Elan Wingman 86 TI (184) versus Elan Wingman 82 TI (178)

Hallo,

Mijn huidige ski’s - Elan Wingman 86 TI (184) 22/23 gaan in de verkoop (iemand interesse? zeer goede staat) aangezien ik graag een iets kortere ski wil aankopen en ik met de kids bijna enkel nog op de piste vertoef. Mijn oog viel nu op de Elan Wingman 82 TI, maar dan in lengte 178.

Zou het verschil te merken zijn? Of zijn beide ski’s nog steeds té vergelijkbaar?

Ik ben zelf 1m82 en 95kg zwaar.

Alvast bedankt voor het advies!

Ben heel benieuwd naar reacties.
Twijfel zelf tussen aanschaf Wingman 82 of 86.
Ski al aantal jaar de echte pisteski Elan Insomnia PowerShift met 73 cm onder de voet.
Heerlijk op harde geprepareerde pistes, ook als het ijzig is, maar in poeder of slush echt niet fijn.

(Ben weliswaar vrouw, maar met m’n 1.80 lengte, kies ik liever voor unisex/heren dan een echte damesski)

❄️

Misschien moet je die wingmans gewoon lekker houden en er en paartje bijkopen, bijvoorbeeld een elan amphibio 16. Heb je een een pisteski voor de biljartlaken dagen en wordt het wat minder, pak je weer die wingmans. Ik ken iemand vrij goed ;-) die dat ook heeft (amphibio 14 168 en wingman 82TI 172). ik ben 82/180

Ik ski al een paar jaar met de Amphibio 16. Een stijve ski waar je kneiterhard mee kunt carven. Maar bij slechte piste omstandigheden is het hard werken. Volgens mij zoekt Bart juist een wat relaxtere ski. De Wingman is dan een goede optie. Maar als het echt relaxter moet dan met de 86TI dan lijkt mij het verschil naar 82 te klein. Een maatje korter maakt naar mijn ervaring ook het grote verschil niet. Ik zou dan voor de Wingman 78 gaan waar ook een TI versie van is.

*bericht bewerkt door Classic op 09 dec 2023 13:47

Ik denk dat vooral een kortere ski het verschil maakt en niet zo zeer welke.
184 bij een lichaamslengte van 1,82m lijkt me zelfs met de wingman niet ideaal.
Voor de rest is de wingman m.i. een fijne allrounder.

Hallo Marije, het is op de piste niet zo “hoe breder hoe comfortabeler bij slechte omstandigheden”. Je moet die bredere ski’s ook weer de bocht om krijgen. Kijk maar naar Bart die zijn Wingman 86Ti wil inwisselen voor iets comfortabeler. Je moet het meer zoeken in ski’s met het predicaat “comfort ski”. Hier zijn verschillende testen van, ook van deze site. Bijna alle ski’s in deze test hebben een voetbreedte tussen de 70 en 76mm. Een Wingman kan ook een goede optie zijn, maar dan zou ik ook in jouw geval voor de 78 gaan.

@Marije77 De wildcat 86c en 82cx zijn er ook in 170.

Is dat een optie voor je?

*bericht bewerkt door SuzannaE op 09 dec 2023 14:09

Hoe vaak werden de ski’s al gebruikt?
Wat zou de eventuele vraagprijs zijn?

Hallo Marije, het is op de piste niet zo “hoe breder hoe comfortabeler bij slechte omstandigheden”. Je moet die bredere ski’s ook weer de bocht om krijgen. Kijk maar naar Bart die zijn Wingman 86Ti wil inwisselen voor iets comfortabeler. Je moet het meer zoeken in ski’s met het predicaat “comfort ski”. Hier zijn verschillende testen van, ook van deze site. Bijna alle ski’s in deze test hebben een voetbreedte tussen de 70 en 76mm. Een Wingman kan ook een goede optie zijn, maar dan zou ik ook in jouw geval voor de 78 gaan.

Classic op 09 dec 2023 13:58

Snap wat je bedoelt Classic. Maar ik zoek echt een bredere ski.
Heb vorig jaar in Cervinia, waar we eerst slush en later dikke verse poedersneeuw hadden, twee dagen een ski van 94 cm gehuurd om te testen. Was fantastisch, heerlijk mee geskied. Met m’n Elan Insomnia’s stond ik volledig geparkeerd.
Omdat Elan’s me al jaren goed bevallen en ook beter in m’n budget passen dan de ski’s die ik toen heb gehuurd, denk ik sterk aan de Wingman’s.

❄️

Bedankt alvast voor de vele reacties! Ik heb ook gedacht aan een 2e paar, maar een extra paar ski’s geraakt niet meer in de wagen tijdens de jaarlijkse ski-volksverhuis. :)

Het moet dus een all-roundski zijn; waar ik zowel in slush als op ijzige pistes mee uit de voeten kan. Voor een offpiste-dagje als er eens een hoop poedersneeuw is gevallen, huur ik dan wel een setje echt brede ski’s. De huidige 184 skiet moeilijk achter de kids op kleine paadjes en op de piste mag het ook comfortabeler. ;)

*bericht bewerkt door BartGorremans op 09 dec 2023 17:23

Snap wat je bedoelt Classic. Maar ik zoek echt een bredere ski.
Heb vorig jaar in Cervinia, waar we eerst slush en later dikke verse poedersneeuw hadden, twee dagen een ski van 94 cm gehuurd om te testen. Was fantastisch, heerlijk mee geskied. Met m’n Elan Insomnia’s stond ik volledig geparkeerd.
Omdat Elan’s me al jaren goed bevallen en ook beter in m’n budget passen dan de ski’s die ik toen heb gehuurd, denk ik sterk aan de Wingman’s.

Marije, geen beter advies dan je eigen ervaring. Succes met het maken van de juiste keuze!

@Marije77 en ts.
K2 Mindbender 89Ti. Grip op harde pistes en lichtvoetig voor verspoorde pistes.

Bedankt alvast voor de vele reacties! Ik heb ook gedacht aan een 2e paar, maar een extra paar ski’s geraakt niet meer in de wagen tijdens de jaarlijkse ski-volksverhuis. :)

Het moet dus een all-roundski zijn; waar ik zowel in slush als op ijzige pistes mee uit de voeten kan. Voor een offpiste-dagje als er eens een hoop poedersneeuw is gevallen, huur ik dan wel een setje echt brede ski’s. De huidige 184 skiet moeilijk achter de kids op kleine paadjes en op de piste mag het ook comfortabeler. ;)

BartGorremans op 09 dec 2023 17:20

Ah, dat is spijtig. Grotere koffer op het dak, of iemand thuis laten is denk ik geen optie denk ik hè ;-). Dan snap ik je dilemma wel en kom je misschien toch op de Wingman 82TI uit. Ik heb hem dus, maar kan er weinig over zeggen, want anders dan 1x Zoetermeer moet ik ze nog in gebruik nemen.

Ik doe dat dan ook niet.

Ik zou ook anderen op dit forum de suggestie willen meegeven dit ook niet te doen en niet te pas en te onpas - zonder uberhaupt zelf meer dan zeer beperkte ervaring te hebben en laat staan nooit op een type ski te hebben gestaan - hier adviezen over te geven. Dat lijkt mij voor de informatiezoekers fijner en waardevoller.

Plaats een reactie