file vermijden 2e week voorjaarsvakantie en rijden op zaterdag en zondag: overnachting zoeken

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski amadé

Beste mede-wintersporters,
Aangezien er overal al weer lekker witte webcams verschijnen krijg ik zin in voorpret!
Daarom onze reis beetje plannen: voorjaarsvakantie 18-25 februari 2024 naar Grossarl. We verblijven daar van zondag tot zondag in de hoop de files een beetje te kunnen omzeilen. Vorig jaar vertrokken we op vrijdag en was het bij Arnhem al achteraan aansluiten en deden we bijna 11 uur over de eerste etappe naar Neurenberg.
Gezien studiedagen op school en tips van anderen daarom bedacht om nu te proberen op zaterdag een beetje achter de file aan te rijden, ergens in Zuid-Duitsland te overnachten (idealiter na uurtje of 5 a 6 rijden) en dan op zondag het laatste stukje.
Hoe laat is handig om dan te vertrekken? Ik zie dat de belangrijkste regio’s van Duitsland een week eerder vakantie hebben gelukkig. Iemand enige ervaring met hoe laat de files een beetje oplossen zaterdag overdag? Of is het devies: zo laat mogelijk?
Kan ik beetje gericht bedenken waar ik overnachting ga plannen.

Dank voor het meedenken!
(en leuke tips qua overnachting welkom!)

Is een zondag-zondag vakantie al niet een goede manier om al teveel verkeer te vermijden?

Tuurlijk! Dat is het hele idee, maar vinden het wel lekker om de vakantie een dagje eerder te starten met een fijn hotel onderweg. En ben het meestal na uurtje of zes wel weer eens zat in de auto.
Terug rijden we meestal wel in 1 keer overigens.

Dan zou ik zaterdag ergens einde middag pas gaan rijden en het grootste stuk op zondag. Dan zijn de wegen echt een heel stuk rustiger.

Rustig opstaan, tas inpakken, auto inpakken en na de lunch lekker iets voorbij Nürnberg instellen en rijden. Kom je lekker rond etenstijd aan, eet je wat en rij je zonder na t ontbijt verder.

Als je zondag wel al skiën zou ik verder rijden, maar anders maakt het allemaal niet zoveel uit.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zijn er wel accomodaties die zo-zo doen?

Wij hebben de maandag er nu na vrij, studiedag met school. Wij gaan wel vrijdag rijden, maar allicht toch weer de nacht door dit keer en dus pas rond 20:00 vertrekken.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Houd de files in de gaten op de Tauern autobahn van Hallein tot de afslag Pongau sta je in de file. Als je op de A8 rijdt moet je even op ASFINAG kijken daar staat de extra tijd die je nodig hebt ivm met de tunnel renovatie. Je kan dan nog beslissen om via Kufstein Walchsee en Lofer te rijden of via Traustein Inzell en lofer. Dan richting Saalfelden daar ga je dan de B164 op en rijdt je over Dienten, Lend richting Salzburg en neem je bij Alpendorf de afslag naar Grossarl

*bericht bewerkt door Elly3 op 16 dec 2023 20:46

Dienten Die Alte schule

Beste mede-wintersporters,
Aangezien er overal al weer lekker witte webcams verschijnen krijg ik zin in voorpret!
Daarom onze reis beetje plannen: voorjaarsvakantie 18-25 februari 2024 naar Grossarl. We verblijven daar van zondag tot zondag in de hoop de files een beetje te kunnen omzeilen. Vorig jaar vertrokken we op vrijdag en was het bij Arnhem al achteraan aansluiten en deden we bijna 11 uur over de eerste etappe naar Neurenberg.
Gezien studiedagen op school en tips van anderen daarom bedacht om nu te proberen op zaterdag een beetje achter de file aan te rijden, ergens in Zuid-Duitsland te overnachten (idealiter na uurtje of 5 a 6 rijden) en dan op zondag het laatste stukje.
Hoe laat is handig om dan te vertrekken? Ik zie dat de belangrijkste regio’s van Duitsland een week eerder vakantie hebben gelukkig. Iemand enige ervaring met hoe laat de files een beetje oplossen zaterdag overdag? Of is het devies: zo laat mogelijk?
Kan ik beetje gericht bedenken waar ik overnachting ga plannen.

Dank voor het meedenken!
(en leuke tips qua overnachting welkom!)

MiDo op 16 dec 2023 18:19

Just courious, hoe laat vertrok je vorig jaar op vrijdag?

Rond 15:00. Direct uit school vanuit de regio midden-Nederland. We dachten:'met wat file erbij zijn we zo in Neurenburg, hahaha, dat werd dus diep in de nacht. Was nog steeds prima hoor, maar wel zonde van de tijd.
Met studiedag op maandag daarom gevraagd aan hotel of zondag-zondag kon: was geen enkel probleem.

Zijn er wel accomodaties die zo-zo doen?

Wij hebben de maandag er nu na vrij, studiedag met school. Wij gaan wel vrijdag rijden, maar allicht toch weer de nacht door dit keer en dus pas rond 20:00 vertrekken.

LoveToSki op 16 dec 2023 20:03

Ja zijn er best wel te vinden. In Frankrijk zie ik het wel vaker dan Oostenrijk.

Rond 15:00. Direct uit school vanuit de regio midden-Nederland. We dachten:'met wat file erbij zijn we zo in Neurenburg, hahaha, dat werd dus diep in de nacht. Was nog steeds prima hoor, maar wel zonde van de tijd.
Met studiedag op maandag daarom gevraagd aan hotel of zondag-zondag kon: was geen enkel probleem.

MiDo op 16 dec 2023 21:19

Ik ben van plan vrijdagochtend te vertrekken, om een uur of 9 ofzo, ook vanuit Midden Nederland. Iemand ervaring daarmee? Ik wil tot München.

Wij vertrekken meestal rond 10 a 11 uur op zaterdag, omstreeks 6 uur lossen de laatste files bij München op. Meestal eten we daar een hapje en dan zijn rond een uur of 9 op locatie. Op die manier nooit noemenswaardige files gehad op een zwarte zaterdag.

Vorig jaar was de vrijdag heel druk. 0900 vertrekken was al veel te laat . Het was toen ook geen goed weer, maar daarnaast vertrekken ook teveel Nederlanders op vrijdag al.

Wij hebben een hotel op een uur van het skigebied. Heerlijk de dag erna nog een uurtje, inklikken en gaan.

Wij rijden wel op vrijdagochtend weg.
20 km na Regensburg in Wärth an der Donau hebben wij altijd een overnachting bij Gasthof Geier.
Eten, slapen en ontbijt voor een leuke prijs.
Zaterdag na het ontbijt rijden we binnendoor naar Salzburg, daar gaan we weer de snelweg op naar Flachau.
Dit jaar zetten wij voor we vertrekken bij het Gasthof google maps aan en zien wel hoe we verder moeten rijden.

Handig om te weten dat zo-zo soms ook kan, ga ik onthouden voor als we weer een studiedag na een vakantie hebben.

Wij vertrekken 14.30 normaal op vrijdag. Vorige keer waren we rond middernacht in München, alleen files in NL gehad. Uur eetpauze nog gehad ergend in DLD. Viel me niet tegen.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij vertrekken meestal om zes uur in dochtend op vrijdag vanuit Noord Nederland. Pikken de sleutel op ten Zuiden van München om een uur of twee. Doen boodschappen ook in die regio. En zijn rond vijf uur in Königsleiten.

It is an amazing world

Vanuit het noorden (of oosten) kan je fijn de grens bij bijvoorbeeld Oldenzaal over en dan richting Bamberg. Heel iets verder, maar 99 van de 100 keer toch sneller dan rond Arnhem, Ruhrgebied, Frankfurt, Wurzburg en vaak ook nog Nürnberg.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@MiDo Als je op vrijdag om 15:00 uur vertrekt, rijd je in de avondspits door het Ruhrgebied en richting Frankfurt. Als het dan ook nog eens slecht weer is, kan de reis inderdaad lang duren. Beter is dan om op zaterdag achter de files aan te rijden.
@LoveToSki Als je goed zoekt zijn er voldoende accomodaties te vinden die zo-zo doen, ook in Oostenrijk.

En is 10:00 vertrekken dan ‘achter de files aan’ of ‘in het staartje van de files’?

Als we rond 10:00 wegkunnen kunnen we onder Neurenberg slapen en zondag nog heel erg op tijd er zijn namelijk.

Ik ben van plan vrijdagochtend te vertrekken, om een uur of 9 ofzo, ook vanuit Midden Nederland. Iemand ervaring daarmee? Ik wil tot München.

EJEEE op 16 dec 2023 22:42

Ik doe dit al jaren, en dan zo ver mogelijk door. Voor München overnachten impliceert dat je zaterdagochtend weer vroeg verder moet, anders sta je alsnog in de file.
Dat vond ik zonde, want de vakantie is immers begonnen dus beetje rustig aan en lekker ontbijtje hoort erbij. Daarom liever tot in Oostenrijk doorrijden op vrijdag.
Ik heb door de jaren wel gemerkt dat het vrijdag overdag ook steeds drukker wordt. Vrijdagmiddag weg is eigenlijk al geen optie meer. Maar ‘in de loop van de ochtend’ betekent 's middags in Zuid-Duitsland, wanneer alle Duitsers net vertrokken zijn.
Beste is dus om ook hen voor te zijn door vrijdagochtend wat vroeger te vertrekken.

*bericht bewerkt door Jay op 17 dec 2023 10:38

Wij gaan de laatste jaren via Kassel A 45 naar het zuiden en overnachten zo’n 100 km voor München. Vanuit oosten van t land goed te berijden en je omzeilt Ruhrgebied.

Wij zijn verleden jaar voor het eerst “korter” gegaan. Zaterdag rond middaguur weg en tot München . Bij beursgebouw vele hotels die ivm vakanties goed aanbiedingen hebben. Volgende ochtend nog 2-3 uur rijden en gelijk de piste op om ff te oefenen voor de skilessen .Inchecken hotel voor 4 nachten. Kinderen les van maandag t/m donderdag . Donderdag na de les in de auto en naar München. Lekker uit eten en de volgende dag richting huis.
Voordelen : 4 1/2 dagen skipas, 4 dagen les. 2 overnachtingen München. Dit maakt het beduidend goedkoper en met reizen totaal geen files terwijl je toch het gevoel hebt een week weg te zijn

In Oostenrijk altijd zondag-zondag kunnen boeken… reden dan om 4 uur weg bij Nijmegen… Ik was van het type doorstappen dus 7,5 uur later stonden we in Obertauern en konden we gelijk de piste op.
In Italië willen ze helaas niet aan de zondag-zondag boekingen. En nu volledig elektrisch. Dus dan maar ziek op vrijdag en in de ochtend vertrekken rond 8 uur. Hotelletje bij Innsbruck of onder de Brenner en volgende ochtend om maximaal 8.00 uur verder. Dan ben je 1,5 uur laten in Italië bij je hotel/appartement en kun je ook zo de piste op. Ik moet zeggen dan kom je toch stuk relaxter aan ;-)

Ook in Italië al eens zondag-zondag kunnen boeken. Niet zoveel mogelijkheden als Zaterdag-zaterdag maar het is wel mogelijk.

voordeel van zondag rijden is dat je ook (nagenoeg) geen vrachtverkeer hebt in Duitsland. Dus lekker zaterdag in de loop van de middag de auto in, uurtje of 4-5 rijden en dan overnachten. Dan rijd je zondag relaxt verder naar je bestemming.
Fijne vakantie!

We boeken al een paar jaar niet eens meer in het weekend. Nu ook gaan we maandag (1e Kerstdag) rijden en vrijdagmiddag terug naar NL. Vieren oud/nieuw in NL en gaan dan weer terug maandag naar AU en dan terug op zondag. Accomodaties waren eigenlijk snel geregeld. Eerste week in de Zugspitze Arena en de week erna in SkiWelt. Beide pensions liggen overigens op minder dan 300 M van de lift.

May the ski force be with you !!

Rond 15:00. Direct uit school vanuit de regio midden-Nederland. We dachten:'met wat file erbij zijn we zo in Neurenburg, hahaha, dat werd dus diep in de nacht. Was nog steeds prima hoor, maar wel zonde van de tijd.
Met studiedag op maandag daarom gevraagd aan hotel of zondag-zondag kon: was geen enkel probleem.

MiDo op 16 dec 2023 21:19

Ik ben van plan vrijdagochtend te vertrekken, om een uur of 9 ofzo, ook vanuit Midden Nederland. Iemand ervaring daarmee? Ik wil tot München.

EJEEE op 16 dec 2023 22:42

Wij doen dit meestal. Vorig jaar om 10u rond Amsterdam vertrokken en om 22u aangekomen in Salzburg voor een overnachting onderweg. Zaterdag dan nog een klein stukje en ruim voor de lunch op de skies.
Andere jaren reden we meteen door naar de eindbestemming. Je kunt er wel op rekenen dat je op vrijdag in 12u naar Oostenrijk rijdt. Niet echt een snelle rit dus, maar wel zaterdag als bonus-skidag.
Het was vorig jaar 's avonds slecht weer, dus dat was wel zwaar, maar vaak rijdt het vrijdagavond heerlijk door en kun je relaxed je km’s maken.

@MiDo](/profiel/mido) Als je op vrijdag om 15:00 uur vertrekt, rijd je in de avondspits door het Ruhrgebied en richting Frankfurt. Als het dan ook nog eens slecht weer is, kan de reis inderdaad lang duren. Beter is dan om op zaterdag achter de files aan te rijden. > § Tjeerd69 op 17 dec 2023 09:57

Dan mis je wel de zaterdag als bonusdag. Na 18u is het meestal rustig dus tuf je zo 600km weg tot middernacht.

Rond 15:00. Direct uit school vanuit de regio midden-Nederland. We dachten:'met wat file erbij zijn we zo in Neurenburg, hahaha, dat werd dus diep in de nacht. Was nog steeds prima hoor, maar wel zonde van de tijd.
Met studiedag op maandag daarom gevraagd aan hotel of zondag-zondag kon: was geen enkel probleem.

MiDo op 16 dec 2023 21:19

Ik ben van plan vrijdagochtend te vertrekken, om een uur of 9 ofzo, ook vanuit Midden Nederland. Iemand ervaring daarmee? Ik wil tot München.

EJEEE op 16 dec 2023 22:42

2 jaar geleden zijn we vanuit midden Nederland om 11 uur vertrokken op vrijdag en ook tot Munchen gereden. 1 grote file, we hebben er uiteindelijk heel lang overgedaan.

Wij hebben onze overnachtingen Italië geboekt via Airbnb voor 8 nachten. Za-zo. Vertrekken op vrijdagmiddag en hebben een overnachting vlakbij de Fernpass. ( wij zijn nu niet meer gebonden aan het hoogseizoen)
Als je rechtstreeks of via booking of airbnb boekt dan is er heel veel mogelijk.
In frankrijk is za-za of van zo-zo meer gebruikelijk omdat je vaak via het plaatselijke boekingskantoor boekt. Korter boeken kan buiten het seizoen of is vrij prijzig.

Als er 10 kilometer voor je een groot ongeluk gebeurt kun je plannen wat je wil, maar dan duurt het gewoon lang. Als je zondag nog wat wil doen, passen kopen, skiles regelen en ski’s huren, is het handig als je er voor 4 uur bent. Dus je kunt zondagochtend vroeg weggaan, rond 4 uur, of je gaat zaterdag al weg en rijdt de helft. Meer gedachten hoef je er niet aan vuil te maken. Voordeel van rijden op zondag is geen vrachtwagens. Voordeel van in tweeën hakken is relaxter reizen.

Beste mede-wintersporters,
Aangezien er overal al weer lekker witte webcams verschijnen krijg ik zin in voorpret!
Daarom onze reis beetje plannen: voorjaarsvakantie 18-25 februari 2024 naar Grossarl. We verblijven daar van zondag tot zondag in de hoop de files een beetje te kunnen omzeilen. Vorig jaar vertrokken we op vrijdag en was het bij Arnhem al achteraan aansluiten en deden we bijna 11 uur over de eerste etappe naar Neurenberg.
Gezien studiedagen op school en tips van anderen daarom bedacht om nu te proberen op zaterdag een beetje achter de file aan te rijden, ergens in Zuid-Duitsland te overnachten (idealiter na uurtje of 5 a 6 rijden) en dan op zondag het laatste stukje.
Hoe laat is handig om dan te vertrekken? Ik zie dat de belangrijkste regio’s van Duitsland een week eerder vakantie hebben gelukkig. Iemand enige ervaring met hoe laat de files een beetje oplossen zaterdag overdag? Of is het devies: zo laat mogelijk?
Kan ik beetje gericht bedenken waar ik overnachting ga plannen.

Dank voor het meedenken!
(en leuke tips qua overnachting welkom!)

MiDo op 16 dec 2023 18:19

Op zaterdag, na de zwemles van de jongste, vertrokken we om 12:30 uit Utrecht. Via de A61 bereikten we rond 18:15 Stuttgart, waar we stopten bij Hotel Campo voor een overnachting en een schnitzel. De volgende ochtend vertrokken we rond 8:30 en kwamen rond 13:30 aan in Fieberbrunn, zonder enige file onderweg.

Plaats een reactie