Ervaringen met rijden op vrijdag voor de kerstvakantie

Dit jaar gaan we voor het eerst de 1e kerstvakantieweek naar Oostenrijk (Zillertal). We kunnen pas vrijdag in de middag gaan rijden. Het plan is een overnachting na Frankfurt te doen.
Wat kunnen we verwachten qua drukte? Wat is wijsheid: meteen gaan rijden om 14 uur of wachten tot de avond?

Vrijdagavond spits voor de kerstvakantie. Lijkt mij gewn fijne…

Vrijdagavond spits voor de kerstvakantie. Lijkt mij gewn fijne…

Sneeuwschrapert op 17 dec 2023 07:07

Dit inderdaad. Daarbij is het vanaf Frankfurt natuurlijk ook nog een aardig stukje. En op de zaterdagochtend loopt het al bijtijds vast rond München. Dus dan zou je weer erg vroeg moeten vertrekken vanaf je overnachtingsstek om dat voor te zijn…

Zelf gaan wij ook de eerste week van de kerstvakantie, maar vertrekken we rond 1 uur ’ s nachts en rijden dan de nacht door. Meestal lukt het dan redelijk zonder files.

*bericht bewerkt door Deniesje op 17 dec 2023 07:47

Aantal keren op een vrijdag (voor een grote vakantie) naar Oostenrijk gereden.
Maar meestal tot in Oostenrijk al. dan ben je zaterdags de drukte voor.
dus op zaterdag nog maar klein uurtje of minder. dus ook een skidag.
Ik zou zeker tot voorbij Stuttgart willen zijn. En dan nog moet je de zaterdag echt vroeg opstaan en daar op tijd.
(voor 6 uur) weg zijn.

Vrijdagspits in NL zal druk zijn. In D zal het qua vakantiedrukte enigszins meevallen, veel Duitsers gaan zelf pas 2e kerstdag. Dus ik zou rond 5/6 uur uit NL vertrekken, 6 uur rijden hotelletje en volgende ochtend de rest.

Even afwachten of er echt veel sneeuw komt in Duitsland, zaterdag. Als dat zo is, is bijna elk plan horror, en is de beste optie misschien wel om zaterdag na de sneeuw te vertrekken. Afh van wanneer de sneeuw valt natuurlijk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Afhankelijk van tot hoe laat je door zou willen rijden zou ik in ieder geval langer doorrijden dan Frankfurt.

14:00 uur vertrekken succes in het Ruhrgebied.
Misschien is A45 een optie?

Wij zijn de afgelopen 2 jaar rond 17u - 17u30 op de vrijdag voor de kerstvakantie vertrokken naar respectievelijk Kleinwalsertal en Brandnertal. 2x rond 0u30 - 1u ter plaatse zonder veel oponthoud.

Wij zijn de afgelopen 2 jaar rond 17u - 17u30 op de vrijdag voor de kerstvakantie vertrokken naar respectievelijk Kleinwalsertal en Brandnertal. 2x rond 0u30 - 1u ter plaatse zonder veel oponthoud.

Blitz1990 op 17 dec 2023 11:28

Wij vertrekken vanuit regio Alkmaar. Dan lijkt mij 01:00 nooit haalbaar bij vertrek om 17:00 uur 😂. Maar als we in de avond rijden kunnen we dus wellicht wel veel verder dan Frankfurt komen.
Hoe laat begint het zaterdag bij München ongeveer vol te lopen?

Wij hebben dit al een paar keer gedaan en geen noemenswaardige drukte ervaren. Als je om 14u kunt gaan rijden ben je voor de spits Nederland uit. Maar rij zover mogelijk op vrijdag. Zodat je zaterdag nog maar een klein stukje hoeft.

Wij rijden altijd in een keer. Liever avonds om 23u aankomen dan nog een extra overnachting met al dat gedoe.

Wij gaan rond half 12 rijden, na t kerstontbijt op school. Ik hoop dan rond 22u in Flachau te zijn. Ligt natuurlijk aan t weer, want nu voorspellen ze veel sneeuw.

Wij zijn de afgelopen 2 jaar rond 17u - 17u30 op de vrijdag voor de kerstvakantie vertrokken naar respectievelijk Kleinwalsertal en Brandnertal. 2x rond 0u30 - 1u ter plaatse zonder veel oponthoud.

Blitz1990 op 17 dec 2023 11:28

Wij vertrekken vanuit regio Alkmaar. Dan lijkt mij 01:00 nooit haalbaar bij vertrek om 17:00 uur 😂. Maar als we in de avond rijden kunnen we dus wellicht wel veel verder dan Frankfurt komen.
Hoe laat begint het zaterdag bij München ongeveer vol te lopen?

Natas1907 op 17 dec 2023 11:56

Een flink aantal jaar geleden in de crocus op zaterdag om 8 uur bij München Nord - toen probleemloos door kunnen rijden richting Kufstein. Denk dat het na 9 uur echt vol gaat worden. Maar afgelopen jaar waren we einde ochtend bij München en konden we - af en toe wat langzaam - eigenlijk redelijk goed doorrijden. Voor het komende Kerst weekeinde kan alles weer anders liggen. Kans op dagjesmensen - maar die gaan wellicht al vroeger op pad. Zoals eerder gezegd, de Duitsers vieren Kerst over het algemeen thuis.
Maak me nergens meer druk over. We vertrekken om een uur of 3 's nachts (kopje Zuid-Holland) en zien wel hoe het gaat. Wel wat alternatieve routes in de planning en dan onderweg kijken hoe het er uit ziet.

Vorig jaar gedaan en toen gezegd ‘dit doe ik niet meer’. Drukte vanaf Nederland (13:00 vertrek) tot Oostenrijk (23:00 aankomst).

Dus rustig zal het ook dit jaar niet zijn gok ik. Maar goed, dat geldt voor de zaterdag ook lijkt me…

Gewoon lekker vertrekken op een voor jullie prettig tijdstip op de vrijdagmiddag of begin avond en dan zover mogelijk doorrijden. Zaterdag vroeg weer op pad want anders sluit je bij de rest aan die al ergens halverwege de nacht zijn vertrokken.
Alles staat of valt met het weer onderweg en als iedereen rond hetzelfde tijdstip gaat rijden dan sluiten we allemaal achter elkaar aan… ;)
Fijne vakantie!

Voordeel is dat de meeste Duitse scholen al vrij krijgen op donderdag, plus dat sommige bedrijven de vrije dag van de 24e (die op zondag valt) naar voren trekken naar de 22e.

Ik zou toch wel de Rechtsrheinische Autobahn (A3 vanaf Arnhem, via Oberhause/Köln/Franktfurt) mijden, en afhankelijk van waar je vandaan komt de route A30 (grensovergang A1 Oldenzaal) via Osnabrück, A33 (Paderborn-Bielefeld), A44 Kassel, of de Linksrheinische A61 (grensovergang Venlo) nemen. Vanuit het Noorden (Groningen, Drenthe, Friesland) zou ik richting de A31 gaan en dan de A30 op.
Wij nemen met de voorjaarsvakantie altijd de A30 route, vorig jaar om 13:00 vertrokken en 's avonds bij Neurenberg overnacht. Dan sta je wel gegarandeerd de volgende dag rondom München een uur vast.

‘Halverwege’ overnachten heeft geen enkele zin, tenzij je de volgende ochtend om 5 uur weer verder rijdt. Beter zo ver mogelijk doorrijden, ook al wordt het eind van de avond. Nou en? Je bed staat klaar. Receptie moet wel open zijn uiteraard.
De volgende ochtend kan je zo lang uitslapen als je wilt, want je hoeft nog maar een klein stukje.

Lekker alle dingen doen die je wil en dan pas Zaterdagochtend om 1.30 vertrekken, ben je er waarschijnlijk vroeger dan het genoemde plan. Wel in die einmaalschwung.

*bericht bewerkt door sge op 18 dec 2023 20:06

Sorry voor de topic kaap, maar ook hier twijfel over wat te doen vrijdag / zaterdag. Voor het eerst moeten we rekening houden met de schoolvakanties en gaan vrijdag / zaterdag naar een gebied net ten zuiden van Bisschofshofen. We vertrekken in Limburg en rijden normaliter in de nacht…

Gezien het verwachte slechte weer, de verkeerssituatie op de A10 (tunnelsluitingen) en de onzekerheid over de drukte op de weg in deze nacht ben ik aan het twijfelen geslagen over wat de verstandige keuze is? Overnachten is vooral zinvol als je op vrijdag ten zuiden van Munchen kan komen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

De vrijdagmiddag spits voor een kerstweekend begint altijd vroeg, maar is wel erg heftig doordat veel mensen aan het reizen zijn om de kerst thuis door te brengen. Niet eens zozeer door het vakantieverkeer. Zeker als je door stedelijk gebied moet zoals de Ruhr is het vanaf 15.00 gewoon echt al drama.

Born to Ride

Wij vertrekken vrijdag om 13 uur vanuit Twente en willen afhankelijk van de drukte en reistijd tussen Ulm en Reutte overnachten. Normaal boek ik het overnachtingshotel vooraf maar hoe doen jullie dat? Vooraf, of last minute onderweg? Tot hoe laat kan je in de meeste hotels aankomen?

Wij vertrekken vrijdag om 13 uur vanuit Twente en willen afhankelijk van de drukte en reistijd tussen Ulm en Reutte overnachten. Normaal boek ik het overnachtingshotel vooraf maar hoe doen jullie dat? Vooraf, of last minute onderweg? Tot hoe laat kan je in de meeste hotels aankomen?

AJski op 19 dec 2023 11:01

Het kan beiden. Via Booking vind je vast nog wel betaalbare hotels last minute. Voordeel, je kan doorrijden tot dat je echt denkt nu ben ik het zat. Inchecktijd staat vaak aangegeven, je kan ook filteren op 24/uurs services, dan weet je zeker dat je naar binnen kant dmv sleutel in kluisje of code.

Lekker weertje morgen op de weg!
Fijne reis en prettige feestdagen 🎄🤶🍾

als je 's nachts kunt en wilt rijden is dat een prima optie.

Zelf ben ik een enorm ochtendmens. Ik vind het heerlijk om tegen 0300- 0400 oid achter het stuur te kruipen.
Als ik dan samen ben met iemand die juist lekker wil doorhalen (avondmens) komen we mooi 's ochtends aan op de bestemming. Lekker skien en dan later op de dag inchecken.

Dat is voor een gezin misschien net wat moeilijker.

Maar dan zou ik zeker voorbij munchen proberen te komen. Anders pak je de ellende van vrijdag EN zaterdag mee.

De optie die vrienden van me doen; zaterdag tegen 11.00 oid vertrekken. Achter de files aan. En dan laat aankomen in oostenrijk. Moet je even overleggen met de accomodatie. Of je bijv. nog om 2300 of zo kunt inchecken. Ze vinden het heerlijk relaxed reizen.

Totales Vollidiot

Vorig jaar gedaan en toen gezegd ‘dit doe ik niet meer’. Drukte vanaf Nederland (13:00 vertrek) tot Oostenrijk (23:00 aankomst).

Dus rustig zal het ook dit jaar niet zijn gok ik. Maar goed, dat geldt voor de zaterdag ook lijkt me…

MiKeZZa op 17 dec 2023 17:10

Hier ook dat voornemen maar onze acco was alleen maar van vrij tot vrij beschikbaar dus toch maar vanmiddag aanrijden. Maar vorig was het alleen maar wind en zware regen van NL tot Oostenrijk. Om 23 uur in Oostenrijk 10 graden en ontzettende regen. Hopelijk valt het vandaag iets mee maar de voorspellingen zijn niet veel beter.

op vrijdag zo vroeg mogelijk vertrekken en de stop met het avondeten plannen op basis van actuele file informatie. Grote kans dat na ca 19 uur de files snel afnemen.
Wanneer je tot Frankfuhrt rijdt kun je daar al bij het avondeten zijn, maar wat ga je daarna doen? Ik zou deze tijd benutten om nog iets verder te rijden zodat je zaterdag nog een halve dag op de piste kunt staan.

Dan een praktijkervaring, vertrek rond 1 uur smiddags.
Helaas 2x een ongeluk voor de neus gehad (1x a 61 en 1x a8) met 2x ong 45 minuten stilstaan, maar verder eigenlijk overal goed door kunnen rijden vandaag. Een ongeluk is nooit te voorspellen en gebeurd me verder zelden dus dat gooi ik eerder op botte pech maar inmiddels een uurtje geleden in Oostenrijk aangekomen

Hier ook een pratijkervaring van gisteren. Vrijdag om 04.45 uur vertrokken uit Dordrecht. Door veel wind en zware regen niet heel lekker door kunnen rijden en onderweg nog wat drukte op de A3 tussen Wurzburg en Nurnberg door de vele wegwerkzaamheden, van Geiselwind tot bijna aan Nurnberg is het ongeveer 1 lange Baustelle zo lijkt het. Bij München druk op de 99 op het eerste stuk en de A8 was superdruk tot aan de splitsing Salzburg / Innsbruck. Uiteindelijk pas 16.15 uur in Gerlos aangekomen, laatste stuk sneeuwval dus de weg naar boven was rustig aan rijden over de sneeuw.

Na de afgelopen voorjaarsvakantiw op vrijdagmiddag gigantische files te hebben gehad hebben wij besloten de wekker om 2:15 te zetten en weer 's nachts/ 's ochtends vroeg te rijden. Wij zijn vannacht om 3 uur gaan rijden vanaf Haarlem. We zijn zojuist om 13:45 in Serfaus aangekomen. Over Venlo en de 61 gereden vrijwel geen file gehad alleen het laatste stuk vanaf Ulm tot de Fernpass flink oponthoud gehad. Anders waren we zeker binnen de 9,5 a 10 uur hier geweest. Als ik de verhalen van gister hierboven lees hebben wij geloof ik een vrij goede reis gehad! Geniet ervan allemaal. Het ziet er top uit hier!

*bericht bewerkt door Martin9 op 23 dec 2023 14:28

🏂

Het is nu sowieso bijzonder rustig op de Duitse snelwegen volgens Google Maps, ook bij Munchen/Kufstein zie ik maar een klein rood streepje. Duitsers zelf gaan pas tweede kerstdag rijden?

*bericht bewerkt door Andereja op 23 dec 2023 14:36

Gisteren om 11.15u gaan rijden vanuit Hillegom.

Nederland ging prima. Bij oberhausen en daarna tot Frankfurt redelijk druk.
Daarna prima tot de A10 bij Salzburg. Hoewel het al rond 21u was toch file. Google gooide ons over de B159 en dat ging redelijk. We waren om 11u in Flachau, dus kleine 12u over gedaan

Het is nu sowieso bijzonder rustig op de Duitse snelwegen volgens Google Maps, ook bij Munchen/Kufstein zie ik maar een klein rood streepje. Duitsers zelf gaan pas tweede kerstdag rijden?

Andereja op 23 dec 2023 14:35

Klopt, over t algemeen vieren Duitsers de kerst thuis en bestormen ze daarna pas de skigebieden

Gang is alles

Plaats een reactie