Waar de beste (authentieke) kaasfondue in Gerlos?

In januari neem ik collega’s voor de eerste keer meer de berg op.
Onderdeel van een eerste wintersportervaring is een avondje kaasfonduen.
Waar in Gerlos kun je dat het beste en het liefst zo authentiek mogelijk?

Stappen in de bus naar königsleiten! Chique dineren in gerlos zit er niet in, er is altijd wel een groep jongeren die zich asociaal of luidruchtig gedraagt

Kun je beter voor naar Zwitserland gaan.

Voor kaasfondue zit je echt in het verkeerde Alpenland. Fondue is echt iets voor Franstalig Zwitserland en de Franse (haute) Savoie. Het is ook niet voor niets een Frans woord. En daarnaast is Gerlos ook niet echt een plaats waar je rustig gaat dineren met de grote hoeveel jongeren ter plaatse.

Born to Ride

Toch heb ik hier in de Jaegerstueberl een goeie Käsefondue gegeten, in de vakantieperiode en moet zeggen dat het met de overlast van jongeren erg meeviel. @Timsalabim ik zou hier je geluk eens proberen.

Overigens als je Gerlos boekt neem je de jeugd op de koop toe, wat niet per definitie verkeerd hoeft te zijn.
https://www.das-landhaus-gerlos.at/de/jaegerstueberl.html…

*bericht bewerkt door MichelV op 11 dec 2023 19:11

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Kaasfondue in Oostenrijk is een beetje hetzelfde als een schnitzel eten in Nederland.

Op de place de la republique in Gerlos centre ville zit je bijna overal goed.

Voor alle puristen hier:

  1. Fondue geldt al sinds de jaren '30 als een Zwitsers Nationaalgerecht. Van heel Zwitserland wel te verstaan, niet alleen het Franse deel.
  2. In West-Oostenrijk heb je meerdere dorpen die aan het eind van de middeleeuwen door de Walsers (jawel, uit Wallis) gesticht zijn. Denk aan het Kleinwalsertal, Lech en zelfs Galtür. Ook zijn er veel plekken waar nog uitgebreid resten van het Reto-Romaans te vinden zijn, de 4e Zwitserse taal. Ischgl (het woord zelf is reto-romaans) is misschien wel het meest in het oog springende voorbeeld.
  3. Verder had heel Nederland al in de jaren '70 een fonduepan en fondueborden in huis.
  4. Fondue is niet echt een culinair hoogstandje…Best lekker hoor, maar dat was het dan ook wel. Zullen we er niet te ingewikkeld over doen?

*bericht bewerkt door Liezen op 11 dec 2023 22:20

Voor alle puristen hier:

  1. Fondue geldt al sinds de jaren '30 als een Zwitsers Nationaalgerecht. Van heel Zwitserland wel te verstaan, niet alleen het Franse deel.
  2. In West-Oostenrijk heb je meerdere dorpen die aan het eind van de middeleeuwen door de Walsers (jawel, uit Wallis) gesticht zijn. Denk aan het Kleinwalsertal, Lech en zelfs Galtür. Ook zijn er veel plekken waar nog uitgebreid resten van het Reto-Romaans te vinden zijn, de 4e Zwitserse taal. Ischgl (het woord zelf is reto-romaans) is misschien wel het meest in het oog springende voorbeeld.
  3. Verder had heel Nederland al in de jaren '70 een fonduepan en fondueborden in huis.
  4. Fondue is niet echt een culinair hoogstandje…Best lekker hoor, maar dat was het dan ook wel. Zullen we er niet te ingewikkeld over doen?
Liezen op 11 dec 2023 22:16

hear hear

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Kaas is een serieuze zaak.

Goed verhaal @Liezen
Maar hoe past Gerlos daar in?

Goed verhaal @Liezen
Maar hoe past Gerlos daar in?

Hessel op 11 dec 2023 22:58

Ik denk dat Gerlos ooit Gerlois heette toen het bezet werd door de Reto-Romaanse Walsers😉

Maar ondanks dat hoop ik wel dat TS een lekkere kaasfondue gaat vinden en ons onder het genot van een goede Vin rouge keihard uitlacht. Santé!

🏂

@Hessel
Ik denk dat fondue in Gerlos het best met Goudse en Edammer gemaakt kan worden. En een glas volle melk erbij.

@Hessel
Ik denk dat fondue in Gerlos het best met Goudse en Edammer gemaakt kan worden. En een glas volle melk erbij.

Liezen op 12 dec 2023 09:33

Of uit een zakkie, zoals je kunt kopen in super…

Life is what happens while you were checking your phone

Restaurant Erbhofa

Plaats een reactie