grote hoogte

Als je als laaglander en 60+ op bijvoorbeeld de Pitztaler gletscher gaat skiëen waar dien je zoal rekening mee te houden?

Als je gezond bent en in goede conditie, denk ik niet dat het een probleem moet zijn. Heb je, behalve goed kleden tegen de kou, niet veel om rekening mee te houden, voldoende drinken.,

*bericht bewerkt door Elly3 op 08 dec 2023 11:13

Dienten Die Alte schule

Naast voldoende drinken misschien wat rustiger opstarten. Verder nog niet zo veel bijzonders. De echt grote hoogte om aan te wennen is er eigenlijk niet in Oostenrijk.

Boven 2500m wordt lucht ijler, sommigen hebben daar last van, anderen niet.
Zelf ski ik vaak boven 3000m, nog nooit last van gehad.
Bij het wandelen op deze hoogtes merk ik wel dat ik wat sneller moeten ademen maar niets speciaals.
Boven 5000m is het andere koek.

Een artikeltje: https://www.indebergen.be/weblog/53019-hoe-reageert-ons-lich…

*bericht bewerkt door bartvwg op 08 dec 2023 11:29

Bla, bla, bla.

Veel hangt af van hoe intensief je gaat skiën en hoe sportief je zelf bent. Ik ben tijdens de herfstvakantie een week gaan skiën op de Hintertuxer gletscher (3250m) voor een opleiding. Hoewel ik vrij sportief (en jong) ben, was ik toch uitgeput na een tirret van 30 bochten of een piste racecarven… Normaal gezien heb je hier niet echt problemen mee, maar het is toch wel even wennen.

There is no bad snow, only bad skiers!

Dank voor jullie waardevolle tips vooral rustig aan en drinken neem ik ter harte.

Ieder lichaam reageert anders op hoogte, maar inderdaad voldoende drinken (geen alcohol😉) is belangrijk. Indien de mogelijkheid bestaat de hoogte desnoods rustig opbouwen.
Bij eventuele klachten bv hoofdpijn, misselijkheid, rustig een aantal honderden meters naar beneden en kijken of t dan beter wordt.
Vooral luisteren naar eigen lichaam, hartslag is soms wat hoger waardoor eerdere vermoeidheid optreedt en t herstel kan wat langer duren.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Eerst 1-2 dagen acclimatiseren kan ook geen kwaad. Niet koud vanuit NL de Pitztaler Gletscher op, maar eerst een dagje een lager gebied pakken, bv. Hochzeiger of Rifflsee.

Hoogste waar ik ooit (met lift) ben geweest, was de Kleine Matterhorn bij Zermatt. Dat is 3900 meter hoog.

Vanaf aankomst van de lift, loop je door een tunnel naar de piste. Daar stonden om de zoveel meter zuurstof apparaten. Nou is 3900 natuurlijk nogal extreem hoog.

Boven de 3000 begint iedereen het echt wel te merken.

Waar je rekening mee moet houden:

  1. Conditie. Daaraan kun je vooraf werken.
  2. Voldoende drinken, en eten. Met lege maag ga je eerder duizelen.
  3. Acclimatiseren. Wees je bewust dat je lichaam de eerste 48 uur nog moet wennen aan de hoogte. Dus in het begin, rustig aan.
  4. Gebruik je verstand. Als het niet goed voelt, rustiger aan doen.

En vooral: geniet van de prachtige bergen!

The older I get, the better I was

Je hoeft als gezond persoon (zelfs op hogere leeftijd) niet bang te zijn voor hoogteziekte beneden 4000 meter. Naast bovenstaande tips zou ik aanraden om bij zonnig weer zeer donkere (krachtige) goggles te dragen om je ogen te beschermen, zeker in het voorjaar.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ik heb in Zermatt geskied (3900m), Saas Fee (3500m) en de Oostenrijkse gletsjers, incl Pitztal. Ik heb er nooit iets van gemerkt, zelfs niet met traplopen. Tot mijn eigen verbazing. En mijn conditie is hooguit redelijk.
Ik heb wel altijd een Camelbak met 1ltr sportdrank bij me.

Ik heb 1x op de Stubai gletsjer me echt niet goed gevoeld. Elke stap was te veel, was duizelig en kon heel moeilijk ademhalen. Daarna nooit meer last van gehad, ook niet op de gletsjers van Saas Fee of Zermatt die nog hoger liggen. Denk toch dat ik misschien niet helemaal lekker was die dag en dat de hoogte me daarom overviel. Maar mocht je zoiets ervaren, gewoon afdalen.

Ik merk hoogte vooral als ik op de aankomstdag op 2000m een tas 2 trappen op moet sjouwen. Dagen daarna is dat al weg. Met skiën nooit iets van gemerkt, verder. Op grotere hoogte drink ik wel (veel) meer. Ooit gelezen dat dat goed zou zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb wel eens gelezen dat je per voor iedere 1000 hoogtemeters 1 liter extra moet drinken (geen alcohol of koffie)
Dus verblijf je op 2500 meter dan wordt geadviseerd om 2,5 liter meer te drinken dan normaal. En dat is dus best veel.

@zenith dat gaat vooral als je omhoog moet klimmen/wandelen, dan verlies je veel meer vocht op hoogte. Met skién ga je omhoog met de lift en naar beneden, als je niet extreem doet, kost het weinig energie. De meeste mensen drinken nog geen eens 2 ltr normaal op een dag ;)
In de zomer met omhoog gaan drink ik altijd wel veel.

Dienten Die Alte schule

Ik heb wel eens gelezen dat je per voor iedere 1000 hoogtemeters 1 liter extra moet drinken (geen alcohol of koffie)
Dus verblijf je op 2500 meter dan wordt geadviseerd om 2,5 liter meer te drinken dan normaal. En dat is dus best veel.

zenith op 08 dec 2023 14:58

Daar zal wel een plafond aan zitten anders zou er een waterval van urine van de Mount Everest afstromen ;-)

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

IJsklimmen is ook een mooie wintersport.
“watch out where those huskies gooh, and don’t you eat that yellow snooohow”

The older I get, the better I was

Hoogste wat ik ben geweest was 3900m in Zermatt. Dat was de eerste dag eigenlijk prima te doen… we merkten wel dat we de afdaling naar beneden meer gestopt zijn omdat we buiten adem waren.

Sliepen ook op 2200m, en de tweede dag naar 3900m beviel vrij slecht. Door de tunnel snapte ik ineens waarom al die banken met schapenvellen er stonden. Na 5 min acclimatiseren was het wel weer ok te doen. We zijn toen naar een paar pistes op 3500m gegaan en daar merkten we helemaal niets meer van de hoogte.

Ik heb wel gehoord dat sommige mensen zelfs in Sölden al last hebben van de hoogte (3250m naar ik meen?). Het schijnt dat 1 op de 4 gevoelig is voor hoogteziekte ongeacht of ze in goede conditie zijn.

De meeste problemen kan je vermijden door niet op hoogte te slapen, en als je merkt dat het te hoog is voor je gewoon 300-500m lager gaan skiën.

We moeten onderscheid maken tussen de invloed van de hoogte op je sportieve prestatie en hoogteziekte.

Voor het eerste betekent het gewoon dat je minder goed presteert op hoogte dan lager. Maar ja, voor recreatief piste skiën is dat niet zo’n punt. Gewoon iets rustiger aan doen, en je bent na afloop vermoeider dan je zou zijn geworden op lagere hoogte.

Het tweede is erger, en daar helpt conditie training ook niet. En ja, vanaf zo’n 3000m ken ik al mensen die het ervaren hebben. Het enige wat je daar tegen kunt doen is afdalen. Maar, voor de niet zo extreme hoogtes waar we het hier over hebben valt dat voor de meeste mensen wel mee, zeker als je lager kunt slapen.

Even voor de duidelijkheid: ik ben geen arts, dus als je specifiek advies wil, praat dan met je arts, zeker als je chronische aandoeningen hebt.

*bericht bewerkt door Slim op 08 dec 2023 17:46

Onze twee ski trip in Colorado hadden we een apartement waar de woonkamer op de eerste verdieping lag. Na de eerste dag skiën liepen we de trap op, en merkten dat zo buiten adem waren. Eerst dachten we: “goh, onze conditie is dus toch wel heel erg slecht” , tot we ons realiseerden dat in Copper, waar we waren, het dal al op 3000 m ligt. ;-)

Zolang je geen last hebt van hoogte ziekte en dat weet je pas als je op hoogte bent, is het allemaal niet zo spannend, gewoon wintersport zoals je altijd doet, geld ook voor de kleding.

*bericht bewerkt door sge op 08 dec 2023 19:01

Plaats een reactie