Fischer RC4 The Curv GT

Hey iedereen!

Ik ben al geruime tijd op zoek naar de perfecte ski die bij mijn behoeften past, en na het bekijken van talloze video’s, reviews en blogs ben ik uitgekomen op de Fischer RC4 The Curv GT.

Ik denk dat deze ski alles omvat wat ik in een ski zoek: Carven, speels en goed in alle condities.
Maar ik vraag me wel af in welke lengte ik deze het best zou kopen: 175 of 182 cm.

Ik ben zelf 1m85 en ski al heel mijn leven en vermoed dat 182 cm beter zou zijn voor mij.

Is er iemand die ervaring heeft met deze skis en mij kan aanbevelen welke lengte ik best kies?

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

DSvier op 10 dec 2023 11:46

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier en daar in de Alpen zijn ze te huur, maar dat vergt een flinke zoektocht.

Het verschil dat je het meeste voelt tussen de twee lengtes is de radius. Ook dan verschil is niet groot, maar merkbaarder dan bijvoorbeeld ‘handelbaarheid’, ‘stabiliteit’ of iets dergelijks. Je kan dus wel een verschil voelen in radius, neem daarbij wat het meest natuurlijk aanvoelt.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik zou 175 nemen. Lukt het niet koop ik ze wel van je over. 😎
Voor een eurootje of 1 à 200. 😉

Bla, bla, bla.

Ik zou 175 nemen. Lukt het niet koop ik ze wel van je over. 😎
Voor een eurootje of 1 à 200. 😉

bartvwg op 10 dec 2023 12:56

Hahaha doe de @ weg en we hebben een deal! 😉

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

DSvier op 10 dec 2023 11:46

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier en daar in de Alpen zijn ze te huur, maar dat vergt een flinke zoektocht.

Het verschil dat je het meeste voelt tussen de twee lengtes is de radius. Ook dan verschil is niet groot, maar merkbaarder dan bijvoorbeeld ‘handelbaarheid’, ‘stabiliteit’ of iets dergelijks. Je kan dus wel een verschil voelen in radius, neem daarbij wat het meest natuurlijk aanvoelt.

Biggie op 10 dec 2023 12:49

Testen zal er inderdaad moeilijk inzitten. De skireis staat al geboekt en ik kan daar nergens een winkel vinden waar ik ze kan testen. Maar ik ben blij dat het verschil tussen de maten vrij klein is!

Ik zou speels en goed in alle condities wel wat willen nuanceren.

In de basis is dit een hele sportieve ski met een voorkeur voor lange bochten die door zijn bouw net even wat vriendelijker is als de sneeuw wat zachter of oneffen wordt. Verwacht zeker geen ski die met gemak geskied kan worden in 3d sneeuw. Het blijft een ski met racegenen.

Een volkl deacon 72 of atomic Q9 zou een goed alternatief zijn als je iets speelsers zoekt maar toch high end.

Oh ja wat betreft lengte, hoe langer hoe pittiger. Met 1.82 moet je van goede huize komen, 1.75 is allemaal net wat vriendelijker.

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

DSvier op 10 dec 2023 11:46

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier en daar in de Alpen zijn ze te huur, maar dat vergt een flinke zoektocht.

Het verschil dat je het meeste voelt tussen de twee lengtes is de radius. Ook dan verschil is niet groot, maar merkbaarder dan bijvoorbeeld ‘handelbaarheid’, ‘stabiliteit’ of iets dergelijks. Je kan dus wel een verschil voelen in radius, neem daarbij wat het meest natuurlijk aanvoelt.

Biggie op 10 dec 2023 12:49

Testen zal er inderdaad moeilijk inzitten. De skireis staat al geboekt en ik kan daar nergens een winkel vinden waar ik ze kan testen. Maar ik ben blij dat het verschil tussen de maten vrij klein is!

MovingSound op 10 dec 2023 12:59

Het verschil tussen de maten is niet klein. The curv ski’s zijn radiusspecifiek gebouwd en niet lengte specifiek. De 1.82 is gebouwd als een gs. De 1.75 meer als allrounder met middenradius. Dus ook wat minder stijf, wendbaarder, etc. Voor de meeste mensen is 1.75 zat tenzij je een technische heel vaardige skier bent. Dan is de 1.82 een geweldige ski.

Als je naar Oostenrijk gaat heb bij veel winkels waar je kunt huren met de optie kopen

Wat toetersenbellen zegt ;-)

Testen zal er inderdaad moeilijk inzitten. De skireis staat al geboekt en ik kan daar nergens een winkel vinden waar ik ze kan testen. Maar ik ben blij dat het verschil tussen de maten vrij klein is!

MovingSound op 10 dec 2023 12:59

Zoals je ziet zijn er twee zeer uiteenlopende meningen alleen al over de vraag wat het verschil is tussen de twee lengtes.

Kopen op basis van reviews is een enorme gok.

Jouw geld, jouw beslissing.

Ik zou je gewicht ook mee laten spelen in je keuze wat betreft de lengte.

Een ski kan op papier/reviews/filmpjes nog zo goed overkomen en bij je lijken te passen…Ikzelf heb afgelopen week een testavond in Zoetermeer gehad en er zit echt wel verschil in de type ski’s en vooral in wat voor type jij bent. Ergens in de offpiste-test (in magazine) stond een goede zin: de ene skiër hangt meer naar voren, de ander staat erg centraal… dus hoe goed de ski ook lijkt te passen, het ligt aan jouw skistijl-en kwaliteiten.

Beste.
De curve gt rc4 .
Is een geweldige skie.
Maar maak niet de zelfde fout dat ik heb gemaakt ik ben 169M.en heb na 5 dagen geskien men skies van 161M.terug verkocht.en nu 168M terug aan gekocht .
Geeft veel meer stabiliteit .de trippel radius geeft een geweldig gevoel.en ongeziene grip.
Het is een skie waar je wel op moet werken .heel speels.top top.

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

DSvier op 10 dec 2023 11:46

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier en daar in de Alpen zijn ze te huur, maar dat vergt een flinke zoektocht.

Het verschil dat je het meeste voelt tussen de twee lengtes is de radius. Ook dan verschil is niet groot, maar merkbaarder dan bijvoorbeeld ‘handelbaarheid’, ‘stabiliteit’ of iets dergelijks. Je kan dus wel een verschil voelen in radius, neem daarbij wat het meest natuurlijk aanvoelt.

Biggie op 10 dec 2023 12:49

Heb jij dan verschillende radii geskied in deze ski biggie?

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

DSvier op 10 dec 2023 11:46

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier en daar in de Alpen zijn ze te huur, maar dat vergt een flinke zoektocht.

Het verschil dat je het meeste voelt tussen de twee lengtes is de radius. Ook dan verschil is niet groot, maar merkbaarder dan bijvoorbeeld ‘handelbaarheid’, ‘stabiliteit’ of iets dergelijks. Je kan dus wel een verschil voelen in radius, neem daarbij wat het meest natuurlijk aanvoelt.

Biggie op 10 dec 2023 12:49

Heb jij dan verschillende radii geskied in deze ski biggie?

Asterino op 29 dec 2023 10:16

Ja ik heb zowel de 175 als de 182 geskied voor een definitieve keuze. Zoals ik eerder zei: vooral de radius is het merkbare verschil tussen de twee lengtes. Geen groot verschil, maar merkbaar. Welke je kiest is uiteraard een kwestie van voorkeur.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Mijn tip: ga gewoon eens testen.

DSvier op 10 dec 2023 11:46

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier en daar in de Alpen zijn ze te huur, maar dat vergt een flinke zoektocht.

Het verschil dat je het meeste voelt tussen de twee lengtes is de radius. Ook dan verschil is niet groot, maar merkbaarder dan bijvoorbeeld ‘handelbaarheid’, ‘stabiliteit’ of iets dergelijks. Je kan dus wel een verschil voelen in radius, neem daarbij wat het meest natuurlijk aanvoelt.

Biggie op 10 dec 2023 12:49

Heb jij dan verschillende radii geskied in deze ski biggie?

Asterino op 29 dec 2023 10:16

Ja ik heb zowel de 175 als de 182 geskied voor een definitieve keuze. Zoals ik eerder zei: vooral de radius is het merkbare verschil tussen de twee lengtes. Geen groot verschil, maar merkbaar. Welke je kiest is uiteraard een kwestie van voorkeur.

Biggie op 29 dec 2023 10:38

Wel raar… ik ben de eigenaar van de 1m82 versie en hoor (hier) toch regelmatig dat er een wezelijk verschil tss beiden is dat verder gaat dan gewoon de radius. (zoals toetersenbellen zegt). Maar goed, gevoel en testen is persoonlijk.

*bericht bewerkt door Asterino op 29 dec 2023 13:10

Ik ken de 175. Doe vond ik echt ok.
Als ik dan hoor dat de 182 een handvol is denk ik dat er best verschil in zit.
@Asterino; ben benieuwd wat je van de Deacon gaat vinden.

Totales Vollidiot

Dat ligt denk ik ook aan het postuur van de skier die erop staat. Ik ben 90 kg en heb de 182 dus niet als veel heftiger ervaren. Misschien is dat voor iemand met goede techniek van maar 75-80 kg net anders. Ik weet niet wie heeft gezegd dat de 182 een ‘handfull’ is, ik weet ook niet wat voor skiër dat is. Voor mij was de handelbaarheid een kleiner verschil tussen de twee lengtes dan de radius.

*bericht bewerkt door Biggie op 29 dec 2023 13:33

Een amateur is gewoon een liefhebber

Dat ligt denk ik ook aan het postuur van de skier die erop staat. Ik ben 90 kg en heb de 182 dus niet als veel heftiger ervaren. Misschien is dat voor iemand met goede techniek van maar 75-80 kg net anders. Ik weet niet wie heeft gezegd dat de 182 een ‘handfull’ is, ik weet ook niet wat voor skiër dat is. Voor mij was de handelbaarheid een kleiner verschil tussen de twee lengtes dan de radius.

Biggie op 29 dec 2023 13:26

Ik ski hem in 1m82, en dat is toch mijn “aandacht bijhouden” ski hoor. Cheater GS, stijf, kan afstraffen als je niet oppast. Ik ben zeker geen goede skier, maar heb ook een hele range atomics geskied (S9, X9s, etc) en ik categoriseer deze ski toch meer in die richting (alvast toch de 1m82). Heb de 1m75 nooit geskied, maar via reviews en feedback op dit forum hoor ik wel dat dat omschreven wordt als een “makkelijke” ski. Ben nog een stukje groter en zwaarder dan jou trouwens ;-)

Ik heb die review van Skicentrum Heemskerk van deze ski ook nooit zo begrepen, dat de GT een ‘makkelijke’ ski zou zijn. Binnen het segment van cheater gs is het wellicht één van de makkelijkere omdat ie goed kan slippen en voorspelbaar is en wat breder onder de voet, maar het is nog steeds een serieuze ski uit de racelijn en dat past bij een technisch vaardige skier die verder wil doorgroeien. Niks geen makkelijke ski voor een lichtgevorderde skier.

De GT in een korte maat is daarentegen echt een stuk vriendelijker, heb het al vaker gezegd, deze ski’s worden radius specifiek gebouwd, dan krijg je dat effect. Maar nog steeds geen ski voor een lichtgevorderde skier wat mij betreft.

Tsja, ik kan alleen vertellen wat mijn ervaring is op de beide lengtes. Die is blijkbaar afwijkend.

Een amateur is gewoon een liefhebber

sorry…Het is sterker dan ik ben…

“Biggie, biggie, biggie cant you see, sometimes your words just hypnotize me…”

:-)

*bericht bewerkt door Kdtl op 29 dec 2023 16:55

Totales Vollidiot

Tsja, ik kan alleen vertellen wat mijn ervaring is op de beide lengtes. Die is blijkbaar afwijkend.

Biggie op 29 dec 2023 15:59

Ach waarom afwijkend, ski’s testen is nou eenmaal heel persoonlijk. De ene persoon ervaart het heel anders dan de ander. En dat is maar goed ook, met zoveel verschillende merken.

Hee de Notorious BIG! :D

Tsja, ik kan alleen vertellen wat mijn ervaring is op de beide lengtes. Die is blijkbaar afwijkend.

Biggie op 29 dec 2023 15:59

Niks mis mee Biggie… Ik vraag het ook niet om te kritiseren, maar om te kijken of mijn gevoel gewoon afwijkend is. Ik ben helemaal geen ski tester dus zou goed kunnen ;-)

B.I.G.!

Plaats een reactie