Twijfels over 120 flex skischoenen

Goedeavond allen,

Vorig jaar heb ik mijn eerst ervaring gehad met skien, met de familie van mijn vriendin naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest. Dit beviel zo goed dat ik het skiën zeker erin wil houden en dit perfect onder de knie krijgen.

Stats:
1.91m
76kg
Niveau:
Qua niveau vind ik lastig de beoordelen. Rode pistes gaan prima(waarschijnlijk zondee goede techniek), echter kreeg ik van de zwarte piste toch wel zweterige handen… Geen skilessen gehad, enkel achter zeer ervaren skiers aangeskied en tips en trick gekregen. Daarnaast ben ik afgelopen week gestart met mijn eerste skiles gehad op de rolbaan, echter merkte ik hier dat mijn basistechniek toch wel wat bijschroeven nodig heeft.

Nu ben ik dus op jacht gegaan naar ski’s en skischoenen. Ski’s heb ik nieuwe Salomon S/Force 75 gekocht (1,75cm) (beginner-gevorderd) en heb ik mij laten adviseren voor de Fischer Rc One 120 flex bij Jumbo Sport.

Nu ben ik internet af aant speuren naar filmpjes m.b.t. ski tutorials om vooral te kijken naar balans, houding, druk uitoefenen enz.

Toch ga ik nu twijfelen of ik wel de juiste flex in mijn ski’s heb gekozen. De meningen op de forums verschillen veelal, waar de een aangeeft dat je beter teveel flex kan hebben dan te weinig, tot 120 flex echt voor geavanceerde skiers is. Deze skischoenen zitten overigens wel echt top en heb na een uurtje op de rolbaan geen drukpunten.

Graag ben ik benieuw naar jullie mening. Is 120 flex te hoog en zal dit mijn leercurve schaden of kan ik de ski’s juist gebruiken om te focussen op betere techniek?

Kan de skischoenen de komende 1.5 maand nog terugbrengen

Bedankt alvast!

null

Als de pasvorm goed is zou ik me niet al te druk maken om de flex. Of het dan 110 of 120 is… Fischer schoenen uit die categorie zijn doorgaans aan de zachte kant vergeleken bij andere merken.

Je kunt even achterop de skischoen kijken. Als er 2 schroefgaten zitten kun je 1 schroef in het bovenste gat zetten en de onderste leeg laten, wordt ie net iets zachter. Er kan zelfs iets van plastic weggefreesd worden om m nog minder stijf te maken…maar denk echt dat het niet nodig is.

Voor een beginner, zeker met jouw gewicht, lijkt mij 120 van Fischer niet de beste keuze.

Ik raad je aan om naar een gekende bootfitter te gaan die jou goed kan adviseren.

ik zou me niet blindstaren op het nummer 120. Het verschilt zo per merk en per segment. Een 120 race schoen is veel stijver dan een 120 all mountain schoen. Bij deze fischer consumenten schoen zitten er nog 2 modellen boven (de 130 en de Pro), feitelijk is het dus een middenmoter in de range. M.i. dus prima om mee door te groeien. Je wil ook niet binnen 1 of 2 jaar weer nieuwe schoenen hoeven kopen.

Flex in skies? Als beginner?

Het ontbreekt je in ieder geval niet aan moet.

Maar zonder enige les en voor het eerst op wintersport de zwarte piste afgaan is niet de manier om met skiën te beginnen.En ook nog eens levensgevaarlijk.
Je zegt dat je alleen achter zeer “ervaren skiërs” bent aangegaan.
Dat klopt natuurlijk niet.
Die kan je gewoon niet bijhouden.
Of je moet een natuur talent zijn.
Meestal is het zo als je start met skiën dat je eerst echt veel lessen neemt.
In ieder geval 5 weken minstens 4 uur 4 dagen per week ( zeggen ook wel 5 jaar)
Je moet investeren in lessen.
En ja skiën is heel duur.

Het wil niet zeggen als je top spullen koopt schoenen en ski’s dat je dan kan skiën.
Het gaat om techniek en ervaring.
Sorry maar dit moest ik even kwijt @Cryptodnm

Hear hear @hooykaas. Daarnaast moet het van mijn hart dat er hier wel veel vragen worden gesteld door net startende skiërs, zonder kennelijk eerdere posts over gelijkwaardige onderwerpen te lezen. De reacties hierboven zijn voorspelbaar en zeker al honderd keer gegeven.

Ga toch wel een stuk met @hooykaas mee, maak je nog even niet druk over het materiaal. Begin met lessen om de techniek gewoon direct goed aan te leren,

Over het volgen van super ervaren skiërs over zwarte pistes heb ik wel ideeën , maar goed, gebeurd is gebeurd, tijd om het nu wat slimmer aan te gaan pakken als je verder wilt.

Edwin van Riel

Ik lees dat je een aantal zaken goed doet, je wilt doorgaan met skiën, je hebt les op een rollerbaan (iets wat ik een ieder kan aanbevelen) en je hebt eigen schoenen aangeschaft.
Met eigen ski’s kopen had ik nog even gewacht totdat je wat meer ervaring heb en weet wat voor soort skiër je bent en wat t best bij je past.
Ik heb geen ervaring met een Fischer skischoen, maar als beginner had ik een minder hoge flex gekozen. Ik ski zelf al heel wat jaren en ski nog steeds met 110, Automic.
Waar ik me wel zorgen over maak is de grote stappen die je maakt. Tip: Ga als beginnen niet van zwart af en misschien zelfs nog niet van ‘donker’ rood. Begin gewoon bij het begin. Voordat je te weet vorm je een gevaar voor jezelf, maar vooral ook voor andere. Daarnaast lijkt t voor nu leuk, maar je gaat jezelf fouten aanleren die je later dus weer moet gaan afleren. En aanleren is altijd makkelijker dan afleren😉 Je gaat indraaiden, ‘hangen’ en teveel op kracht skiën. Blijf vooral doorgaan op de rollerbaan, waar je m.i. de techniek op een zeer goede manier aanleert. Dan kan je binnenkort veilig van blauw en misschien van de eerste rode af.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

mijn fischer schoenen met flex 90 zijn stijver dan een ander paar van salomon met een flex 100. Voor een beginner vind ik fischer flex 120 ook geen gelukkige keuze. een beginner zal met flex 120 snel achterop gedrukt worden

Het ontbreekt je in ieder geval niet aan moet.

Maar zonder enige les en voor het eerst op wintersport de zwarte piste afgaan is niet de manier om met skiën te beginnen.En ook nog eens levensgevaarlijk.
Je zegt dat je alleen achter zeer “ervaren skiërs” bent aangegaan.
Dat klopt natuurlijk niet.
Die kan je gewoon niet bijhouden.
Of je moet een natuur talent zijn.
Meestal is het zo als je start met skiën dat je eerst echt veel lessen neemt.
In ieder geval 5 weken minstens 4 uur 4 dagen per week ( zeggen ook wel 5 jaar)
Je moet investeren in lessen.
En ja skiën is heel duur.

Het wil niet zeggen als je top spullen koopt schoenen en ski’s dat je dan kan skiën.
Het gaat om techniek en ervaring.
Sorry maar dit moest ik even kwijt @Cryptodnm

Hooykaas op 07 dec 2023 06:06

Dit soort opmerkingen kunnen duidelijk anders verwoord worden. Laten we vriendelijk naar elkaar blijven en de topic starter, die aan aan het lessen is, zo goed mogelijk proberen te helpen.

Click. Click. Peace

Tsja. Zo ervaren zijn die skiers misschien toch niet. Anders hadden ze je er wel op gewezen dat achter hun aangaan niet de beste manier is om te leren skien.

Totales Vollidiot

Tsja. Zo ervaren zijn die skiers misschien toch niet. Anders hadden ze je er wel op gewezen dat achter hun aangaan niet de beste manier is om te leren skien.

Kdtl op 07 dec 2023 08:58

Laten we het positief zien: ts is liefhebber geworden van de wintersport en investeert nu in zijn techniek.

Het is ook gewoon heel verleidelijk om meer te willen zien dan de blauwe pistes. Ook al leer je het meest op pistes die bij jouw niveau passen.

Hoe dan ook: ts zal denk ik veel baat kunnen hebben van deskundig en gericht advies bij de aankoop van de schoenen. Want ook voor een te hoge flex geldt dat het niet bijdraagt aan de leercurve.

Flex is wellicht wat aan de hoge kant voor jouw niveau, maar zoals eerder gezegd is wel fit over flex.

Wel een voordeel van de wat hogere flex is dat je op de rolbaan niet hele zachte schoenen krijgt,

@allen Bedankt voor jullie (soms) opbouwende kritiek. Zoals jullie hebben gelezen ben ik zeker bewust van de basis en juiste techniek die mij ontbreekt, waardoor ik momenteel ook ben gestart met het volgen van lessen op de rollenbaan. Betreffende het volgen van ervaren skiers, dit gebeurde op een zeer langzaam tempo en werd vooral gefocust op het verbeteren van mijn techniek en hierbij tips en tricks om mijn houding en basis te verbeteren.
@Kesman Bedankt voor je bijdrage. Het feit dat ik te grote stappen wil nemen is bij mij ook bekend, ik daag mijzelf graag uit en dit ook de reden om ‘één’ zwarte piste te proberen (. Desalniettemin weet ik dat starten met de basis en deze volledig onder de knie te krijgen nu mijn prioriteit is en mijn startpost vooral gefocust is op de keuze van een skischoen met 120 flex als beginner.

Zoals hierboven beschreven is mijn voornaamste doel het bouwen en verbeteren van mijn techniek om uiteindelijk veilig en met zoveel mogelijk techniek van de berg af te komen. Echter wil ik natuurlijk zo snel mogelijk de basis onder de knie krijgen en wil ik niet dat mijn skischoenen mijn leercurve gaat hinderen.

Als ik het goed begrijp, wordt door de meeste dus toch aangeraden om voor een lagere flex te gaan om mijn basistechniek sneller onder de knie te krijgen?

@allen
Als ik het goed begrijp, wordt door de meeste dus toch aangeraden om voor een lagere flex te gaan om mijn basistechniek sneller onder de knie te krijgen?

Cryptodnm op 07 dec 2023 09:48

Dat zou ik echt niet meteen zeggen. En is zonder jou te zien in de schoen (en nog beter op de piste) niet zo stellig te zeggen. Je klinkt als een sportief en zeer gemotiveerd persoon. Ik denk als jij braaf naar je leraren luistert, en ook je lichaam begrijpt, en dus goed de technieken en tips naar je benen en voeten over kunt brengen dat deze schoen echt niet te stijf hoeven te zijn.

Blijf lessen op de rolbaan en neem wat prive lessen op de piste, dan zal de leercurve echt heel snel kunnen gaan!

Click. Click. Peace

Als ik het goed begrijp, wordt door de meeste dus toch aangeraden om voor een lagere flex te gaan om mijn basistechniek sneller onder de knie te krijgen?

Cryptodnm op 07 dec 2023 09:48

Ik denk dat dat wellicht beter is, maar zoals gezegd: het is de deskundige bootfitter die dat bij jou kan beoordelen.

120 flex is niet hetzelfde als 120 gram in de zin van dat het geen standaardisering kent. En we zitten allemaal op afstand in te vullen.

@cryptodnm, een juist advies vwb de 120 is lastig op afstand te geven. Mijn mening en keuze van lagere flex is dan ook persoonlijk. Een schoen moet vooral goed voelen en zoals jij schrijft, dat je snel stappen wilt maken, dan is de 120 voor jou misschien wel de juiste. Ga vooral op je eigen gevoel af, voelt t goed, dan vooral deze houden.
Veel beginnende skiërs twijfelen weleens aan zichzelf, het materiaal, de sneeuw, het weer of wat dan ook😉 Gewoon lekker les blijven nemen en vooral genieten….⛷️

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Haha. Misschien de bovenste schnallen open laten.Met een te hoge flex leer je niet goed op de ski’s te staan. Ook in ons gezin gaan er sinds vier jaar twee sportieve beginners mee. Wij zouden ze deze schoenen nooit aanraden. Leer eerst de basis techniek.

Laat je niet misleiden door de flex in skischoenen. Die zijn bij elk merk verschillend want er is geen standaard. Flex bij ene merk is niet hetzelfde als flex bij ander merk. Schoenen moeten goed zitten. Punt. De rest is bijzaak en komt later wel. Ga naar een goede bootfitter en laat je daar bijstaan in goede raad.

Vwb ski’s. Huur eerst. Test verschillende modellen en maak dan een keuze als je echt eigen ski’s wilt.

Nog een andere toevoeging. Je anatomie heeft ook invloed op de keuze voor flex. Mensen met veel dorsiflexie (dus je enkel heel ver kunnen buigen) hebben baat bij een hogere flex, want die kunnen heel makkelijk hun volle gewicht op de schoen zetten. Zo hebben mensen met stijve enkels baat bij minder flex. Het skiniveau is dus helemaal niet doorslaggevend. De pasvorm moet vooral goed zijn. En als jij prima uit de voeten kan op de rollerbaan.met deze schoenen , dan had ik ze lekker gehouden. Vooral blij wezen dat je geen klachten hebt, want er zijn genoeg mensen die dat wel hebben na aankoop.

Even voor de duidelijkheid voor iedereen.
Mijn inzet is nooit om iemand te beledigen of onfatsoenlijke opmerkingen te maken.
Maar wel om iemand op het goede spoor te zetten.En soms is het didactisch beter de dingen bij de naam te noemen dan er vriendelijk omheen te draaien.
We zijn volwassen mensen toch.
Mocht ik bij deze Topic te hard zijn overgekomen
Excuses

En als jij prima uit de voeten kan op de rollerbaan.met deze schoenen , dan had ik ze lekker gehouden.

toetersenbellen op 07 dec 2023 11:25

De rollenbaan lijkt mij nou de minst goede plek om dit te testen, aangezien skischoenen veel minder stijf zijn bij normale temperaturen dan wanneer het vriest.

@rogier Thanks, zal ik zeker meenemen. Sport al de helft van mijn leven, waarbij ik mijzelf wel zie als een sportief persoon die ook snel dingen oppakt (en aanneemt). Zoals ik bij de meeste begrijp verschilt de juiste flex in de schoenen van persoon tot persoon, hierdoor zal ik op kort termijn wat meer lessen inplannen om de huidige schoenen zo goed mogelijk uit te testen (in combinatie met basistechniek).
@toetersenbellen @Jan.A De schoenen zitten inderdaad top, hebben een goede pasvorm en heb ze zonder problemen of drukpunten 2-3 uur aan (thuis ingelopen). Dorsiflexie op mijn enkels heb ik gemeten en kan ik zo’n 25-30 graden buigen. Volgende lessen ga ik vooral focussen op de enkelflex tijdens het skien.
@Hooykaas Geen probleem, ik snap je reactie over de zwarte piste (angst ken ik niet, maar dat betekent niet dat ik geen verstand heb, niet nadenk en geen zelfreflectie heb), maar als je goed had gelezen was ik bewust over het ontbreken van basistechniek. Vandaar mijn focus op lessen en het verbeteren op techniek en houding.

@Dsvier Top, temperatuursverschil zal ik ook meenemen en een les bij Snowworld inplannen, bedankt!

over het algemeen geldt de vuistregel wel hoe hoger je ski niveau, hoe hoger de flex. nu ben je wat langer heb je dus wel iets meer flex nodig dan een gemiddelde beginner, maar je geeft zelf al aan pas net je eerste les te hebben gehad, (na een week skivakantie).
de meeste beginnen skiërs, en schoenen hebben een flex onder de 100 meestal nog. zelf heb ik 110 en voor mijn eigen lengte en gewicht is dit al behoorlijk stijf, zelf ski ik sinds ik 8 ben, om even een beeld vergelijking te geven voor je. besef je ook dat flex 110 op een head schoen weer anders is dan 110 op een technica, dat verschilt dus per merk weer en is dus niet als een algemeen cijfer te zien.

Cijfer zegt niet alles. Raceschoenen flex 150 waren in de lengte niet veel stijver dan mijn 130 recreanten schoentjes. In dwarstichting echter is het verschil wel heel groot. Die cijfers zakken echt niet heel veel.

Edwin van Riel

Even voor de duidelijkheid voor iedereen.
Mijn inzet is nooit om iemand te beledigen of onfatsoenlijke opmerkingen te maken.
Maar wel om iemand op het goede spoor te zetten.En soms is het didactisch beter de dingen bij de naam te noemen dan er vriendelijk omheen te draaien.
We zijn volwassen mensen toch.
Mocht ik bij deze Topic te hard zijn overgekomen
Excuses

Hooykaas op 07 dec 2023 11:30

als jij dat op dat plaatje bent, vind ik de toon nog mild zelfs. iemand die gepassioneerd is en weet waar die over praat, komt soms zeker in tekst waar nuance helemaal lastig is, intens over :).

Nog een vraag betreffende mijn huidige schoenen voor de technische kenners: Meeste skischoenen hebben de mogelijkheid om de flex aan te passen door middel van de schroef aan de achterzijde. De Fischers heeft maar één schroef in plaats van de meeste twee. Internet geeft aan altijd één schroef te laten zitten, echter is dit de enige schroef in mijn boot. Iemand hier ideëen over?

null

Ik ben nog net 4 cm langer, maar net een kilootje meer gewicht, en mijn vorige schoenen waren ook “120” flex, absoluut geen geen probleem om die schacht te buigen, en mij huidige “130” zijn ook echt niet zo stijf.

Mij dochter van hetzelfde gewicht en een stuk korter heeft schoenen van “115’ flex en kan daar prima mee uit de voeten.

Voor iemand met een beetje formaat, zoals @cryptodnm zullen veel “120” flex schoenen heus niet zo gauw te stijf zijn. En wat we wel zeker kunnen zeggen, onder de 120 zijn schoenen gewoon goedkoper van kwaliteit, en dus wat dat betreft heeft hij in ieder geval een goede schoen qua kwaliteit, vooral in de binnen schoen.

Maar ja, het komt er uiteindelijk op neer, zoals velen al gezegd hebben, dat flex waardes maar een indicatie zijn, en geen absolute waarde, en ten tweede, dat een boot fitter sommige beginners ook een stijve schoen aan zal raden, vanwege hun biomechanica en postuur.

Als ie verder goed past, maar toch wat stijf is, kan een beetje bootfitter dat wel voor je aanpassen ook. Weet niet precies hoe maar flex wat verlagen is geen groot probleem.

Edwin van Riel

Plaats een reactie