Welke compact-camera?

Hoi allemaal, ik heb een jaar geleden de vraag gesteld of je een pocket- of systeemcamera moet aanschaffen voor de wintersport (zie ook: https://www.wintersport.nl/forum/topic/528708), dus ik weet nu dat tijdens de wintersport een pocketcamera voor mij meer ideaal is dan een systeemcamera omdat een pocketcamera in elke jaszak past. Vorig jaar deed mijn Sony HX50 het nog, dus toen heb ik toch nog maar deze camera gebruikt. Maar dit jaar geeft deze camera flink wat fouten en flits ie niet meer, kortom het is nu toch echt tijd voor een andere.

De Sony RX100 VII blijkt de perfecte compact camera voor mij te zijn vanwege zijn kwaliteit en zoombereik, maar daar is de prijs helaas ook naar (rond de € 1000). Nu had ik dus een Sony HX50 en zie dat er nu ook een Sony HX99 op de markt is. Deze camera is vele malen goedkoper dan de RX100 VII en heeft ook een mega zoom bereik, maar de kwaliteit van de foto’s is natuurlijk slechter dan een RX100 VII.

Ik gebruik de wintersport-camera om foto’s van de omgeving en mijn kids te maken die andere personen normaliter met hun telefoon maken. Waarom gebruik ik geen telefoon? De kwaliteit van een compact-camera is nog steeds veel beter dan een telefoon en vanwege het zoombereik. Tuurlijk ga ik heel soms op zoek naar de mooi plaatjes, maar de meeste zijn standaard foto’s. Verder komt er binnenkort nog een systeemcamera ter vervanging van mijn spiegelreflex camera … dus als we gaan wandelen of tijdens het niet wintersporten (zomervakantie etc.) dan ga ik de systeemcamera gebruiken.

Wat is dus wijsheid … hèhè hier dan eindelijk de vraag: meer geld uitgeven voor een Sony RX100 VII (wellicht 2e hands kopen) of een Sony HX99 kopen?

De RX100 lijkt me inderdaad een fijne camera met inderdaad een pittige prijs. Ik moet zeggen dat ik de HX50 en HX99 niet echt vergelijkbaar vind aangezien dit twee travelzoom-camera’s zijn. Wil je per se een Sony, dan kun je kijken of je een RX100 van een oudere generatie kunt vinden, misschien zelfs nog nieuw. Anders is een Canon G7X (sowieso wat meer knoppen, wat handig is op wintersport) misschien een iets voordeliger alternatief maar verder is de spoeling inderdaad vrij dun in het compacte topsegment. En om dan toch nog een travelzoom ertegenaan te gooien: Panasonic TZ200.

*bericht bewerkt door Bacchus op 28 dec 2023 08:27

Ik heb vorig jaar de sony rx100 iii gekocht. Een ouder model en met een bereik van 24-70 mm. Dit model is nog steeds te koop voor rond 500 euro. Ik kan hier prachtige foto’s meemaken en ik heb hem ook meegenomen op onze wintersportvakantie.

Als je een compact camera zoekt met een redelijk goede kwaliteit, dan zou ik inderdaad ook gaan voor een camera met 1-inch sensor. Zoals bijvoorbeeld de rx100, maar sluit ook zeker de alternatieven van andere merken niet uit.

Maar, wat wil je er exact mee doen. Vooral point-and-shoot werk, of echt foto’s maken in een RAW formaat en vervolgens verwerken. Vooral bij dit laatste zie ik nog meerwaarde in hedendaagse camera’s; voor point-and-shoot vind ik een moderne telefoon zeker niet onderdoen.

(ik heb zelf meerdere camera’s, waaronder: Sony rx100, Full-Frame Canon Mirrorless en een iPhone 15 pro). Voor gewoon snelle foto’s maken vind ik eigenlijk de iPhone meer dan prima, en met voldoende licht doet het naar mijn mening op normale afstand echt niet onder voor de Sony of de canon voor de gemiddelde kijker. Natuurlijk zie ik het verschil tussen de iPhone en de canon wel, maar ik maak dan ook foto’s in RAW, bewerk de foto’s, gebruikt eventueel extra flitsers, e.t.c. Op de piste gaat bij mij echter de canon nooit mee (te groot/zwaar), en de Sony voortaan eigenlijk ook niet meer. Ik ben daar vooral voor het skiën en onder die lichtomstandigheden zie ik eigenlijk ook geen enkel voordeel meer van de Sony.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Plaats een reactie