CARV ... ervaringen?

@bierdopje Qua skieen met anderen. Tja hij start een nieuwe sessie na elke stilstand. Dus tenzij je familie heel erg dikwijls stil staan en je die 20 bochten niet aan elkaar kan rijgen tss elke stilstand valt dat mss wel mee. Langs de andere kant, wanneer ik probeer te oefenen wil ik geen familiaal “geleuterd” aan mijn hoofd, dus dat klopt wel ;-)

@bierdopje Qua skieen met anderen. Tja hij start een nieuwe sessie na elke stilstand. Dus tenzij je familie heel erg dikwijls stil staan en je die 20 bochten niet aan elkaar kan rijgen tss elke stilstand valt dat mss wel mee. Langs de andere kant, wanneer ik probeer te oefenen wil ik geen familiaal “geleuterd” aan mijn hoofd, dus dat klopt wel ;-)

Asterino op 11 dec 2023 10:53

“Schat, kon je niet even wachten op me?”
, “nee, sorry mop, mocht niet van Carv, moest eerst 20 goede bochten draaien” hahaha

Edwin van Riel

@bierdopje Qua skieen met anderen. Tja hij start een nieuwe sessie na elke stilstand. Dus tenzij je familie heel erg dikwijls stil staan en je die 20 bochten niet aan elkaar kan rijgen tss elke stilstand valt dat mss wel mee. Langs de andere kant, wanneer ik probeer te oefenen wil ik geen familiaal “geleuterd” aan mijn hoofd, dus dat klopt wel ;-)

Asterino op 11 dec 2023 10:53

“Schat, kon je niet even wachten op me?”
, “nee, sorry mop, mocht niet van Carv, moest eerst 20 goede bochten draaien” hahaha

evr66 op 11 dec 2023 10:56

Dit heb ik al zonder Carv😂🤣

LA NORMA😍☃️

@piefke shit, had je vorige week ff moeten melden van tevoren ;)

Edwin van Riel

@piefke shit, had je vorige week ff moeten melden van tevoren ;)

evr66 op 11 dec 2023 11:28

Zal ik de volgende keer van tevoren doen schat!😘

LA NORMA😍☃️

Je bent echt een lieverd @piefke ;)

Edwin van Riel

Ik overweeg (volgend jaar) ook eens carv te gaan proberen.
Wat ik me nog af vroeg, in hoeverre zijn ze uitleenbaar aan vrienden in de weken dat ik niet op de piste sta?
Ik neem aan dat ik dan een inlog moet delen, gooit dat heel mijn progressie door de war waardoor hij als ik zelf weer ga geen accurate tips krijg in het begin, of is dat een kwestie van de boel weer even resetten en gaan?

Nee, dat gaat niet werken. Dat neemt ie op jouw account op en je kunt (volgens mij) geen activiteiten verwijderen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nee, dat gaat niet werken. Dat neemt ie op jouw account op en je kunt (volgens mij) geen activiteiten verwijderen.

Roy83 op 05 feb 2024 21:20

Ik doe het wel alleen voor de feedback. Een afwijkende overall skiIQ oid maakt me dus niet zoveel uit. Een week lang beginners tips krijgen omdat iemand met een lager niveau ze gebruikt heeft wel.
Het gaat er voor mij dus vooral om of er een duidelijke opbouw in zit of dat het systeem zich steeds zeer snel aanpast naar het niveau wat er op dat moment geskied wordt. In dat laatste geval zou uitlenen mijns inziens namelijk prima kunnen.

Ok daar gaat ie. Dat ding dus aangeschaft, met dank aan Roy voor de discount code ;-). Op de website stond levering binnen 2 dagen, nu durft dat in Italie wel eens tegen te vallen, maar op anderhalve dag lag het van Ierland op mijn deurmat! Logistiek dus goede punten.

Installatie: Tja genoeg filmpjes te vinden op youtube. Installatie was een eitje (10 min werk), ook het synchen met de app lukte direct. Ik moet dus wel nog langs de bootfitter. Die 3mm is duidelijk teveel voor mijn rare voeten en perfect “gebootfitte” botten. Volgende week donderdag naar Sedico.

Achtergrond: Ik heb wel wat prive les genomen en kan redelijk carvend de berg afkomen (blauw en rood -> zwart = korte bochten en wat meer ohalala). Lang moeite gehad met A-frame en balans, daar hard aan gewerkt. Blijf een lage lander, die te laat gestart is met skieen ;-)

Eerste dag (gisteren): Ik had dit weekend 2 dagen alleen zonder “de kleine terrorist en de madame”, dus eigenlijk ideaal om eens te kijken. Naar Alpe Lusia/Bellamonte gereden, dit is een klein gebiedje (30km pistes) met 2 gezichten. De noordkant (Ronchi, Moena) is pittig, met een mooie zwarte dalafdaling, een erg steile zwarte muur (piavac), en een paar leuke rodes. Die kant blijft altijd in de schaduw, dus relatief ijzig (als je daar kan van spreken in Italie), een leuke Hyde. De Zuidkant is zonnig met brede rode en blauwe pistes… echt familie… mr Jekyll.

De Jekyll kant dus “knallen”: Batterijtjes aan de botten, app klaar en eerste run een IQ test run (is een samenraapsel van 4 parameters (balance, edging, pressure, rotary). Beneden aangekomen “pling” IQ 116. Ok… op de weg naar boven kreeg ik een tip om aan te werken. Ik merkte wel dat de GPS niet werkte (ondertussen opgelost), dus had ik alleen de voet parameters. Na een paar runs wat gespeeld met de ted Ligety training. Die werkt op een speelse manier met 4 aspecten (edge similarity = geen A frame bv), outside ski pressure, early edging en edge angle. De feedback werkte echt wel zeker als je een aantal keer dezelfde run doet. Ook krijg je als je ergens vast zit gewoon direct een link naar een video die je verder kan helpen (meerdere oefeningen).

Na een anderhalf uurtje de Jekyll kant te hebben geskied was 't tijd voor de Hyde kant. 4x de Ori Flamme (zwart naar Ronchi) naar beneden geskied. Ik ben geen DSvier, dus bij mij is dat korte bochten skieen (heb na mijn ongeval 2 jaar terug ook gewoon wat schrik gekregen voor warp speed). Daar merkte ik wel dat het echt een “carve tool” is. En dat werkt met mijn niveau niet op steilere (zwarte) stukken. Sommige parameters (balance, outside foot pressure, rotary (S vs Z bochten)) wel natuurlijk maar edge angle, etc een stuk minder. Na een dagje skieen, leek mij de ideale piste een goede rode. Op blauwe pisted moet je om verder te kunnen in het “game” stuk gewoon te hard skieen om voldoende edge angle te creeeren. Terwijl (voor mij) zwartes te veel poepoe in de broek is om dat te doen. Goede rodes dus.

's avond thuis bleek het gps probleem snel opgelost (gewoon mijn android OS updaten). Daarna keek ik even naar de uitslag en besloot ik om vandaag te spelen met “balance” (mijn slechtste waarde). De app suggereerde een aantal oefeningen die me herkenbaar voorkwamen van trainers en die ik gewoon leuk naast mij heb laten liggen vandaag op de pistes van Civetta.

2de dag (Civetta): Maar een derde vd pistes open en strakke scherpe wind. Dus maar een 19km geskied voor ik terug naar huis ging. Focus op “balance” werd een frustrerende ervaring. Zowel de balance training (die je een soort game show biep geeft als je 't goed doet per bocht) als de “fore-aft ratio monitor” (die je een waarde geeft hoever je naar voren of naar achter hangt in de bocht). De waardes waren meestal te hoog (teveel druk naar voor), en als ik probeerde het aan te passen vond ik dat ik onstabiel werd (dit op korte bochten steiler werk). Ik snap wat de app me probeert te leren (dat de druk/balans van begin bocht naar eind bocht evolueert van veel druk vooraan opbouwen en na het overschrijden van de dallijn terug meer centraal naar achter om je uit de bocht te duwen) maar ik kreeg het niet klaar. Na een tijd begonnen alle foute biepjes ook redelijk op mijn systeem te werken en ging ik er slechter door skieen :-p Klaar dus… even in “free ski” modus, de welke je met rust laat tijdens je afdaling maar wel alles registreert en je bij aankomst bij de lift het resultaat geeft en een tip voor de volgende ronde.

Al bij al kan ik hier wel mee aan de slag. Als ik eens tijd heb om een aantal keren dezelfde piste te doen kan ik echt werken aan 1 parameter, en de constante feedback helpt echt om jezelf te pushen. Dit zag ik ook aan mijn garmin, mijn hartslag tijdens die runs was een pak hoger. Echt een workout. Langs de andere kant als je het beu bent zet je 'm op freeride en trackt hij alle parameters, maar laat hij je tijdens 't skieen met rust (en krijg je alleen in de lift effe een update + werkpuntje).

Wat betreft de Ski IQ, snap ik dat het een beetje het game idee is achter de app, maar ook om een algemeen idee te geven van niveau en progressie. Alleen vind ik niet dat het IQ klopt. Zowel persoonlijk niet (ik schat mijzelf lager in dan de app mij geeft) maar ook niet wat betreft variabelen. De ene sneeuw is de andere niet, 30 cm fluf vs hard boiled ijs. 500K mensen op de piste vs de piste voor je helemaal alleen. Nu kan ik per run wel ingeven wat de omstandigheden waren, en misschien passen de de data set hier later wel weer aan aan.

PS: De batterijtjes aan de botten gaan dagen mee. Na anderhalve dag skieen nog altijd groen en 70% opgeladen. Mijn Gsm batterij vandaag zat na een halve dag op 70%, dus ook dat valt mee.

null

null

null

null

Asterino op 10 dec 2023 15:58

Daarmee lijk je wel mn twijfel te bevestigen dat het nut en de lol van Carv ook vooral aan het beschikbaar hebben van een paar goede rustige pistes ligt?

Dat zou denk ik wel moeten kunnen werken, maar dat weet ik niet zeker.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daarmee lijk je wel mn twijfel te bevestigen dat het nut en de lol van Carv ook vooral aan het beschikbaar hebben van een paar goede rustige pistes ligt?

Des op 05 feb 2024 21:47

Mmmm zal aan je niveau liggen denk ik… maar is 't zowiezo niet dat als je aan 't oefenen bent dat een min of meer strak geprepareerde piste met weinig volk beter werkt dan een overbevolkte piste vol met moguls en slush? Ik doe mijn stork drills toch liever op de eerste dan de laatste. Ik merk wel dat mijn scores meestal hoger liggen de eerste pistes 's morgens… zal wel een combo zijn van goede pistes/weinig volk de eerste runs en ook dat de benen nog fris zijn.

Nu zullen echt goede skiers, natuurlijk in alle omstandigheden hoge scores halen. Ik niet… alhoewel mijn hoogste scores op zwarte pistes zijn, maar dat eerder omdat deze strakker geprepareerd blijven en er gewoon minder mensen op skieen dan niveau blauw(rood en zwart zijn in mijn ogen meestal 't zelfde). Wel een leuke die ik dit weekend heb ontdekt. De app/zool weet wanneer de sneeuw omstandigheden slecht zijn (weet niet hoe). Bv de dalafdaling naar Falcade deze zondag namiddag die totaal kapot geskied was (halve meter hoge zachte moguls), had ik reuze fun, maar een laag ski IQ van 115… en 's avonds checkte ik de runs en merkte ik dat CARV zelf automatisch erbij de notatie had gemaakt “severe ungroomed snow”.

null

Nee hoor @Des , het is ook leuk op drukke of slechte pistes, of als je lekker relaxt met kleine kids skiet. Daar haal je geen high scores, maar het is gewoon leuk om zo hoog mogelijk te scoren op een onderdeel of een training te doen en de succes piepjes te horen. Juist ook als de piste slecht is, je niet de bocht kunt maken wanneer jij wilt of aan het Schulefahren bent… Ik heb er nog niet heel veel ervaring mee, maar ik vind het echt leuk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb ze twee jaar geleden aangeschaft. Helaas brak ik op de ochtend van de tweede dag mijn knie, was m’n vakantie klaar en begon een laaaaaaange revalidatie die nog steeds bezig is. Vorig jaar heb ik er wel mee geskied (voor wat het waard was, want ik kon nog niet veel meters maken) en ook afgelopen vrijdag had ik 'm aanstaan in Zoetermeer. Ik vind het wel lollig om ermee bezig te zijn en ben heel benieuwd of ik over vijf weken in Flachau mijn hoogste SkiIQ van twee jaar geleden kan evenaren. Dat haalde ik ongeveer een uur voor mijn ongeluk, dus het zou een mooie overwinning zijn.

Uitrusten doen we thuis wel!

Heeft er iemand ervaring met het nut / de resterende functionaliteit eens je membership afgelopen is?

Ik sta op het punt deze aan te schaffen, met 1 jaar membership erbij om het volledige pakket te testen en volop gebruik van te maken.

Ik veronderstel echter dat ik eerder zelden gebruik ga maken van de zaken zoals de instant audio feedback, en dat ik bijvoorbeeld na 25-30 dagen gebruik (Wat ik er denk uit te halen met 1 jaar) wel aan de opgenomen statistieken kan zien wat m’n werkpunten zijn en me de drills kan herinneren.

Indien gewenst zou ik dan 1 week per jaar nog een 6-dagen aboo kunnen nemen tijdens de jaarlijkse week in hetzelfde gebied waar ik alle pistes kan dromen, en dus minder gefocussed ben op verkennen van het gebied.

Kan je zonder membership effectief alle data screens (Zie bvb. de screenshots van Asterino hierboven) zien, en zijn het alleen de drills, coaching en live-zaken die wegvallen, of wordt het ding quasi onbruikbaar?

Ik vraag me dat ook af FORZAM, maar kan je alleen vertellen wat ik gelezen heb (geen ervaring want abbo is nog geldig).

Wat ik las is:

  • Alle audio valt uit
  • De ranking valt weg (geen toegang meer tot de ski iq ranking, globaal of per piste)
  • Je kan geen training meer starten, alleen freeride (zonder audio).
  • De parameters blijven wel opnemen tijdens freeride (zoals bovenstaande screenshot), maar weet niet of daar nog Ski IQ aan vast hangt.

Ik vraag me dat ook af FORZAM, maar kan je alleen vertellen wat ik gelezen heb (geen ervaring want abbo is nog geldig).

Wat ik las is:

  • Alle audio valt uit
  • De ranking valt weg (geen toegang meer tot de ski iq ranking, globaal of per piste)
  • Je kan geen training meer starten, alleen freeride (zonder audio).
  • De parameters blijven wel opnemen tijdens freeride (zoals bovenstaande screenshot), maar weet niet of daar nog Ski IQ aan vast hangt.
Asterino op 06 feb 2024 10:52

Hartelijk dank, da’s ook wat ik er van kon vinden.

Anyway, ik ga maar bestellen, bevalt het echt niet is er nog altijd de 100-dagen retourgarantie. (Maar ik vrees dat ik als datajunkie snel verkocht zal zijn…)

Ik vraag me dat ook af FORZAM, maar kan je alleen vertellen wat ik gelezen heb (geen ervaring want abbo is nog geldig).

Wat ik las is:

  • Alle audio valt uit
  • De ranking valt weg (geen toegang meer tot de ski iq ranking, globaal of per piste)
  • Je kan geen training meer starten, alleen freeride (zonder audio).
  • De parameters blijven wel opnemen tijdens freeride (zoals bovenstaande screenshot), maar weet niet of daar nog Ski IQ aan vast hangt.
Asterino op 06 feb 2024 10:52

Hartelijk dank, da’s ook wat ik er van kon vinden.

Anyway, ik ga maar bestellen, bevalt het echt niet is er nog altijd de 100-dagen retourgarantie. (Maar ik vrees dat ik als datajunkie snel verkocht zal zijn…)

FORZAM op 07 feb 2024 10:17

Ben benieuwd of je ondertussen zeker weet wat je kan zonder het abonnement? Ik overweeg een tweedehands setje, maar vind het abonnement echt te duur voor de paar dagen per jaar die ik ski.

@marco282 volgens mij hebben ze ook een abo vorm voor een paar dagen per jaar gebruik.

Edwin van Riel

Ik zag dat die 100 euro kost voor 6 dagen. Qua verhouding wat scheef voor mijn gevoel.

Ik lijk misschien wat krenterig, maar vind het behoorlijk aan de prijs. En tuurlijk, echte les is ook duur. Maar zoals hier al genoemd is Carv hiervoor geen vervanging, maar een toevoeging.

Ik ben er vandaag mee gaan skiën zonder abonnement. Dit kan je doen:

  • tracken van je dag met gps
  • je krijgt een ski-IQ voor iedere run, hoe goed je aan het skiën bent dus

Verder een hoop details voor iedere run, zoals max edge angle. Maar eerlijk gezegd heb je niet zoveel aan die info. Maar je krijgt bijvoorbeeld geen info over hoe je druk opgebouwd is in de bocht, of je topple of al die andere fancy metrics. Je krijgt ook geen feedback verder.

Het valt me behoorlijk tegen wat je kan doen zonder abbo. Ik denk dus dat ik hem weer aanzet voor de resterende dagen deze wintersportvakantie.

Klinkt inderdaad wat te beknopt. Dat lijken me juist de metrics die het meeste zeggen over waar je kan verbeteren.

Bedankt voor de info!

Plaats een reactie