tips voor peuter 1.5 jaar op winterport vakantie

Beste

Ik ben onlangs met mijn kindje van 1.5 jaar naar baraque de fraiture geweest, maar beleefden eenanticlimax dag.

Normaal gezien wilt zij niet anders dan buiten spelen, maar vanaf dat wij toe kwamen, begon ze al te wenen, het feit dat ze uitgegleden is, deed er ook geen goed aan, maar normaal maakt ze daar geen drama van. Het leek dat ze schrik had om in de sneeuw te stappen, heeft iemand daar ook ervaring meegehad? Handschoenen wou zo ook niet dragen.

Wij zijn dan ook na 2uur terug naar huis gegaan, mits ze de hele tijd aan het wenen was (buiten als we in de kantine van baraque de fraiture zaten)

Off topic, vond ik baraque de fraiture eigenlijk maar niets, het was een en al ijs tot aan de piste, de kans dat je een been brak was groter bij het stappen naar de piste dan te sleëen op de piste. De brasserie was eigenlijk een gewone kantine.

Nu hoop ik dat ze haar zo niet gaat gedragen op wintersport in januari.

Ik vind 2 uur buiten in de kou al heel wat voor zo’n hummeltje.
Zo’n kleintje heeft nog helemaal geen lol aan skivakantie.

Kan het zijn dat ze iets merkte van jouw stress/negativiteit (gezien je laatste opmerkingen)? Daarnaast, 1.5 is nog echt heel jong. Grote kans dat ze geen idee had wat al dat witte was. En koude handen zijn ook heel naar. Ik zou het in januari rustig aanvliegen, niet direct in de sneeuw zetten, goed skipak aan (vergeet niet een passende zonnebril voor als de zon heftig schijnt) en desnoods het eerst heel gezellig in het huisje/kamer maken voordat je met haar naar buiten gaat.

Die van ons durfde toen niet op de sneeuw te lopen ivm het knisperen onder de schoenen.

Met mijn nichtje van 1 jaar en drie maanden ook zo eens een eerste sneeuwervaring gedaan in Zwitserland. Zonnebrilletje, goed pak, stevige wanten. Voordeel was dat ze vanuit de veiligheid van het huisje kennis kon maken met de sneeuw. De wanten kon je niet zo makkelijk uitkrijgen, dus dat ging wel goed. Schoenen daarentegen…
Op de slee wandelen bleek geen succes. Slapen, ho maar. Wenen des te meer. Dat dan wel weer louter bij stijgen. Zodra we terug omlaag waren gekeerd viel ze als een blok in slaap. In de draagrugzak ging nog het beste. En dan even op een veilige plek een klein beetje spelen. Daarna weer terug zitten in de draagzak. Stijgen bleef wat onrustig, maar dalen betekende in slaap vallen.

Pak het dus kalm aan, en laat vooral haar wennen in de buurt van jullie warme huis. Wandelen gaat uitstekend, mits een goede buggy of draagzak voorhanden is. Op de slee is toch te koud waarschijnlijk.

null

En ja, handschoenen aanhouden als je niet vastzit… Denk het toch niet he.

*bericht bewerkt door Bennie op 03 dec 2023 13:35

Vaak wordt het onderschat wat een kleine nu er ervaart buiten in de kou. Lekker dik aankleden, niet denken dat is te veel. Niet er vanuit gaan dat je lekker gaat spelen met je kind van die leeftijd. Heerlijk warm in de kinderwagen en laten genieten. Niet te lang en daarna lekker samen naar binnen. Jij aan een warme choco en de kleine een fles.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Niet teveel verwachten van zelf spelen. Wij hebben redelijk wat gewandeld met onze dochter van anderhalf vorig jaar. In de draagzak, op de slee (met rugleuning) en in de buggy (met ski’s). Zelf heeft ze af en toe in een speeltuintje wat in de sneeuw gespeeld, maar was al gauw te lang in de sneeuw. Verder een sneeuwpak met vouwwanten er aan vast. Die krijgt ze niet los en blijven de handen lekker warm. Laarzen schopte ze inderdaad steeds uit, dus daar wel goed op letten.

Don`t eat yellow snow

Allen bedankt voor de handige tips. Het stel mij ook wel gerust. Gewoon niet te snel gaan. en sleën houden voor als ze mss wat ouder is

Met 1.5…echt laat het varen. Boek dan een lekker kinder hotel (met oppas) en welness/zwembad zodat je zelf wel even eruit kunt. Kost wat maar dan geniet de hele familie.

Ik vind 2 uur buiten in de kou al heel wat voor zo’n hummeltje.
Zo’n kleintje heeft nog helemaal geen lol aan skivakantie.

SuzannaE op 03 dec 2023 12:49

Sorry maar dit is niet helemaal waar. 2 uur buiten in de kou is uiteraard vrij lang maar aan een ski vakantie kan een kleintje ook gewoon lol hebben !!. Het ligt er alleen aan hoe en wat je zelf doet en of je kind het leuk vind uiteraard… Wij gingen met onze zoon van 1,5 samen met opa en oma naar Montafon. Beetje skiën, snowboarden en quality time in de ochtend voor mijn vriendin en mij. Opa en oma vonden het heerlijk om vanuit het huisje met de kinderwagen te wandelen. 's middags boven met z’n allen lunchen en op de oefenpiste spelen in de sneeuw en met de slee. Hij vond alles leuk. Sleeën met pappa of opa is natuurlijk ook geweldig! Daarna bleef 1 van ons lekker bij onze kleine en opa en oma en ging de ander(meestal ik) nog even een rondje knallen. Op een gegeven moment moest er ook geslapen worden maar dat lukte meestal prima in de kinderwagen.

Onze zoon vond het geweldig vanaf dag 1. Als het in Nederland sneeuwt is hij vanaf kleins af aan niet te houden.

Handschoenen aan was wel een dingetje toen hij kleiner was en dat heeft hij moeten ervaren toen hij ze zelf uit deed, de sneeuw word vanzelf vervelend koud.

🏂

@Gsenterprise het zal uiteraard verschillen per kind maar in mijn ogen kan je heel veel plezier hebben als je je instelt op een andere wintersport dan je gewend was. Dwing jezelf of je kind niets en laat haar lekker de boel verkennen vanuit een warme kinderwagen. Dat ze huilt omdat ze uitgegleden is lijkt mij logisch maar een 2e ervaring kan natuurlijk ook gewoon goed gaan. Niets dwingen en ook accepteren dat ze het niet zo ervaart als jijzelf doet. En accepteer het feit dat je minder skiet dan je gewend bent!

Van al die miljoenen wintersporters zullen er vast wel meer gehuild hebben toen ze de eerste keer sneeuw zagen. Die van ons stond de eerste skilessen te huilen. De dag erna was dat ook over en nu is hij 8 en skiet hij met ons mee na de lessen. Het komt goed.

*bericht bewerkt door Martin9 op 03 dec 2023 22:17

🏂

Bwa, gewoon erg flexibel zijn (zoals altijd als ouder)… alles kan niets moet. Plus de ene dag is echt de andere niet. Die van ons ging al mee de piste op toen hij nog geen jaar was. (niet skieen natuurlijk, gewoon met de slee, beetje rond kruipen, waggelen)… met veel pauzes (melkje, papje).

null

Ondertussen zijn we 3 jaar verder en “vlamt” hij pistes af.

null

De grote MAAR is dat wij locals zijn, dus als 't eens een dag volledige “burnout” is, en niets kan, tja dan is dat zo. No stress… niet direct de hele ski vakantie plannen in de war ;-)

Ik adviseer om kinderen van die leeftijd thuis te laten. Die doe je net zoveel plezier met een weekje logeren bij opa, oma, o.i.d.
Daarnaast heb je dan zelf ook de mogelijkheid om “waar voor je geld” uit de wintersport te halen. Je gaat tenslotte niet op wintersport om rondom je accomodatie te blijven hangen lijkt me. Nog een voordeel is dat je gezellig kunt genieten met je partner. Dat is goed voor je relatie en daar profiteert de kleine ook weer van.
Als je elkaar moet afwisselen en alleen op pad moet vind ik een stuk minder leuk. We hebben dat wel eens gehad toen één van onze kinderen ziek was.

Ik adviseer om kinderen van die leeftijd thuis te laten. Die doe je net zoveel plezier met een weekje logeren bij opa, oma, o.i.d.
Daarnaast heb je dan zelf ook de mogelijkheid om “waar voor je geld” uit de wintersport te halen. Je gaat tenslotte niet op wintersport om rondom je accomodatie te blijven hangen lijkt me. Nog een voordeel is dat je gezellig kunt genieten met je partner. Dat is goed voor je relatie en daar profiteert de kleine ook weer van.
Als je elkaar moet afwisselen en alleen op pad moet vind ik een stuk minder leuk. We hebben dat wel eens gehad toen één van onze kinderen ziek was.

Taan op 04 dec 2023 10:55

Daarom opa en oma meenemen. Heb je wat tijd voor jezelf en de rest van de tijd lekker met de kinderen bezig. De mentaliteit om ze maar thuis te laten staat me niet zo aan. Het is voor ons echt een gezinsvakantie. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Don`t eat yellow snow

Opa en oma moeten dat maar net willen. Mijn ouders en mijn schoonmoeder waren al behoorlijk op leeftijd toen wij kinderen kregen en vinden wintersport niets. Ook een hele week met ons kind zouden ze echt niet hebben zien zitten.
Maar daar hebben ze in Oostenrijk de Kinderhotels voor uitgevonden. Dreumes paar uurtjes in de opvang terwijl papa en mama skiën. Dan bleven we natuurlijk niet van de eerste tot de laatse lift op de piste, maar haalden we kind op rond 15 uur. Dan nog even buiten spelen en daarna lekker het zwembad in. Vakantie met kinderen is anders, maar evengoed genieten ( zolang ze niet ziek worden, maar dat is een ander verhaal…).

sarcasme aan

zo lang de ouders maar kunnen skien… kinderen zijn maar lastig soms…

Sarcasme uit

Voor ons ook een echte gezinsvakantie en thuis laten is geen optie voor ons. Ontopic: met 1,5 hoef je idd niet te veel te verwachten. Gewoon lekker sochtends mee naar boven, wandelwagen mee en als standplaats een goed restaurant kiezen. Ja, je moet op een gegeven moment splitsen; wie gaat er mee terug voor de middagslaap? Is dat opa/oma of je partner of jezelf? De rest kan smiddags nog even lekker knallen en de volgende dag wissel je om… Wij gingen met schoonzus/zwager en opa/oma (totaal dus 3 stellen) en hadden afgesproken dat elk stel 1 volledige dag alle kinderen vermaakt. Vaak is dat dan een dagje met de trein (Zillertal) of een dagje zwembad, wandeling bij het huis en lekker bijtanken van alle indrukken. De rest van de dagen (nog 3) heeft iedereen de taak voor zijn eigen kinderen te zorgen en niet die van een ander. Of je ze dan meeneemt naar boven of toch bij het appartement/huis blijft is dan je eigen keuze. De dagen dat ze onder de pannen waren bij schoonzus/zwager of opa/oma, hadden wij samen met het andere stel de hele dag een volledige ski-dag; totaal dus 2 volledige skidagen, zonder ophalen, brengen, slaapjes etcetc. Tot ze mee kunnen in de eerste skiklas hebben wij het zo gedaan. Nu zitten ze allemaal op school en wij zitten net op de regio-grens waardoor die van mn schoonzus/zwager een andere vakantieweek hebben als wij… we kunnen dus niet meer samen, helaas!

De jongste is 6 en gaat sinds vorig jaar (5jaar toen) smiddags mee met ons. We skien dus smiddags met ons hele gezin samen! Dat is ook bijzonder hoor! ff een paar jaar investeren en soms ploeteren met bovengenoemde slaapjes, buggy’s en zwemdagen, maar daarna komt alles weer goed!!!

Heb allereerst vooral geen verwachtingen. Met 1,5 jaar kan je niks van een kindje verwachten. Het is daarnaast enorm afhankelijk van het weer of je ze mee naar buiten kan nemen en hoe lang dan. Bij -15 en sneeuw is het echt snel over met de pret. Schijnt de zon en is het rond nul, dan kan een kindje prima in de wandelwagen warm aangekleed een tijdje mee.

Het komt er op neer dat je kindje van 1,5 jaar gewoon bij papa of mama wil zijn en op tijd wil drinken/eten/slapen. Niet anders dan thuis in die zin :-).

Op die leeftijd ging onze jongste voor het eerst mee. De 2 oudsten in een skiklasje. Wij hadden gewoon om en om de jongste bij ons. 's Ochtends iedereen uitzwaaien, evt. een boodschapje in het dorp in de wandelwagen en dan de berg op met de lift om samen met de ander te lunchen. Daar evt. nog een beetje sleetje rijden en dan alweer naar beneden voor de middagslaap, tenzij hij al in slaap viel in de wandelwagen.

Wij hadden wel familie bij ons (incl. opa en oma), maar die wilde zelf ook graag skiën, dus we waren toch echt zelf aan de beurt. Een enkele middag vond een familielid het wel prima om even mee naar het appartement te gaan wegens koud, moe of geen zin, maar niks geen verplichtingen voor anderen.

We zijn vanaf begin met de kinderen naar Landal Oostenrijk geweest. Oké het is niet goedkoop in de vakanties, maar daar buiten prima te doen. Met zwembad ballenbak opvang etc. etc. Zijn hier met vrienden en met opa’s en oma’s en uiteraard ook gewoon als gezin geweest. En daar op een speelse wijze met sneeuw kennis gemaakt leren sleeën en uiteindelijk met skiën ik aanraking gekomen en nu zoveel later een groot probleem wij kunnen ze niet meer bijhouden ;-) . Dus hopelijk nog een extra TIP. Veel succes en zekere niet thuislaten.

ja en dan op de weg naar beneden met zo’n hummeltje in de lift wakker houden want eenmaal een hazenslaapje in de lift kwamen ze in het appartement niet meer in slaap… en die lift hobbelt zo lekkerrrrrrrr

De eerste keer met ons eerste kind op vakantie, zij was toen 6 maanden ongeveer. Opa en oma mee, die konden zoals oma dat noemde, overdag mooi paraderen in het dorp tussen de andere grootouders. Toen kwam corona waardoor we aan paar jaar niet zijn geweest. in 2022 weer voor het eerst gegaan, eerste kind 4,5jr en jongste bijna 3. Beide begonnen met een dagdeeltje les in het kinderparadijs, dus vooral lekker spelen en glijden. Uiteindelijk bijna elke dag wel Rest van de dagen waren ze met opa en oma mee. Afgelopen maart wederom gegaan, eerste kind 5,5jr en jongste bijna 4. Beide in skiklasjes gedropt. De jongste had toen de mogelijkheid om 's middags in een soort van kinderdagverblijf te kunnen spelen, 's ochtends lekker beetje skiën. 1 dag met mama mee op pad. Over 3 weken gaan we weer, beide gaan gewoon weer met de skiklasjes mee. Tussen de middag met alle kinderen samen lunchen, dikke pret en een hoop herrie!
Vooral niet druk maken om hoe het allemaal gaat, wat anderen er van vinden, doen waar jullie je zelf prettig bij voelen. Veel plezier!

Vanaf de geboorte van onze kinderen hebben we de wintersportvakantie voor 4 jaar in de ijskast gezet. Dan maar even niet. Toch niet zo erg, op een mensenleven…
In die jaren liepen de zomervakanties wél gewoon door en dat is met hele jonge kinderen over het algemeen toch makkelijker dan wintersport.
Toen onze oudste net 5 was en de jongste net 4 zijn we weer naar de witte Alpen afgereisd. De kinderen direct op les en… ze vonden het beiden geweldig! Ze hadden alleen de ochtenden les, dus 's middags gingen we gewoon met de kinderen skiën. Want dat zogeheten ‘dumpen’, wat we om ons heen zagen (en zien), daar hebben mijn vrouw en ik een bloedhekel aan. Samen uit, samen thuis.
Sinds die eerste keer als gezin (en twintig jaar verder) gaan we elk jaar, zij het dan dat de kinderen inmiddels met eigen vervoer komen, maar wel gezamenlijk in één 6-persoons appartement.

Ik heb een tip. Landal brandnertal. Ideaal als je met kleine kinderen gaat. Wel buiten de schoolvakanties om want anders is het veel te duur.

Voor kleine kinderen: speelruimte binnen, speeltuin buiten, bollo is er soms, er is een zwembad met kinderbad, mooie appartement en zit je in het hoofdgebouw dan hoef je niet naar buiten om naar de speelruimte, zwembad en restaurant te komen.

Maar het beste is het grote terras met uitzicht op de piste.

Wij zijn voor het eerst gaan skiën toen onze jongste oud genoeg was om ook op les te gaan. Wij zijn toen een paar jaar naar landal geweest en ze hebben het daar altijd zo naar hun zin gehad. Onze jongste wou de eerste 2 jaar niet eens skiën maar spelen in de bollo kinderclub. Wat wij ook prima vonden. Toen hij 5 jaar was vond hij skiën pas leuk.

Opa en oma moeten dat maar net willen. Mijn ouders en mijn schoonmoeder waren al behoorlijk op leeftijd toen wij kinderen kregen en vinden wintersport niets. Ook een hele week met ons kind zouden ze echt niet hebben zien zitten.
Maar daar hebben ze in Oostenrijk de Kinderhotels voor uitgevonden. Dreumes paar uurtjes in de opvang terwijl papa en mama skiën. Dan bleven we natuurlijk niet van de eerste tot de laatse lift op de piste, maar haalden we kind op rond 15 uur. Dan nog even buiten spelen en daarna lekker het zwembad in. Vakantie met kinderen is anders, maar evengoed genieten ( zolang ze niet ziek worden, maar dat is een ander verhaal…).

Suuski op 04 dec 2023 11:17

Opa en oma moeten dat maar net willen. Mijn ouders en mijn schoonmoeder waren al behoorlijk op leeftijd toen wij kinderen kregen en vinden wintersport niets. Ook een hele week met ons kind zouden ze echt niet hebben zien zitten.
Maar daar hebben ze in Oostenrijk de Kinderhotels voor uitgevonden. Dreumes paar uurtjes in de opvang terwijl papa en mama skiën. Dan bleven we natuurlijk niet van de eerste tot de laatse lift op de piste, maar haalden we kind op rond 15 uur. Dan nog even buiten spelen en daarna lekker het zwembad in. Vakantie met kinderen is anders, maar evengoed genieten ( zolang ze niet ziek worden, maar dat is een ander verhaal…).

Suuski op 04 dec 2023 11:17

Dat moeten oma en opa inderdaad maar willen!

Wij (opa en ik) gaan deze winter voor het eerst met onze kinderen (zoon, dochter en partners) en kleinkinderen (dan 4, 2 en bijna 1 jaar) naar de sneeuw. Er zal op elkaars kinderen gepast worden, maar deze oma heeft al gezegd, reken niet teveel op mij! Ik ben dan bijna 64 en vind skiën zó ontzettend leuk. Ik weet niet hoeveel goede ski jaren mij nog gegund zijn, dus wil zoveel mogelijk genieten. Ik wil best wel een middagje oppassen als het wat minder weer is, maar dat is het dan wel hoor.
Mijn man wil best vaker oppassen, maar ik kies hierin toch meer voor mezelf, nu het nog kan. Waar mijn kinderen overigens alle begrip voor hebben.

Ik heb ook het geluk om oma mee te nemen die niet aan skiën doet. Ik zal Landal brendnertal ook eens opzoeken, maar voor dit jaar gaan wij naar Königsleiten.

Alle tips zijn goed binnengekomen, onlangs naar Decathlon geweest voor de spullen en af entoe al gewoon maken aan de zonnenbril, muts enz. Vooral niet teveel verwachten was hier de boodschap :)

Nog een jaartje geduld, vanaf pak 'm beet 2,5 jaar oud kan je je kind leren skiën. En dan moet je nog geluk hebben dat het kind er interesse en lol in heeft. Maar goed, vanaf dan gaat het ook hard, na een paar jaar komen ze net zo goed als jij alle pistes af en nog een paar jaar later knallen ze je keihard voorbij (terwijl je zelf echt prima kan skiën). Ik spreek uit ervaring…

Tot die tijd is het vooral veel wandelen, sleeën en het binnen gezellig maken.

Tip: In Sporthotel Wagrain heb je zeer goede kinderopvang in het hotel.

Plaats een reactie