Saalbach Hinterglemm Leogang eind maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

Hoi!
Wat zijn over het algemeen de ervaringen qua skiën/snowboarden in Saalbach Hinterglemm Leogang eind maart? Ik ben niet bekend met het gebied, het is open tm 7 april. T’is niet heel hoog, je moet dus “geluk” hebben wil je nog een beetje leuk kunnen skiën?
Of heeft dit gebied een geografische gunstige ligging?
Een van onze kinderen zit de laatste week maart in dit gebied vanuit school. Mogelijk sluiten we de Pasen even aan.

Leogang heeft een gunstige ligging, want bijna alles op het noorden.
Saalbach-Hinterglemm juist niet: meer dan de helft van het gebied ligt pal op het zuiden. En daar wordt het eind maart wel echt tricky. En meestal gewoon puur pap.

Skiën gaat nog prima, maar de zuidhellingen boven Saalbach gaan dan al wel dicht. Zell am See, Leogang en Fieberbrunn zijn wel volop in bedrijf.

Je kunt er skieen; maar voor een echte wintersport ervaring zou ik in die periode een ander gebied kiezen. Ischgl, St. Anton, solden en gerlos zijn dan mijns inziens betere opties.

In 2022 eind maart geweest, naarmate de week vorderde werd het steeds warmer. Op het laatst bij de afdalingen temperaturen van +14C op de borden gezien! 's Ochtends is de sneeuw erg hard, 's middags pap. Wat dat betreft net te laag en teveel op zuid gerichte hellingen. Je kunt je routes timen door 's ochtends de zuid hellingen te doen en 's middags de noord hellingen. Verder moet je geluk hebben met de omstandigheden. Er lag vorig jaar voldoende sneeuw op de bergen, maar ik vond het wel te warm.

Ik ben meerdere keren in maart geweest.

Ik heb daar rond half maart/eind maart op witte linten geskied met 17 graden.

Ik heb 1 jaar in die periode gehad dat ik 23 uur over gedaan heb van Haarlem tot Hinterglemm omdat het alleen maar sneeuwde en hoe verder we Duitsland en Oostenrijk in kwamen hoe meer het sneeuwde tot het de volgende dag eindelijk stopte en we de hele week top sneeuw hadden.

Ik heb in die periode meegemaakt dat het op dag 1 10+ graden was maar vanaf avond 2 kouder werd en begon te regenen wat een mega dump werd waarna de week gered was en het 1 groot winterwonderland bleef.

Oftewel… Het kan vriezen en dooien. Die periode is niet de meest sneeuwzekere en de temperatuur stijgt al maar als koning winter er zin in heeft kan je een top week beleven.

Wil je zekerheid zal je het misschien moeten afwachten of een hoger gelegen gebied uitkiezen.

🏂

Vorig jaar ben ik er rond 24 maart geweest, Saalbach zag er toen zo uit:

null

De kant van Fieberbrunn was wat beter te doen, maar zeker niet top. Als je kan zou ik het hogerop zoeken.

Hey, ik snap het helemaal. We kunnen helaas het er niet op “aan laten komen” en tegen die tijd bekijken wat we gaan doen. Moet dus van te voren wat boeken qua acco. Ik dacht nog om de hoek te gaan zitten, bij Kaprun en de gletsjer. Dat is ongeveer 45min rijden er vandaan. Daar zal het prima te doen zijn om met Pasen te skiën. Maar qua verblijf is het wat aan de prijzige kant zag ik. We hebben nu besloten naar Sölden te gaan, dat is ook bekend voor ons, voldoende hoogte, betaalbare acco gevonden. Mn man haalt de oudste dan even op. Is wel even een ritje, maar dat vindt mn man niet erg.

Tja, het is altijd een beetje een gok. Dan maar later in het seizoen toch gokken op een hoger gebied. Ik wist het eigenlijk wel, maar had net even een zetje nodig. SOms hoor je weleens dat gebieden geografisch gezien een gunstige ligging hebben en sneeuw pakken uit diverse storingen. Ik dacht, misschien is dat bij Saalbach zo. Maar niet dus. Ach, ik weet ook eigenlijk niet eens wat het precies inhoudt. Als de temp omhoog gaat en hoger blijft, dan gaat overal de sneeuw smelten.

Ik ben meerdere keren in maart geweest.

Ik heb daar rond half maart/eind maart op witte linten geskied met 17 graden.

Ik heb 1 jaar in die periode gehad dat ik 23 uur over gedaan heb van Haarlem tot Hinterglemm omdat het alleen maar sneeuwde en hoe verder we Duitsland en Oostenrijk in kwamen hoe meer het sneeuwde tot het de volgende dag eindelijk stopte en we de hele week top sneeuw hadden.

Ik heb in die periode meegemaakt dat het op dag 1 10+ graden was maar vanaf avond 2 kouder werd en begon te regenen wat een mega dump werd waarna de week gered was en het 1 groot winterwonderland bleef.

Oftewel… Het kan vriezen en dooien. Die periode is niet de meest sneeuwzekere en de temperatuur stijgt al maar als koning winter er zin in heeft kan je een top week beleven.

Wil je zekerheid zal je het misschien moeten afwachten of een hoger gelegen gebied uitkiezen.

Martin9 op 11 dec 2023 19:04

Ach, ik zou gewoon lekker bij kindlief in de buurt blijven. Beetje papskiën kan geen kwaad. Sneeuw ligt er normaal gesproken genoeg. De Bernkogel is dan dicht, maar niet vanwege sneeuwgebrek. Eerder vanwege het sneeuwvrij krijgen van de weides daar. Boek wat rond Viehhofen. Beter betaalbaar en op slechts een half uur rijden van Kaprun.
Bedenk dat in een slecht jaar het in Sölden buiten de gletsjers bovenop de Gaislach ook alleen maar pap is al vroeg op de ochtend. Plus, enkele reis Sölden-Saalbach is 2,5u. Dus even ophalen is al gauw een heel bruikbaar stuk dag kapot.

Plaats een reactie