Fernpas weer en verkeerssituatie

Wat is de meest betrouwbare bron voor aktuele weer en verkeersinformatie rond de Fernpas?

Aftellen maar!

Asfinag app is ook een optie.

Fernpass.nl

Life is what happens while you were checking your phone

Webcam pagina van Land Tirol https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…

Matthieu op 08 dec 2023 21:57

Inderdaad, deze gebruik ik ook het vaakst.👍
En ik kijk ook wel eens hier: https://www.facebook.com/Stauschau

Bla, bla, bla.

Tijdens de wintersport-weekenden staat er file. Ga daar maar van uit.
Actuele verkeersinformatie vind je op:

Op de radio: OE1 of OE3

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Dank jullie wel. Hier kan ik wat mee. Ik ga heen woensdagnacht en terug zondag eind van de middag.

Tijdens de wintersport-weekenden staat er file. Ga daar maar van uit.
Actuele verkeersinformatie vind je op:

Op de radio: OE1 of OE3

kesman op 09 dec 2023 08:34

Hoeveel vertraging kun je dan verwachten? Vroeger gingen wij vanuit Reutte weleens op zaterdag kijken en toen was het een ramp. Hoe is het tegenwoordig op zaterdag rond de krokusvakantie?

Ben ook wel benieuwd - wij gaan dit keer ook via de Fernpaß - we vertrekken vrijdagmiddag rond 14:30 bij ons thuis, midden NL.

Een overnachting doen voor of na de Pas, wat is dan handig? Of niet overnachten en rond een uur of 4 gaan rijden?

*bericht bewerkt door LoveToSki op 15 jan 2024 13:26

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ben ook wel benieuwd - wij gaan dit keer ook via de Fernpaß - we vertrekken vrijdagmiddag rond 14:30 bij ons thuis, midden NL.

Een overnachting doen voor of na de Pas, wat is dan handig? Of niet overnachten en rond een uur of 4 gaan rijden?

LoveToSki op 15 jan 2024 13:26

Als je overnacht zou ik het na de pas doen. Zeker als je die dag nog ski plannen heb, dan heb je de volgende morgen geen last van dagjes mensen vooral bij mooi weer kan het er al vroeg druk zijn.
Ga je niet meer skiën op die dag zou ik gewoon vroeg weg rijden, dat doe ik zelf ook altijd. Naar Solden rijden we meestal in 10 uur, als er niks bijzonders aan de hand is.

Ik overnacht vrijdag op zaterdag in zuid Duitsland (een luxe ruime kamer met ruime badkamer voor 2 pers voor totaal maar 44,-, self checkin, aankomen tot 24u). Sta op een normaal tijdstip op. Ga relaxed ontbijten bij de lokale bakker en rij vervolgens file loos op zaterdag over de pas naar Innsbruck. Deze route rijd ik al jaren en elke keer zonder file.

Enige vertraging : 30 omrijden omdat het niet de Fernpass is maar de Seefelder Sattel pas. Je rijdt o.a. door Garmisch heen wat niet snel gaat maar wel gewoon rijdend verkeer is. Deze 30 min heb ik er graag voor over om niet in de file te staan of om capriolen uit te halen zoals in de nacht te rijden.

null

*bericht bewerkt door Unit106 op 15 jan 2024 14:30

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@ruudsan Bedoel je vroeg op de dag en dan zonder te overnachten doorrijden? Bijvoorbeeld zaterdagmorgen 04:00 uur vertrekken en rond 12:00 uur aankomen?

@ruudsan Bedoel je vroeg op de dag en dan zonder te overnachten doorrijden? Bijvoorbeeld zaterdagmorgen 04:00 uur vertrekken en rond 12:00 uur aankomen?

TJ op 15 jan 2024 14:23

Ja dat bedoel ik.

Ben ook wel benieuwd - wij gaan dit keer ook via de Fernpaß - we vertrekken vrijdagmiddag rond 14:30 bij ons thuis, midden NL.

Een overnachting doen voor of na de Pas, wat is dan handig? Of niet overnachten en rond een uur of 4 gaan rijden?

LoveToSki op 15 jan 2024 13:26

Wij overnachten altijd in Zuid Duitsland (omgeving Ulm). Dan volgende ochtend rond 0745-0800 weer door en dan sta ik altijd vroeg in de middag op de latten (Dolomieten). Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst op de Fernpass echt in de file heb gestaan. Terug altijd zaterdag einde middag / vroeg avond. Rijd dan rond 1800-1830 weg in de Dolomieten en dan rond 22u in de omgeving van Ulm zonder enig oponthoud.

Terug altijd zaterdag einde middag / vroeg avond. Rijd dan rond 1800-1830 weg in de Dolomieten en dan rond 22u in de omgeving van Ulm zonder enig oponthoud.

brakes op 15 jan 2024 14:48

Idem. Wij rijden op de vertrekdag op zaterdag naar Ortisei en parkeren daar de auto. Lekker nog een dagje skien. We eten aan het einde van de middag op de piste en stappen om 17u in de auto. We rijden dan file loos richting de Brenner en ook file loos over de Fernpass. Ergens in Duitsland overnachten en zondagmiddag dan weer thuis.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ben ook wel benieuwd - wij gaan dit keer ook via de Fernpaß - we vertrekken vrijdagmiddag rond 14:30 bij ons thuis, midden NL.

Een overnachting doen voor of na de Pas, wat is dan handig? Of niet overnachten en rond een uur of 4 gaan rijden?

LoveToSki op 15 jan 2024 13:26

Wij doen al jaren hetzelfde, gaan liever iets eerder rijden van Friesland, maar ivm school lukt dat niet. Overnachten in de jeugdherberg van Fussen, net voor de pas. 's morgens rijden we rond half 9 weg, sluiten voorraan in de file aan en zijn dan vaak om 11 uur op de piste!

Ik overnacht vrijdag op zaterdag in zuid Duitsland (een luxe ruime kamer met ruime badkamer voor 2 pers voor totaal maar 44,-, self checkin, aankomen tot 24u). Sta op een normaal tijdstip op. Ga relaxed ontbijten bij de lokale bakker en rij vervolgens file loos op zaterdag over de pas naar Innsbruck. Deze route rijd ik al jaren en elke keer zonder file.

Enige vertraging : 30 omrijden omdat het niet de Fernpass is maar de Seefelder Sattel pas. Je rijdt o.a. door Garmisch heen wat niet snel gaat maar wel gewoon rijdend verkeer is. Deze 30 min heb ik er graag voor over om niet in de file te staan of om capriolen uit te halen zoals in de nacht te rijden.

null

Unit106 op 15 jan 2024 14:23

Uit interesse: Rij je dit op een zaterdagochtend in het hoog-hoogseizoen? Dus op de zaterdag van een krokus/voorjaarsvakantie? Ik kijk ook namelijk naar deze route voor de zaterdag in de komende krokus/voorjaarsvakantie: Ik heb an sich geen haast, maar rij liever door dan in de file (die er toch wel gaat zijn, I know).

Uit interesse: Rij je dit op een zaterdagochtend in het hoog-hoogseizoen? Dus op de zaterdag van een krokus/voorjaarsvakantie? Ik kijk ook namelijk naar deze route voor de zaterdag in de komende krokus/voorjaarsvakantie: Ik heb an sich geen haast, maar rij liever door dan in de file (die er toch wel gaat zijn, I know).

V700 op 15 jan 2024 16:42

Nee, ervaring alleen buiten hoog seizoen (eind januari & midden maart). Ik check vaak de webcam’s op de Fernpass op het moment dat ik deze route rij. Fernpass is altijd drukker. Dit zal in het hoogseizoen niet anders zijn.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

In de drukke periodes (zoals krokus) skip je best de Fern in de drukke uurtjes. Zowel heen als terug.

Bla, bla, bla.

Ik ga dan op zoek naar adresjes na de Fernpas, wel met 24uurs receptie of zelf inchecken.

Wij hebben op de zaterdag van aankomst geen skidag - dus als ik niks kan vinden gaan we vroeg naar bed en om 4 rijden.

Terug hebben we wel skidag, en misschien zondag ook nog ergens langs de route. Kind heeft studiedag op maandag dus dan is een dagje verlengen ergens altijd een optie!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

In de drukkere periodes kun je het best op zaterdag na 6-7 uur in de ochtend op de Fernpas wegblijven. Een garantie voor file.

Zijn er mensen met ervaringen in het rijden op de zondag over de Fernpas. Normaliter vertrekken we altijd vroeg in de nacht, wanneer we op zaterdag gaan. Maar we hebben nu een accomodatie van zondag-zondag en mijn inschatting is dat het (bij goed weer) dan wel prima te doen zou moeten zijn.

Zijn er mensen met ervaringen in het rijden op de zondag over de Fernpas. Normaliter vertrekken we altijd vroeg in de nacht, wanneer we op zaterdag gaan. Maar we hebben nu een accomodatie van zondag-zondag en mijn inschatting is dat het (bij goed weer) dan wel prima te doen zou moeten zijn.

EvtK op 21 jan 2024 20:20

Rijd regelmatig die kant op, waarbij wij dan bewust kiezen voor vertrek op zondag. Vertrekken dan rond 7.30u vanuit Nijmegen. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar het is door Duitsland al een stuk fijner rijden ivm vrachtverkeer verbod op zondag, maar ook het laatste stuk Oostenrijk is altijd prima te doen. Uiteraard ben je van meerdere factoren afhankelijk, maar tov zaterdag is het meestal een stuk beter te rijden met veel minder kans op file (drukte) op de Fernpass

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Zijn er mensen met ervaringen in het rijden op de zondag over de Fernpas. Normaliter vertrekken we altijd vroeg in de nacht, wanneer we op zaterdag gaan. Maar we hebben nu een accomodatie van zondag-zondag en mijn inschatting is dat het (bij goed weer) dan wel prima te doen zou moeten zijn.

EvtK op 21 jan 2024 20:20

Vorig jaar in januari:
heen ('s nachts) door de week geen problemen gehad.
Terug op zondag rond 13:00 bij normaal weer, om onduidelijke redenen een grote rij van auto’s.
Wij mijden de Fernpass (iig op de terugweg zondag) dit jaar als we voor een shortski gaan.

*bericht bewerkt door Djoosen op 22 jan 2024 11:17

Wat zijn eigenlijk de drukke uurtjes?
Ik neem aan dat als je tussen 23:00 en middernacht in Kempten voorbijrijdt er weinig verkeer te bespeuren zal zijn, zelfs niet op vrijdagavond.

Glide on!

Ook ik twijfel dit jaar wat te doen.

Helaas gebonden aan de schoolvakantie dus 16 februari (vrijdag) om 23:00 richting corvara vanuit Gouda.

Google maps adviseert de fernpass, maar ik denk deze toch te gaan vermijden.

Dit zou kunnen door via munchen kufstein te rijden of via Bregenz en de Arlberg tunnel.

Hebben jullie nog tips welke van deze 2 alternatieven qua risico op langdurige files het beste zou zijn (tol van de tunnel is voor mij geen overweging om deze niet te nemen).

Gevoelsmatig zou ik de route van Bregenz zeggen, maar dit is alleen gebaseerd op het idee dat munchen ook een drama kan zijn. Zelf heb ik weinig ervaring met de route Bregenz in de vakantieperiode.

Ik lees even mee omdat we dit jaar naar Solden gaan. In de keren dat we naar See gingen was de Arlberg tunnel eigenlijk ook altijd een drama met lange files…wij ook ergens op Vrijdag rijden (afhankelijk van school…), overnachten in Stuttgart en dan de volgende ochtend vroeg vertrekken richting Solden.

tip, als je via de Arlbergtunnel gaat…regel van tevoren de videotol en hou helemaal links aan bij de tunnel, slagboom gaat open en gaan.

*bericht bewerkt door Mischa op 22 jan 2024 12:48

Ik heb bij ASFINAG video tol aanstaan (o.a. voor Brennerpas) Volgens mij kan je diezelfde ook gebruiken voor de Arlbergtunnel toch?

Ik heb bij ASFINAG video tol aanstaan (o.a. voor Brennerpas) Volgens mij kan je diezelfde ook gebruiken voor de Arlbergtunnel toch?

MarsMuziek op 22 jan 2024 13:18

Als je de Flex optie hebt dan kun je hem daar inderdaad ook gebruiken

Vrijdag voor de voorjaarvakantie is inmiddels bijna nog drukker dan de zaterdag.

5:00 wegrijden of juist heel laat is mijn advies.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Vrijdag voor de voorjaarvakantie is inmiddels bijna nog drukker dan de zaterdag.

havana op 22 jan 2024 13:48

Die mening deel ik. Dit jaar kan ik niet eerder dan 13u weg en ik ben voorbereid op drukte.
Tegelijk verwacht ik dat het 's avonds snel rustiger wordt en we dan de meeste kilometers maken. We kunnen laat aankomen voor de overnachting en dat is op een half uur van de eindbestemming de volgende ochtend. Dus tja, gewoon uitzitten en hopen dat het meevalt…

Plaats een reactie