Damüls vs Kaprun

Heb mijn oog laten vallen op deze 2 ski gebieden voor de eerste week van april. Vanuit België is Damuls een uur minder rijden en is er meer kans dat de dalafdaling ook open is. Langs de andere kant lijkt een gletsjer me meer sneeuwzekerheid te bieden dan “het meest sneeuwzekere dorp van Oostenrijk”? We zouden zoveel mogelijk aaneengesloten blauwe pistes nodig hebben overigens want 3 v/d 4 skiërs hebben nog niet zoveel ervaring. Iemand die me wat raad kan geven voor het beste gebied in april?

April is te laat voor Damüls; er zal nog sneeuw liggen, maar de gezien de bescheiden hoogte zal dit snel en veel pap zijn.

We hebben sowieso geen andere keuze dan eerste week april. Als ik kijk naar de krokusvakantie heeft heel Europa vakantie, dus de paasvakantie blijft dan over. Ander gebied dat niet te ver rijden is vanuit België waar minder pap zou liggen?

Ga dan voor “het meest sneeuwrijke dorp van Oostenrijk”, Obertauern. Veel blauw, hoog en veel bijna ski-in/ski-out. Of zoek het in Obergurgl.
Kaprun heeft als nadeel dat het blauw op de Gletsjer erg beperkt is, en de lagere delen zijn zo mogelijk nog pappiger dan in Damüls.

Obertauern, vrijwel gelijk aan reistijd met Kaprun.
sneeuwzeker en mooi

Voor april zou ik last minute boeken als ik niet naar een gletsjer gebied zou gaan.

Übung macht den meister!!!

Voor april zou ik last minute boeken als ik niet naar een gletsjer gebied zou gaan.

RFKANGOO op 12 dec 2023 09:50

Dit.
Zijn best nog wel wat opties in die periode en je kunt dan gewoon kijken waar het nog het beste is.

2x in Damüls geweest met Pasen. Eerste keer behoorlijk snel veel pap, 2ex wat beter. Wel alle pistes open. Beide wel last minute geboekt.

Wil je wat meer zekerheid dan kun je voor Ischgl kiezen in Oostenrijk. Prijzen zijn daar wel vrij hoog.
Maar ook Frankrijk/Zwitserland zijn er goede opties.

Mjah, last minute is risky voor ons, over hoeveel dagen op voorhand spreken we dan?
We zouden liefst wel ski in ski out of wandelafstand tot de lift willen. Hotel met zwembad en liefst ook nog een aparte slaapkamer voor de kids(hoewel dat niet absoluut noodzakelijk is). Frankrijk en Zwitserland overigens vallen sowieso af. En qua reistijd (moet alleen rijden) is damüls 9.15u vs obertauern 10.40u. obergurgl is net nog wat duurder. Ik kijk nog even verder dan

Mjah, last minute is risky voor ons, over hoeveel dagen op voorhand spreken we dan?

jank op 12 dec 2023 11:08

Last minute is 1 max 2 weken van te voren. Dan kun je de weersvoorspellingen afwachten.
ligt er wel aan hoe groot de groep is. Voor 2 man is er makkelijker iets te vinden dan voor 12.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 12 dec 2023 11:18

Übung macht den meister!!!

Dag of 3 van tevoren.

De gebieden met veel zekerheid zijn logischerwijs ook duurder. Aan de andere kant, skiën moet wel lukken. Vraag is of je eventueel slush voor lief wilt nemen.

Nog een reden dat je perse niet naar de andere landen wilt? Zeker in Zwitserland zijn er later in het seizoen best nog leuke aanbiedingen en het is niet zo ver rijden.

4 man. 2 ouders, 2 kids

Mjah, last minute is risky voor ons, over hoeveel dagen op voorhand spreken we dan?
We zouden liefst wel ski in ski out of wandelafstand tot de lift willen. Hotel met zwembad en liefst ook nog een aparte slaapkamer voor de kids(hoewel dat niet absoluut noodzakelijk is). Frankrijk en Zwitserland overigens vallen sowieso af. En qua reistijd (moet alleen rijden) is damüls 9.15u vs obertauern 10.40u. obergurgl is net nog wat duurder. Ik kijk nog even verder dan

jank op 12 dec 2023 11:08

Verschil Kaprun vs Obertauern is nihil !

We hebben goede ervaringen met Damüls in de eerste week van de paasvakantie. Een plus is dat je met de skipas ook toegang hebt tot de nabijgelegen skigebieden van Diedamskopf en Warth-Schröcken. Nagenoeg alle pistes waren destijds geopend, op de dalafdaling naar Mellau na.
Een grote plus ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde Oostenrijkse gletsjer is dat het absoluut zeer rustig was in Damüls.

We hebben goede ervaringen met Damüls in de eerste week van de paasvakantie. Een plus is dat je met de skipas ook toegang hebt tot de nabijgelegen skigebieden van Diedamskopf en Warth-Schröcken. Nagenoeg alle pistes waren destijds geopend, op de dalafdaling naar Mellau na.
Een grote plus ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde Oostenrijkse gletsjer is dat het absoluut zeer rustig was in Damüls.

Mathijs! op 12 dec 2023 20:37

Dit klinkt wel goed! bedankt voor je reactie. Voor ons gaat het tweede keer zijn dat we op skiverlof gaan. Vorig jaar was december in Frankrijk met 3 dagen regen… Zo erg kan het toch wel niet zijn?

We hebben goede ervaringen met Damüls in de eerste week van de paasvakantie. Een plus is dat je met de skipas ook toegang hebt tot de nabijgelegen skigebieden van Diedamskopf en Warth-Schröcken. Nagenoeg alle pistes waren destijds geopend, op de dalafdaling naar Mellau na.
Een grote plus ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde Oostenrijkse gletsjer is dat het absoluut zeer rustig was in Damüls.

Mathijs! op 12 dec 2023 20:37

Dit klinkt wel goed! bedankt voor je reactie. Voor ons gaat het tweede keer zijn dat we op skiverlof gaan. Vorig jaar was december in Frankrijk met 3 dagen regen… Zo erg kan het toch wel niet zijn?

jank op 12 dec 2023 20:40

Damüls is een zogenaamd ‘schneeloch’ en vangt veel meer sneeuw dan andere skigebieden op gelijkaardige hoogte. Het profiteert mee van de grotere sneeuwval in de omgeving van de Arlberg.
De cumulatieve hogere sneeuwval verdeeld over het gehele seizoen biedt natuurlijk betere kansen op een goed sneeuwdek in april. De concrete weersomstandigheden voorspellen is natuurlijk niet mogelijk.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 12 dec 2023 20:45

3 dagen regen in april in een gebied wat tot 2000 meter gaat en daarnaast heel veel neerslag (sneeuw of regen) vangt is natuurlijk zeker wel een mogelijkheid. Ik zou in die periode ook last minute proberen

We hebben goede ervaringen met Damüls in de eerste week van de paasvakantie. Een plus is dat je met de skipas ook toegang hebt tot de nabijgelegen skigebieden van Diedamskopf en Warth-Schröcken. Nagenoeg alle pistes waren destijds geopend, op de dalafdaling naar Mellau na.
Een grote plus ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde Oostenrijkse gletsjer is dat het absoluut zeer rustig was in Damüls.

Mathijs! op 12 dec 2023 20:37

Dit klinkt wel goed! bedankt voor je reactie. Voor ons gaat het tweede keer zijn dat we op skiverlof gaan. Vorig jaar was december in Frankrijk met 3 dagen regen… Zo erg kan het toch wel niet zijn?

jank op 12 dec 2023 20:40

Je zegt het zelf al: het kan wel of niet…

Als je op voorhand wil boeken zou ik de combi schlick 2000 en stubaier gletscher aanraden.
Zoals geweten is vooral het paasweekend drukker in de hogere gebieden.

Ik rakel dit nog eens op, we hebben momenteel het Alpenstern Hotel gereserveerd voor de eerste week van April dus. Keuze was op dit hotel gevallen omdat het ski in ski out was en toch heel wat luxe bood voor de 3 beginnende skiërs(zwembad, ruim appartement etc). Het hotel ligt aan de “7 Abfahrt Halde” op 1500 meter. Hoeveel kans schatten jullie in dat in de eerste week van april deze piste open zal zijn zodat we van de ski in ski out kunnen profiteren?

Goede keuze Jank, wij hebben in dit hotel overnacht in het weekend van 15-12. Echt een top service, heerlijke wellness, leuke, rsutige apres-ski en letterlijk 10 meter lopen van de ski-kluisjes naar de piste.

Ik denk dat die piste nog wel open is in april. Let wel op dat als je met beginnende skiers bent, het handiger is om de blauwe 7 en de rode 6 (is meer een pad naar beneden) te nemen naar de Uga lift. Ik zou ze niet zomaar meenemen met de Oberdamuls lift en dan de rode 17 naar beneden.

Die gaat (bijna) zeker open zijn. Ook 1 van mijn favoriete lunchplekken daar.
Wel slush als het wat warmer is. Ik duim voor je dat je dezelfde omstandigheden hebt als ik vorig jaar met Pasen.

Goede keuze Jank, wij hebben in dit hotel overnacht in het weekend van 15-12. Echt een top service, heerlijke wellness, leuke, rsutige apres-ski en letterlijk 10 meter lopen van de ski-kluisjes naar de piste.

Ik denk dat die piste nog wel open is in april. Let wel op dat als je met beginnende skiers bent, het handiger is om de blauwe 7 en de rode 6 (is meer een pad naar beneden) te nemen naar de Uga lift. Ik zou ze niet zomaar meenemen met de Oberdamuls lift en dan de rode 17 naar beneden.

V700 op 05 feb 2024 10:04

Dat hotel(we hadden de lodges/appartement) was echt wel TOP. Ik vrees dat ik mezelf heb vastgezet naar de toekomst. Bedoeling was om de vrouw en kinderen te laten proeven van een skivakantie en ze warm te maken om dit jaarlijks te doen. Maar Ik betwijfel of ik dit elders ga kunnen evenaren. Ski in ski out, binnen buiten zwembad, goed eten, prachtig uitzicht, rustig gelegen, top welness, relatie sneeuwzeker in april, weinig volk op de piste…

Die gaat (bijna) zeker open zijn. Ook 1 van mijn favoriete lunchplekken daar.
Wel slush als het wat warmer is. Ik duim voor je dat je dezelfde omstandigheden hebt als ik vorig jaar met Pasen.

Tiny-M op 05 feb 2024 10:24

na 12u was het inderdaad wel slush. We hadden ook 1 dag regen in de namiddag, tot vrij hoog, had wat schade berokkend aan de pistes vond ik. In pasen is het geen skigebied voor wie heel de dag wil genieten van top kwaliteit sneeuw. Maar voor ons als familie(kids en vrouw hadden enkel de energie om in de voormiddag te skiën en zaten liever in het zwembad nadien) was het ideaal

Als er iemand tips heeft voor een gelijkaardig apparement/hotel voor in april volgend jaar, dan hoor ik het graag :)

Plaats een reactie