Favoriete kleding

Mijn oude dunne skijas is aan vervanging toe.
Ik heb vorig jaar en pufferjas van superdry gekocht maar deze is niet altijd ideaal.
Voor ik weer een halve miskoop doe.

Wat is jullie favo kleding?
Jas, broek, onderkleding, pully

Welk probleem loop jij nu tegenaan?
Als je het bijvoorbeeld altijd koud hebt, vind je waarschijnlijk andere kleding fijner dan iemand die het altijd warm heeft.
Persoonlijk vind ik een wat langere jas die over de billen valt fijn, maar misschien hou jij wel van kort.

Kwa merk bedoel je? Ik heb niet echt een voorkeur. Probeer wel de duurste en de goedkoopste merken te vermijden.
Ik blijf wel weg van de “mode” merken die naar mijn mening minder technisch zijn maar meer esthetisch.

Aftellen maar!

Mammut, CMP, Falke, Icebreaker.

Bla, bla, bla.

Ik gebruik goeie merken, maar de meeste kledij is multi functioneel, dus goed voor het hele jaar, en gaat jaren mee. Dwz geen gewatteerde ski only jassen en broeken, maar hard shells en soft shells die het hele jaar in de bergen gebruikt worden. Daaronder laagjes (kan een puffie jack zijn, of een fleece). Base laagje altijd merino voor mij. Daar zit erg duur spul bij, maar als je bv een gore tex jas gewoon letterlijk altijd bij hebt in de bergen (elk weekend) en er in de winter nog mee skiet, valt het afschrijven best mee.

Merken:
Arc’teryx
Patagonia
Mountain Equipment
Salewa
Karpos
Etc…

Ben je niet zoveel mee natuurlijk Mijn tips zijn :

  • Blijf weg van fashion brands (mmm sommige technische brands zijn ondertussen ook fashion brand geworden dus niet altijd even makkelijk).
  • Zie of bepaalde kledingstukken multi use kunnen zijn.
  • Laagjes werkt altijd beter dan 1 stuk met isolatie (zoals jou superdry puffy). Hard/softshell windstopper, fleece of dunne puffy eronder, technisch ondergoed/merino.

*bericht bewerkt door Asterino op 07 dec 2023 12:40

Ik heb juist liever een stuk met isolatie en dan enkel merino eronder. Alleen als het echt heel koud is gaat er nog een tussenlaag bij. Maar dan zou ik bij een shell al 4 lagen aan moeten doen. Heb trouwens beide, gebruik ze voor verschillende dingen.

Ik heb o.a. Burton & O’Neill, maar dan wel de duurdere varianten die ook goretex hebben. Merino meestal van mons royal. Ook nog een heel fijn donsjasje van revolution race. Kostte niet veel, maar vooralsnog erg tevreden over (gebruik m zowel thuis als in de bergen, maar weer niet op de piste). Zoiets kun je ook als tussenlaag gebruiken als je een shell hebt. Stuk warmer dan fleece.

Altijd een Gore hardshells, omdat ze 100% winddicht zijn, met daaronder laagjes, dun/dik zodat ik kan variëren.
In de praktijk met skiën een polatec powerdry ondershirt, skipully, allebei met lange mouwen, met een windstopper hardshell. Voor -20 een lichtgewicht body warmer erbij, voor boven 0 een odlo met korte mouwen ipv de powerdry. Met 5 kledingstukken kan ik zo alle omstandigheden bestrijken. Weegt ook niks en is supercompact allemaal.
Behalve mijn skibroek en pullies gebruik ik alles het hele jaar door.

Peak Performance is in de gevoerde variant heel warm. Op Vinted ook zeker mooi spul van te vinden voor een schappelijke prijs.

Peak Performance is in de gevoerde variant heel warm. Op Vinted ook zeker mooi spul van te vinden voor een schappelijke prijs.

Sjaak27 op 07 dec 2023 13:09

Nee hoor, dat is helemaal afhankelijk van de variant. Ik heb een Peak Heli Gravity Gore broek, die is maar heel licht gevoerd. De Loft serie van Peak is bv wel zwaar gevoerd.

Ik heb wat merino ondershirts. een lang set met 3/4 legging en shirt met lange mouwen > Welk probleem loop jij nu tegenaan?

Als je het bijvoorbeeld altijd koud hebt, vind je waarschijnlijk andere kleding fijner dan iemand die het altijd warm heeft.
Persoonlijk vind ik een wat langere jas die over de billen valt fijn, maar misschien hou jij wel van kort.

Tiny-M op 07 dec 2023 12:29

Ik heb snel koude handen maar dat is niet op te lossen met warme handschoenen helaas. Vandaar dat ik voor de puffer gegaan ben vorig jaar.
Maar voor een wat sportievere dag of slecht weer is hij me niet waterdicht genoeg / te weinig ademend / te weinig bewegingsvrijheid.
Mijn oude mountainpeak jas (denk scapino 1999) heeft die vrijheid wel maar is echt op.

Ik overweeg zoiets als deze als 2e jas: https://www.decathlon.nl/p/ski-jas-voor-dames-fr900/_/R-p-30…

Ik heb wat merino ondershirts. een lang set met 3/4 legging en shirt met lange mouwen > Welk probleem loop jij nu tegenaan?

Als je het bijvoorbeeld altijd koud hebt, vind je waarschijnlijk andere kleding fijner dan iemand die het altijd warm heeft.
Persoonlijk vind ik een wat langere jas die over de billen valt fijn, maar misschien hou jij wel van kort.

Tiny-M op 07 dec 2023 12:29

Ik heb snel koude handen maar dat is niet op te lossen met warme handschoenen helaas. Vandaar dat ik voor de puffer gegaan ben vorig jaar.
Maar voor een wat sportievere dag of slecht weer is hij me niet waterdicht genoeg / te weinig ademend / te weinig bewegingsvrijheid.
Mijn oude mountainpeak jas (denk scapino 1999) heeft die vrijheid wel maar is echt op.

Ik overweeg zoiets als deze als 2e jas: https://www.decathlon.nl/p/ski-jas-voor-dames-fr900/_/R-p-30…

SuzannaE op 07 dec 2023 13:44

Dan zou dit ook een optie zijn: wind en waterdicht en ademend. (en in de aanbieding) https://www.bever.nl/p/the-north-face-w-descendit-jacket-BAA…

*bericht bewerkt door Matthieu op 07 dec 2023 13:50

Aftellen maar!

dubbel

*bericht bewerkt door Matthieu op 07 dec 2023 13:49

Aftellen maar!

dubbel…

Aftellen maar!

Ah ok snap het probleem. Mijn Burton had met goretex lost dat voor mij op. Is een gevoerde jas, maar wel dun materiaal, waardoor je wel lekker bewegelijk kunt blijven. Ook goed warm.
Van meerdere merken zijn gevoerde jassen te vinden die ademend en goede kwaliteit zijn. Zou zeker ook bij zaken als Bever kijken of een goede wintersport zaak. Niet een dikke jas uit de mode winkel.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 07 dec 2023 14:44

Ik wissel af tussen een hardshell van Peak Performance en een gevoerd pak van Spyder. Zit werkelijk als gegoten en makkelijk te reguleren qua temperatuur. Het is bij wintersportkleding wel vaak ‘alle waar is naar z’n geld’, dus het kan geen kwaad om wat meer geld uit te geven voor kwaliteit.

Voor A-merken is het vaak ook een kwestie van de goede aanbiedingen afwachten en af en toe buiten het seizoen zoeken. Ik heb bijvoorbeeld mijn Spyder pak van +/- €1000,- voor €300,- op de kop getikt toen we in Augustus in Oostenrijk aan het wandelen waren en er toevallig tegenaan liepen.

Voor de kids hebben we overigens meestal kleding van bijvoorbeeld Protest of Ice Peak en dat is ook prima spul.

*bericht bewerkt door rcpk op 07 dec 2023 14:43

Broek + Jas van Spyder (GoreText variant). Daaronder 1 thermo shirt van Craft. Verder niks eigenlijk.

In de praktijk betekent dat, dat alle luchtgaten openstaan om maar een beetje koel te kunnen blijven én dat ik na een lekkere afdaling letterlijk sta te dampen als ik mn jas uitdoe. Ik gok dat dat meer het GoreText effect is, dus meerdere merken zullen datzelfde hebben.

Ik heb sinds vorig jaar een hardhell en dat is echt fijn, kan je zo warm maken als je wil, maar ook als het echt lente is, kan je zonder al te veel gezweet heerlijk skiën.

Heb em van Cortazu en ben daar zeer te spreken over! Goed donsjack ook.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn Superdry Snow skipak (broek + jas) is mijn grootste miskoop ooit geweest. Na 2 seizoenen al verschillende dingen stuk.

Vanuit vroeger ben ik fan van Oneill, kwaliteit voor een betaalbare prijs.

Verder heb ik nu een pak van Sun Valley waar ik ook wel tevreden over ben.

Andere goede merken
Bonfire, Helly Hanssen, Brunotti, Rossignol, Picture, Dope, Montec

Met skiën kom je echt tot rust.

Mijn vrouw en ik (en kinderen) dragen al vele jaren gewoon een standaard skijack; niet te dun niet te dik.
Wel nagenoeg altijd een beetje gerenommeerd merk, maar zonder daar de volle mep voor te betalen.
Eronder gewoon een longsleeve en een pully.
In de meeste weersomstandigheden is dat toereikend.
Bij warm weer gaat er één onderlaag tussenuit.
Bij (heel) koud weer komt er een laagje bij + een thermopantalon onder de skipantalon.

Ik ski met een donzen jack, maar daaronder passen alleen 2 dunne laagjes en dat vind ik soms net te weinig en soms is het met 1 dun laagje (alleen een thermo) te warm. Zelf overweeg ik toch een keer een goede hardshell van Goretex die ruim genoeg is voor meerdere lagen, waarvan 1 een dun donzen jack.

Voor thermo zweer ik bij Icebreaker of Odlo. Voor het overige: Maier sports voor de broek (omdat zij lengtematen hebben), North Face (wel een beetje meer fashion tegenwoordig heb ik het idee), Peak performance. Ik zag nu ook mooi spul van Rab. Geen ervaring mee…

Ik ski met een donzen jack, maar daaronder passen alleen 2 dunne laagjes en dat vind ik soms net te weinig en soms is het met 1 dun laagje (alleen een thermo) te warm. Zelf overweeg ik toch een keer een goede hardshell van Goretex die ruim genoeg is voor meerdere lagen, waarvan 1 een dun donzen jack.

SuusSki op 07 dec 2023 16:00

Dons onder een Gore tex ventileert slecht. Raad ik dus af. Het mooiste spul dat er momenteel is en als midlayer perfect, vind ik polartec Alpha. Dat is onder verschillende namen op de markt. Norrona noemt het alpha120, een gangbare term is ook Alpha Raw. Een soort open gebreid spul, ventileert super en is toch heerlijk warm. Helaas ook heerlijk duur.

Ik herken je problemen. Ben na een hard shell met daaronder verschillende laagjes nu opgestapt op een gevoerde HS van Mammut. Wind- en waterdicht, wat isolatie als t nodig is, ritsen voor als t wat luchtiger moet. Fijne pasvorm, ook met rugbeschermer er onder. Nu het erg koud is dunne en dikkere laag wol eronder. Wat later in het seizoen maar 1 laag wol. Aanrader!
https://www.mammut.com/no/en/products/1010-28180-3719/stoney…

PS. Je zou ook nog naar de Norrøna Lofoten isolated kunnen kijken. Zelfde type jas. Iets meer taille en wat strakker model.

Ik ski in het begin van het seizoen het liefst in een ski jas, heb verschillende midden moot jassen uit de aanbieding, Icepiek, Falcon, Brunotti. Mijn broeken in vier kleuren van CMP, niet duur en warm genoeg omdat ze ook goed passen en niet te wijd zijn waardoor je er te veel koude lucht tussen hebt. Ik draag geen thermo broeken, vindt ik vreselijk onder mijn skibroek.
Heb van Revolution Race ook (winter) wandel broeken en een softshell, goed wind dicht, daar wandel ik mee en als het koud is heb ik daar een dons jasje onder. Met skiën in maart heb ik dit ook aan.
Ze hebben ook mooie shell broeken en jassen om te skiën.

*bericht bewerkt door Elly3 op 07 dec 2023 18:51

Dienten Die Alte schule

Thermoshirts heb ik van X Bionic. 3/4 thermobroeken van Odlo, maar inmiddels over naar Falke omdat ik wat problemen had met te snelle slijtage bij Odlo. Skisokken van X bionic, maar inmiddels over naar Falke omdat die nog (veel) dunner zijn.

First layers Bogner (zowel dunne varianten als dik uitgevoerd). Broeken Bogner. Dan heb ik nog een combi second layer en hardshell (wederom beiden Bogner) en een donzen skijack (vrij eenkennig: Bogner).

Daarnaast heb ik ook een heated vest die ik kan aantrekken mocht het heel koud zijn. Gebruik ik eigenlijk zelden (laatste keer is jaren geleden, maar dat ligt ook aan dat er een paar seizoenen zijn uitgevallen. ;) Tot slot heb ik ook nog zo’n regenjas als waarmee je vooral skileraren ziet op dagen met slecht weer.

Hiermee kan ik mijzelf prima aanpassen op uiteenlopende weersomstandigheden.

Zelf heb ik altijd twee pakken mee. En ja…budget speelt een rol! Ik ski met een ski-mojo onder mijn ski-broek en daardoor krijgt die steevast gaatjes, of ik er nu versterkte stukken op stik of niet. En ik wissel graag om de zoveel jaar eens van pak.

Het licht gevoerd freeride pak van Decathlon FR500 bevalt mij super!! Ik heb al veel merkkledij gekocht maar deze zijn qua techniciteit en looks echt heel goed! Ik dat veel mensen niks van Decathlon materiaal moeten hebben, ik was zelf ook heel sceptisch, maar ben er heel tevreden mee. De jas is lang genoeg, bevat ook een goeie sneeuwvanger en de broek komt mooi hoog in de taille om sneeuw buiten te houden. Alleen vind ik de kleuren van dit jaar maar niks. Ik ski wel graag buiten de lijntjes van de pistes…vandaar de minder dikke voering.

Als het echt warm is, ga ik over op kledij van Revolution Race. Hun broek, met Recco, zit super goed. Erboven draag ik de whisper jacket van Revolution Race die voldoende ruim is om er een super lichte dons onder aan te trekken, die je bovendien makkelijk in je rugzak kan wegstoppen om dan tijdens een pauze of op koudere momenten toch aan te trekken onder de jas.

Onderlaag is dus steevast merino omdat ik een zweter ben maar evengoed een koukleum. Ook daar heb ik zowel Odlo als Decathlon materiaal. Uiteraard is er verschil maar de prijs scheelt ook een stuk!
Midlayer is dan weer een dunne fleece van Protest. Of een dikkere technische fleece uit Zweden kan op koudere dagen.
Sokken liefst met Merino en liefst de dunnere compressiesokken.
Lange onderbroek maakt bij mij niet zoveel uit welk merk dit is. Ik heb er in verschillende diktes en techniciteit. Van Odlo tot Decathlon dus. Zonder kan ik niet skiën gezien ik die Ski-mojo draag en daardoor verslijten ze wel wat sneller uiteraard.

*bericht bewerkt door skistermetartrose op 09 dec 2023 15:05

Jas en broek van de Lidl fijne jassen ,warm waterdicht. En super prijs. voor de rest diverse merken Decathlon , Human Nature

Inmiddels mijn jas van Decathlon binnen. Lekker lang en prima te combineren met de verschillende keuzes aan midlayers.
En ik heb iets meer vertrouwen in zijn waterdichtheid (20.000mm) dan in die van mn pufferjack. (10.000)

Dank voor de overzichten wat jullie fijn vinden.

Wat vaak een misverstand is over waterdichtheid van jassen (mm waterkolom) is dat dit aangegeven wordt voor het materiaaloppervlak en niet voor de jas in zijn geheel (naden, ritsen ed.). Een “pufferjack” met 10.000mm waterkolom en alsnog doorgestikte naden maakt m dus gewoon een vergiet.

Dat klopt helemaal.
Mijn beide jassen hebben gelukkig getapete naden. m.i. wel een must voor skikleding. Zeker als je ook in minder ideale omstandigheden wil skieen.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 11 dec 2023 12:12

Ik draag een sportbh, met een shirt van Falke (heel dun of iets dikker bij meer kou, ik heb varianten met lange en korte mouwen) en een pully van ortovox of craft.
Ik heb een driekwart lange thermobroek aan van Craft of Ortovox en een heel licht gevoerd pak van Norrona.
Sokken zijn van Falke, Ortovox of Stox.

Allemaal duurdere merken en alles komt uit de outlet of is met korting aangeschaft.
Mijn meest recente paar Stox sokken van 45 euro betaalde ik alleen verzendkosten van ivm het ASR vitality programma.

It is an amazing world

Plaats een reactie