2e hands

Ik ben vorig jaar voor de eerste keer gaan skien en heb de microbe te pakken gekregen.
Ik zou nu willen opteren om mijn skis 2e hands te kopen in plaats van elke keer te gaan huren.
Op wat moet ik letten, en heeft er iemand tips?
Ik kan parallel van een rode piste komen(waarschijnlijk nog niet met de goede techniek).
Ik ben 1,85m en weeg 105kg.

Heb je al eigen skischoenen? Dan zou ik daar eerst naar kijken. Als je net begonnen bent kun je beter huren en geld in lessen stoppen. Over een paar jaar kun je wel naar eigen ski’s gaan kijken.

*bericht bewerkt door VBas op 21 nov 2023 21:18

schoenen vorig jaar reeds gekocht salomon s pro 100.
Maar vorig jaar bij het huren veel te slappe skis gekregen voor mijn gewicht zei de skileraar.
Daarom was ik nu aan het kijken om eventueel een goedkoop setje vor een paar jaar te kunnen kopen.

Goedkoop setje is ook slap.
Vraag je toekomstige skileraar welke ski geschikt voor je is.
Die heeft je zien skiën.
Ga niet iets zelf kopen als je er geen verstand van hebt zoals jezelf al aangeeft.

Kom je uit Belgie? Op marktplaats staat nog n mooie Fischer F19 te koop. Een kwalitatief goede ski en je kunt er nog een tijd op doorgroeien.
https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-fitness/skien-en-langl…

Goedkoop setje is ook slap.
Vraag je toekomstige skileraar welke ski geschikt voor je is.
Die heeft je zien skiën.
Ga niet iets zelf kopen als je er geen verstand van hebt zoals jezelf al aangeeft.

Hooykaas op 21 nov 2023 21:42

Precies dit dus, cheapo setje voegt weinig toe waarschijnlijk.

Edwin van Riel

Prioriteit is eerst schoenen (nieuw) bij een goede bootfitter! Een leuke ski uitdrukking is “Met ski’s ga je uit en je kan al eens vreemdgaan, met schoenen trouw je”.

Daarnaast zou ik oppassen met goedkope 2de handsjes. Als relatieve nieuweling ga je niet goed weten of een ski afgetrapt is of er nog genoeg leven in zit om het waard te zijn. Dan kan je beter kijken naar overjaarse modellen (vorig seizoen of 2 seizoenen terug), eenmaal je weet wat voor ski je wilt. “Ik kan van een rode piste afkomen” zegt niet echt welk soort ski je wilt/nodig hebt.

Ik zou dus blijven huren dit jaar en tijdens je ski reis aan de ski leraar vragen wat goede ski modellen zouden zijn voor jou. (voor volgend jaar dan). Misschien kan je die dan zelfs al testen tijdens je vakantie of aankopen na huur.

Je kan volgens mij ook prima (tweedehands) kopen. Maar het kan als beginner inderdaad lastig zijn om ski’s te vinden die bij je niveau/stijl passen. Je kan dan het beste advies inwinnen bij skileraar / winkel oid. Maar met tweedehands ski’s haal je de prijs van huren er snel uit. Ik heb het gedaan en vond het erg fijn om vertrouwen op te kunnen bouwen met mijn eigen ski’s.

Er zijn, als je goed zoekt en inleest, zeker mooie ski’s te vinden waar je jaren plezier van kan hebben.

In jouw situatie zou ik kijken naar all-mountains, deze doen het in de meeste omstandigheden goed. Krassen op de toplaag maken niet zo uit, zolang het belag maar goed is. Hier kunnen bijvoorbeeld beschadigingen inzitten (die zijn meestal wel te vullen) of het kan verbrand zijn (witte aanslag). Let ook op of er geen beschadigingen zitten aan de kanten (metalen rand om de ski). Ga niet voor te oude ski’s, hier kunnen de kanten op geslepen zijn, of de bindingen kunnen niet meer goed zijn.

Kijk eens een keer naar https://www.mountainlab.nl/collections/all-mountain…
Of als je in de buurt van utrecht bent, In skishop nieuwegein hebben ze een hele verdieping met tweedehands materiaal, de mensen daar kunnen je heel goed advies geven over ski’s.

En wat Asterino zegt kan ook niet genoeg benadrukt worden. Skischoenen die toch niet helemaal passen kunnen je dag verpesten, zeker zodra je wat sneller gaat. Je kan schoenen helemaal naar je voet laten vormen, dit kost wel wat maar is het echt meer dan waard!

Veel sportzaken in skigebieden hebben ook overjarige nieuwe ski’s die leuk afgeprijsd zijn. Je krijgt daarvoor ook goede adviezen. Daarnaast kun je vaak nieuwe ski’s eerst huren en wanneer je ze koop gaat de huurprijs er van af.
Probeer dan wel een rustig moment te kiezen om de sportzaal te bezoeken.
Hebben wij goede ervaring mee.

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zou van iemand op het werk rossignol experience 74 van 2020 en 176cm lang kunnen kopen voor 150 euro.
Daarmee dat ik dit even op dit forum gevraagd heb. Mijn gedacht was dat die op een jaartje of 2 terugverdiend waren.

*bericht bewerkt door frakke op 22 nov 2023 12:11

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zou van iemand op het werk rossignol experience 74 van 2020 en 176cm lang kunnen kopen voor 150 euro.
Daarmee dat ik dit even op dit forum gevraagd heb. Mijn gedacht was dat die op een jaartje of 2 terugverdiend waren.

frakke op 22 nov 2023 12:03

niet doen, dat is een beginnersski voor een lichtgewicht. Met 105 kg ga je die ski dubbelvouwen en daar wordt het skien niet leuker van. Hierboven zijn een aantal goede opties genoemd…

Daar ga je al de fout in als relatief beginner.
Het gaat niet om terug verdienen en niet voor goedkoop.
Het gaat erom wat de leraar denk wat evt het beste bij je past.
Ga inderdaad eerst maar een paar jaar huren en testen.
Dan maar een paar drankjes minder.

null

Daar ga je al de fout in als relatief beginner.
Het gaat niet om terug verdienen en niet voor goedkoop.
Het gaat erom wat de leraar denk wat evt het beste bij je past.
Ga inderdaad eerst maar een paar jaar huren en testen.
Dan maar een paar drankjes minder.

null

Hooykaas op 22 nov 2023 12:53

Deze rekening 😂👍 voor wie heb jij 148 red bull/ jager besteld 🥹😂

haha dan kan ik zonder ski’s van die berg.

Toch nog een laatste vraagje ik ga begin januari een midweek naar willingen. Kan ik best daar huren of van hier meenemen uit bv de as advanture. tijdens de krokus zitten we in Kaprun.

Voor jou @DaphneK
Maar ik kan me voorstellen dat je het niet meer weet.
Ik heb je nog nooit zo soepel de berg af zien komen ha ha.

Daar ga je al de fout in als relatief beginner.
Het gaat niet om terug verdienen en niet voor goedkoop.
Het gaat erom wat de leraar denk wat evt het beste bij je past.
Ga inderdaad eerst maar een paar jaar huren en testen.
Dan maar een paar drankjes minder.

null

Hooykaas op 22 nov 2023 12:53

Het zijn nog prijzen uit 2016. Ik denk dat je voor dit rondje komend jaar dik € 1000 gaat betalen!

Misschien skizaak.nl binnenlopen? Ik weet niet hoe goed hun advies in de winkel is maar ze hebben er een grote keuze tweedehands ski’s. Wij hebben er net online een paar ski’s besteld en die blijken in bovenverwachting goede conditie te zijn. Paar krasjes in toplaag maar belag in perfecte staat.

Gaan we nou echt iemand die een week geskied heeft tweedehands ski’s aanraden die 9 van de 10 keer niet geschikt zijn voor hem?

Ok bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb het begrepen gewoon terplaatse gaan huren.

Ok bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb het begrepen gewoon terplaatse gaan huren.

frakke op 23 nov 2023 08:24

Dat en 148 jaegermeisters binnen jagen. Succes en veel plezier!

Plaats een reactie