Hoeveel verbranden jullie op een ski dag?

null

2e run vanmiddag, wel slecht zicht en niet op de ‘normale’ snelheid en intensiteit kunnen skiën. Maar wellicht iets realistischer.
Overige statistieken:
Totale tijd: 2:38:47
Verbrande caloriën: 875

Als ik kijk naar de caloriën die ik verbrand met wielrennen zit ik wel ruim onder dat aantal. Met wielrennen verbrand ik ongeveer 1200 kcal

Svenski97 op 25 dec 2023 04:24

Best grappig topic en leuk om te zien. Ik denk dat bovenstaande best accuraat is hoor. Je geeft aan intensieve duursport te doen, in dat geval is skiën voor jou gewoon een stuk minder inspannende sport dan gemiddeld voor anderen.

Toen ik zelf 3 maanden aaneengesloten skiede had ik na een week of 3 a 4 ook dat mijn hartslag zelfs bij intensiever skiën niet erg hoog meer kwam, puur een kwestie van gewenning/ techniek etc. Ik merk ook een groot verschil tussen hoe je skiet: veel carven geeft bij mij gek genoeg een lage hartslag, omdat je vooral goed insnijdt terwijl korte bochten veel meer actief calorieverbruik bevordert. Anderen dit ook gemerkt?

Ter info: op een lange dag skiën verbrand ik ongeveer evenveel (actieve) calorieën als in 1 tot 1 1/2 uur intensief skeeleren (hartslag continu 160-185). Maar dat red ik enkel als ik bewust actief ski, ik schrik er bij skiën altijd van hoe weinig zuivere skitijd je eigenlijk hebt.

Amelm op 24 dec 2023 21:41

Denk dat ervaring en techniek heel veel maken (zoals bij e meeste technische sporten).

Volg je ook qua bochtkeuze…als ik kort gesneden bochten ski gaat de hartslag een stuk hoger dan gs gesneden bochten op een blauwe of licht rode.

Ik denk altijd dat skieen een derde actief is, een derde lift en een derde wachten (als je in groep bent).

Het is ook afhankelijk van hoe de pistes er bij liggen en wat je van plan bent te doen hebben wel is in een dag 100 km geskied in het zillertal nou aan het einde van de dag ben je behoorlijk leeg geskied.

null
null

Goedemiddag! Bovenste foto is vanmiddag, 2e foto is vanmorgen. Zeer zware omstandigheden door de hoge temperaturen! Het skiën met de Van Deer Pro L is ook uitgesteld naar later deze week, in de hoop dat de temperatuur wat zakt en de pistes beter zijn. De totale kcal van vandaag:
Ochtend: 831
Middag: 934
Totaal: 1765
Wat iets meer dan gister is. Gezien de zware omstandigheden en hoe de benen voelde had ik verwacht dat het verschil groter zou zijn. Maar interessant om te zien hoe het lichaam reageert op dit soort inspanningen!

*bericht bewerkt door Svenski97 op 25 dec 2023 17:14

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

null

Overzicht van vanmiddag.

Paul

null
null

Hierbij de files van vanochtend en gister ochtend. Snaar strakke pistes betekend dus veel kilometers maken en lang door skiën vanwege de hogere temperaturen. Heb beiden ochtend alleen geskied waardoor het tempo wel erg hoog ligt. Volgens de hartslag meter zijn dit de verbrande kcal:
Vanochtend: 1376
Gister ochtend: 1398

Laten we voorop stellen dat mij dit niet realistisch lijkt. Dat zouden wel erg veel kcal zijn voor het gemiddeld aantal hartslagen per minuut. Zou iemand hier een verklaring voor hebben?
Het enige wat ik zelf zou kunnen bedenken is dat strava ook de liften als ‘activiteit’ mee rekent aangezien je in beweging bent. Maar dat is puur een gok.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

![]

Volgens de hartslag meter zijn dit de verbrande kcal:

Vanochtend: 1376
Gister ochtend: 1398

Laten we voorop stellen dat mij dit niet realistisch lijkt. Dat zouden wel erg veel kcal zijn voor het gemiddeld aantal hartslagen per minuut. Zou iemand hier een verklaring voor hebben?
Het enige wat ik zelf zou kunnen bedenken is dat strava ook de liften als ‘activiteit’ mee rekent aangezien je in beweging bent. Maar dat is puur een gok.

Svenski97 op 28 dec 2023 05:15

Telt hij niet gewoon de inactieve calorieën (die je sowieso verbruikt bij niets doen) hierbij op gewoon omdat het in de tijdsduur van de sport verwerkt zit? Daarom als je doorklikt kun je vaak je sportminuten ook weer spitsen tussen actieve (extra door sport) calorieën en calorieën die je sowieso in rust ook al zou verbranden.
In rust zit je op ongeveer 100 calorieën per uur dus in jouw geval bij de verstreken tijd 3 uur 37 zou je ongeveer 360 calorieën er vanaf moeten trekken om puur de extra verbranding door je sport te zien.

Echt geen idee, maar een kommetje chocoladesoep verhelpt dat wel weer

null

Edwin van Riel

Het is ingewikkeld, omdat fitness trackers niet nauwkeurig meten wat je verbrandt. Verschillende onderzoeken tonen een foutmarge van 30% tot 90% aan, waardoor fitness trackers weinig betrouwbaar zijn voor het bepalen van calorieverbruik.

Harvard heeft een studie gedaan naar calorieverbruik tijdens 30 minuten sporten, waaronder skiën: iemand van 57 kg verbrandt 180 calorieën, 70 kg verbruikt 216 calorieën, en 83 kg verbrandt 250 calorieën. Bij 4 uur wintersport per dag zou dit tussen de 1080 en 1512 calorieën betekenen. Eerlijk gezegd denk ik dat weinig mensen deze aantallen halen, omdat er toch veel wordt gerust tussen door.
https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/calories…

null
null

Dit is mijn analyse van afgelopen nieuwjaarsdag. Heb op t laatste een aantal keer de top to bottom (1200hm) in 1x gedaan, zonder pauze dus dan klikte ik wel met een vrij zware ademhaling de ski’s in elkaar aan het einde vd afdaling.
Geen idee of het accuraat is

*bericht bewerkt door Jesper op 04 jan 2024 15:50

Gang is alles

Ik verbruik volgens mijn Garmin op een gemiddelde skidag rond de 3500 Kcal. Op een “gewone” dag zonder skién of sport verbruik ik ongeveer 2500 Kcal.

Plaats een reactie