Een beginner in skiën

Hallo allemaal! Ik ben een beginner in skiën en ik ben van plan om op vakantie te gaan naar de Alpen. Ik heb een aantal onderwerpen op dit forum gelezen en ik realiseerde me dat ik ski’s, schoenen en stokken moet kopen. Schrijf alsjeblieft jullie aanbevelingen.

Uitrusting huren en lessen inplannen. Einde topic, graag gedaan.

*bericht bewerkt door Elveewee88 op 02 jan 2024 09:34

Dat is het enige dat je nu niet moet kopen :). Eerst een jas, broek, helm, goggles en dan les en huren. En alles wat je eerst kan lenen is mooi meegenomen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je al iets zou willen kopen, zijn het schoenen.
Maar misschien ook alleen als bijvoorbeeld ‘lastige’ voeten hebt.

Letterlijk alles is te huur in Oostenrijk, zelfs de kleding.
Skiles zou ik wel vooraf al regelen, zodat je niet daar zonder skiles zit.

Je kan ook hier in Nederland al wat skilessen nemen, bijv. op de rollerbaan. (Daar ben ik zelf erg enthousiast over.)
Dan hoef je daar niet in de oefenwei te beginnen. Dat maakt het net wat leuker.

Verder inderdaad je materiaal ter plekke huren.
Je kan inderdaad ook kleding huren, maar ik zou wel zelf zorgen voor thermo ondergoed.

Je zal in als beginner andere eisen stellen aan je materiaal dan wanneer je gevorderd bent.

Als beginner wil je skies die vergevingsgezind zijn en niet te stijf

Die zijn zeker te koop, maar als het het goed doet groei je daar in een jaar of twee uit en kan je die weer op marktplaats zetten.

Schoenen luistert iets minder nauw, maar ook daar heb je te maken met de stijfheid van de schoen (flex), waar je ook snel behoefte zal hebben aan een hogere flex als je eenmaal bezig bent

Wij zijn ooit begonnen met kleding en spullen van de Decathlon en Lidl. Prima materiaal om mee te starten. Het eerste jaren hadden wij alle kleding mee en een helm en skibril. Skies met stokken en schoenen huurden wij (en voor een aantal in ons gezin doen wij dat 11 jaar later nog steeds).

En neem lessen. Ook als je in Nederland al wat lessen hebt gevolgd.

Waar ga je skiën? Misschien hebben mensen dan nog wat tips waar je kan huren en welke skischool goed is voor volwassenen.

*bericht bewerkt door vlinder72 op 02 jan 2024 10:40

Dag Jonas,

Er van uitgaande dat je budget niet onbeperkt is, zou ik inderdaad volgende prioriteiten stellen: Zorgen voor een goede skiuitrusting: broek, jas, helm, skibril en niet te vergeten: goede handschoenen. Als beginner sta je wellicht nog wel eens wat vaker stil, de kans dat je zonder goede handschoenen koud krijgt, is niet gering.

Wat het skimateriaal zelf betreft (ski’s, botten en stokken) zou ik de eerste jaren vooral huren. Je zal er (hopelijk) snel op vooruit gaan qua niveau, waardoor je noden ook veranderen. Zoals hierboven al eens vermeld: in begin heb je voornamelijk materiaal nodig dat je de kleine foutjes vergeeft. Later kan je dan - eventueel in aankoop - overschakelen naar materiaal dat meer past bij jouw smaak en skistijl.

Voor het boeken van je eerste wintersport moet je niet de fout maken om ineens een zeer groot skigebied met 100+ kilometer te boeken, want je zal er weinig aan hebben omdat je vooral nog veel moet oefenen. Bovendien zijn de grotere skigebieden, zowel qua verblijf als de skipas vaak een pak duurder. Kijk eens naar de kleinere gebiedjes, goed te zoeken via de zoekwijzer op deze site. Via de pakketreizen bij de grotere reisorganisaties zijn vaak mooie deals te scoren, waarin de skipas inbegrepen zit.

Ik ga ervan uit dat je in Nederland al enige kennis gemaakt hebt met skiën en wellicht ook al lessen gevolgd hebt, maar toch zou ik zeker investeren in skilessen ter plaatse. Het kost wat, maar je krijgt er ook heel wat voor terug: De vooruitgang die je maakt met skilessen is vaak groot, waardoor je al snel meer pisten kan gaan doen en er ook meer plezier uit zult halen. Er zijn er genoeg beginners die keer op keer zelf blijven klunen op de beginnerspistes of halsbrekende toeren uithalen op de gevorderde pisten, met alle gevolgen van dien.

Tot slot: Al deze zaken kun je al ruim op voorhand regelen, zo hou je de kosten in toom en kom je niet voor verrassingen te staan. Kijk zeker ook eens naar de verhuur in Nederland en onthoud dat alles wat je last-minute ter plaatse nog moet kopen of huren toch vaak een heel pak duurder uitvalt.

@Elveewee88: als iemand nieuw vraagt om uitleg is het wel heel makkelijk om 5 woorden neer te schrijven en het topic voor gesloten te verklaren.

*bericht bewerkt door Artois op 02 jan 2024 11:53

Koop een goede jas die je ook buiten het skiën kunt dragen als winterjas. En ja huren…je weet maar nooit of het echt leuk gaat vinden. Zo ja, dan zijn er nog jaren zat dat je een smak geld uit gaat geven aan allerlei spullen.klein gezellig gebied opzoeken, les nemen, en je niet laten verleiden tot heftige après ski. Concentreer je op leren skiën.

Life is what happens while you were checking your phone

Een skipas en Skisokken, handschoenen zou ik kopen .de rest huren of niet meer dan 50€ besteden aan verdere uitrusting. Een basis ski uitrusting is meer dan schoenen en skies.
Skihelm
Skibril
Ski jas
Skibroek
Skisokken
Thermokleding
Handschoenen
Skischoenen
Skies
Ski stokken
En niet te vergeten is een Ski pas.

En zelfs die skipas zou ik nog niet vooraf regelen. Waar ik begonnen ben hebben we de eerste 2 dagen op puntenpas op de oefenweide gestaan.

Skibroek, sokken, jas, thermokleding helm en bril regelen en gaan.

Kopen:
Thermokleding, sokken en handschoenen.
Lenen: skibroek, skikjack, helm, skibril.
Huren: ski’s, skischoenen.
Skiles nemen/ regelen.
Liftkaart pas kopen als je deze nodig hebt.
Als je toch graag wil kopen, koop dan nog skischoenen.

Alles wat hierboven al is gezegd en het volgende “ski les is niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen”, investeer eerst en vooral in dat en je zal zien hoeveel progressie je zelfs in 1 week maakt!

Alles wat hierboven al is gezegd en het volgende “ski les is niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen”, investeer eerst en vooral in dat en je zal zien hoeveel progressie je zelfs in 1 week maakt!

Asterino op 02 jan 2024 18:37

Ja dit. En kijk of het je aanstaat. Voor hetzelfde geld wil je straks liever korfballen. 😉

Bla, bla, bla.

Een additionele vraag :Welke maand ga je en naar welke plaats.
Het mooiste zou zijn als je iemand meeneemt of mee gaat die al eerder op wintersport geweest is.
Dat scheelt veel beginnersfouten.

Zorg voor een reisverzekering met wintersportdekking.

Een additionele vraag :Welke maand ga je en naar welke plaats.
Het mooiste zou zijn als je iemand meeneemt of mee gaat die al eerder op wintersport geweest is.
Dat scheelt veel beginnersfouten.

Hooykaas op 02 jan 2024 20:32

Op zich mee eens maar houd er rekening mee dat je in je eerste week waarschijnlijk niet samen zal skiën.

Dan beter learn to ski singles reis. (Te leuk - geen aandelen)

En als je dan eindelijk voor het eerst in de bergen op ski"s staat en aan je eerste les begint, realiseer je je dat je veel te veel kleding aan hebt en het flink zweten is. Zorg dat je niet een te dikke trui aanhebt en zorg dat je wat uit kunt trekken. Als het niet super koud is ook geen al te dikke handschoenen.
Nadat je de eerste meters gegleden hebt, krijg je die grijns waarschijnlijk nooit meer van je gezicht en ben je hooked, net als de rest van ons. :-)

Hartelijk dank voor uw antwoorden. Ik begrijp dat de beste investering in het begin lessen met een instructeur zijn.

@JonasW Inderdaad. Maar koop ook goede warme sokken, skibroek, jas en handschoenen. Dat zijn de zaken die een goed begin kunnen maken en breken.

Bereid je ook mentaal voor. De eerste keer is echt niet zo leuk omdat je nog helemaal niks kunt. Met een paar keer lessen ga je echter al de eerste pistes af en vanaf dat moment wordt het steeds leuker. Die eerste week moet je echter wel doorheen.

Ik weet niet waar je woont, maar wellicht is er een kunstbaan in de buurt waar je nog wat eerste stapjes kunt nemen. Dat heeft mij behoorlijk geholpen. Je moet bv ook op ski’s leren lopen.

@JonasW Inderdaad. Maar koop ook goede warme sokken, skibroek, jas en handschoenen. Dat zijn de zaken die een goed begin kunnen maken en breken. s leren lopen.

Robert7 op 04 jan 2024 09:37

Ik zou juist willen aanraden eerder dunne dan dikke skisokken te dragen tijden het skiën. Een dik paar ouderwetse “geitenwollen” sokken voor ná het skiën kan wel heerlijk zijn. Ook broek en jas zou ik eerder dun maar waterdicht kiezen en de isolatie uit laagjes eronder halen.

*bericht bewerkt door Bacchus op 04 jan 2024 10:31

Plaats een reactie