Locatie voor wintersport met jonge kinderen

Beste wintersporters,

Wij zijn op zoek naar een mooie bestemming in Oostenrijk met jonge kinderen. Leeftijd van 0- 5 jaar, 2 kunnen op les en andere kinderen blijven bij de ouders.
We zoeken een locatie waar je dus ideaal kan samenkomen met de groep als uitvalshoek voor skiërs en mensen die blijven oppassen op de jongste kinderen. Hoeft niet perse groot skigebied te zijn.
Iemand tips voor bestemming en locatie. We zijn niet gebonden aan de voorjaarsvakantie en willen graag laatste week Feb-24 of 1e week Mar-24 op wintersport.

Tips zijn welkom.
Gr, Gerrit-Jan

Hochkrimml (onderdeel van de Zillertalarena) is geschikt voor gezinnen met kinderen waar een deel wel en een deel niet skiet. Ligt hoog (1650m, sneeuwzeker) en vakantiewoningen heel dicht bij de piste (wandelafstand). Bestaat uit drie wijken met vakantiewoningen. Thuis lunchen of ontmoeten aan de rand van de pistes gaat gemakkelijk. Er is een lokaal verhuurbureau (www.arena-juwel.at), maar via Chaletsplus, Bergfex en de VVV van Krimml wordt ook van alles aangeboden. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de wijk Filzsteinalm (ligt gunstig irt waar de kinderskiklassen oefenen). Succes !

Niet in Oostenrijk maar wel super kindvriendelijk en overzichtelijk gebied is La Norma in Frankrijk. Aantal skieleraren spreekt ook gewoon Nederlands!

Met skiën kom je echt tot rust.

We zijn in de begin jaren beetje per toeval uitgekomen in Westendorf, de niet skiers konden goed kijken bij de kinderen die begonnen met de skiles (tot de oudste verderop de berg op ging).

Nederlandse leraren is meer regel dan uitzondering daar, zelfs bij de stoeltjeslift op de beginnersweide (waar kleine kids een veiligheids hesje met magneet krijgen) staat bijna altijd wel een of meerdere Nederlanders.

Wij zijn vorigjaar uit gekomen op ST Johan in Tirol.
Afgelopen jaar waren we met Opa en Oma en 3 gezinnen waarbij er 5 klein kinderen waren tussen de 3 en 0.
Dit jaar gaan we weer met dezelfde groep (al zijn er 2 kleintjes bij gekomen)

Wat wij ideaal vonden is dat het hotel aan de piste zit, de pistes aan de kant van het hotel leuk skien en wij als skiers in +/- 15 minuten van het resturantje naar boven (gondel en daarna stoeltjeslift) weer naar het resturantje skieden waardoor we in geval van bij springen steeds snel weer bij de partners en kinderen waren.
De oudste mocht trouwens daar al op skiles met 3 jaar (halve dagen en verwacht niet meer dan dat ze oefenen om een ploeg te doen) maar vond dit helemaal geweldig.
De rest van het gebied iets minder gezien. we waren er in de laatste week van het seizoen en om verder het gebied in te gaan moest je met een langzame 2 zitter. vanwege de skilessen van de oudste en mijn vrouw die ook nog bij onze andere 2 kinderen was ben ik 1 keer verder gegaan.Al met al wel een heerlijke vakantie gehad en goed kunnen skieen.
Ondanks de geringe hoogte (650 - 1600meter) bleef de sneeuw verrassend goed

De jongste kinderen en zwangere vrouwen lagen smiddags vaak even op bed.

Voor de gezelligheid en afwisseling hebben we 2 keer gelunched midden op de berg de niet skiers konden met de auto naar het resturantje aldaar wat voor de afwisseling erg leuk was.

ter inspriatie: https://www.sunweb.nl/wintersport/oostenrijk/3-lander-freize…

Bekijk Kleinwalsertal ook eens. (https://www.wintersport.nl/skigebieden/kleinwalsertal)
Daar hebben wij onze eerste skivakantie met onze (toen 5 jarige) dochter gedaan.

De pistes liggen om de dorpjes heen dus prima met oppassers enz.

Op les in zo’n groepje gezet en ze had het geweldig naar haar zin. Aan het eind van de week hadden ze een wedstrijdje dat vond ze geweldig. De leraar kon geen engels maar dat was geen probleem voor onze dochter

Relatief gemakkelijke pistes, en je rijdt er vanuit Nederland zo naar toe (ook fijn met zo’n ongeduldige stuiterbal achterin)

Bedankt voor de reacties!

Hochkrimml is ons bekend, wij zijn al paar keer in Konigsleiten en Gerlos geweest. Is idd mooi aan de piste dus gaan we zeker naar kijken.

Westendorf ook mooi gebied alleen wat aan de lage kant. Iemand nog tips van accomodaties?

St Johan in Tirol, nog nooit geweest, ziet er ook goed uit. Nog andere tips van accomodaties?

Leogang is misschien ook een leuke optie met een leuke skischool bij het Kinderland. Vonden wij erg leuk met kleine kids die voor het eerst op les gingen en 1 volwassene die met een nog kleiner kind niet skiede.

🏂

Mogelijk dat dit interessant is wanneer je nog erg jonge kinderen hebt.
https://tickets.hochzeiger.com/en/

Winter season 2023/2024

In order to receive discounted Hochzeiger ski pass tickets, the presentation of an official photo ID is mandatory.

The ski passes are personal and non-transferable.

Kids born in 2018 and younger are free
Bambini: if one parent buys a Hochzeiger ski pass, children born 2017 to 2014 receive a ticket for free
Kids: born 2008 to 2017 (exception bambini tickets)
Youth rate: born 2005 to 2007
Adult rate: born 2004 and older

Is Saalbach Hinterglemm ook een mooie locatie ? Iemand daar tips appartement of halfpension dicht bij centrum & piste?

Ik zou naar Fiss gaan.
Vanuit restaurant Sonnenburg kijk je zo uit op de kinder oefenweide/pistes. https://www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Wintervakantie/Families…
En als ze wat kunnen heb je een mooie blauwe piste naar Ladis,
en veilig in een gondel weer terug naar boven.

Lungau, Mauterndorf, boven aan de gondel prachtige winterwanderweg. Samen lunchen bij Panorama alm.

Wij gaan met een soortgelijke samenstelling naar de Zugspitze Arena. Ehrwald is leuk maar daar kun je niet verblijven “aan” de piste, in Berwang kan dit wel. Heel leuk voor kinderen. Als je véél meters wil maken minder geschikt.

Ik zou naar Fiss gaan.
Vanuit restaurant Sonnenburg kijk je zo uit op de kinder oefenweide/pistes. https://www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Wintervakantie/Families…
En als ze wat kunnen heb je een mooie blauwe piste naar Ladis,
en veilig in een gondel weer terug naar boven.

GeJe op 09 dec 2023 14:35

Ik zou met jonge kinderen juist niet naar zo’n overbevolkt mega gebied gaan. Veel te druk en massaal voor jonge kinderen. Daarnaast is het onoverzichtelijk om elkaar eenvoudig even te vinden. Neem een klein gebied, je kan toch niet ver weg omdat je in geval van nood snel weer bij je kids wilt zijn. De kids krijgen over het algemeen in de kleinere gebieden ook veel meer persoonlijke aandacht tijdens de lessen en doordat het minder druk is op de pistes is het veiliger voor de kids ook. Daarnaast bespaar je rustig 30 of 40% op je vakantie.

Born to Ride

Ik zou naar Fiss gaan.
Vanuit restaurant Sonnenburg kijk je zo uit op de kinder oefenweide/pistes. https://www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Wintervakantie/Families…
En als ze wat kunnen heb je een mooie blauwe piste naar Ladis,
en veilig in een gondel weer terug naar boven.

GeJe op 09 dec 2023 14:35

Ik zou met jonge kinderen juist niet naar zo’n overbevolkt mega gebied gaan. Veel te druk en massaal voor jonge kinderen. Daarnaast is het onoverzichtelijk om elkaar eenvoudig even te vinden. Neem een klein gebied, je kan toch niet ver weg omdat je in geval van nood snel weer bij je kids wilt zijn. De kids krijgen over het algemeen in de kleinere gebieden ook veel meer persoonlijke aandacht tijdens de lessen en doordat het minder druk is op de pistes is het veiliger voor de kids ook. Daarnaast bespaar je rustig 30 of 40% op je vakantie.

Matthias123 op 09 dec 2023 15:31

Ik weet dat het daar druk kan zijn. Maar ze gaan niet in de beruchte vakantie weken. En als ik dan zijn eigen optie over Saalbach zie, dan denk ik dat je beter naar Fiss kunt gaan.

Ik zou naar Fiss gaan.
Vanuit restaurant Sonnenburg kijk je zo uit op de kinder oefenweide/pistes. https://www.serfaus-fiss-ladis.at/nl/Wintervakantie/Families…
En als ze wat kunnen heb je een mooie blauwe piste naar Ladis,
en veilig in een gondel weer terug naar boven.

GeJe op 09 dec 2023 14:35

Ik zou met jonge kinderen juist niet naar zo’n overbevolkt mega gebied gaan. Veel te druk en massaal voor jonge kinderen. Daarnaast is het onoverzichtelijk om elkaar eenvoudig even te vinden. Neem een klein gebied, je kan toch niet ver weg omdat je in geval van nood snel weer bij je kids wilt zijn. De kids krijgen over het algemeen in de kleinere gebieden ook veel meer persoonlijke aandacht tijdens de lessen en doordat het minder druk is op de pistes is het veiliger voor de kids ook. Daarnaast bespaar je rustig 30 of 40% op je vakantie.

Matthias123 op 09 dec 2023 15:31

Ik weet dat het daar druk kan zijn. Maar ze gaan niet in de beruchte vakantie weken. En als ik dan zijn eigen optie over Saalbach zie, dan denk ik dat je beter naar Fiss kunt gaan.

GeJe op 09 dec 2023 15:40

SFL is ook buiten de vakanties extreem druk, been there, done that. Juist dan zijn ze zoveel betere, goedkopere en rustigere gebieden te vinden die vele malen beter zijn voor jonge kids.

Born to Ride

Is Saalbach Hinterglemm ook een mooie locatie ? Iemand daar tips appartement of halfpension dicht bij centrum & piste?

Gerrit-Jan op 09 dec 2023 14:17

Hinterglemm is zeker n goede optie, teveel opties op/aan de piste en in centrum om op te noemen. Voordeel vind dat er veel lopend bereikbaar is zodat je ook met kleine kinderen elke dag iets leuks kan gaan doen en het echte wintersportgevoel kan meegeven. Hoogtepunt was voor onze kinderen altijd de paardenslee naar het Talschluss. Daar lekker eten en in de sneeuw spelen.

Een aanrader is zeker Hochzeiger. Mooi afwisselend skigebied voor de skiers. Hele goeie skischool. Per toeval ontdekt, maar elk jaar komen we terug.

Plaats een reactie