Honden in de lift....

Mijn dochter ooit nog wedstrijdskieers geweest gaat met ons met Kerst mee skiën en ze is dierenliefhebber tot en met. Ze heeft een hond die ze half haar leven is en zou die graag op haar buik of rug meenemen op de pistes… ze heeft er al materiaal voor gevonden. Maar nu de vraag, mag een hond in een rug/buikzak gewoon mee in de skilift?

Heb eenmaal op wintersport onze hond meegenomen toen mij vrouw niet kon skien vanwege een zwangerschap: Onze hond kon prima de lift in. In de zomer al heel vaak gedaan en dat is nooit een probleem.

Welk gebied ga je heen? Soms mogen ze niet in alle liften, of is een muilkorf verplicht.

Even wachten…ze wil dus gaan skiën met de hond op haar lichaam?

Life is what happens while you were checking your phone

En wat voor soort hond?
Een grote rugzak aandoen in een skilift gaat niet.

Is dat niet veel te koud voor een hond.
Met een baby in een draagzak is het risico groot dat kind onderkoeld raakt, dus lijkt mij dat ook gelden voor een hond.

*bericht bewerkt door Suuski op 04 dec 2023 20:58

Doe je de hond daar een plezier mee, is het niet fijner om te gaan wandelen met hem, of heeft ze zo’n heel klein schoothondje?

Dienten Die Alte schule

in de lift mogen ze 's zomers, in de winter heb ik het eens gedaan. Veel te druk voor dat beest, wij doen het niet meer. Je moet haar wel altijd muilkorven in oostenrijk. Liften zijn openbaar vervoer, ene gebied controleert strenger dan ander. Met skien heb ik geen ervaring

in de lift mogen ze 's zomers, in de winter heb ik het eens gedaan. Veel te druk voor dat beest, wij doen het niet meer. Je moet haar wel altijd muilkorven in oostenrijk. Liften zijn openbaar vervoer, ene gebied controleert strenger dan ander. Met skien heb ik geen ervaring

Kevinski op 04 dec 2023 22:40

muilkorf inderdaad verplicht, soms zien ze het door de vingers als je alleen met hond in lift zit

Wij nemen onze hond ook mee op wintersport ,middel grote hond (appenzeller)
Dit is in het Zillertal en Otztall nooit geen probleem.
Muilkorf is vaak verplicht. Zeker in de skibussen.
Maar ga je buiten de spits uren om ,heb je vaak een gondel voor je zelf. Fijn voor de hond en andere wintersporters, niet iedereen vind een hond leuk.
In stoetjesliften heb ik alleen reddingshonden gezien. Met speciaal tuig
Neem je je hond mee naar boven let goed op want ski zijn scherp , wij laten hem nooit los.

Ergens in de jaren negentig zag je soms mensen met een baby in een soort zak op de buik of rug van een skiër, en dat was binnen de kortste keren in het overgrote deel van de gebieden verboden.
Het lijkt me niet dat je dat met een hond wel mag, hoe goed je ook kunt skiën en hoe groot de dierenliefde ook is. Afgezien van de vraag of het voor de hond leuk is om op het lijf van de baas vast te zitten.

Life is what happens while you were checking your phone

Ergens in de jaren negentig zag je soms mensen met een baby in een soort zak op de buik of rug van een skiër, en dat was binnen de kortste keren in het overgrote deel van de gebieden verboden.
Het lijkt me niet dat je dat met een hond wel mag, hoe goed je ook kunt skiën en hoe groot de dierenliefde ook is. Afgezien van de vraag of het voor de hond leuk is om op het lijf van de baas vast te zitten.

Leon100 op 05 dec 2023 13:38

Ik zie dit nog elk jaar, baby’s op de rug (Frankrijk).

Complimenten voor je (dochter) om in mogelijkheden te denken en niet de onmogelijkheden. Ik had er zelf nog nooit over nagedacht, dus als forumleden dit seizoen een gek met een Berner Sennen op zijn rug voorbij zien komen… Guilty :)

Ik denk inderdaad dat stoeltjesliften een uitdaging gaan worden omdat je anders te ver in het stoeltje zit of de beugel niet dicht gaat omdat de hond dwars zit :). Geen idee hoe groot de hond is natuurlijk.

Maar in een gondeltje zal het ongetwijfeld wel lukken; de muilkorf plicht hebben wij eigenlijk nog maar 1 keer meegemaakt en nadat de lift meneer door de liftpas kassière werd uitgekafferd (ding lag nog in appartement) dat hij zich niet zo moest aanstellen konden we ook zonder aan boord :).
Wat betreft dierenwelzijn lijkt het me dat als je dochter zo gek is op d’r hond wel weet wat wel/niet fijn/koud is voor de hond. Bij -10 lijkt het me wat frisjes ;)

Ik heb ChatGPT even gevraagd hoe dat eruit zou zien; en het lijkt wat krap maar te doen:

null

*bericht bewerkt door Gerwin op 05 dec 2023 14:20

“op haar buik of rug meenemen op de pistes” Ik mag hopen tijdens het wandelen op bepaalde piste secties en niet daadwerkelijk skien…

Vanuit heel veel redenen is het een slecht plan om je hond mee te nemen op de piste waar ook geskied wordt, als je veel van dieren houdt bespaar je je hond deze gekkigheid. En ja een ‘werkhond’ van de piste-dienst is anders.

Onze hond (witte herder) mee in de gondel was in Hochkönig nergens een probleem, had de eerste dag de muilkorf wel mee maar die was nergens nodig.

Ik zie het zelf niet voor me om met dat beest van 40 kg op mijn rug of buik te snowboarden (zie er wel graag een plaatje van @Gerwin), maar ik denk dat als hij mocht kiezen tussen meegaan in de draagzak of thuisblijven hij absoluut voor het eerste zou kiezen. Ik ga er ook vanuit dat je dochter haar hond het allerbeste kent en dus de juiste inschatting kan maken hierin. Qua kou zou ik me om mijn hond met dubbele vacht in ieder geval een stuk minder zorgen maken om onderkoeling dan een baby.

Wat vaker stoppen om wat te spelen, geen hele lange volle dagen km’s knallen maar gewoon lekker samen dagjes uit waar skiën een onderdeel van is, je kan het altijd proberen toch? Je merkt het vanzelf wel als je hond dan duidelijk met tegenzin die draagzak weer in moet, die begint dan heus wel tegen te stribbelen

Dit blijft een van mijn favoriete weblogs.
https://www.wintersport.nl/weblog/08/02/2022/6-tips-met-de-h…

En bij deze van Rogier hou ik het niet droog.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341801/in-memoriam…

Op wintersport gaan met je hond is een prachtige ervaring. Onze hond gaat komende kerst ook weer mee.
Wij skiën zeker niet met de hond. We zijn te bang om te vallen met alle gevolgen van dien voor zowel baas als hond.
Ook al kan je nog zo goed skiën. Er zijn altijd onverwachte omstandigheden op een piste.
Ik kan me wel voorstellen dat iemand tour ervaring heeft en dat een hond (ver buiten de piste) los mee kan lopen. Dan moet de hond natuurlijk wel een warme vacht en goede conditie hebben. Een te kleine hond (zoals die van ons) in diepe sneeuw zal snel uitgeput raken.
We maken wel uitgebreide sneeuw wandelingen buiten het skigebied. We wisselen elkaar dus af met skiën en wandelen. We zijn met een groter gezelschap dus ondanks deze ‘planning’ zijn we nauwelijks alleen op stap.

sneeuw witje en de 7 bergen

Helemaal eens met dat met de hond mee op vakantie zeker een extra prachtige ervaring is. Al moet je wel (flinke) concessies doen als het gaat om piste ‘vreten’, maar lekker mooie winterwonderland wandelingen maken is ook zeker de moeite waard.
@JelleK

Ik zie grofweg twee opties: Of op zoek naar een goede skischool die iets met honden kan:

null

Of naar de BasicFit voor sterke bovenarmen en biceps:

null

Hahahaha

De Zwitserse herder van Jelle was nog mooier geweest (mening) prachtige beesten!

Totales Vollidiot

null
null

Super leuk om samen met de hond op wintersport vakantie te gaan.
Ze geniet enorm van de bergen, de sneeuw en het weer, ook uitlaten tijdens deze sneeuwbui/storm vind ze helemaal geweldig.

Uiteraard niet mee skiën (super onverantwoord, ook al zou ze zelf graag willen) maar buiten de openingstijden van de liften om mag ze even van de piste genieten.

Kan prima, maar niet op je lichaam

*bericht bewerkt door phma op 07 dec 2023 07:34

null

Ik denk dat zij haar hond er geen plezier mee doet in de lift.
Zij moet eerst maar vragen of je accommodatie honden toelaat.

Complimenten voor je (dochter) om in mogelijkheden te denken en niet de onmogelijkheden. Ik had er zelf nog nooit over nagedacht, dus als forumleden dit seizoen een gek met een Berner Sennen op zijn rug voorbij zien komen… Guilty :)

Ik denk inderdaad dat stoeltjesliften een uitdaging gaan worden omdat je anders te ver in het stoeltje zit of de beugel niet dicht gaat omdat de hond dwars zit :). Geen idee hoe groot de hond is natuurlijk.

Maar in een gondeltje zal het ongetwijfeld wel lukken; de muilkorf plicht hebben wij eigenlijk nog maar 1 keer meegemaakt en nadat de lift meneer door de liftpas kassière werd uitgekafferd (ding lag nog in appartement) dat hij zich niet zo moest aanstellen konden we ook zonder aan boord :).
Wat betreft dierenwelzijn lijkt het me dat als je dochter zo gek is op d’r hond wel weet wat wel/niet fijn/koud is voor de hond. Bij -10 lijkt het me wat frisjes ;)

Ik heb ChatGPT even gevraagd hoe dat eruit zou zien; en het lijkt wat krap maar te doen:

null

Gerwin op 05 dec 2023 14:14

Goed gelukt. Wat was je prompt?

In Frankrijk mogen honden in principe ook in een stoeltjeslift. Want als een lawinehond naar boven mag, dan geldt het Franse gelijkheidsbeginsel ook voor een normale hond. Dat is mijn ervaring.
Alleen ik heb moeite met een hond in een rugzak. De hond beweegt niet, en heeft het dus koud. Een hond geeft geen kick als het pijn of koud heeft. Dus je gaat makkelijk over de hond zijn grenzen heen. Of ga je de hond de bekende 3 lagen aantrekken?

Je dochter kan wel een ex wedstrijd skiër zijn. Dat wil niet zeggen, dat ze niet kan vallen of aangeskied worden. De hond is dan geen airbag.
Ga lekker touren, de hond kan lekker bewegen, warm blijven en er achteraan rennen als je afdaalt.
Vorige week liepen de honden met brilletjes op in Tignes die met de baas naar boven liepen om te touren.

Plaats een reactie