor dank). Al zou hij aandelen Wedze hebben en in een wedze pyjama naar bed gaan, dan nog gaat het om een inhoudelijke bijdrage die ik mee kan wegen. Als mensen mij willen waarwschuwen dat zijn bijdrage mogelijk gekleurd is, dan kan dat ook wel anders dan whatever het is dat hierboven gebeurd is. Zou me namelijk erg jammer lijken als iemand die bovenstaande leest, maar toevallig wel een positieve ervaring heeft met de ski , nu wel twee keer nadenkt voordat hij/zij dat hier gaat vertellen. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling van een forum.

*bericht bewerkt door Seb135 op 18 nov 2023 10:46

Blijkbaar zijn de emoties wat hoog opgelopen. Even uit het perspectief van een relatieve leek en iemand die gewoon inhoudelijk vragen heeft over een merk ski: voor mij is de bijdrage van Ronald relevant omdat hij inhoudelijk antwoord geeft op mijn vraag (waarvoor dank). Al zou hij aandelen Wedze hebben en in een wedze pyjama naar bed gaan, dan nog gaat het om een inhoudelijke bijdrage die ik mee kan wegen. Als mensen mij willen waarwschuwen dat zijn bijdrage mogelijk gekleurd is, dan kan dat ook wel anders dan whatever het is dat hierboven gebeurd is. Zou me namelijk erg jammer lijken als iemand die bovenstaande leest, maar toevallig wel een positieve ervaring heeft met de ski , nu wel twee keer nadenkt voordat hij/zij dat hier gaat vertellen. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling van een forum.

Seb135 op 18 nov 2023 10:44

Helemaal mee eens seb

Decathlon heeft een smaakje onder wintersporters, een beetje zoals dacia onder auto liefhebbers.

Het zijn prima producten als je naar de prijs/kwaliteit kijkt, en er is zeker een doelgroep voor

Maar toch is het een buitenbeentje in de groep en eigenlijk niet altijd terecht

De bijdrage van Ronald is top, vond ook dat de kritiek op hem wat pittiger was dan verdiend tbh. Volgens mij wilde hij gewoon wat toevoegen aan deze discussie

Wat dan ook, doe gewoon wat je wilt. Ik zie stiekem veel mensen in decathlon kleren, skibril of materiaal en dat is gewoon prima als het aan jouw wensen voldoet

Plaats een reactie