Kleinwalsertal advies

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kleinwalsertal

Wij zitten in de gelukkige positie dat we mee mogen met de hele fam kerst vieren in Zuid Duitsland. Heel leuk maar ook heel uitdagend qua planning. Hopelijk kunnen jullie mij/ons sturen.

Kleinwalsertal is voor ons alle de skiërs nieuw.
We zitten in 4 volle dagen in Tiefenbach dus hebben elke dag de auto nodig. 5 Mensen hebben les nodig, ik (40+ jaar skivakanties vanaf mijn 5e), mijn vrouw (15 jaar ski ervaring vanaf haar 16e) en mijn zoon van 12 met al 5+ jaar ski ervaring niet. De 2 oudjes gaan wandelen ;)

We zijn er dus maar 4 dagen maar omdat we ook gasten zijn is het maar de vraag of we ook 4 dagen gaan skiën; ik probeer er in ieder geval (weers afhankelijk) dan minimaal 3 dagen te skiën.

We zijn dus in totaal met 8 skiërs. Vooronderzoek laat me denken dat we gewoon de Nebelhorn moeten doen (onderaan Ski huur, les regelen etc). Dan kunnen wij boven skiën en de lessers in het middengebied. En als ik een leuke piste 5 keer moet doen vind ik dat nu prima.

Mocht er nu ergens een top dag zijn kan ik altijd doorrijden naar de Fellhorn en de afdaling naar Oostenrijk doen.

Maar uiteindelijk zijn we daar met zijn allen, en vanuit de Nebelhorn kun je met iedereen afspreken voor lunch.

Wie is bekend daar? Die ons kan vertellen waar we moeten gaan op de mooiste dag? Waar we moeten gaan om goed geholpen te worden voor minimaal 2 dagen les (prive voor 5 personen), etc etc. Ik wil zo veel mogelijk in deze 3 of 4 dagen stoppen maar wel zo dat we elkaar niet uit het oog verliezen :)

En nogmaals, een mooie piste een paar keer doen is geen straf voor mij.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 dec 2023 20:18

Ga naar Ofterschwang en Bolsterlang zijn mooi kleine skigebieden voor een dag met een redelijk prijs voor je skipas , de Nebelhorn moet je mijden dure skipas en maar weinig piste beter naar de Fellhorn te gaan ,maar je moet wel zorgen dat je er vroeg bent , want anders is het ver lopen vanaf de parkeerplaats naar de lift .
Bolsterlang is een prima gebied voor les te nemen

*bericht bewerkt door leokouter op 13 dec 2023 19:36

Maar dat helpt mij niet met de juiste skipiste vinden voor de 5 die moeten lessen.
Heb ooit in 1 ski week mijn zus en mijn moeder het ziekenhuis ingeskied. Dat is niet weer mijn plan.

Bolsterlang is een prima keuze voor de lessen. Familiegericht gebied met lekkere alpenweidepistes.
Richting KWT stoppen bij de Söllereck als de sneeuwcondities goed zijn. Heerlijke afdalingen door het bos en niet moeilijk.
Bij heel mooi weer, rijdt dan helemaal door naar Ifen. Prachtige pistes en een heerlijk uitzicht.
Qua familie in de kreukels skiën. Soms gaat het mis, maar pak het dan rustig aan. Coach positief, blijf in de buurt en ski langzaam voor indien nodig. Zo heb ik mijn moeder wel eens de hele Lagazuoi af moeten praten (weinig genoten dus) en mijn vriendin van de Balme. Die sloeg compleet vast. Of die keer dat ik nét te verdekt stond bij de afslag naar het eenvoudige pad, waardoor de hele bubs de racetrainingspiste af ging ipv de eenvoudige route. Vriendinlief moest toen van narigheid tegen een sneeuwhoop op afremmen… Maar niemand gewond of te bang geweest.

Wel erg moeilijk om in KWT een parkeer plaats te vinden voor een dag. Je zult echt vroeg moeten zijn voor plekje. Kerst is top drukte.
Bus is in Klein Walser Tal super geregeld. Maar heb je niets aan als je niet in KWT slaapt.

Bolsterlang is een prima keuze voor de lessen. Familiegericht gebied met lekkere alpenweidepistes.
Richting KWT stoppen bij de Söllereck als de sneeuwcondities goed zijn. Heerlijke afdalingen door het bos en niet moeilijk.
Bij heel mooi weer, rijdt dan helemaal door naar Ifen. Prachtige pistes en een heerlijk uitzicht.
Qua familie in de kreukels skiën. Soms gaat het mis, maar pak het dan rustig aan. Coach positief, blijf in de buurt en ski langzaam voor indien nodig. Zo heb ik mijn moeder wel eens de hele Lagazuoi af moeten praten (weinig genoten dus) en mijn vriendin van de Balme. Die sloeg compleet vast. Of die keer dat ik nét te verdekt stond bij de afslag naar het eenvoudige pad, waardoor de hele bubs de racetrainingspiste af ging ipv de eenvoudige route. Vriendinlief moest toen van narigheid tegen een sneeuwhoop op afremmen… Maar niemand gewond of te bang geweest.

Bennie op 13 dec 2023 19:51

Was gewoon pech, zus achter mij aan door bos en valt na jump vol op haar rug, moeders stond stil want dacht recht door te gaan, we gingen naar rechts, snelheid nihil maar dan sprint ook niks los. Was gewoon pech, ergens 1987…maar de ene naar ziekenhuis en de andere met speciale auto naar huis. Was trouwens in de trois valley, 1650

*bericht bewerkt door Freak op 13 dec 2023 21:14

Was gewoon pech, zus achter mij aan door bos en valt na jump vol op haar rug

Freak op 13 dec 2023 21:09

Tsja, we kunnen nog zoveel pistes aandragen, maar als ge er dan toch er vanaf gaat helpt geen enkel advies ;)

kijk op skigebieden hörnerdörfer

Maar als je toch een skileraar boekt kan je toch vragen wat de handige pistes zijn?

Ik denk dat de tips voor andere gebieden heel goed zijn, maar mocht je toch KWT doet, my 2 cents:

  • nebelhorn ken ik niet, maar lijkt me heel beperkt voor beginners
  • Sollereck is denk ik het rustigst en is vrij eenvoudig, leuke optie voor de beginners denk ik
  • Kanzelwand kan, maar is denk ik heel druk. Ik vraag me af of je als echte beginner met een leraar überhaupt naar boven gaat of bij se slepers beneden blijft
  • Ifen: supermooi, maar ook druk. Wel leuke en mooie pistes
  • Heuberg: geen optie? Lekker kneuterig, maar allemaal makkelijke pistes en als de rest ‘s ochtends les heeft gaan de goede skiërs naar de Walmendingerhorn? Pak je een van de latere dagen de bus naar Ifen (net zo snel en vaak als een lift, feitelijk dus gewoon verbonden)

Maar: voor die echte beginners is drukte rottig, ze schrikken van iedereen, pistes zijn sneller kapot waardoor elk steiler stukje een hel wordt, voor mij allemaal redenen om een van de rustigere opties te bekijken. Kleinwalstal is best heel druk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Misschien heb ik het niet goed verwoord, ik probeer voor mijn zus met man en kids een rustige plek te zoeken met leeraar/lerares. Ik met vrouw en zoon redden ons wel. De plek waar we zitten staat ook al vast en opa en oma willen graag wandelen en eventueel gezamelijk lunchen, hoe combineert ik dat van uit een basis station, zonder extra bussen etc.(een toer dag is altijd een optie).

Ik zou kijken of je bij Ifen kan parkeren dan, of bij Heuberg en dan daar de les boeken. Heuberg / Parsenn is leuk voor beginners. En dan meer ervaren met de bus de Ifen op.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wat lovetoski zegt.
Heuberg is perfect voor beginners. En van daaruit kunnen de meer ervaren mensen door naar ifen.

Ifen vond ik daar het mooiste stukje, voor ieder wat wils. En als je toch wat meer uitdaging wil kan je alsnog naar de nebelhorn of evt kansler

Drukte vond ik zelf meevallen, maar zal afhangen van wanneer je gaat

Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. Ifen is zeker het mooiste deelgebied, met zowel bij het top- als dalstation een prima restaurantje. Een mooie afwisseling van blauwe, rode en zwarte pistes. Voor de wandelaars is dat ook prachtig, op het plateau liggen er een aantal hele mooi wandelroutes. Die liggen soms dicht langs de blauwe pistes dus je kunt elkaar daar zelfs tijdens de activiteiten nog weleens tegenkomen.

Qua lessen zul je dan specifiek moeten informeren verwacht ik, maar er wordt genoeg gelest in dat deelgebied dus dat lijkt me best mogelijk

Als je in Tiefembach zit zou ik toch echt Sollereck in 1e instantie kiezen. Heb je specifieke dagpassen voor en goed parkeren. Voor beginners veel beter. Anders Riezlern. Bij beiden heb je skischolen.

Oberjoch? Is dichtbij, gemoedelijk en goedkope skipas tarieven.

Ik kan inderdaad de Parsenn lift/piste op de Heuberg aanbevelen voor beginners. Toen onze kids op les gingen als beginners, startten ze ook daar. Vanuit de bergstation kun je daar met een pendelbus (2 minuten) naar de voet van de Ifen. Dat is leuk voor gevorderden en wellicht na een paar lessen zijn de blauwe pistes daar ook geschikt voor de meeste beginners.

Onderdaan de Parsenn is het ca 5 minuten lopen naar het dalstation van de Kanzelwand. Daar zou ik als beginner niet naar toe gaan. Maar gevorderden kunnen daar naar boven en aan de Duitse kant de Fellhorn pistes verkennen en op het einde van de dag weer de Kanzelwand afdaling naar Riezlern in Oostenrijk.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Ik ben het eens met @Ive
Ik zou aanraden om de heuberg of de parsenn als beginplek te nemen, en vanuit daar les te nemen. Onderaan de heuberg zit een skischool en skiverhuur. Bij ifen is het erg druk met parkeren. Er is genoeg plek maar als je later bent, zul je een eindje moeten lopen. Bij de andere liften heb ik geen ervaring met parkeren. Ik heb geen ervaring met de nebelhorn. De Heuberg arena is een kwartiertje verder dan de nebelhornbahn. Sollereck is ook geschikt voor beginners, maar ik denk dat je om naar andere deelgebiedjes te gaan, altijd de bus/ auto nodig hebt.

Mogelijkheden:
Vanuit de heuberg kunnen de gevorderden naar Mittelberg skiën en daar op de walmerdingerhorn skiën.

Vanuit het dalstation van de parsenn, is het maar 10/15 minuten lopen naar het dalstation van de kanzelwand, met een skipas kan je ook de bus nemen. Als je niet in de spits gaat is deze goed te doen. Je kan ook de pistes van de fellhorn verkennen. De dalafdalingen van de kanzelwand en de fellhorn zijn niet ideaal voor de beginners.

Vanuit het bergstation van de parsenn, gaat er een shuttlebus naar het dalstation van Ifen. Als de beginners wat les hebben gehad, zullen de lange blauwe pistes (4, 5 en 6) erg leuk zijn. Hier kunnen de gevorderden ook leuke pistes pakken.

Aanraders eten:
Je kan bijvoorbeeld lekker lunchen bij Hotel Birkenhöhe, dit zit naast de parsenn piste. Hier kun je met een zonnetje erg lekker buiten zitten. Onderaan de heuberg heb je ook cafe im dorf waar je lekker kan eten.

In Riezlern is het ook leuk om te lunchen bij cantina vertical (tegenover de kanzelwandbahn) of cafe wallis (5 minuten lopen van het dalstation van de kanzelwandbahn).

Ski you later!

Zou toch Bolsterlang en Ofterschwang kiezen want je gaat in de vakantie periode en als goed weer is komen veel dagtoeristen
en dan is het file rijden en je auto ver geparkeerd van de lift
ski les zou ik on line boeken

Ga minimaal een keer naar Ifen. Echt één van de kneuterigste (in positieve zin) skigebiedjes die ik ken. Het heeft alles: hoogtemeters, mooie bergwand, leuke pistes die je rustig 3 dagen kan doen en voelt door de variaties aan pistes veel groter dan het is. Bij de Auenhutte onderaan heb ik de lekkerste Gröstl ooit gehad. Nu zegt jullie dat niet veel, maar weet dat dit komt van een Gröstl liefhebber. 😁

Plaats een reactie