Welke spullen neem je mee terug van wintersport

In het topic over welke vreemde spullen er meegenomen worden op wintersport las ik dat @Gerben1979 graag veel gurktaler mee terug neemt. Toen bedacht ik dat dat ook een leuk topic zou kunnen opleveren.

Dus in dit topic kan je al het lekkers, guilty pleasures of andere onzin die je meeneemt van wintersport vermelden.

Ik zal beginnen.

We nemen altijd pakjes kaiserschmarren mee. Flessen almdudler, knoblauchsuppe. Dan meestal nog wel een stuk spek, worst en lokale mosterd.

Wat we de laatste jaren ook altijd zoeken is een wandelstokschildje. Mijn vriendin heeft een oude wandelstok van haar opa die helemaal bekleed is met schildjes. Mijn zoon heeft een stok gekregen van mijn ouders en die zijn we nu ook langzaam aan het vullen met schildjes van plaatsen waar we komen in de Alpen.

Oh ja en we kopen eigenlijk ook altijd wel een koelkastmagneet.

Waarschijnlijk vergeet ik nog dingen… Ik ben benieuwd wat er nog meer voorbij gaat komen!

🏂

Dingen die mee terug gaan zijn een beetje afhankelijk van waar we naartoe zijn geweest, maar een beetje afhankelijk van de locatie gaan er mee: zakken rösti met kaas en spek, een flink stuk raclettekaas, gedroogde worst, biertjes van de lokale brouwerij, lokale kazen.

Born to Ride

Als onze dochter en zoon, zoals vorig jaar het geval was, de slalomwedstrijd van het dorp winnen, dan komt er weer een tweekilostuk verse, in het dorp gemaakte kaas terug naar Nederland… Héérlijk. :-)

En verder alleen een fles rode Savoie wijn en wat flessen bier van Le Brasserie de Mont Blanc.

[Franse Alpen dus…]

Meestal wat worst en speck voor onszelf.
En dan nog wat voor de oppas van onze hond. Vaak ook speck en worst en soms een fles Bombardino.

Wijn. (Soms)

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 dec 2023 12:28

Bla, bla, bla.

Heel veel berg kaas, skiwasser ranja en spezi voor onze zoon!

Zure mayo
Kaas
Charcuterie
Een goede caquelon van zwaar gietijzer uit Zwitserland (eenmalig)
Lokale drankjes, Génépy bijvoorbeeld
Spätzle
Meestal nog wat bier als er wat over is

wij nemen altijd wat fritattesuppe zakjes mee uit Oostenrijk. Afgelopen jaar hebben we ook een blik goulash soep en een zakje om kaiserschmarrn te maken meegenomen.
https://www.lekkeroostenrijk.nl/home/Knorr-Frittatensoep-p23…
Zie nu dat je ze ook kan bestellen, maar zoiets nemen we altijd mee.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 14 dec 2023 12:25

Ski you later!

Als onze dochter en zoon, zoals vorig jaar het geval was, de slalomwedstrijd van het dorp winnen, dan komt er weer een tweekilostuk verse, in het dorp gemaakte kaas terug naar Nederland… Héérlijk. :-)

En verder alleen een fles rode Savoie wijn en wat flessen bier van Le Brasserie de Mont Blanc.

[Franse Alpen dus…]

Rene4000 op 14 dec 2023 11:55

Die groene van Le brasserie Mont Blanc was lekker! Ze hebben sowieso een paar goede biertjes daar !!

null

🏂

Een tank vol met brandstof. Meer meestal niet.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Meestal nemen we mee teru naar nederland : rösti, chocolade van Laderach, walliser wijn en juspoeder van de Migros.

Paul

Soms kun je ook de biertjes van de Brasserie du Mont Blanc bij de Aldi of de Lidl kopen.

Paul

In Graubünden gaat er altijd een Bündner Nüsstorte mee naar huis. Soms wat wijn en kaas uit de streek. In Italië graag wat bressaola.
Lokaal bier vaak ook. Maar niet meer die van de Brasserie du Mont Blanc. Die worden meer dan 100km verderop gebrouwen. Moeilijk nog lokaal te noemen.

Ik heb het allemaal meegenomen… wijn, bier, worst, kaas, chocola.
Chocola was het eerste dat ophield. Voor de millennials onder ons: toblerone en milka waren niet altijd al overal te koop.
En voor de rest gold dat het thuis toch een stuk minder smaakt. Die worst en kaas stinkt, het bier is bitter en de wijn is ineens niet beter dan die van de onderste plank in de supermarkt.
Locatie doet heel veel met je smaak…

*bericht bewerkt door Jay op 14 dec 2023 12:57

Meestal lokale specialiteiten zoals

Italie : Limoncello , Pastas , Gedroogde ham
FR : Genepi , saucisses , kaas
AT : Scnapps , Jagertee , käse

Een koelkastmagneet en mozartkugeln

Meestal wat reclame materiaal/tijdschriften van de regio en wintersport zaken.

Een tank vol met brandstof. Meer meestal niet.

havana op 14 dec 2023 12:40

Ieder jaar proberen we dat weer opnieuw, maar op de een of andere manier is die tank altijd ruimschoots voor thuiskomst alweer leeg.

*bericht bewerkt door paolie op 14 dec 2023 13:24

Strohrum 80%!

Aftellen maar!

Eigenlijk alleen de pistekaartjes (die bewaar ik van alle gebieden waar ik geweest ben). Zelfs die volle tank ik vaak niet meer de moeite waard. En vorig jaar december een griepje, maar dat hoeft niet nog een keer.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Meestal wat worst en speck voor onszelf.
En dan nog wat voor de oppas van onze hond. Vaak ook speck en worst en soms een fles Bombardino.

Noblesse op 14 dec 2023 12:05

O, en wat ik vergat, vaak ook een fles pure alcohol voor mijn schoonzoon. Hij maakt zelf Limoncello. In Italië is dat veel goedkoper dan hier.

@Bennie die torte maak ik vaak ook zelf. Heerlijk!

Soms kun je ook de biertjes van de Brasserie du Mont Blanc bij de Aldi of de Lidl kopen.

Weet ik. Maar flink duurder dan in de locale Franse bergdorpsupermarkt, hetgeen ik niet zou verwachten.
Bovendien zag ik bij Lidl alleen maar prijzige 33 cl flesjes. Vanuit Frankrijk neem ik altijd meerdere flessen van 75 cl mee.

Een tank vol met brandstof. Meer meestal niet.

havana op 14 dec 2023 12:40

Ieder jaar proberen we dat weer opnieuw, maar op de een of andere manier is die tank altijd ruimschoots voor thuiskomst alweer leeg.

paolie op 14 dec 2023 13:23

Hier ook dus koop ik er onderweg wat in Duitsland, de Italiaanse is voor tussendoor.

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 dec 2023 13:58

Bla, bla, bla.

Mijn kinderen vullen vlak voor vertrek naar huis een waterflesje met sneeuw. Eenmaal thuis staan deze flesjes met smeltwater maandenlang ergens in een vensterbank. Fascinerend om te zien wat een troepjes deeltjes vuiltjes er op de bodem liggen. Ooit gesuggereerd mee naar school te nemen om onder de microscoop te bekijken, maar zo ergens in september, als de volgende wintersport weer nabij komt, wordt het flesje toch maar weggegooid. Met een soort weemoedig gevoel, want het was toch ooit die zalige sneeuw.

*bericht bewerkt door Marije77 op 14 dec 2023 14:07

❄️

Strohrum 80%!

Matthieu op 14 dec 2023 13:24

Vroeger was die in NL niet te krijgen inderdaad, maar staat ondertussen allang bij de Gall&Gall.

Echte Südtiroler Speck uit de Vinschgau, Mozartkugeln voor de collega’s, die rekenen er al op. Ze kijken die dingen nog net niet uit de tas op de eerste werkdag na de vakantie.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik zie hier regelmatig mozartkugeln voorbij komen. Uit Oostenrijk nemen wij vaak Rumkugeln mee, vele malen lekkerder dan de mozartkugeln ;)

Born to Ride

Strohrum 80%!

Matthieu op 14 dec 2023 13:24

Vroeger was die in NL niet te krijgen inderdaad, maar staat ondertussen allang bij de Gall&Gall.

Jay op 14 dec 2023 14:53

Maar daar kopen is veel leuker. Ooit in Samnaun een literfles gescoord voor CHF12,- ;)

Aftellen maar!

Genepi, wijn, likeurtjes, koelkastmagneet (overal ter wereld) en laatst een enorme houten steenbok:

null
null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Spatzle komt standaard mee terug naar nederland, toch nog geen plek gevonden (in de buurt) waar dat te verkrijgen is.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Plaats een reactie