Bataleon Snowboard 3D waxen en slijpen

Skishop Nieuwegein doet Bataleons ook apart, letten er speciaal extra op. Heb het daar ook nog even nagevraagd. Mocht je nog een speciaalzaak zoeken.

Wij doen het overigens ook nagenoeg eigenlijk altijd zelf. Lekker relaxt wax smeren!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Regelmatig (gratis) clinics in de grotere shops (al gezien bij duijvestein en outdoorxl). Zijn ook voldoende filmpjes op yt. Bv hier

evr66 op 12 dec 2023 18:43

Daaraan toegevoegd, SK skiservice in bilthoven geeft regelmatig wax clinics. Ik heb deze gevolgd en kan hem zeker aanraden.

Was een tientje geloof ik.

Nu clinic geboekt bij Duijvestein Zoetermeer. Daar heb ik de ski’s en het board ook gekocht.

Wij hebben hier ook al jaren Bataleon boards en hier in dit topic zie ik ook alle vooroordelen van het concept voorbij komen.
Wat betreft beginner boards, kantengrip etc…
En dan is de grap dat de laatste jaren camber boards weer aan een comeback bezig zijn en veel merken hun eigen versie van 3D op de markt brengen.
Het gene wat voor Bataleon juist kenmerkend is, dus hun concept snijd wel degelijk hout zou je zeggen…
Je moet inderdaad even wennen aan de manier hoe je een Bataleon rijd maar eigenlijk is dat met elk board het geval…
Ga maar eens van een normaal board over naar een volume shifted boardje etc…
En dan is er nog de persoonlijke voorkeur van de rijder…
Maar weer terug naar het slijpen en waxen.
Het machinaal slijpen is inderdaad bewerkelijker en zonder de vereiste kennis of door gemakzucht kan je een board met 3D inderdaad vernaggelen.
De enige reden waarom ik onze boards weg zou brengen zou puur voor het steenslijpen zijn maar voor de rest doe ik alles zelf.
Nog niet zo lang terug heb ik ook even contact met Bataleon gehad over het slijpen van de boards, met name het wel of niet afbotten van de tip en tail.
Hier was geen duidelijkheid over en het verhaal gaat dat je dat niet hoeft te doen ivm de 3D vorm.
Het wel of niet afbotten van de tip en tail is deels persoonlijk.
Bataleon gaf aan dat je hun boards gewoon moet slijpen en waxen zoals ieder ander board.
Dus als je gewoon bent om de tip en tail af te botten dan moet je dat bij hun ook gewoon doen.
Fabrieksaf worden alle Bataleon boards op 90 graden geslepen en dat doen ze zodat iedereen er zijn eigen hoek naar voorkeur in kan zetten.
Het in de wax zetten is inderdaad iets bewerkelijker en zoals eerder aangegeven werkt een normale ski schraper het prettigst.
Gezien de meerdere vreemde reacties van de shop waar de topic starter is geweest, zou ik zelf daar niet naar toe gaan.
Maar je merkt het wel vaker dat als een shop iets niet verkoopt, ze het maar afzeiken terwijl ze er ook objectief op kunnen reageren…

Thx voor deze uitgebreide reactie. Ik heb ook weer wat bijgeleerd

Ja ik ben ook zo nu en dan verbaasd over hoe over bataleons gesproken wordt. Het kan je merk niet zijn en dat is prima maar vind t ook wat om het meteen als ‘beginnerboards’ te bestempelen of ‘voor mensen die niet weten hoe je niet een kantje moet pakken’

Niet erg respectvol. Maar goed laat ze maar lullen denk ik dan

Thx voor deze uitgebreide reactie. Ik heb ook weer wat bijgeleerd

Ja ik ben ook zo nu en dan verbaasd over hoe over bataleons gesproken wordt. Het kan je merk niet zijn en dat is prima maar vind t ook wat om het meteen als ‘beginnerboards’ te bestempelen of ‘voor mensen die niet weten hoe je niet een kantje moet pakken’

Niet erg respectvol. Maar goed laat ze maar lullen denk ik dan

LoveToBoard op 17 dec 2023 22:45

Precies. Ene oor in, andere uit en gewoon lekker genieten!

euh kan toch gewoon? ook genoeg ski’s die echt wat meer voor beginners dan (ver)gevorderden zijn. Ligt blijkbaar gevoelig haha. Zowel @rfkangoo en @tukker weten bij boardjes echt wel waar ze over praten ;)

Wat ik me afvraag (al 35 jaar niet op een board gestaan): als die dingen met 90 graden kanten worden afgeleverd, ben je dus altijd verplicht om ze meteen in de gewenste hoek te laten slijpen? Ben eigenlijk met ski’s gewend eerst maar eens te kijken wat de fabrikant ervan gemaakt heeft en dan naar wens bij te stellen (na er op gestaan te hebben dus)

*bericht bewerkt door evr66 op 18 dec 2023 16:02

Edwin van Riel

Advies vragen op een forum als dit ligt altijd gevoelig. 90% van de mensen die antwoorden raden het enkele ski/snowboard aan die ze zelf ook hebben. Terwijl ze vaak verder nooit iets getest hebben.

Het verhaal van Ilja1974 klopt sowieso niet, aangezien de 3D die andere fabrikanten tegenwoordig gebruiken (Jones bijv) totaal iets anders is dan Bataleon. Echt helemaal niet te vergelijken met Bataleon.

Bij Bataleon loopt de 3D vorm veel te ver door, zelfs verder dan de contactpunten. Hierdoor is er niet meer nauwkeurig mee te sturen omdat het te lang duurt voordat je staalkant de sneeuw raakt (voordeel is niet zo snel happen).
Bij alle andere fabrikanten is het 3D stuk enkel in de neus van het board en stopt de 3D vorm voordat het bij de contactpunten komt. Wereld van verschil.

ok, nog een stomme vraag: wat is het voordeel van die 3d in de punt bij piste gebruik? Of is t alleen een trucje om de kanten wat verder boven de sneeuw te houden zeg maar? ;)

Edwin van Riel

Schijnt de sneeuw wat aan de kant te duwen ofzo voor betere float. Maargoed ik heb een Airheart dat is sowieso een camber plank. Op de off-piste in de natte sneeuw in Winterberg zakte dat sowieso flink weg. Had beter m’n Rossi After Hours kunnen hebben toen. En de dag erna had ik de rossi, want verwachtte zachte pistes, bleken de pistes hard en had ik weer beter de Airheart kunnen hebben… Maar heb die Airheart nu pas 1 dag gereden en een vorige versie ook 1x in Snowworld, toen hadden ze nog niet die spoon
Zal na een weekje Tignes nog weleens aangeven of ik er wat aan heb gehad. Maar qua sturen merk je het inderdaad niet (stuurt gewoon, omdat de contactpunten dus na de spoon zitten), wat je bij een Bataleon wel duidelijk merkt. Die moet je of ver op z’n kant zetten, of lekker mee jibben zonder een kantje te pakken. En de 1 vindt dat fijn en de ander niet.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 dec 2023 17:13

Pffff
Begrijpend lezen is ook een vak zeg…
Bataleon zet de hoek bewust op 90 graden zodat iedereen de vrijheid heeft om te hoek van zijn of haar voorkeur in kan zetten…
Stel je zou een board fabrieksaf op 1 om 88 zetten en jij zou bv 90 graden heel prettig vinden dan heb je een leuke klus om dat weer voor elkaar te krijgen .
@ Jeroen 999 lees even goed voordat je reageert .
Ik schreef heel duidelijk dat veel merken hun versie van 3D op de markt hebben gebracht….
En het veel te ver doorlopen van 3D bij Bataleon waardoor er niet scherp te sturen valt klopt ook niet.
En dan vraag ik mij af of je überhaupt wel eens echt serieus op Bataleon hebt gereden.
Zij hebben bij de verschillende modellen de vorm zo aangepast zodat het geheel doet wat zij willen en bij het ene board is dat het meer aanwezig dan het andere.
En bij de Jones Stratos die ik hier ook heb liggen loopt de 3D vorm aan de voor en achterzijde ook verder door dan de contractpunten.
Dus die bewering klopt ook niet.
Het is echt niet zo dat ik alleen maar ervaring heb met Bataleon want ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat verschillende modellen van de diverse merken gekocht om uit te proberen en te ervaren wat het ene wel en het andere niet doet.
En daar wordt je een hoop wijzer van want reviews etc zeggen niet alles en daarnaast heb je ook vaak een persoonlijke voorkeur.

@ilja1974 pfffff (???) probeer morgen je andere been eens eerst als je opstaat zeg. geen kwestie van niet begrijpen wat er staat. Meer verbaasd dat een board op de markt gebracht wordt (blijkbaar ook voor mindere goden) dat in principe niet xo vanuit de winkel de sneeuw in kan zonder serieus slijpwerk. Dat vind ik vreemd. Bij ski’s gebeurt dit alleen bij een klein groepje race skis waar een beginner echt niet op stapt. De rest wordt gewoon geslepen in een hoek die goed bij de ski en de doelgroep past. 95% van de mensen wijkt daar gewoon nooit vanaf.

Edwin van Riel

Een board geslepen op 90 graden hoef je echt niets aan te doen. En 95% van de boarders zal hier ook niet van afwijken. Maar zoals al opgemerkt, van 90 kun je wel naar 88 mocht je dat willen, andersom is een stuk lastiger.

Wederom…
Zo’n board wordt gewoon gebruiksklaar op de markt gebracht en je kan er in principe gewoon meteen mee weg net zoals elk nieuw snowboard.
Alleen houden zij bewust die hoek op 90 gr…
Heel veel ski’s en boards worden zo op de markt gebracht al is daar de laatste jaren ook meer variatie in gekomen en zie je ook dat er fabrieksaf ook andere hoeken worden aangehouden.
Zelf slijp en wax ik nieuw materiaal sowieso altijd eerst voor gebruik maar dat is een andere discussie die hier op dit forum al eerder voorbij is gekomen.
Bij jou was het gewoon even een kwestie van misinterpertatie en daar heb ik totaal geen probleem mee.
Wel irriteer ik mij aan de onzin die over het concept worden geblaat.
Het merk groeit niet voor niets steeds meer en heeft ook een behoorlijk gevarieerd assortiment en op de afwerking,service en kwaliteits niveau valt niks op af te dingen.
Is het niet je ding prima en er zijn ook genoeg andere goede boards met hun eigen concept waarmee je wel goed uit de voeten kunt of beter bij jouw manier van rijden vind passen.
Zo heb ik ook wat volume shifted boards gehad en vond dat niks voor mij.
Ik vond ze wel geweldig in de poeder maar op de piste vond ik het niks omdat de door hun breedte dan doodvermoeiend waren en je kantenwissel langzaam was.
En dan verkoop je het board en krijg je later van de koper de mail dat hij er zo blij mee is en ook weer zelf het onderhoud ging doen omdat hij dat veel beter vond dan het machinale gebeuren…
Of boards die je meer op je achterste been moet rijden, dat moet je maar net lekker vinden…

euh kan toch gewoon? ook genoeg ski’s die echt wat meer voor beginners dan (ver)gevorderden zijn. Ligt blijkbaar gevoelig haha. Zowel @rfkangoo en @tukker weten bij boardjes echt wel waar ze over praten ;)

Wat ik me afvraag (al 35 jaar niet op een board gestaan): als die dingen met 90 graden kanten worden afgeleverd, ben je dus altijd verplicht om ze meteen in de gewenste hoek te laten slijpen? Ben eigenlijk met ski’s gewend eerst maar eens te kijken wat de fabrikant ervan gemaakt heeft en dan naar wens bij te stellen (na er op gestaan te hebben dus)

evr66 op 18 dec 2023 15:56

Kijk dit is dus precies wat ik bedoel. Volgens mij bedoel je het niet zo maar dat komt vrij denigrerend over. En je bent (helaas) niet de enige.

Jouw claim is dat bataleons boards voor beginners/lichtgevorderden zijn.

Het hele merk bataleon? Dus alle boards? De freeriders, parkboards, powboards, de hele mikmak? Zelfs de stijve jongens die je met een stijve nog niet krom krijgt? (Pun intended)

Beginner boards.

Sure.

Dat is hetzelfde als claimen dat elan skies met amphibio techniek niet voor ‘echte’ skiers is. Want dat heb je toch niet nodig? Je kan toch zelf wel bochtjes maken? ‘Echte’ skiers hebben die fancy onzin tich allemaal niet nodig?

Of bataleon je ding is of niet, scheer niet het hele merk over één kam.

Advies vragen op een forum als dit ligt altijd gevoelig. 90% van de mensen die antwoorden raden het enkele ski/snowboard aan die ze zelf ook hebben. Terwijl ze vaak verder nooit iets getest hebben.

Jeroen999 op 18 dec 2023 16:29

Als ik mijn board zou aanraden dan denk ik dat 90% (zo niet nog meer) huilend beneden komt en nooit meer gaat snowboarden. Maar je mag altijd een rondje doen, ik ben de beroerdste niet. Ik kan ze nog steeds op 1 hand tellen die er met plezier mee naar beneden zijn gekomen.

Übung macht den meister!!!

Advies vragen op een forum als dit ligt altijd gevoelig. 90% van de mensen die antwoorden raden het enkele ski/snowboard aan die ze zelf ook hebben. Terwijl ze vaak verder nooit iets getest hebben.

Jeroen999 op 18 dec 2023 16:29

Als ik mijn board zou aanraden dan denk ik dat 90% (zo niet nog meer) huilend beneden komt en nooit meer gaat snowboarden. Maar je mag altijd een rondje doen, ik ben de beroerdste niet. Ik kan ze nog steeds op 1 hand tellen die er met plezier mee naar beneden zijn gekomen.

RFKANGOO op 18 dec 2023 23:23

Ik ben er ook niet 1 van. Die deur is niet op z’n kant te krijgen. De 156 (of was het 154? weet niet helemaal zeker meer) versie ging gelukkig wel goed. Maar hele dag op de piste ga ik echt niet leuk vinden daarmee.

euh kan toch gewoon? ook genoeg ski’s die echt wat meer voor beginners dan (ver)gevorderden zijn. Ligt blijkbaar gevoelig haha. Zowel @rfkangoo en @tukker weten bij boardjes echt wel waar ze over praten ;)

Wat ik me afvraag (al 35 jaar niet op een board gestaan): als die dingen met 90 graden kanten worden afgeleverd, ben je dus altijd verplicht om ze meteen in de gewenste hoek te laten slijpen? Ben eigenlijk met ski’s gewend eerst maar eens te kijken wat de fabrikant ervan gemaakt heeft en dan naar wens bij te stellen (na er op gestaan te hebben dus)

evr66 op 18 dec 2023 15:56

Kijk dit is dus precies wat ik bedoel. Volgens mij bedoel je het niet zo maar dat komt vrij denigrerend over. En je bent (helaas) niet de enige.

Jouw claim is dat bataleons boards voor beginners/lichtgevorderden zijn.

Het hele merk bataleon? Dus alle boards? De freeriders, parkboards, powboards, de hele mikmak? Zelfs de stijve jongens die je met een stijve nog niet krom krijgt? (Pun intended)

Beginner boards.

Sure.
Of bataleon je ding is of niet, scheer niet het hele merk over één kam.

LoveToBoard op 18 dec 2023 21:26

Ik heb verschillende Bataleon boards getest in Zoetermeer en toen heb ik Patrick (ja die van Snowmagazine) het zelfde verteld als wat ik hier vertel en dat eindigde ook in een eindeloze discussie.
De 1 vind het helemaal fantastisch. De ander heeft er helemaal niks mee. En zoals ik eerder beschreef is mijn bescheiden mening dat ik het niks vind en waarom ik het niks vind en het dus ook nooit iemand zal aanraden.
Dat er vervolgens hier een aantal boarders zijn die helemaal gelukkig worden van een Bataleon vind ik echt niet erg hoor. Liever gelukkig op een Bataleon dan helemaal niet boarden toch? Al weet ik niet of ik nog zou boarden als Bataleon het laatst overgebleven merk zou zijn. 😊

Übung macht den meister!!!

Advies vragen op een forum als dit ligt altijd gevoelig. 90% van de mensen die antwoorden raden het enkele ski/snowboard aan die ze zelf ook hebben. Terwijl ze vaak verder nooit iets getest hebben.

Jeroen999 op 18 dec 2023 16:29

Als ik mijn board zou aanraden dan denk ik dat 90% (zo niet nog meer) huilend beneden komt en nooit meer gaat snowboarden. Maar je mag altijd een rondje doen, ik ben de beroerdste niet. Ik kan ze nog steeds op 1 hand tellen die er met plezier mee naar beneden zijn gekomen.

RFKANGOO op 18 dec 2023 23:23

Ik ben er ook niet 1 van. Die deur is niet op z’n kant te krijgen. De 156 (of was het 154? weet niet helemaal zeker meer) versie ging gelukkig wel goed. Maar hele dag op de piste ga ik echt niet leuk vinden daarmee.

Tiny-M op 18 dec 2023 23:26

De korte versie van mijn plank was een 154 die jij mocht proberen. Dat was de minst stijve uitvoering van dat board. Maar nog steeds stijver dan gemiddeld.

Übung macht den meister!!!

Dat zeg ik, die van jou is een deur 😉
Mocht er alleen Bataleon overblijven, kun je natuurlijk ook gewoon een deur van thuis meenemen 😁

“Jouw claim is dat bataleons boards voor beginners/lichtgevorderden zijn.“

Euh wat claim ik dan waar precies? Bijna spijt dat ik hier iets over boards gevraagd heb.

Nou succes met zijn allen op een plankje. Degene die mij een klein beetje kennen weten weten gelukkig wel beter, ciao 😉. Ga mijn beginnerslatjes nog even waxen en slijpen voor Cervinia.

*bericht bewerkt door evr66 op 19 dec 2023 08:10

Edwin van Riel

euh kan toch gewoon? ook genoeg ski’s die echt wat meer voor beginners dan (ver)gevorderden zijn. Ligt blijkbaar gevoelig haha. Zowel @rfkangoo en @tukker weten bij boardjes echt wel waar ze over praten ;)

Wat ik me afvraag (al 35 jaar niet op een board gestaan): als die dingen met 90 graden kanten worden afgeleverd, ben je dus altijd verplicht om ze meteen in de gewenste hoek te laten slijpen? Ben eigenlijk met ski’s gewend eerst maar eens te kijken wat de fabrikant ervan gemaakt heeft en dan naar wens bij te stellen (na er op gestaan te hebben dus)

evr66 op 18 dec 2023 15:56

Kijk dit is dus precies wat ik bedoel. Volgens mij bedoel je het niet zo maar dat komt vrij denigrerend over. En je bent (helaas) niet de enige.

Jouw claim is dat bataleons boards voor beginners/lichtgevorderden zijn.

Het hele merk bataleon? Dus alle boards? De freeriders, parkboards, powboards, de hele mikmak? Zelfs de stijve jongens die je met een stijve nog niet krom krijgt? (Pun intended)

Beginner boards.

Sure.
Of bataleon je ding is of niet, scheer niet het hele merk over één kam.

LoveToBoard op 18 dec 2023 21:26

Ik heb verschillende Bataleon boards getest in Zoetermeer en toen heb ik Patrick (ja die van Snowmagazine) het zelfde verteld als wat ik hier vertel en dat eindigde ook in een eindeloze discussie.
De 1 vind het helemaal fantastisch. De ander heeft er helemaal niks mee. En zoals ik eerder beschreef is mijn bescheiden mening dat ik het niks vind en waarom ik het niks vind en het dus ook nooit iemand zal aanraden.
Dat er vervolgens hier een aantal boarders zijn die helemaal gelukkig worden van een Bataleon vind ik echt niet erg hoor. Liever gelukkig op een Bataleon dan helemaal niet boarden toch? Al weet ik niet of ik nog zou boarden als Bataleon het laatst overgebleven merk zou zijn. 😊

RFKANGOO op 18 dec 2023 23:46

@RFKANGOO, Daar sla je de spijker op zijn kop! Het is niet voor iedereen en dat is helemaal prima!

Sprak gisteren uitvoerig met aardige kerel waarvan ik z’n Bateleon en een voorloper (Directional Amerikaans merk met naam ‘Whiteline’) mocht slijpen en waxen. Toen ik hem vroeg of beide boards raakvlakken hebben, gaf hij aan dat ik dat goed had gezien. Hij kende hele wereldje en was erbij vanaf het begin eind jaren 80 en is bekend met de 2 Nederlandse drijvende krachten achter Bataleon. Lang gesproken over de interessante historie van het merk. Hij was het met mij eens dat 3D op de juiste manier met de hand geslepen dient te worden ter voorkomen van doorslijpen van belag op de overgang naar de camber. En het belangrijkste: Hij rijd nog steeds zeer tevreden met de 3D shapes!

*bericht bewerkt door Tukker op 25 jan 2024 15:15

Tukker(ik)

Gezien alle discussies over het merk Bataleon twijfel ik om mijn ervaringen van afgelopen week te delen 😉. Maar aangezien ik het topic ben gestart voel ik me toch een beetje verplicht.

Ik ben afgelopen week in St. Anton geweest en zoals jullie waarschijnlijk weten waren de condities verre van ideaal. Slush en weinig zicht. Bovendien heel erg druk. Maar toch drie dagen op de Bataleon Carver 1.59 gestaan. Wat mij betreft doet het board wat het belooft: houdt goed kant bij carven, gaat snel op zijn kant en is redelijk/ medium+ stijf. Kon zelfs een beetje switch rijden en een sprongetje her en der.

Er was 1 groot nadeel wat mij betreft: op vlakke stukken is het board erg onrustig en moeilijk te sturen als je het niet op een kant wil rijden. Ik heb nog even goed gekeken naar de 3D shape en ik heb de indruk dat die bij dit model erg ver doorloopt, bijna tot de voorste binding. Voor mijn gevoel veroorzaakt dat de onrust bij vlak rijden.

Eindconclusie: lekker board maar door minpuntje eigenlijk niet genoeg om in de collectie te houden.

Dank voor alle reacties rondom het waxen en slijpen! En veel plezier voor iedereen die nog gaat!

Jeroen

Maar hoe is het waxen/ slijpen gegaan?

Eens as het ijzig en vlak is dan drukt een goede wind je zo zijwaarts op een bataleon. Maar voor de rest super onspannen boarden een heerlijk mee raggen offpidte een carve.

Ik ben begonnen op hardboots in de gaten 90 en daarna meerdere boardshort gehad en talloze getest. Nu 2 jaar een bataleon. En ik vind het heerlijk. Ik weet zeker dat hij me meerdere keren heeft gered bij een lompe actie waarbij ik bij de oude boarden zeker op mijn bek was gegaan.

Dus ja misschien is het naast een beginnersboard ook een ouwelullen(44jt) board. ;)

Mijn dochters van 11 en 16 een mijn vrouw zweren er nu ook bij. De jongste kant nu na 6 dagen keihard rechtuit skiwegen af en je denkt dan Ai ze pakt een kantje maar dan wobbelt de bataleon haar er gewoon door. Je moet dan niet te veel willen sturen door de 3d shape gaat dat boord juist rechtdoor dus ontspannen staan en vertrouwen hebben.

Verder hebben we een shop in ons ski dorp die rekening mee houdt en netjes onderhoud doet met de boards de merde zoals hij ze noemt.

Ik ga ongeveer 5 weken per jaar. En doe daarvoor 1x misschien 2x onderhoud. Soms heb ik het idee dat je ook kunt overdrijven met al dat slijpen.

Maar ik zal wel een extreme zijn op dat vlak;)

Ik ben het daar wel mee eens, dat dat een van de mindere karaktereigenschappen is of was van Bataleon.
De meeste boards kun je gewoon plat leggen en zeker op vlakke stukken en bij de Bataleons moet je altijd een beetje van kant blijven wisselen omdat het board anders een beetje zijn eigen leven gaat leiden…
Nu heb ik afgelopen seizoen weer wat gewisseld met boards en heb ik de Thunder (2022/2023) en de Thunderstorm (2023/2024) even gelijktijdig in huis gehad .
Ik weet dat Bataleon sinds dit jaar de productie bij een andere fabriek laat doen en als ik de beide boards met elkaar vergelijk dan lijkt het 3bt van het nieuwe model jaar wat subtieler ten opzichte van het andere modeljaar uit de andere fabriek.
Ook heb ik recent ook een Goliath van dit seizoen onderhanden genomen en bij dat board lijkt het 3bt ook subtieler dan voorheen.
De Thunderstorm is een samenvoeging van de Storm (damesuitvoering Thunder) en de Thunderbolt maar onder aan de streep schijnt het gewoon deThunder in een hele brede maat variatie te zijn.
Al moet ik zeggen dat als je beide boards naast elkaar indrukt het flex patroon wel iets verschild.
De Thunder wordt wat stijver naarmate je deze verder indrukt en bij de Thunderstorm blijft deze meer constant.
Afgelopen week heb ik de Thunderstorm in Solden goed aan de tand kunnen voelen en het board kun je eigenlijk nu gewoon plat leggen zoals je bij een ander board ook zou doen.
Dat is iets wat mij meteen opviel bij een van de eerste afdalingen en dat was bij de Thunder nog niet het geval en die heb ik in januari in Valtho een week aan de tand gevoeld.
Beide boards zijn met de zelfde hoek(89) geslepen en hebben zelfde wax gehad en ik heb ook de zelfde bindingen en schoenen gebruikt.
Ik deel het maar even voor de liefhebber en wie weet kan iemand anders hier er nog wat meer over vertellen.

Plaats een reactie