Tauernautobahn A10

Hallo,

binnenkort wederom naar Snow-Space Flachau voor de wintersport. Ik heb gezien dat er wegwerkzaamheden zijn bij de tunnels van de Tauernautobahn (A10), die tot (grote) vertraging kunnen leiden. Ik begreep ook dat verschillende afritten van de A10 afgesloten zijn op reisdagen, om sluipverkeer te voorkomen.

Iemand al recente ervaringen met dit traject en eventuele tips voor uitwijkroutes om mogelijke lange files te omzeilen?
(de tips 's nachts rijden en/of de tomtom in de gaten houden staan al op mijn lijstje)

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 29 jan 2024 14:49

Mijn tip is: Neem geen sluipwegen. Doe de lokale bevolking een plezier en volg de aangegeven route over de hoofdwegen of omleidingsroutes.Het is niet voor niks dat ze afslagen tijdelijk moeten afsluiten.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Weinig andere mogelijkheden, Flachau ligt langs die A10. Vanaf Golling zijn de tunnels aan een kant van de weg afgesloten dus het verkeer van beide kanten gaat door een buis. Als je mazzel hebt rijd je er zo door heen, weet niet welk tijdstip je daar denkt te rijden?.
Alternatief voor Pinzgau is over Walchsee en Lofer, maar voor Flauchau rijdt je dan wel een eindje om.
Je kan vlak voor Golling ook de 162 nemen richting Abtenau daarna de 166 richting Annaberg dan kom je bij Eben in Pongau de A10 weer op, dan heb je nog maar een klein stuk tot Flachau en daar zijn geen tunnels meer.

*bericht bewerkt door Elly3 op 07 dec 2023 16:45

Dienten Die Alte schule

null

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Je mag bij Golling niet de 159 op naar pass Lueg maar wel de 162 naar Abtenau.

Dienten Die Alte schule

Dat gaat zeker met de kerst en krokus een ding worden. De regio verwacht veel minder dagskiërs dat is dan wel weer een voordeeltje voor de weektoerist. Ik ben benieuwd hoe de vertragingen uitvallen.

Life is what happens while you were checking your phone

Inderdaad enorme file nu met kerst drukte op A10. Gisteren, vrijdagmiddag, 3,5 uur stil gestaan ! Ook helemaal geen info en alle afritten afgesloten. Kunt dus niet anders dan aansluiten in de lange rij. Ook vandaag, halverwege middag, alweer 2,5 uur wachttijd !
Drama, en geen reclame voor Salzburg.

Ja en dan 3 uur van Salzburg tot Golling dan moet je de tunnels nog door, dochter en schoonzoon zijn ondanks de sneeuw toch over Lofer/saalfelden en de Filsensattel naar Dienten gereden dan maar met sneeuwkettingen dan 3 u stilstaan.

Dienten Die Alte schule

Jammer dat er zo vast gehouden wordt (uitzondering daar gelaten) aan ‘zaterdag wisseldag’ Nu, zondagmiddag is er geen minuut wachttijd.

Life is what happens while you were checking your phone

Jammer dat er zo vast gehouden wordt (uitzondering daar gelaten) aan ‘zaterdag wisseldag’ Nu, zondagmiddag is er geen minuut wachttijd.

Leon100 op 24 dec 2023 14:26

Blijkbaar heeft zaterdag-zaterdag ook voor veel wintersporters de voorkeur. Bij mij kun je ook zondag tot zondag huren, maar bijna niemand doet dat. Ook als ik de aanvragen in Feratel langs zie komen is het vooral zaterdag-zaterdag…
Wat je zegt, qua drukte kun je beter op zondag rijden.

Peter Pos

Als er grote files staan op de A10 kan je de route via Passau en Liezen verkiezen. Moet je ook niet langs Munchen.

Als er grote files staan op de A10 kan je de route via Passau en Liezen verkiezen. Moet je ook niet langs Munchen.

Kasper op 24 dec 2023 15:07

Maar als je naar Flachau moet, wordt je weer gewoon de a10 bij salzburg op gestuurd (via Google maps)

*bericht bewerkt door niekniek op 24 dec 2023 16:04

Als er grote files staan op de A10 kan je de route via Passau en Liezen verkiezen. Moet je ook niet langs Munchen.

Kasper op 24 dec 2023 15:07

Maar als je naar Flachau moet, wordt je weer gewoon de a20 bij salzburg op gestuurd (via Google maps)

niekniek op 24 dec 2023 15:34

Je zou natuurlijk ook zelf kunnen nadenken 😉

Als er grote files staan op de A10 kan je de route via Passau en Liezen verkiezen. Moet je ook niet langs Munchen.

Kasper op 24 dec 2023 15:07

Maar als je naar Flachau moet, wordt je weer gewoon de a20 bij salzburg op gestuurd (via Google maps)

doe ik ook
ben nu volop aan het kijken hoe we gaan rijden

niekniek op 24 dec 2023 15:34

Je zou natuurlijk ook zelf kunnen nadenken 😉

Mathijs! op 24 dec 2023 15:55

op weg naar Lungau (sankt michael) ben ik ook aan het kijken hoe te rijden… lijkt toch wel druk te worden in weekend van de carnaval?

Alternatief is via Passau? of kan je bij Abtenau er af en dan binnendoor?

Zorgen dat je er zeer vroeg in de ochtend langst kunt. Ca 4-5 uur. Wij stonden afgelopen kerstvakantie al om half 8 in de file, 1,5 uur. Dochter en vriend waren uur later en stonden 2,5 uur vast. Naar Lungau ( st Michael en Mauterndorf) via Passau en dan via Steiermark, route Schladming, kan maar is erg om.

Wij zijn op zaterdag 30 dec om 7.30 vertrokken uit Hallein. Google maps gaf aan stukje van de snelweg af te gaan en binnendoor te rijden. Ging prima, nog mooie route ook. Om 8.30 waren we in Flachau. Terug een week later om 4 uur ‘s nachts vertrokken. De tunnels gaven geen problemen. Wel bij de Duitse grens toen 30 minuten file gehad.

*bericht bewerkt door RvRR op 12 jan 2024 19:50

Op 30 december werd inderdaad >2 uur file gemeld op de A10. Hadden toen al veel file gehad op de A8 .
Gekozen om via inntal dreieck richting Kufstein te gaan, daarna via Lofer, Saalfelden, Bischofshofen. Geen file op laatste stuk, maar trekt wel lang.

Terugweg al op vrijdagmiddag weggereden vanwege verwachte sneeuwval op zaterdag. 1,5u file op de A10. TomTom alternatieve route laten kiezen, stuurde ons langs de snelweg, o.a. over smalle weg door Werfenweng. Uiteindelijk vertraging van ongeveer een uur.

Mijn conclusie zou derhalve zijn om te proberen om 's nachts te rijden als je kunt

Vandaag de route gereden, de gewoonlijke hinder bij München was groter dan de 10 minuten in de rij voor de tunnels. Uiteindelijk in plaats van een dikke 8 uur over de rit een dikke 9 uur gedaan, prima gelopen.

Wij hadden beginnen de middag meer vertraging zo’n 45 minuten tussen Salzburg en Altenmarkt.

poeh, dat zal een fijne rit gaan worden dan…

Lungau vanuit Oost Nederland aankomst zaterdag 10-02 (carnavalsweekend);

Vrijdagmiddag 13:30 vertrekken na school van de kinderen, tot een uur of 22:00 doorrijden, hotel pakken zal dan zuid duitsland zijn. Zaterdag ontbijt en weer door, zal niet heel vroeg zijn als we dan voorbij Salzburg de drukte in rijden. Dan hebben we Munchen wel of niet nog niet eens besproken.

Vrijdagnacht vertrekken we normaal rond 02:00, dan zijn we met een beetje geluk ook voor 09:00 bij Munchen (nog net geen mega files) en kom je in dezelfde tijdzonde bij de tunnels terecht. We kunnen ook via Regensburg rijden…

De hele nacht doorrijden trek ik niet. Vroeg slapen en 02h vertrekken wel… Ik voel zelf wel voor fris en fruitig smiddags vertrekken, savonds hotelletje pakken, kinderen liggen wel laat in bed dan maar ik (chauffeur) is wel fit met een extra overnachting in een hotel…

Als ik het goed lees zijn de vertragingen met name op zaterdag? Iemand een idee tot wanneer dit is?

Als ik het goed lees zijn de vertragingen met name op zaterdag? Iemand een idee tot wanneer dit is?

Robvanwinsen op 16 jan 2024 13:46

Staat erbij op de foto welke ik hierboven geplaatst heb

Woont zo nu en dan in Kaunerberg
rijdagmiddag 13:30 vertrekken na school van de kinderen, tot een uur of 22:00 doorrijden, hotel pakken zal dan zuid duitsland zijn. Zaterdag ontbijt en weer door, zal niet heel vroeg zijn als we dan voorbij Salzburg de drukte in rijden. Dan hebben we Munchen wel of niet nog niet eens besproken. § Nemrah op 16 jan 2024 11:40

Doe ik ook zo, maar ik rij door naar Salzburg. Dan 's ochtends rond 9:00 weer in de auto. Hopelijk valt het dan mee op de A10

rijdagmiddag 13:30 vertrekken na school van de kinderen, tot een uur of 22:00 doorrijden, hotel pakken zal dan zuid duitsland zijn. Zaterdag ontbijt en weer door, zal niet heel vroeg zijn als we dan voorbij Salzburg de drukte in rijden. Dan hebben we Munchen wel of niet nog niet eens besproken. § Nemrah op 16 jan 2024 11:40

Doe ik ook zo, maar ik rij door naar Salzburg. Dan 's ochtends rond 9:00 weer in de auto. Hopelijk valt het dan mee op de A10

Taan op 29 jan 2024 14:35

Ik ben dus heel benieuwd tot hoever we komen vrijdagavond…

Weet iemand of die files op een zaterdagavond wel oplossen, en op welk tijdstip dit is? Wij vertrekken zaterdag altijd later en hopen op die manier achter de files aan te rijden. Eigenlijk werkt het altijd goed.

Plaats een reactie