CARV ... ervaringen?

Ja ik heb op 't forum (en ook snowheads) zitten zoeken, maar de meeste info is ondertussen wat gedateerd. Dus ski experts allerhande op dit forum… de volgende vraag (na een lange inleiding).

Beetje achtergrond, ben een gemiddelde skier die in de dolomieten woont en een 30-40 dagen per jaar skiet. de helft van de tijd staan we op de latten met onze zoon. De andere helft is mijn vriendin in de wiggel op de skiclub, een soort “beer league”.

Vorig jaar ook wat meegekeken op de “beer league” (of officieel interclub kampioenschap senioren), maar heel eerlijk, dat is niet mijn niveau. Alle deelnemers zijn opgegroeid op skis en hebben een compititie achtergrond en nemen 't serieus, inclusief strakke pakjes en fis skis (achteraf wel biertjes natuurlijk). Ik ben eerder de uitgezetten belg (tja biertjes) die veel te laat is beginnen skieen (12).

Anyway… ik heb dus elk weekend een halve dag vrije tijd die ik vorig jaar invulde met wat persoonlijke training. Dat liep echter aardig aan de prijs (duurder dan borstels ;-) ), dus op zoek naar een digitale coach.

Op youtube vind ik vooral veel reclame (en mooie instructie filmpjes, maar toch weer gesponserd). Dus vraag me af wie ondertussen nog altijd CARV gebruikt en op welke manier? Ook of ze CARV blijven gebruiken als 't abonnement is? En natuurlijk op welke manier? Is de instructie bruikbaar voor een gemiddelde skier?

Dankejwel voor de feedback! (zowel pos als neg)

Er is een uitgebreide test van een jaar of 5 (?) geleden te vinden van wintersport.nl. Als ik mij niet vergis was de beperking dat het alleen feedback kan geven over de druk van jouw voeten en niet over het geheel en daarmee geen vervanging is van een instructeur.

Ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die het nog gebruiken

Heb hem nu zelf 2 jaar in gebruik. Laat ik voorop stellen: het is zeer zeker geen vervanging van een (goede) trainer!!

Wel een prima aanvulling.

Ik Gebruik hem vooral om rondjes alleen of met familie een beetje wat dingen gericht te kunnen oefenen/verbeteren, dat werkt perfect. Ook kun je de effecten van aanpassingen aan je skiën gemakkelijk kwantificeren. Tips uit de gebruikersgroep zijn goud waard, zeker nu de Carv data vrij eenvoudig met een filmpje te combineren zijn. Let wel, dit filmpje kun je niet zelf maken, heb je even hulp bij nodig.
@dsvier heeft natuurlijk gelijk, alleen de druk op je voeten geeft niet alle informatie. Anderzijds, door deze gegevens te combineren in een database met ongelofelijk veel gegevens, komen ze toch echt bizar ver.

Samengevat: geen vervanging voor, maar een heel mooie aanvulling op een goede trainer. Mooiste is, wanneer je die zo ver krijgt, ook de data met je te bekijken en evt trainingen er gebruik van te maken. Je ziet namelijk heel snel effect van bepaalde oefeningen.

Waar je ook even rekening mee moet houden: Carv heeft een voorkeur voor snelle, volledig gesneden, korte tot middellange bochten, wat minder op race-georiënteerde bochten waar ook veel nadruk ligt op (vroeg) vlakstellen en dat soort zaken.

Edwin van Riel

Afgelopen week via Skitraining.nl een week getraind op de Kitzsteinhorn. En Carv aangehad De tips van Carv komen overeen met die van de leraar. Dus Carv is een leuke aanvulling, maar zoals @erv66 aangeeft geen vervanging.

Wel is het leuk om als je zelf skiet om de challenges te skiën om je techniek te verbeteren. Als aanvulling op de lessen.

Mocht je interesse hebben, ik kan je een “friend referral” doen toekomen dan krijg je €40,00 korting.

*bericht bewerkt door zeehaasje op 04 dec 2023 10:23

To ski or not to ski, that 's not a question

Zelfde ervaring als hier boven beschreven. Een leuke aanvulling.

Afgelopen week via Skitraining.nl een week getraind op de Kitzsteinhorn. En Carv aangehad De tips van Carv komen overeen met die van de leraar. Dus Carv is een leuke aanvulling, maar zoals @erv66 aangeeft geen vervanging.

Wel is het leuk om als je zelf skiet om de challenges te skiën om je techniek te verbeteren. Als aanvulling op de lessen.

Mocht je interesse hebben, ik kan je een “friend referral” doen toekomen dan krijg je €40,00 korting.

zeehaasje op 04 dec 2023 10:22

Hoi zeehaasje. Ik ben er nog niet uit. Maar je mag me wel zo’n referral opsturen (pm me)!

Afgelopen winter heb ik het mogen gebruiken en ik heb er zo’n 20 dagen mee op de latten gestaan.

Nee, het is geen vervanging voor een leraar zoals anderen aangeven. Maar het voegt wel echt iets toe als het alternatief geen lessen zijn. Ik vond het het geld wel echt waard en voor mijn gevoel ben ik er een stuk beter door gaan skiën.

Sowieso is de directe feedback erg leuk. Iedere bocht horen hoe goed je skiet, houdt mij in ieder geval bij de les waardoor ik meer vooruitgang boek dan als ik maar wat zelf aanmodder. Maar ook de tips in de lift en de coachingfilmpjes hebben mij best geholpen. En er zijn veel verschillende manieren hoe je er gebruik van kunt maken, dus je kunt altijd kiezen als een bepaalde modus je niet bevalt.

En als je houdt van apps die je tracken gedurende de dag, dan is Carv natuurlijk helemaal leuk met alle data die je kunt bekijken aan het eind van de dag.

Overigens heb ik het afgelopen winter als abonnement gebruikt. Deze winter gaan we maar een weekje skiën waarschijnlijk, maar ik denk dat ik een 6-daags abonnement koop voor die week. Ook zonder abonnement zijn de zooltjes het denk ik nog wel waard overigens, maar zou het sowieso eerst met abonnement proberen.

*bericht bewerkt door Bierdopje op 04 dec 2023 11:16

Ik gebruik het ook en het heeft mijn skiën echt wel beter gemaakt. Het is allereerst ook gewoon een fijne tracker, zeker nu met de resorts functie. Je kan mooi zien waar je allemaal geweest bent en welke pistes je nog moet.

Qua metrics; het blijft verbeteren en ik heb vorig jaar bijv de Ted Ligety mode gebruikt, waarbij je elke keer betere bochten moet maken. De hele directe feedback (als je een oortje in hebt) werkt superfijn.

Ik heb wel een lifetime gratis abo, dus heb niet de jaarlijkse € 200,- oid aan kosten meer. Mocht je screenshots oid eens willen zien, dm me maar. Heb ze van resorts in de Dolomieten :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En aanvullend: ik ben geen supergoede skiër (ik heb ooit een buckeltraininkje gedaan met oa @sjaak27, die is echt beter), maar heb inmiddels een prima solide basis. Redelijk wat indoortraining gehad en vorig jaar basis lerarenopleiding gedaan (en gehaald). Dus een stuk beter dan een gemiddelde vakantieskier, maar ik denk niet dat ik fluitend de eigenvaardigheid van Landes 1 haal, maar wellicht wel na de voorbereiding en Landes 1 opleiding.

Hopelijk helpt dat een beetje?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Is het momenteel alleen via abo te krijgen ad. €200,-/jr? Zover ik op de website kan vinden wel…?

Sportieve groet, Luuk

Is het momenteel alleen via abo te krijgen ad. €200,-/jr? Zover ik op de website kan vinden wel…?

Luuk3 op 04 dec 2023 12:55

dit zijn de mogelijkheden met wat korting bij langere duur of zgn vriendenkorting (je geeft maar een gil, scheelt 40 eur of zo).

null

Edwin van Riel

Ja klopt deels, je kan ook 6 dagen voor €99,- kiezen. En dan moet je de gear nog kopen (a €199,- eenmalig). Je kan altijd korting krijgen op de hardware via iemand die het al gebruikt, momenteel € 40,-.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En wellicht om mee te nemen in de overweging. Ze zitten in de schoen, dus als je nu een goed, strak zittende schoen hebt, moet je wellicht daarin ook een aanpassing doen. Zooltje is 3mm dik meen ik.

Ik heb ze inmiddels twee jaar, vorig seizoen 30+ dagen mee geskied. Leuk om op de achtergrond te tracken en af en toe in de lift de aandachtspunten aan te halen. Ik hou niet zo van oortjes in op de piste. Ik vind t best accuraat. Ook de verbetering in het seizoen kon ik wel onderschrijven. Ook de wat gemakzuchtige laatste afdalingen worden goed weer gegeven!
De data die je te zien krijgt moet nog wel vertaald worden in goede oefeningen. De biomechanica wordt weliswaar besproken in de advies filmpjes maar behoeft meer kennis en oefening uit echte lessen in de sneeuw of op de rolbaan. Ik doe veel rolbaan buiten het seizoen en neem die oefeningen mee in de aandachtspunten van carv! Dat is mijns inziens de way to go.
Ik sprak in t Kaunertal een leraar die de race jonkies les gaf, hij combineerde de lessen met carv en zij groeide twee keer zo snel.
Ik wacht nog op een indoor optie om het te combineren met een rolbaan en spiegel, dat geeft denk ik de meeste impact op de ski techniek.

hoe doet Crav het op een rolbaan, überhaupt bruikbaar? Lijkt me best ingewikkeld om dat goed te krijgen. In bv Snowworld werkt het prima (als je even afziet van gps info)

Edwin van Riel

Ben ik ook wel benieuwd naar. Toen ik hem net had, 1x geprobeerd maar dat gaf toen niet zoveel resultaat en volgens mij is het inmiddels wel gefinetuned.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vroeger werkte Carv Digital Ski Coach niet op een rollerbaan.
Te weinig voorwaartse snelheid.
Misschien is sinds kort de software aangepast. @evr66

Vroeger werkte Carv Digital Ski Coach niet op een rollerbaan.
Te weinig voorwaartse snelheid.
Misschien is sinds kort de software aangepast. @evr66

Hooykaas op 04 dec 2023 14:15

Heb in hun update-nieuws nog niets gezien hierover. Lijkt me gewoon technisch erg lastig. Ze meten onder meer versnelling, gaat ingewikkeld worden als ineens de berg onder je door rolt in plaats van dat je zelf versnelt zeg maar. Nou, toch maar geen rollerbaan dan, mooi excuus hahaha

Edwin van Riel

hoe doet Crav het op een rolbaan, überhaupt bruikbaar? Lijkt me best ingewikkeld om dat goed te krijgen. In bv Snowworld werkt het prima (als je even afziet van gps info)

evr66 op 04 dec 2023 13:32

Nee werkt niet. Meerdere keren geprobeerd. Raakt totaal in de war. Denk omdat de snelheid niet wordt meegenomen in t bochtenwerk.
Krijgt wel wat data over de balans etc. Maar daar zit veel ruis in; met opstarten, uitleg pauze, oefeningen waar je even moet wachten.
Toch zou t een hele fijne en mijn inziens logische toevoeging zijn voor trainingen… Live metrics terwijl je in de spiegel kunt kijken en aanpassen.

PS
Ik neem liever les bij Lindsey Vonn op de sneeuw. Nu ze gestopt is met de wedstrijd sport zal ze wel tijd hebben voor een paar Hollandse jongens.
Kost waarschijnlijk wel wat maar dan heb je ook een leuke middag.

PS
Ik neem liever les bij Lindsey Vonn op de sneeuw. Nu ze gestopt is met de wedstrijd sport zal ze wel tijd hebben voor een paar Hollandse jongens.
Kost waarschijnlijk wel wat maar dan heb je ook een leuke middag.

Hooykaas op 04 dec 2023 14:29

Ja, maar hoe denk je dat die het eraf brengt op een rollerbaan? Kan ook best eens tegenvallen, raakt misschien ook wel in de war daar hahaha

Edwin van Riel

hoe doet Crav het op een rolbaan, überhaupt bruikbaar? Lijkt me best ingewikkeld om dat goed te krijgen. In bv Snowworld werkt het prima (als je even afziet van gps info)

evr66 op 04 dec 2023 13:32

Nee werkt niet. Meerdere keren geprobeerd. Raakt totaal in de war. Denk omdat de snelheid niet wordt meegenomen in t bochtenwerk.
Krijgt wel wat data over de balans etc. Maar daar zit veel ruis in; met opstarten, uitleg pauze, oefeningen waar je even moet wachten.
Toch zou t een hele fijne en mijn inziens logische toevoeging zijn voor trainingen… Live metrics terwijl je in de spiegel kunt kijken en aanpassen.

Skitiim op 04 dec 2023 14:24

t zou voor ons laaglanders leuk zijn (althans voor de rollerbaan enthousiastelingen onder ons), maar niet heel veel extra handel genereren en ik vraag me echt af of dat technisch zou kunnen zonder echt hele ingrijpende wijzigingen. Dit ga je met een software update niet fixen denk ik. of ze moeten wat slims gaan doen op basis van analyse van honderdduizenden rolband bochten of zo.

Edwin van Riel

Ik spreek voor mijn Beurt.
Maar ik denk dat ze als Olympisch Kampioene niet erg enthousiast is over een rollerbaan.
Vooral de eerste 40 minuten niet.
Heb ik onverwachts toch iets gemeen met Lindsey Vonn 😃

Maar iedereen moet doen waar ze een goed gevoel van denken te krijgen.

En wellicht om mee te nemen in de overweging. Ze zitten in de schoen, dus als je nu een goed, strak zittende schoen hebt, moet je wellicht daarin ook een aanpassing doen. Zooltje is 3mm dik meen ik.

Sjaak27 op 04 dec 2023 13:14

Dan houdt het voor mij direct op (maar ik wil sowieso geen getetter in mijn oren op de wintersport…).

Er zijn al veel ervaringen gepost, maar toch ook de mijne. Gebruik CARV nu ook zo’n twee jaar. Ik ben er echt beter door gaan skien. Ik neem tussen de seizoenen door les op de rollerbaan, maar in de sneeuw wil ik gewoon fijn skien. En met CARV krijg ik continu feedback die ik kan linken aan mijn lessen. Daarnaast is de gamefication ook heel leuk. Je hebt allerlei challenges en de eerder genoemde Ted Ligety challenge. Daarvoor vorig jaar één piste echt 10x gedaan omdat ik echt door wilde naar het volgende level. Die 10x oefenen en elke keer merken waar je op afgestraft wordt helpt enorm om je niveau te verbeteren. Ik heb wel mijn op maat gemaakte schoenen moeten laten aanpassen maar dat was bij de Bever zo gebeurd.

En wellicht om mee te nemen in de overweging. Ze zitten in de schoen, dus als je nu een goed, strak zittende schoen hebt, moet je wellicht daarin ook een aanpassing doen. Zooltje is 3mm dik meen ik.

Sjaak27 op 04 dec 2023 13:14

Dan houdt het voor mij direct op (maar ik wil sowieso geen getetter in mijn oren op de wintersport…).

DSvier op 04 dec 2023 19:31

Oortje gebruiken hoeft niet, hoor :). Ik heb ook zeer strak gefitte schoenen maar heb het inlegzooltje (in de shell, dus buiten de binnenschoen) iets dunner gemaakt, dat kan volgens mij altijd wel.

Ik had verwacht dat de tracker functie je wel aan zou spreken :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bootboard iets dunner maken kan altijd wel, desnoods een extra setje daarvan zien te scoren

Edwin van Riel

Oortje gebruiken hoeft niet, hoor :). Ik heb ook zeer strak gefitte schoenen maar heb het inlegzooltje (in de shell, dus buiten de binnenschoen) iets dunner gemaakt, dat kan volgens mij altijd wel.

Ik had verwacht dat de tracker functie je wel aan zou spreken :).

Roy83 op 04 dec 2023 21:34

Voor 200 euro per jaar is het wel een dure tracker…

En mijn bootboard dunner maken gaat zorgen voor problemen. Plug boots icm brede voeten… het is al een wonder dat ze erin passen. ;)

Merci voor alle feedback. Opvolg vraagje. Mocht je je abo niet verlengen, wat hou je dan over qua functionaliteit? (de hardware natuurlijk)? In mijn hoofd heb ik zoiets als, alle tracking en data punten blijven bestaan maar feedback/training valt weg? Zoiets?

Oortje gebruiken hoeft niet, hoor :). Ik heb ook zeer strak gefitte schoenen maar heb het inlegzooltje (in de shell, dus buiten de binnenschoen) iets dunner gemaakt, dat kan volgens mij altijd wel.

Ik had verwacht dat de tracker functie je wel aan zou spreken :).

Roy83 op 04 dec 2023 21:34

Voor 200 euro per jaar is het wel een dure tracker…

En mijn bootboard dunner maken gaat zorgen voor problemen. Plug boots icm brede voeten… het is al een wonder dat ze erin passen. ;)

DSvier op 05 dec 2023 08:55

€ 150 per jaar, dit koop je niet voor 1 seizoen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie