Kinderwagen mee op wintersport?

De derde week van januari gaan wij naar het Pitztal. Mijn jongste zoontje is dan nog net geen anderhalf. Hij loopt al een tijdje, maar ik zit er aan te denken om misschien toch de kinderwagen mee te nemen. Hij loopt natuurlijk nog maar kleine stukjes en misschien is het toch wel lekker om buiten met hem te wandelen in de kinderwagen. Zijn er mensen die een kinderwagen hebben meegenomen op wintersport? Zo ja had je dan ook van die ski’s onder de voorwielen? En zou je het aanraden om een kinderwagen mee te nemen? Ik ben niet van plan met hem de berg op te gaan. Alleen in het dorp en richting de oefenpiste waar zijn oudere broer les heeft.

Wij hebben de afgelopen jaren (behalve 2021) de kinderwagen mee gehad.
Wij hebben geen skies voor de voorwielen, voor de dorpen en perioden dat wij er waren was het ook niet nodig. Bij de oefenweide soms wel ploetteren door de (zachte) sneeuw.

Komend jaar gaat hij ook weer zeker mee. (net gister besproken met mijn vrouw) het lekkere is dat er dan een vaste plek is voor de kinderen (bij ons tegen die tijd 2jaar en 4 maanden en 1 jaar en 1 maand oud) om uit te rusten.

Mocht je overwegen om wel skies te kopen dan adviseren wij iets dat je er makkelijk op zet en afhaald.

*bericht bewerkt door Bruinsma op 05 dec 2023 15:08

Toen onze jongste dochter nog wat kleiner was, hebben we in Fiss een elektrische buggy gehuurd. Gezien de hoogteverschillen in het dorp was dit wel erg prettig. Als het dorp waar je heen gaat ook hoogteverschillen heeft, dan zou dat een optie kunnen zijn. Als je je eigen buggy meeneemt dan is het handig om er grote wielen onder te hebben (dus niet die kleine standaard wielen) in verband met sneeuw in het dorp.

Als je wandelwagen goede wielen heeft (dikke luchtbanden met profiel), dan is dat in een dorp zeker fijn. Vooral ook omdat je ze lekker warm in een slaapzak in de wagen kunt zetten. Maar: dat kan ook op een goede slee. Soms hebben ze die te huur. Dan ben je niet gebonden aan de weg of het voetpad :)

Vorig jaar met de wandelwagen op wintersport gedaan met een dochter van 2,5 en een zoon van bijna 1. Ook ski’s onder de voorwielen gedaan. Maar dit wel maar 3x kort gebruikt. Deze zijn er super makkelijk op te klikken en weer af te halen. De ski’s zijn van meerwaarde als je echt op zachte sneeuw rijdt (dus naar de oefenweide e.d.) of stukje langs de piste. Maar de wegen worden in Oostenrijk overal goed vrij gehouden van sneeuw, en op plat gestampte sneeuw kan je ook gewoon zonder ski’s rijden. Dus dan heb je ze zeker niet nodig. De ski’s waren handig, maar had ze ook niet gemist als ik ze niet zou hebben. Neem dan wel een wandelwagen mee met grote wielen. Dus geen kleine buggy.
Voor de langere wandelingen had ik een draagzak (artepoppe) en een draagrugzak (Deuter) mee genomen. Dat werkt prima.

''Powder to the people''

Ik heb toendertijd achterop de slee een duwstang gemaakt.
(zag namelijk nog weleens een sleetje omgaan in een bocht als men deze trekkend gebruikte)
de stang kon ik makkelijk verwijderen met 2 splitpennen.
zo konden me makkelijk mee in de gondel naar het midden station om daar ff rond te glijden op de slee.

Waar zit je in het pitztal, bij Mandarfen of Jerzens?

In het deel bij Mandarfen loopt langs de grote weg een wandelpad dat in de winter als loipe gebruikt wordt en met een pistebully onderhouden wordt. Daar kun je normaliter prima met grote banden overheen tenzij het zwaar dooit of net gesneeuwt heeft. Je kunt dan links en rechts van de weg een rondje maken vanaf Plangeross tot Mittelberg.
De oefenweide zit direct aan de weg dus daarvoor zou ik niet speciaal ski’s aanschaffen.

Ik zou de wagen zeker meenemen als het past zodat de kleine lekker warm uit kan rusen.

to ski or not to ski, thats no question

Bedankt voor alle reacties. Als het past dan neem ik de kinderwagen mee. Overigens geen buggy, maar een echte kinderwagen. Een buggy vind ik in Nederland al niet prettig lopen, dus over kleine stukjes sneeuw lijkt het me helemaal niets. Bij het hotel hebben ze ook een slee, maar ik weet niet of ze ook van de rugleuningen hebben. Mochten ze die wel hebben, dan kan ik mijn zoontje ook nog op een slee zetten als we echt door de sneeuw gaan. Ski’s ga ik dan toch niet aanschaffen. Zo te lezen heb je dat niet echt nodig.
We zitten trouwens in Mandarfen. Zimoski bedankt voor de tip over het rondje wat je kan lopen.
Draagzak is misschien ook nog wel handig om mee te nemen. Mijn zoontje zit daar nu nooit in, dus ga binnenkort even proberen hoe hij het vindt. Mocht hij er lekker rustig in blijven zitten, dan neem ik de draagzak ook mee.

We hadden de wagen met reiswiegen afgelopen jaar mee. De tweeling was toen 4 maanden. Goede wagen met grote wielen achter en onderklik ski’s voorop (geen gehannes met gespen). Dat werkte top. Je kan niet al te stijl trouwens, remmen lukt niet. Maar ff rondje dorp, vlakke uitloop van de piste en besneeuwd wandelpad ging goed.

Nu zou ik de Thule chariot meenemen. Die heeft wel een rem, grote wielen/groot wiel voor of groot wiel voor/ski’s achter.

Wandelen op sneeuwschoenen en met draagzakken was trouwens ook heel leuk. Tegen mij aan gesnoerd warm zat (1 voor 1 achter).
Kan ook in rugzak. Wel goed inpakken tegen de kou.
En spikes/sneeuwschoenen mee als je gaat wandelen.

Klassieke houten slee met leuning: die vallen om. Beter zo’n lage plastic slee, die vallen niet om.

Plaats een reactie