Bataleon Snowboard 3D waxen en slijpen

Recent een 2e hands Bataleon Carver 158 op de kop getikt. Bij de wintersportzaak waar ik 'm voor een beurt bracht gaf men aan dat bij machinaal waxen en slijpen langzaam de 3D shape uit de neus gaat door de druk van de machine.

Zonde want dat is natuurlijk het concept van het board. Overweeg om dan maar (met frisse tegenzin) het board met de hand te gaan waxen en slijpen.

Weet iemand hier meer van? Klopt dit verhaal en kan ik inderdaad beter met de hand gaan waxen en slijpen?

Veel dank voor het antwoord.

Jeroen

Wij hebben meerdere Bataleon boardjes en ik doe ze altijd zelf. Vind het leuk om te doen en het valt ook best wel mee.
Er zijn wintersport zaken waarbij ze wel rekening houden met de 3D, dat moeten ze dan wel specifiek aangeven, anders verniel je inderdaad je board.

mmm, dank voor je antwoord.

Ik ga dan maar een setje voor waxen en slijpen aanschaffen…

Heel snel weg wezen bij deze zaak. In princiepe kunnen meerdere zaken een bataleon waxen, maar dan zullen ze de waxautomaat uit elkaar moeten halen en maar voor de helft of beter voor 1/3e moeten terugbouwen. Kan wel, maar kost tijd en dus geld.
Ik liet het altijd bij Herqua doen en die zeiden daarom ook altijd dat ze niet alleen mijn bateleon gingen doen, maar meerdere tegelijk.
Ik ben uiteindelijk het zelf gaan doen want vond bij a 50e per keer nogal prijzig worden 2x per jaar.
Een vola setje met strijkijzer, borstels ed a 130e heb je er dan snel uit.

Succes

Dank voor je antwoord!

Heel snel weg wezen bij deze zaak. In princiepe kunnen meerdere zaken een bataleon waxen, maar dan zullen ze de waxautomaat uit elkaar moeten halen en maar voor de helft of beter voor 1/3e moeten terugbouwen. Kan wel, maar kost tijd en dus geld.
Ik liet het altijd bij Herqua doen en die zeiden daarom ook altijd dat ze niet alleen mijn bateleon gingen doen, maar meerdere tegelijk.
Ik ben uiteindelijk het zelf gaan doen want vond bij a 50e per keer nogal prijzig worden 2x per jaar.
Een vola setje met strijkijzer, borstels ed a 130e heb je er dan snel uit.

Succes

Medico op 26 nov 2023 20:29

Ik zou juist wegblijven bij Bataleon (of alle andere spoon achtige boarddesigns) Maar goed dat is mijn bescheiden mening. 😊

Maar zelf onderhoud plegen is (in principe) altijd beter dan door de winkel.

Übung macht den meister!!!

Haha, het board is al aangeschaft dus dat is geen optie meer. Leek mij wel fijn. Catch free en goed in de poeder. Gecombineerd met stijve camber leek met dit een leuke aanvulling op mijn 2 andere boards.

Waarom ben je geen fan van Bataleon?

Gr. Jeroen

Ik heb ze geprobeerd op de baan in Zoetermeer. De eerste afdaling vond ik het doodeng. Ik voel eerst aan wat het board doet maar het doet dus niks. Beetje vergelijkbaar met zo’n oude Amerikaanse bak waarbij je het stuur op de snelweg van links naar rechts kan draaien zonder dat er iets gebeurd. Vervolgens zet je het board verder op z’n kant en reageer het als een normaal board. Dus daarvoor heeft het ook geen toegevoegde waarde.
Nu weet ik wel dat de gemiddelde wintersporter als een zak aardappelen op zijn board (of ski’s) staat maar ik zou toch liever zien dat iedereen investeert in zijn of haar techniek dan in dit soort techniek verbloemende constructies.

Übung macht den meister!!!

Ook een heel tevreden bataleon gebruiker hier.
Vind het een heerlijk board en geeft mij veel vertrouwen in het afdalen. Ik snap wel wat Kangoo zegt mbt techniek, maar voor mij heeft die radius dus wel toegevoegde waarde. Het is niet voor iedereen en dat is ook prima

Nu weer eff on-topic,
We hebben hem in onderhoud in skishop nwgn, hebben nooit iets gehoord over dat waxen/slijpen daar een uitdaging zou kunnen zijn, maar ze verkopen zelf bataleon dus ik neem aan dat ze daar dan gewoon van zichzelf al rekening mee houden.

Zelf waxen/slijpen is sowieso een goed idee, dat heb je er zo uit. Ja je moet even aan de slag en ik doe ook liever andere dingen, maar met een muziekje er bij is het prima te doen.

Ik heb wel gemerkt dat een brede schraper voor snowboards niet erg fijn werkt op een bataleon vanwege de 3d shape, je kan beter een smalle schraper (die je ook voor ski’s gebruikt) gebruiken

@kangoo Goed om je ervaring te lezen. En snap je opmerking betreffende het gemak. Ik ben erg benieuwd en ga het ervaren. Heb nog een Salomon Sick Stick 163 voor in de poeder en een K2 Bottle Rocker voor park dus kan ik altijd weer op terug vallen.

Dank voor de tips. Ga maar ff het waxen en slijpen onder de knie krijgen. Kan ik gelijk skies van familie doen.

Wij hebben hier (zoals LoveToBoard ook al aangaf) alledrie een Bataleon. Wij zijn door onze skizaak, waar we ze ook gekocht hebben overigens, niet gewezen op het feit dat machinaal onderhoud niet zo goed is voor het board. Nu waxen en slijpen wij zelf ook maar toch 1x per jaar brengen we ze wel weg. Ik ga het eens navragen bij onze vaste plek.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij hebben hier (zoals LoveToBoard ook al aangaf) alledrie een Bataleon. Wij zijn door onze skizaak, waar we ze ook gekocht hebben overigens, niet gewezen op het feit dat machinaal onderhoud niet zo goed is voor het board. Nu waxen en slijpen wij zelf ook maar toch 1x per jaar brengen we ze wel weg. Ik ga het eens navragen bij onze vaste plek.

LoveToSki op 28 nov 2023 09:35

Waarom zou je ze überhaupt wegbrengen als je het zelf doet? (ik kan 1 reden verzinnen en dat is echt niet elk jaar nodig)

Übung macht den meister!!!

Zelf heb ik een Jones Flagship welke ook een spoonshape heeft. Ik breng ze altijd naar dr wax. Ik moet zeggen dat ik mijn boards door Jens (eigenaar dr Wax) altijd machinaal laat waxen en slijpen. Heb hem er nog nooit over gehoord dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor mijn belag oid. Board is nu 4 jaar oud en wordt 2x per jaar door dr wax voorzien van een grote beurt en ziet er nog perfect uit. Shape is er zeker niet uit en laat ieder jaar mijn board voorzien van een variostructuur. Daarnaast wax ik zelf mijn board zo’n 5/6 keer per jaar zelf handmatig. Mijn conclusie is dat het machinaal waxen/slijpen (in ieder geval waar ik hem heen breng) geen invloed heeft op de 3D shape. Maar navragen kan uiteraard geen kwaad!

Wij hebben hier (zoals LoveToBoard ook al aangaf) alledrie een Bataleon. Wij zijn door onze skizaak, waar we ze ook gekocht hebben overigens, niet gewezen op het feit dat machinaal onderhoud niet zo goed is voor het board. Nu waxen en slijpen wij zelf ook maar toch 1x per jaar brengen we ze wel weg. Ik ga het eens navragen bij onze vaste plek.

LoveToSki op 28 nov 2023 09:35

Waarom zou je ze überhaupt wegbrengen als je het zelf doet? (ik kan 1 reden verzinnen en dat is echt niet elk jaar nodig)

RFKANGOO op 28 nov 2023 09:40

Ik mis zelf de kracht in mijn handen om goed te slijpen, ze was na het wegbrengen wel echt een stuk scherper. Maar hier moet ik dan @LoveToBoard even lief voor aankijken voortaan. Ski’s laat ik 1x per jaar tunen, maar dat is met een Bataleon ook niet zo goed mogelijk natuurlijk.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik heb even contact opgenomen met Bateleon zelf, was nu toch wel benieuwd. Zij geven aan dat machinaal waxen en slijpen kan - maar dat de gene die het onderhoud doet wel ervaring moet hebben met 3D boards, zodat ze hem goed kunnen meedraaien / rekening houden met de shape.

Ik ben wel gemotiveerd weer, zo na werktijd het ijzer opwarmen haha.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 28 nov 2023 13:17

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@lovetoski
dank, informatie direct van de bron

@lovetoski
dank, informatie direct van de bron

JeroenK op 28 nov 2023 13:18

Kleine moeite! Ik werd zelf ineens heel onzeker over het wel of niet wegbrengen / ruineren van mijn board. Dus beter even navragen!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 28 nov 2023 13:21

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️
ecent een 2e hands Bataleon Carver 158 op de kop getikt. Bij de wintersportzaak waar ik 'm voor een beurt bracht gaf men aan dat bij machinaal waxen en slijpen langzaam de 3D shape uit de neus gaat door de druk van de machine. § JeroenK op 26 nov 2023 11:40

Waarom zou die shape eruit gaan? Wordt zo’n snowboard zo hard samengedrukt van boven en onder bij het slijpen/waxen in zo’n machine? Lijkt me vrij raar aangezien voor het hout in de vorm persen echt een serieuse pers gebruikt wordt.

Overigens volledig eens met Kangoo, ik heb ook grote haat aan Bataleon of andere 3D achtige vormen. Mijn vriendin heeft een Arbor die ook zo’n 3D neus heeft, omdat ze die zo mooi eruit vond zien. Heb ook het idee dat het geen grip heeft op keiharde eis, waardoor ze maar magnetraction(ook zoiets) hebben toegevoegd om nog enigszins grip te hebben.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 28 nov 2023 13:47

Waarom moet er haat uitgesproken worden aan Bataleon? Ieder zo zijn eigen voorkeur toch? Doet niets af aan wel of niet kunnen boarden - ik heb leren boarden op een gewoon camberboard van Burton maar mijn Bataleon past beter bij me.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Denk dat veel mensen uitgesproken zijn over of ze het wel of niet fijn vinden.
Zoals het bij Bataleon is, vind ik het ook niet zo fijn. Maar heb nu ook een Jones Airheart en die heeft tegenwoordig ook een klein beetje een spoon. Alleen niet heel uitgesproken, dus dan heb ik er geen last van.

Ik heb ook een Bataleon. Heerlijke plank, maar het waxen doe ik zelf. 1 keer laten waxen in Oostenrijk, en verschillende keren in NL, maar het resultaat was echt niet best. De TBT is echt lastig voor de gemiddelde wax behandeling blijkbaar.

aarom zou die shape eruit gaan? Wordt zo'n snowboard zo hard samengedrukt van boven en onder bij het slijpen/waxen in zo'n machine? Lijkt me vrij raar aangezien voor het hout in de vorm persen echt een serieuse pers gebruikt wordt. § Jeroen999 op 28 nov 2023 13:47

Omdat er een v-shape in het board zit staat ook je staalkant onder een iets andere hoek tov. de ondergrond. Als je dit zo tegen een machinale slijpmachine aanhoudt dan weet ik niet wat voor hoek hij er van gaat maken. Doe je dit met de hand dan merk je hier niks van.
Met het waxen over zo’n verwarmde borstel zal je zien dat enkel het midden van de v-shape van wax word voorzien. Je moet dan het board een beetje kantelen om de hele breedte te waxen. Ook hier als je het met de hand doet heb je dit probleem niet.
Stel je wil het board gaan vlakken en nieuwe structuur aanbrengen dan gaat het board over een geslepen steen die kaarsrecht is. Als je hier een board met v-shape overheen haalt dan word enkel het midden weggeslepen.
Ook hier zijn wel weer truckjes voor om het goed te krijgen maar het is wel een stuk lastiger dan bij een vlak snowboard.

Boards als de Bataleon moeten dus individueel worden behandeld. En ik kan best begrijpen dat de gemiddelde shop hier niet op zit te wachten.

Übung macht den meister!!!

Mijn vriendin heeft ook een Bataleon board. Nog gekocht bij cellblock Utrecht. Bestaat helaas niet meer.
Daar ook meteen het advies gekregen niet een standaard wasbeurt te doen bij standaard wintersport adressen. Als ze niets weten over Bataleon e.d. , dan moet je er (überhaupt) niet zijn.
Bovendien is t zelf waxen en slijpen allemaal niet moeilijk en best leuk!

Even een update voor Bataleon liefhebbers. Kom net bij de wintersportzaak vandaan en nog eens goed doorgevraagd. Hij gaf aan dat machinaal waxen/ slijpen al snel de vorm eruit haalt met gevaar dat de kern van het board door het belag heen gaat en je je board kunt weggooien. Hij kende een verhaal van iemand die een nieuwe Bataleon bij Intersport of Sport2000 had gebracht en dit was direct kapot gegaan.

Vreemd was wel zijn reactie toen ik zei dat ik dan maar beter het board zelf kon waxen en slijpen. Kwam erop neer dat dit nooit zo goed zou zijn als machinaal. Hij had het over het feit dat board ‘sticky’ zou worden omdat wax nooit goed in het board zou trekken. Klinkt mij vreemd omdat ik heel veel liefhebbers ken die het zelf doen. Die nemen toch niet allemaal genoegen met suboptimaal materiaal lijkt me.

Wat een rare reactie qua met de hand waxen. Eventueel met snelwax kan ik het me voorstellen, maar met de hand is echter vele malen beter. Glij er tig keer beter op.

Nouja als je zelf gaat waxen loopt hij inkomsten mis natuurlijk, van daaruit gezien snap ik de reactie. Maar idd, ik wax het liefste zelf. Met krabben rekening houden met de buiging.

Als je je board kapot terugkrijgt na een beurt bij de wintersportzaak zou ik ook gerust ze (juridisch) aan willen vechten voor vergoeding. Je brengt je materiaal weg voor onderhoud, niet om te laten slopen.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als je geld wil verdienen, hoef je nog geen onzin te verkopen. Grootste voordeel is natuurlijk dat het je tijd bespaart en je geen materiaal nodig hebt om het zelf te gaan doen. Dat kun je ook gewoon zeggen.

Vreemd was wel zijn reactie toen ik zei dat ik dan maar beter het board zelf kon waxen en slijpen. Kwam erop neer dat dit nooit zo goed zou zijn als machinaal. Hij had het over het feit dat board ‘sticky’ zou worden omdat wax nooit goed in het board zou trekken. Klinkt mij vreemd omdat ik heel veel liefhebbers ken die het zelf doen. Die nemen toch niet allemaal genoegen met suboptimaal materiaal lijkt me.

JeroenK op 30 nov 2023 10:02

Klinkt mij als “wij van WC-eend…”

Übung macht den meister!!!

Bataleon liefhebbers opgelet! Met name het slijpen van de staalkant op de belagzijde is erg tricky. Zeker als er ook structuur middels steenslijpen wordt toegepast. Heb in mijn werkplaats talloze Bataleons in de handen gehad die op overgang van midden naar spoon vrijwel tot op de kern waren gepeld, dus geen belag meer hadden op die plek. Zie overigens überhaupt geen voordeel van structuur/steen slijpen bij gezonde winterse condities. Hooguit bij waterballet condities. Slijpen van staalkanten van het spoondeel is in mijn optiek niet echt van belang. Je dient de Bataleon zo sterk op de kant te rijden, voordat deze de sneeuw raakt, dat het niks toevoegt.
Waxen is ook en dingetje, zeker op elite-manier met een strijkijzer. Voorzichtig zijn met het afkrabben van de wax op overgang van midden naar spoon. Denk persoonlijk dat Bataleon perfecte boards zijn voor beginners. Van aantal mensen begrepen dat ze na eindeloos stuntelen op conventionele boards na een tijdje met een Bataleon ineens progressie maakten.

Tukker(ik)

Kan je ergens een cursus ofzo doen hiervoor ;-) ? Of is dat met YouTube ook goed uit te voeren? Wil het best zelf doen, maar ik heb echt werkelijk geen idee. Zowel voor de ski’s als voor mijn Bataleon board

Regelmatig (gratis) clinics in de grotere shops (al gezien bij duijvestein en outdoorxl). Zijn ook voldoende filmpjes op yt. Bv hier

Edwin van Riel

Plaats een reactie