Een maand in de sneeuw. Waar?

Mijn vriend en ik hebben het plan opgevat om eind feb/begin maart voor ongeveer 4 weken naar de sneeuw te gaan. Het idee is vrij laat ontstaan dus we zijn ons bewust dat er qua accommodaties wellicht minder aanbod is omdat gedeeltes van deze periode al geboekt zullen zijn.
Ons idee:

  • Appartement. Hoeft niet aan de piste of in het skidorp te zijn, max 20 minuten aanrijden.
  • Hoger skigebied i.v.m. sneeuwzekerheid halverwege en eind maart.
  • Oostenrijk of Italië
  • Het liefst een centrale plek met meerdere skigebieden in de buurt

Zijn er tips van fanatieke wintersporters die dit wellicht eerder gedaan hebben?
Welke omgeving, eventueel zelfs tips voor accommodaties voor een langere periode?

Dit al gelezen: https://www.wintersport.nl/weblog/14/12/2023/ski-hubs-dolomi…
Bovenin het artikel vind je ook deel 1, Oostenrijk.

Dit al gelezen: https://www.wintersport.nl/weblog/14/12/2023/ski-hubs-dolomi…
Bovenin het artikel vind je ook deel 1, Oostenrijk.

MiyukiJan op 19 dec 2023 21:50

Dank voor je tip. Ik ga de artikelen even lezen!

Zoek het verslag van @Amelm maar eens op, leuk startpunt. https://www.wintersport.nl/skigebieden/st_johann_in_tirol/fo… Dus.

Voor 4 weken wil je denk ik een seizoenskaart kopen, dan zijn er 2 hele serieuze opties, Dolomiti Superski en Superski kaart. Qua boeken zal 2 of 3 locaties vaak iets makkelijker zijn. Goede plekken staan in de link hierboven.

Hoger hoeft niet per se, zeker niet als je verschillende opties hebt vanuit je standplaats. Een relatief laag gebied als Schladming zit vol noordhellingen, daar zit ik met 15 graden en een voorjaarszon liever dan 500m hoger met een vooral zuid hellingen.

Mocht je toch echt graag 1 locatie willen, dan is Eben wel erg goed voor de Superskipas.

*bericht bewerkt door Roy83 op 20 dec 2023 11:09

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou gaan zitten aan de noordkant van het sella gebied. Moena is genoemd als hub en biedt inderdaad veel mogelijkheden, maar als je binnen de 20 min wil blijven valt er aardig wat af.

Terwijl als je in Costadedoi of La Villa gaat zitten je naast 4 aaneengesloten gebieden zit en van daaruit binnen de 20 minuten Kronplatz en Cortina hebt. En mocht je dan een keer wat verder will rijden ook nog 3 Zinnen.

Twee mogelijkheden voor je om eens te kijken: Taela apartments. Dit is de goedkopere optie, heeft een skibus die voor de deur stopt.

Les Contrades: Modern, luxer (heeft bv een spa, parkeergarage) en dus ook duurder. Ook nog aan de overkant van de weg de supermarkt, wat wel handig is als je een appartement hebt. Shuttle naar het skigebied, maar ik zou lekker (gratis) parkeren aan het eindpunt van de zwarte Piz La Ila.

Daar kun je je prima een maand lang vermaken.

*bericht bewerkt door DSvier op 20 dec 2023 11:26

Lekker hoor!

Afhankelijk van het weer en de omstandigheden zou ik:
-in saalfelden gaan zitten. Grote stad. Veel te doen.
Skien in Hochkonig, Gastein, Schladming en SHFL.
En nog wat meer gebieden als je verder in de auto wilt zitten.
-in omgeving Ischgl gaan zitten. En dan alle gebieden en gebiedjes in de regio even meepakken. SFL is ook prima bereikbaar.

Totales Vollidiot

Saalfelden vond ik een fijne plek om te wonen. Gemoedelijk stadje, ideaal voor de dagelijkse boodschappen en wat vertier. Naast skiën ook genoeg wandel en langlaufmogelijkheden. Leogang, Viehhofen, Maria Alm en Zell am See rijd je in een kwartier a twintig minuten heen. Lofer is 25 minuten en Waidring een goed half uur. Sankt Johann im Pongau en het Gasteinertal is vlot te doen, maar als je passen rijden geen punt vind, toer je ook binnen 45min naar Dachstein West, Fieberbrunn, Altenmarkt of bijv Werfenweng.

Misschien een stad als Modane. Relatief arme stad, maar veel Skidorpen in de buurt. Seizoenspas voor met maurienne dal is redelijk betaalbaar. Zonde dat het nu na de kortingsperiode is. In Modane zelf stopt de skibus.

Eventueel kun je ook nog uitwijken naar val thorens (via orelle) en bardonechia. Binnen een uur zitten er helemaal veel gebieden ;)

Met skiën kom je echt tot rust.

Ja, Modane ligt aan de voet van de gebieden van de ESkiMo pas, maar mooie plekken als Valloire, Les Karellis, Orelle zitten daar niet op. Dan is het ook de moeite om eens te denken aan Sallanches. Chamonix en Megeve kun je op één pas skiën, Le Grand Massif en Espace Diamant zijn binnen een half uur aan te rijden. Tel je daar nog een kwartier bij op, dan kom je in Portes du Soleil, Praz de Lys-Sommand en La Clusaz.

Tsja, sommige gebieden iets verder rijden, mijn keuze zou aosta zijn denk ik. Voor acvomodatie stuur me ff een pm , mss wel een suggestie voor je, weet alleen niet wat er voor langere tijd kan daar.

Edwin van Riel

Dank voor alle reacties. Inmiddels al wat meer keuzes doorgehakt:

In januari hadden we al een week wintersport geboekt in Konigsleiten (Zillertal). Het is voor ons het voordeligst als we deze week ook al kunnen skiën met de seizoensskipas. Italie en Frankrijk vallen daarom af.

We hebben toch gekozen om het verblijf op te knippen. Het idee is om de eerste twee weken in Saalfelden/Maishofen te verblijven. Skigebieden Saalbach/Hinterglemm, Zell am see/Kaprun en Hochkonig dichtbij.

Als we hiervoor kiezen zijn we gebonden aan de Superskipas en de hogere gebieden meer in het westen van Oostenrijk (zoals Serfaus/Fiss/Ladis, Ischgl, Solden etc) zijn uitgesloten op deze skipas. Het tweede deel van ons verblijf zullen we daarom later boeken en laten we afhangen van de sneeuwcondities in skigebieden die wel bij de skipas horen. Mogelijk oostelijker richting Sankt Johann, Zauchensee, Schladming of Obertauern.

Een ding is zeker: Er gaan een hoop nieuwe skigebieden ontdekt worden deze winter :)

Doe ook zeker een keer Lofer en Waidring aan. Zeker de moeite voor een mooie dag per gebied.

Doe ook zeker een keer Lofer en Waidring aan. Zeker de moeite voor een mooie dag per gebied.

Bennie op 28 dec 2023 22:18

Komen op de lijst!

Plaats een reactie