Brede voorvoet: welke schoen?

Ik twijfel over nieuwe schoenen. Mijn huidige zijn veel te groot, maar mijn voeten doen er geen pijn in. In het verleden vaak schoenen gehad die bij de lunch enorm pijn veroorzaakten.

Ik heb erg brede voorvoet, maar smalle hielen. Voorvoet word ook breder onder belasting… Mijn wandelschoenen zijn Hanwag “Alpine wide” om die reden.
Bootfitten kan, maar ik ben bang dat loop van de dag mijn voeten toch weer dikker/breder worden en wat zijn dan mijn garanties?

Feitelijk zoek ik dus een merk/type skischoen die smalle hiel en brede voorvoet heeft. Iemand ervaring met verschillende vormen skischoenen?

Mijn vriendin is bij BootFitter 5x terug geweest tot het goed was. We konden het steeds testen na skilessen op de rollerbasn.

May the ski force be with you !!

Fischer Vacuum Fit is wellicht voor jou een oplossing. En dan gewoon met een smalle leest beginnen (oprekken gaat prima, comprimeren is een uitdaging).

Zelfde probleem. Ik heb deze: https://www.duijvestein-winterstore.nl/k2-bfc-w-95-gripwalk/…

Eerst had ik een paar atomic maar die waren te wijd achter en te ruim voor m’n kuiten. Mijn k2 zitten heerlijk en zijn zowel binnenschoen als buitenschoen aanpasbaar mochten ze na een par dagen nog ergens knellen.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 09 dec 2023 18:52

@Space_NL Wat is je maat (in mondo) en wat id je voorvoet breedte?

Date your skis but marry your boots

Fischer Vacuum Fit is wellicht voor jou een oplossing. En dan gewoon met een smalle leest beginnen (oprekken gaat prima, comprimeren is een uitdaging).

DSvier op 09 dec 2023 16:26

Be fvf gehad, vond ze snel weer minder worden, terug gegaan naar lange met een klein beetje fit-werk

Edwin van Riel

Zou ook Fischer vacuum fit doen , afgelopen jaar nieuwe gekocht en ben 2 keer bij De Wit terug geweest
en ze zitten helemaal goed en kost je niks meer . Leo

@Space_NL Wat is je maat (in mondo) en wat id je voorvoet breedte?

Marco-Paul op 09 dec 2023 19:19

Oeh, ik zou de maat van mijn huidige schoenen kunnen kijken, maar die zijn te ruim. Normale schoenen koop ik 40,5.
Voorvoet breedte zou ik niet weten (weet alleen dat het flink meer dan normaal is)

Ik heb hetzelfde “probleem”. Hele brede voorvoeten, smalle hiel.
De Head Nexo Lyt 130 was voor mij de oplossing.

De voorkant van de schoen moest wel iets breder gemaakt worden door de fitter.
De hiel is opgevuld door middel van Head liquid fit.

Wel raad ik aan echt naar een fitter te gaan, voor professioneel advies. Ze kunnen je voet 3D scannen , de juiste schoen voor je vinden en de schoen aanpassen waar nodig.

Verder is de Head Nexo Lyt 130 wel een relatief stugge schoen.

Best is toch om een schoen passend te kopen op de enkel en de voorvoet uit te deuken zover als nodig. Daar kan echt veel ruimte gemaakt worden. Daar heb je gewoon een bekwame bootfitter voor nodig.

Een te ruime hiel dichtpurren is m.i. ook niet ideaal.

Hey Ik weet niet van waar je bent maar ik heb ook enorme problemen met mijn voeten (2 totaal verschillende voeten kwam maat en vorm) nu ik ben langs geweest bij sportline in rumbeke en daar hebben ze mijn voeten bekeken en gemeten en mij een schoen laten kiezen uit hun collectie en de binnenschoen volledig laten aanpassen aan mijn voeten
Het neemt wel veel tijd in beslag ( minimum 2uur voor mij) maar intussen zeer tevreden over mijn nieuwe schoenen PS bijna alle merken te verkrijgen

O en nog een must w.b. voeten, 2 eigenlijk.
In m’n werkschoenen heb ik zooltjes van podoloog. Daarmee heb ik m’n voeten weer wat meer in model getraind. Vooral na zwangerschap zakte ze weer wat door, dat is allemaal verholpen met zooltjes
En ik ga iedere 2mnd naar pedicure, scheelt een hoop pijn op drukpunten.

Ik heb ook smalle enkels en brede voorvoet en kwam op een schoen van Lange uit. Bij MK Skiservice in De Bilt gekocht en daar ook perfect laten fitten.

Hier ook smalle hiel brede voorvoet. Helemaal laten fitten in Nieuwegein bij skishop Nieuwegein. Ook van Lange.

Wel intensief getest daarna in NL zodat ze nu goed zitten voor wintersport zelf.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Toevallig gisteren een lange vakantiescjoentje gescoord (rx130). Uurtje op gestaan, hiel prima vast, toe box van de week even iets laten vergroten nog, dat is t wel.

Voor de liefhebbers: Outdoorxl heeft nog wat restanten uit vorige seizoenen die voor leuke prijzen weg gaan. Ff binnen lopen kan lonen, zeker als je weet wat je zoekt qua merk, leest en flex. Groot deel ervan staat ook in de webshop, niet alles. Scheelde mij 40% (weliswaar tov adviesprijs, maar is toch de moeite)

Edwin van Riel

Ik heb hetzelfde: brede voorvoet, smalle hiel. Een hele goede bootfitter opzoeken is denk ik belangrijkst. Het duurde bij mij 2 uur voor ik de juiste schoenen had en ze met aanpassingen goed zaten. Na mijn eerste skivakantie nog terug geweest voor een paar kleine aanpassingen, dat was allemaal bij de prijs van het bootfitten inbegrepen.

Focus er bij het uitzoeken van de schoen op dat de hiel goed vastzit en vervolgens dat ze de schoen aan de voorzijde breder voor je maken indien nodig, zodat je geen drukplekken hebt.

Ook heb ook een erg brede voorvoet. Maar wat voor mij werkt, is daarom niet ideaal voor jou.

Gewoon naar een bootfitter gaan, die zoekt de juiste schoen uit en past hem waar nodig nog aan. Kost iets meer, maar het is elke euro waard.

Je zou ook naar de Atomic live fit kunnen kijken. Die is speciaal gemaakt voor mensen met brede voorvoet. Zit een soort flexibel deel in de voorvoet, waardoor je voet ook later op de dag niet klem komt te zitten. Ja heb hem zelf ook, dus ben vast biased, maar bevalt me gewoon goed.

Don`t eat yellow snow

Salomon wide 80 bij Decathlon. Goedkoper dan de bootfitter en als ze goed zitten. Why not?

Salomon wide 80 bij Decathlon. Goedkoper dan de bootfitter en als ze goed zitten. Why not?

Willem7 op 10 dec 2023 13:02

Omdat een wide fit doorgaans ook een ruime hiel en enkel heeft. En dat is nou net niet wat je wil. Dan zit je los in je schoen. De skischoen moet worden gekozen op de enkel maat en niet op de voorvoet maat.

Yup, baseer de mast/fit op het naar verhouding smalste deel en ga vergroten. Zeker niet wijd beginnen en op gaan vullen, geeft op termijn problemen.

Edwin van Riel

Moet dus vooral schoenen vinden die bij de hiel goed zitten en de rest laten fitten lees ik bij meerdere mensen, goed om te weten!

Komende weken eens tijd maken om bij de skihal in Terneuzen langs te gaan, eens zien wat die hebben en wat ze wel of niet aan garanties bieden.

Dat is Duijvestein toch? Die gaan niet zo ver met fitten als bijv een MK of Skishop nieuwegein. Weet niet of ze in Terneuzen dat ook doen maar ze maakten bij mij alleen een scan en thats it.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dat is Duijvestein toch? Die gaan niet zo ver met fitten als bijv een MK of Skishop nieuwegein. Weet niet of ze in Terneuzen dat ook doen maar ze maakten bij mij alleen een scan en thats it.

LoveToSki op 10 dec 2023 14:06

Ja, Duijvestein inderdaad. Op de website kunnen ze uiteraard alles.
Anders moet ik er dagje Rotterdam van maken voor Robert Maier, maar als ze dan toch niet goed zijn is dat onhandig.
Daarom overweeg ik Terneuzen, zodat ik direct kan testen daar…

Ik had altijd hetzelfde probleem. Schoenen zaten te los of te strak. Ik heb nu Dalbello. Nu ik zelfs zooltjes op maat er in heb, passen ze perfect. Nooit meer pijn aan mijn voeten gehad. Schoenen gekocht bij KleinOostenrijk in Culemborg. Zooltjes aan laten meten bij de Skishop in Nieuwegein.

Heb m al meerdere keren langs zien komen. Lange was voor mij de het juiste beginpunt. Daarna nog wat aanpassingen en een zooltje maar na t een en ander gepast te hebben bij mk was voor mijn brede voet Lange het best!

Je zou ook naar de Atomic live fit kunnen kijken. Die is speciaal gemaakt voor mensen met brede voorvoet. Zit een soort flexibel deel in de voorvoet, waardoor je voet ook later op de dag niet klem komt te zitten. Ja heb hem zelf ook, dus ben vast biased, maar bevalt me gewoon goed.

jaapm op 10 dec 2023 11:29

Ik heb ook Atomics met Live Fit, vind ze heerlijk al is de flex misschien wat laag. Maar volgens mij heeft Atomic in de huidige line up geen Live Fit meer. Dus ben je aangewezen op schoenen van oudere modeljaren.

Kijk eens naar de Tecnica Mach 1 HV.

Kijk eens naar de Tecnica Mach 1 HV.

Rene4000 op 11 dec 2023 09:43

HV model, zal vermoedelijk dan te ruim bij de enkel zijn. Echt, die enkel gebruiken als uitgangspunt, niet het gedeelte dat bovengemiddeld breed is.

Ff nagekeken, leest is 103mm, gewoon een vrij brede schoen dus (te verwachten bij HV)

*bericht bewerkt door evr66 op 11 dec 2023 10:54

Edwin van Riel

Ik heb 'm zelf. Je enkel/achillespees zit lekker vast in deze schoen. Is er een wezenlijk kenmerk van.
Is ook nog eens goed te ‘bootfitten’, al had ik dat zelf niet nodig.

Zelf zat ik met hetzelfde probleem, zie mijn topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/525670

MKI Skivervice hielp mij met de Technica Mach 1 HV 110 uit de brand. En het gaat echt om een hele brede voet.

Plaats een reactie