12 in een dozijn, oftewel: Dolomiti Superski in full!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Jeuk!
Ook dit jaar ga ik een verslagje maken van het wel en wee in de schnee. Het zal een wat langer verslag worden omdat ik een soort van twee maanden achtereen ga om tussendoor even twee weken in Nederland te bivakkeren.

Ik begrijp wat u denkt: zonde dat je in die twee maanden ook nog twee volle weken in Nederland moet zijn. Het is niet anders…

De kenners weten het, op het programma staan bij mij de Dolomieten. Dit jaar ga ik weer eens alle 12 gebieden skiën (dat is althans het plan). Al is het meer dat men gebieden daar in 12 delen heeft opgedeeld. Zo zal ik b.v. Gitschberg-Jochtal overslaan (wat toch echt een apart gebied is), maar omdat ik wel naar Plose zal gaan (spoiler alert, het eindpunt van deze trip) telt dat mee als gebied nummer 10. Overigens zal ik in de praktijk op Gitschberg-Jochtal na daadwerkelijk ieder gebied van betekenis aandoen.

Door omstandigheden (een ex-vrouw die nu al in de sneeuw zit icm het hebben van kinderen in een leeftijd dat ze het nog vervelend vinden als ze langdurig alleen worden gelaten) begin ik dit jaar laat. Sowieso heb ik dit jaar wat drukkere weken dan normaal, aangezien ik doorgaans juist op de rustigste weken mik. Met als gevolg ook duurdere kamers. Dat scheelt nog best flink (tot aan factor 2). Meer betalen voor drukkere pistes. Hmmm…

Op 18 december vertrek ik. En holy mac, wat jeukt het! Ik zit nu al sinds de seizoens opening eind vorige maand dagelijks te kijken naar de webcams. En eigenlijk is het al langer aan de gang, want een vrijwel eenieder bekende oude forummer komt op mijn Facebook steevast zeer vroeg in het seizoen langs met jaloersmakende plaatjes. En sinds een week doe ik natuurlijk ook het weerbericht bijhouden. Die is alleen maar beter geworden de afgelopen dagen. Als het ook echt uitkomt, dan heb ik in ieder geval een prachtige eerste week. Het blijft toch een mooie verslaving. En een van de weinige echt gezonde…

De aftrap vindt plaats in Obereggen. Alwaar ik een alleraardigst optrekje aan de piste heb geboekt met een Tesla lader. En, voor ik het vergeet, halfpension (ik wil niet er weer op worden gewezen de inwendige mens te vergeten).

Kortom, stay tuned!

Maar waarom dan toch Gitschberg overslaan? Heb daar een van beste Dolomiti pasta’s ooit gehad…

Maar sws veel plezier, ik lees zeker weer mee!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kijk weer uit om de verhalen te lezen!
Voor maart is dolomieten nog 1 van de opties. Meerdere keren nu geweest, maar nog nooit op winterport.

Benieuwd naar de nieuwe avonturen!
We zullen ter plaatse enkele controles uitvoeren op eventueel roekeloos skigedrag ;)

Maar waarom dan toch Gitschberg overslaan? Heb daar een van beste Dolomiti pasta’s ooit gehad…

Roy83 op 12 dec 2023 19:29

Het was de keuze tussen Plose of Gitschberg-Jochtal. Logistiek past Plose het beste.

Voor maart is dolomieten nog 1 van de opties. Meerdere keren nu geweest, maar nog nooit op winterport.

Tiny-M op 12 dec 2023 19:49

Twijfel niet zou ik zeggen. Welk gebied kijk je naar?

Veel plezier, we gaan zeker weer mee lezen!

R.I.P. voor alle koeien in én rondom de Dolomieten😉

We zullen ter plaatse enkele controles uitvoeren op eventueel roekeloos skigedrag ;)

Mathijs! op 12 dec 2023 20:42

Kijken of ik de Carabinieri kwijt kan skiën… ;)

Voor maart is dolomieten nog 1 van de opties. Meerdere keren nu geweest, maar nog nooit op winterport.

Tiny-M op 12 dec 2023 19:49

Twijfel niet zou ik zeggen. Welk gebied kijk je naar?

DSvier op 12 dec 2023 20:59

Canazei of Kronplatz. Voornamelijk om te combineren met paragliden. Maar ook buiten Italië zijn dat nog goede opties voor.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 12 dec 2023 21:27

Ik heb echt zo’n geen zin in dit topic…
Kan ook de jaloezie met mijn 3 magere weekjes wel zijn natuurlijk, maar dat denk ik eigenlijk niet. 😂

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zet dit topic nu al bij de favorieten!
Ik sla Superski deze winter een keertje over. Voor mij wordt het een weekje Brenta Dolomieten en daarnaast nog een week AT en een week FR. Het jeukt inderdaad.
Veel plezier alvast DSvier. Dan heb ik dat ook middels dit topic.

Aftellen maar!

Ga ook volgen zoals elk jaar… Misschien passeren we elkaar wel eens, ik zal in ieder geval mijn ogen open houden voor een skier achterna gezeten door carabinieri in de kleuren van 't duitse team :-p

Oh wacht even, nu snap ik waarom hij werd aangehouden.

Have fun & laat het smaken!

Bla, bla, bla.

Leuk. Ik vind je verslagen altijd erg prettig.
Maar ik word er ook stikjaloers van :-)

Totales Vollidiot

Afgelopen jaar genoten van de verhalen en zeker ook de plaatjes van tijdens de lunch en avondeten. Enjoy, en leuk dat je de moeite weer neemt het met ons te delen!

Ben nu al een jalous guy.
Zooooo leuk om al die mooie plekjes op papier ( eeuh PC) zien voorbij te glijden waarvan je er zelf veel van kent…🧐

Born to run. B.S.

Y? Because!

Naast de vele duizenden kilometers die ik per ski ga afleggen moet er ook een ruime 900 km gereden worden naar de bestemming. Voor het derde seizoen op rij doe ik dat met een auto die ik nog niet eerder naar de sneeuw heb meegenomen (dat heeft ook iets te maken met een pandemie die inmiddels alweer zo lang geleden lijkt). Dit jaar ga ik met een Model Y Performance.

Een werkelijk ideale auto voor de wintersport. Om te beginnen omdat de achterbank in drie delen kan neerklappen en met alleen het middelste deel neergeklapt past daar exact mijn skitas die dan zo strak aan passend is dat deze genoeg klemt dat hij niet bij een ongeval als projectiel wordt afgevuurd. Overigens is mijn basisoplossing daarvoor: geen ongeval krijgen. Kan ik iedereen aanraden. Ook zonder skitas.

En er past verder idioot veel in. Een laadvermogen van ruim 2150 liter. En dat komt goed van pas met drie paar ski’s, drie paar skischoenen, enz. Daarnaast het grote voordeel van elektrisch rijden in de sneeuw: je stapt altijd in een warme auto (als je tijdig de verwarming inschakelt).

Daarnaast had ik het geluk dat met de bandenmaat van de Model Y ik de RUD Centrax die ik nog had liggen kon gebruiken. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden is dat de zeer lichte velgen die ik had gekocht als winterset een speciaal soort wielmoeren nodig heeft. En laat nou net de RUD Centrax een doodnormale zeskant nodig hebben…

null

Nou zou ik dus de Centrax kunnen verkopen en een andere ketting kunnen nemen, maar ik ben stronteigenwijs en heb de plaatselijke lasser aan het werk gezet. Overigens, de kans dat ik de kettingen daadwerkelijk moet gebruiken acht ik ongeveer 0%. Maar het kan als het moet en dat is waar het om gaat.

null

Nog een leuke extra van de Model Y (al is dat door mijzelf later toegevoegd) is de koelkast. Altijd lekker koud drinken achterin. Indien gewenst kan het zelfs een vrieskistje worden (dat is in de zomer wel handig als je bevroren spullen haalt bij de Hanos/Makro/Sligro). Kortom: onderweg kan ik heerlijk koude biertjes achteroverslaan.

Geintje, ik neem natuurlijk vodka mee.

Voor mij dus de ideale reisgezel (lees dit tevens als disclaimer, een discussie over de Milieu Effect Rapportages uit de comments sectie van nu.nl is hier niet op zijn plaats). Ik heb er nu al zin in om mijzelf heerlijk te laten rijden naar de Dolomieten (want op snelwegen is Autopilot daadwerkelijk in staat de naam waar te maken). Niet in het minst omdat ik dan de volgende dag eindelijk de lange latten onder kan binden.

De tolbadge zit al op de ruit, de aflaat voor de Brennero is reeds betaald… nog enkele dagen…

Poef, is al allemaal oud nieuws betreft de Tesla 😉

May the ski force be with you !!

Mijn eerste (hollandse) reactie is: waar doe je dat van. Maar dat gaat mij natuurlijk geen bal aan!

Waar ik eigenlijk meer jaloers op ben is de tijd die je er voor hebt, maar dat zal ongetwijfeld met je leeftijd te maken (of iets uit mijn 1e regel :-))
Maar verder wens ik je veel plezier en zal dit op de voet volgen, want na 2 keer in de Dolomieten geweest te zijn (Selva en Colfosco) is het een regio waar ik graag nog terug ga. En je schrijfstijl spreekt me ook wel aan!

Dit jaar niet die kant op, gaan met grote groep naar Montafon. Wellicht volgend jaar weer.

Ik ben ondernemer. Dan heb je simpelweg wat meer vrijheden (en ook weer andere verplichtingen, zo zal ik in Italië ook gewoon wat werk moeten verrichten).

Plussen en minnen zogezegd.

Ik ga deze draad met veel interesse volgen, tot ik na Kerst zelf richting Alta Badia ga reizen (overigens met een MY LR en 5 personen) om daar en in de skigebieden rondom mijn tijd met hopelijk veel plezier zal spenderen ;-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik ben ondernemer. Dan heb je simpelweg wat meer vrijheden (en ook weer andere verplichtingen, zo zal ik in Italië ook gewoon wat werk moeten verrichten).

Plussen en minnen zogezegd.

DSvier op 15 dec 2023 15:03

Toch leuk en goed geregeld!

Op korte termijn mijn hoop gericht op mijn oudejaarslot…

Op lange termijn, gewoon genieten van de mooie dingen die kan je doen.

Veel plezier alvast, ik lees ook lekker mee. Is er een reden dat je begint in Obereggen? Nostalgie wellicht of een paar fijne pistes?

Meerdere redenen. Om te beginnen is het heel goed aan te rijden vanuit Nederland. Ten tweede is het samen met Kronplatz het gebied dat het vroegst opent (en daardoor ook een hoog percentage pistes open reeds het begin van het seizoen). Daarnaast nog een stukje nostalgie en praktisch: ik ben begonnen met skiën in Carezza en heb in de afgelopen net geen kwart eeuw daardoor een band opgebouwd met Welschnofen en diverse mensen daar. Echter… het hotel waar ik altijd verblijf opent altijd wat later in het seizoen en dus is dan voor mij Obereggen het alternatief.

De laatste voorbereiding.

Voor mij begint de voorbereiding eigenlijk al ergens in oktober met het kopen van spullen waarvan ik denk dat ik die nog per se nodig heb. Dat is verdomd subjectief, maar aangezien alleen mijn mening ertoe doet in dezen is het een soort van objectief.

Omdat ik de neiging heb om van alles te vergeten (ik heb een officieel stickertje ADHD, al heet dat tegenwoordig neurodivers begrijp ik) begin ik ook rond oktober met het maken van een paklijst en de route uit te stippelen (zodat ik zonder significant tijdsverlies naar Italië kan rijden). En het inpakken doe ik ook ruim vooraf. Desondanks blijk ik toch eigenlijk altijd wel iets niet mee te hebben genomen wat achteraf toch wel handig was geweest.

null

Zo in de auto gepakt lijkt het wel enorm veel wat ik meeneen (zeker als je je bedenkt dat ook de frunk vol zit en eveneens de under trunk). Dat wijt ik vooral aan het feit dat ik enorm veel meeneem. Een van de grote voordelen van alleen op wintersport gaan: het past altijd wel.

Toch is dit voor het eerst dat ik erin geslaagd ben om alles in de achterbak te krijgen, op het uitsteken van de ski’s na dan, maar die doormidden zagen is ook zo wat. Er is zelfs ruimte over, ondanks dat ik toch weer meer mee heb dan vorig jaar (1 paar extra ski’s en 1 paar extra skischoenen).

null

Natuurlijk ook voor de reis de tolbadge op de voorruit en alvast de tol in Oostenrijk betaald, zodat ik nergens in een rij hoef te gaan staan, om terwijl het sneeuwt met raam open te wachten tot de slagboom een keer open gaat, hopende dat de creditcard snel terug wordt gegeven.

Morgenochtend is het dan eindelijk zo ver. Het echte leven begint weer (alles tussen de wintersportvakanties door is onder de streep gewoon wachten…). Het aftellen is van dagen naar uren.

En dan nu alles inpakken voor de kinderen, huis schoonmaken, nog wat werken en natuurlijk: GS op de Gran Risa en AZ-PSV kijken.

Waren we vandaag…vele busjes met raceteam stickers en de freche tricolore zegt meestal iets. Prettige reis.

null

null

Maar ben je nu van alles vergeten of ben je beter geworden in tetris?

Maar ben je nu van alles vergeten of ben je beter geworden in tetris?

Tiny-M op 17 dec 2023 21:47

Grotere auto. ;)

Dat helpt ook natuurlijk! Al krijg ik die ook gewoon weer volgestouwd.

Route uitstippelen kan ik het hele jaar. Altijd weer op zoek naar die ene route die niemeand weet, haha!

Op basis waarvan stippel jij je route uit? Neem aan dat je naar Italié via de Fernpas rijdt? Vergelijk je lengte van baustellen op verschillende routes, verwachtte tijdstip van passeren van (tradionele) knelpunten?

In ander topic komt de jaarlijkse vraag A61 of A3 weer naar voren, altijd leuk om te lezen.

Plaats een reactie