Hoeveel verbranden jullie op een ski dag?

Goedemorgen allemaal,

Ik ben al enige tijd serieus bezig met sporten + voeding etc. Puur omdat ik het interessant en leuk vind om bij te houden en de data te kunnen analyseren. Nu heb ik tijdens het trainen op de racefiets altijd een hartslag meter om zodat ik alle data mooi terug kan zien. Nu ben ik dat deze week ook van plan een keer te testen met skiën. Ik zit op dit moment in een zeer dicht besneeuw Ischgl (wat een start van het seizoen!), en zal de data zodra beschikbaar hieronder plaatsen.

Mijn vraag wat verbranden jullie gemiddeld aan caloriën op zo’n dag skiën?

Met sportieve groet,
Sven ⛷️

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Geen idee, nooit gemeten.
Maar als ik zie hoeveel ik aan calorieën binnenkrijg zo’n week (lunchen met overheerlijke croûtes, kaasfondue, tussendoor warme chocola met slagroom, chocola, einde van de dag wijn, ‘s avonds voor tweede keer warm eten) en dan toch geen gram zwaarder geworden thuiskom…. zal het wel heel wat zijn!

❄️

Meten doe ik niet. Wel weet ik dat een dag fysieke arbeid meer verbrand dan een dag redelijk veel kilometers maken. Alleen als ik heel fanatiek aan de gang ga is de verbranding hoger. De benen houden dat echter niet de hele dag vol, dus veel verschil maakt het niet.

Je kan die calorieën natuurlijk alleen accuraat meten met een hartslag meter. Een band om de borst is over t algmeeen accurater dan de pols. En ik heb tijdens het skiën alleen een hartslag meter om te pols. Gemiddeld is mijn hartslag dan tussen de 95 - 104 met een max van 177. Ik ski niet de hele dag heel sportief van steile pistes of heel actief carvend naar beneden. Zitten ook rustige periodes bij mij tussen waar ik gewoon lekker cruise. Dit heeft natuurlijk impact op je aantal verbrande calorieën. Maar dit is dus gemeten over een lange periode waarbij ik ook tussendoor koffie ben gaan drinken en gaan lunchen. Maar zo krijg je een beeld. Per persoon verschilt het natuurlijk ook enorm wat je verbrandt, heeft te maken met hoe actief ski je, hoe fit ben je, wat is je lengte en gewicht etc. Wat is je spiermassa.

Ik gebruik zelf nu al 2 jaar Whoop om alles te meten. En dan Garmin als ik nog accurater wil qua GPS en hartslag band om de borst. Maar voor dagelijks gebruik en slaap een whoop bandje. Ben ik echt fan van!

Dit voorbeeld van mij is overigens een random dag uit afgelopen februari.

null

En dit is bijv een moment op de rollerbaan van afgelopen weken, zie je al weer dat het veel intensiever is. Maar ja het is maar net hoe actief ski je. Over het algemeen verband ik meer calorieën met hardlopen dan cruisen op de piste. Skiën is ook deels wel kracht, niet puur cardio, dus mijn hartslag blijft vaak net ff lager dan bij hardlopen bijvoorbeeld. Dus verband je minder met de workout zelf maar helpt het wel weer bij spieropbouw waardoor je uiteindelijk weer meer verbrandt.

null

Gemiddeld verbrand ik tijdens een skidag één portie kaiserschmarrn en een wiener schnitzel met wat friet.

Ben benieuwd. Denk dat het relatief nog wel meevalt. Je zit ook veel in de lift natuurlijk, dus de tijd dat je echt actief aan het sporten bent, valt nog redelijk mee.

Hoeveel calorieen ik verbrand?? Te weinig!! 🤣

Ik verbrand tenminste 6 halve-liters

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik maak voornamelijk gebruik van de zwaartekracht bij het skiën, en met een apfelstrudel en een kaiserschmarren aan boord denk ik dat ik meer laad dan verbrand op een dag. En dit soort data zal me boeien, het is vakantie.we gaan thuis wel weer op de weegschaal staan.

Life is what happens while you were checking your phone

Bwa hangt er vanaf. In ieder geval noemen de locals in mijn ski club me die “skieende walvis”. 🙈🙄😁 klopt misschien wel…kledij kopen zit er in italiaanse maten meestal niet in.

Langs de andere kant moeten die beenspieren dat weer wel dragen. Ik zet mijn garmin atijd op…en geloof wel dat ie qua calorieen vals speelt…maar goed! Ik verbruik het minste als ik aan t cruisen ben…als ik met de kleine op stap ben een stukje meer en als ik de vriendin volg een heel stukje meer. Dan krijg je loop gemiddelden en stel ik me wel voor dat het overeenkomt met een 15km of zo.

Onderstaande een"the carv" sessie van en halve dag waar ik die kut ted ligety probeer te volgen…harde leermeester.

null

Leuk topic trouwens, vroeg het me ook al een tijdje af!

*bericht bewerkt door Asterino op 23 dec 2023 17:42

Ondanks uitgebreid aperitieven, lunchen en dineren met tussendoor wat biertjes, wijntjes en snackjes kom ik eigenlijk nooit bij op wintervakantie. 🤔

Bla, bla, bla.

Als ik normaal eet en niet iedere middag kaisersschmarre of pommes en vlees, dan kom ik niet aan. Met skiën verbrand ik niet zoveel, je bent relatief weinig echt in beweging. Maar als ik de hele dag wandel dan verbranden mijn spieren hun vetten ook nog in de nacht. zo dat is gunstiger ;)
Ik let wel altijd op wat ik eet, voor een week is dat niet zo erg als je elke dag lekker eet, maar na drie maanden gaat dat finaal fout. Ik zal komende tijd even een goede skidag en een goede wandel dag registreren voor je.

Dienten Die Alte schule

Leuk alle reacties! Morgen ochtend zal ik de eerste tent doen d.m.v een hartslag meter om mijn borst gekoppeld aan strava, mocht ik tussen de middag de tijd (en bereik…) hebben zal ik het posten :).

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik kom normaal niet zwaarder terug. Dat is voor mij voldoende.

It is an amazing world

De afgelopen week heb ik 4 dagen geskied in het gebied van St Anton waarbij we om 9 uur de piste opstapten en ik mijn hartslagmeter aanzette. Omdat mijn skicompagnon én jong én skilerares is werd de hele dag door geskied tot de laatste lift dicht ging om 16.00 uur. Gelukkig gunde ze me wel een half uur om te lunchen… Ter verduidelijking: ik maakte geen gebruik van de borstband.

De eerste dag dat ik skiede was mijn gemiddelde hartslag 125, legden we een afstand af van iets meer dan 83 kilometer, met ongeveer 9.700 hoogtemeters. Dit was de andere dagen niet veel afwijkend met uitzondering van een veel lagere gemiddelde hartslag de volgende dagen (rond 105) en fors mindere afstand op donderdag toen de meeste liften dicht waren.

Mijn calorieverbuik lag deze week, volgens mijn Polar, rond 3.500 kcal per dag.

Daar ben ik met de eerste resultaten.
De foto wilt helaas nog niet goed uploaden, maar ik heb wel wat statistieken:
Beweegtijd: 1:07:40
Verstrekentijd: 1:53:46
Gem hartslag: 72
Max hartslag: 121
Hartslag zone: 94,2% zone 1
Totaal verbrande caloriën: 500

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Gemiddelde hartslag 72? Heb je op het terras zitten kijken of zo?

null

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Sorry, maar 500kcal na een uur met een gemiddelde hartslag van 72 lijkt me volkomen irrealistisch.

Daar ben ik het volledig mee eens, de caloriën zullen zeker niet kloppen.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Met goede zonnebrandcrème niet veel gelukkig.

Deze cijfers kan ik sowieso niet geloven. Een maximale hartslag van 121?
Ter info: ik ben 57 en sport elke dag. Een hartslag van 121 is niet de hartslag die ik heb bij een inspanning, dat is meer de 2e zone die je gebruikt als vetverbranding.

Ik heb een sport meting gedaan, rust hartslag is bij mij rond de 45/50. Doe wel intensief aan duur vermogen. Maar ik zal vanmiddag nog een test doen, nu ski ik alleen waardoor het tempo een stuk hoger zal liggen denk ik.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Sorry, maar 500kcal na een uur met een gemiddelde hartslag van 72 lijkt me volkomen irrealistisch.

DrPhil op 24 dec 2023 12:34

Is het niet 500kcal in twee uur (1:53 uur) dan zou het best nog kunnen kloppen. Max van 121 lijkt mij ook helemaal niet vreemd als je niet te hard skiet.

null

2e run vanmiddag, wel slecht zicht en niet op de ‘normale’ snelheid en intensiteit kunnen skiën. Maar wellicht iets realistischer.
Overige statistieken:
Totale tijd: 2:38:47
Verbrande caloriën: 875

Als ik kijk naar de caloriën die ik verbrand met wielrennen zit ik wel ruim onder dat aantal. Met wielrennen verbrand ik ongeveer 1200 kcal op 2 uur beweegtijd. Ik denk nog wel dat de verbrande kcal van 875 aan de hoge kant is, mijn schatting is dat het rond de 600 kcal zit gezien de intensiteit.
Volgens de hartslag meter over de hele dag:
Totale kcal: 1610 (heb 3x getest)

Dinsdag ga ik de nieuwe Van Deer Pro L testen. Dan zal het een dag met skiën van 9 tot 16 worden met max 30 min pauze en hoge intensiteit dan zal de gemiddelde hartslag ook hoger uitkomen. Maar deze week ga ik verder testen en de data verder uitzoeken om een beter beeld te krijgen, welke ik hier natuurlijk zal delen!

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Volgens mijn Polar verbruik ik ca 450 calorien per uur en is de gemiddelde hartslag ca 110 tot 120. Top ligt op 154 hartslagen.

Paul

slecht zicht en 89 km/u. Dat is best stoer

null

Vandaag van 9 tot 16 uur geskied (met de nodige terrassen tussendoor) En daarmee 1796 calorieën verbrand. Al heb ik die er ondertussen ook wel weer bijgegeten, vermoed ik 😏 Gegevens zijn via mijn Garmin Venu 2s

*bericht bewerkt door Deniesje op 24 dec 2023 17:50

null

2e run vanmiddag, wel slecht zicht en niet op de ‘normale’ snelheid en intensiteit kunnen skiën. Maar wellicht iets realistischer.
Overige statistieken:
Totale tijd: 2:38:47
Verbrande caloriën: 875

Als ik kijk naar de caloriën die ik verbrand met wielrennen zit ik wel ruim onder dat aantal. Met wielrennen verbrand ik ongeveer 1200 kcal

Svenski97 op 25 dec 2023 04:24

Best grappig topic en leuk om te zien. Ik denk dat bovenstaande best accuraat is hoor. Je geeft aan intensieve duursport te doen, in dat geval is skiën voor jou gewoon een stuk minder inspannende sport dan gemiddeld voor anderen.

Toen ik zelf 3 maanden aaneengesloten skiede had ik na een week of 3 a 4 ook dat mijn hartslag zelfs bij intensiever skiën niet erg hoog meer kwam, puur een kwestie van gewenning/ techniek etc. Ik merk ook een groot verschil tussen hoe je skiet: veel carven geeft bij mij gek genoeg een lage hartslag, omdat je vooral goed insnijdt terwijl korte bochten veel meer actief calorieverbruik bevordert. Anderen dit ook gemerkt?

Ter info: op een lange dag skiën verbrand ik ongeveer evenveel (actieve) calorieën als in 1 tot 1 1/2 uur intensief skeeleren (hartslag continu 160-185). Maar dat red ik enkel als ik bewust actief ski, ik schrik er bij skiën altijd van hoe weinig zuivere skitijd je eigenlijk hebt.

*bericht bewerkt door Amelm op 24 dec 2023 21:52

Leuk dat je er zo mee bezig bent! Het niveau en verbruik verschilt enorm tussen skiërs. Je hebt mensen die erg hard werken op hun skis of snowboard en degene die lui skiën of snowboarden.

Maar mensen overschatten het altijd eigenlijk. Ook meer om hun eigen eetgewoonten en drank gebruik goed te praten. Je kan in een week ook niet twee kilo aankomen, dat gaat altijd heel geleidelijk. Dus geniet van die ene week maar bewust? :-)

Als je echt serieus bezig bent met sport en calorieën verbranden (zou niet perse een drijfveer zijn voor mij voor sport) dan zou je tour skiën moeten doen. Dus gewoon zelf de berg op lopen met de skies onder je voeten met vellen en dan naar beneden skiën. Ik zou dat graag doen met splitboarden, maar wintersport is ook veel gezelligheid voor mij en niemand van mijn vrienden vindt dit een geweldig idee. Plus als je maar één week op wintersport ben is het dan de investering waard? Maar het is wel een droom. Wellicht in de Alpen gaan wonen maar. ;-)

Plaats een reactie