Van de piste in gebied St Anton am Arlberg

Dag allen,

Dit jaar gaan we, een gezelschap met ervaren skiërs, skiën in het skigebied van St Anton met verblijf in het nabijgelegen St Cristoph. Voor ons de eerste keer in dit gebied. Op de verschillende media lees en hoor ik dat het gebied bij uitstek geschikt is voor het skiën buiten de piste, hetgeen we dan ook graag willen proberen. Mijn uitgangspunt in deze is dat ik nooit off piste ski zonder professionele begeleiding die het gebied op zijn duimpje kent. Voorheen (in Frankrijk) gingen we dan naar de lokale skischool en informeerden naar een gids die ons begeleidde. Omdat het voor mij de eerste keer in Oostenrijk is, weet ik niet zeker of dat daar ook zo gaat. Wellicht kan iemand mij nader informeren of wellicht zelfs een gids aanraden?

Met groeten,
Maurice

Lokale skischool is sowieso een optie, oproep plaatsen via wepoder.nl forum kan, daarnaast bijvoorbeeld:

null

Edwin van Riel

Wij zijn in 2018 een dag met Hannes van https://alloffpiste.com/ op pad geweest. Ondanks het mindere weer en de mindere condities toch een fantastische dag beleefd!

In Stuben, vlak bij st. Christof, zit het gids bureau. Je kunt daar zo een gids regelen voor je avonturen. https://stubenguides.at/

Een gids is altijd een goed idee natuurlijk. En daarvoor kun je zeker ook bij de lokale skischolen terecht, dat is de traditionele manier.
Het lijkt me niet nodig (en onhandig) om daarvoor helemaal naar Stuben te gaan, zo makkelijk en dichtbij is dat niet (Arlbergpas). Bovendien lopen er in St.Christoph veel zeer goede gidsen en leraren vanwege het Bundessportheim. (St.Christoph is feitelijk het ‘academische’ centrum van het Oostenrijkse skiën en skitechniek).

Maar Arlberg heeft ook iets wat niet veel skigebieden hebben: Enorm veel skiroutes die ongeprepareerd zijn, maar wel gemarkeerd en gecontroleerd voor lawinegevaar.
Deze kun je -zeker met een groep- ook prima zonder gids doen.

*bericht bewerkt door Liezen op 06 dec 2023 12:52

Je hoeft niet naar Stuben te gaan voor een gids, je kunt afspreken waar elkaar te treffen. B.v St Christoff. En het is maar 10 minuten rijden…

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 06 dec 2023 13:06

Dag allen,

Dit jaar gaan we, een gezelschap met ervaren skiërs, skiën in het skigebied van St Anton met verblijf in het nabijgelegen St Cristoph. Voor ons de eerste keer in dit gebied. Op de verschillende media lees en hoor ik dat het gebied bij uitstek geschikt is voor het skiën buiten de piste, hetgeen we dan ook graag willen proberen. Mijn uitgangspunt in deze is dat ik nooit off piste ski zonder professionele begeleiding die het gebied op zijn duimpje kent. Voorheen (in Frankrijk) gingen we dan naar de lokale skischool en informeerden naar een gids die ons begeleidde. Omdat het voor mij de eerste keer in Oostenrijk is, weet ik niet zeker of dat daar ook zo gaat. Wellicht kan iemand mij nader informeren of wellicht zelfs een gids aanraden?

Met groeten,
Maurice

Fudge op 06 dec 2023 10:33

Ha Maurice,

Goede ervaring met piste to powder. Gemakkelijk boeken, leuke mensen, in groepjes of alleen.

Meerdere keren mee op stap geweest!
https://pistetopowder.com/

Top, bedankt allemaal voor jullie snelle en informatieve reacties. Ik zal me verdiepen in de genoemde bureaus en websites. Gelet op het aantal reacties zal ik vast en zeker een goede gids vinden.

Ik hou je in de gaten als het over Arlberg gaat @Liezen dat merk je wel hè.
Maar weer een prima advies gegeven 👍😃

Plaats een reactie